Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Manuál k Advoru - vývojovému nástroju pre tvorbu adventúr




Toto je manuál k Advoru 1.0. Nie je ešte úplne hotový, ale základné veci tu sú. K pochopeniu je tiež možné použiť tutoriály na hlavnej strane Advoru.

sprite
Sprite je súbor jedného alebo viacerých obrázkov, ktoré sa môžu striedať v danom intervale a vytvárať animáciu. Sprity obsahujú objekty, ale aj miestnosti. Interval si určuje každý objekt zvláš ?. Sprity sú editované vo Sprite editore.

Sprite môže byť priehľadný (transparent). Priehľadnosť znamená, že sa zvolená farba (Priehľadná farba, Transparent color) v obrázku nevykresľuje.


instance
Inštancia je vlastne klon vytvoreny podľa predlohy (objektu). Kazda miestnost v Advoru môže obsahovať až 30 inštanciu. Inštanciu sa pri vytvorení nastavi rovnako parametre, ako ma objekt, ale tie sa dajú za behu hry nezávisle na ostatných inštancií menit. Pr. : Urobím si objekt krýh, na ktorom sa pri vytvorení (on create event) vytvori 3 plody. Do mistnsti park potom umiestnite tento objekt 3x. Po spusteni hry budú v parku 3 kere a kazdy s tromi plodmi. Ke zoberiem plody z jedného kere, na ostatnych 2 zostanú porád 3.



objekty


Objekty sú myslené vsetky aktivne veci vlozene v miestnosti. Advor rozlisuje 3 zakladne typy objektu:
  • objekt Objekt chápať ako vec, s ktorou sa nieco deje, ale nedá zobrať. Kazdy objekt v sebe môže obsahovať ľubovoľné množstvo Spritu. V tomto sa Advor lisi napr. Oproti game maker, kde sú sprity vsechhy pohromade a je v tom bordel. V Advoru si napr. Pri objekte váza vytvoríme sprite väzy v celku, rozbite väzy a nepletú sa mi tam nejake skříně, dvere, cedule a množstvom ďalších Spritu. Na objekty možno pouzit subjekty (predmety), jej povrch môže byť definovaný bud Sprit alebo maskou. Maska sa používa napr. Vo chvili, ked mame na pozadi na stene obraz, po ktorom chceme len to, aby hrdina pri kliknutí naň vyhlásil: "Pekne, ale domu by som si to nedal." Nič ineho sa s obrazom dit nebudú, nebude sa animovať, pohybovať a bude vyzerať porád rovnako, teda je zbytocne pouzivat sprite. Vytvoríte si teda objekt obraz. Ale namiesto toho, aby sme z pozadi vystrihol jeho obrazek a nastavili ho objektu ako sprite, tak nam ako sprite postaci len čiernobiele obdĺžnik veľkosti obrazu, kde bila farba znamena ktore casti Spritu patri k objektu a ktore su len pozadi (cierne).
  • Subject (Predmet) Ako subjekty sú v advoru chápanom vsetky objekty, ktore je možné z miestnosti zobrať, vlozi a prehadzovať v inventári alebo je v nom kombinovať. Subjekty možno aj pouzivat na objekty, sluzi k tomu akcie on use with. Maji tri sprity: sprite, inventory sprite a drop sprite.
  • Character (Postava)




Events (Udalosti)


Event je udalost, na ktorú moze objekt reagovať akciami. Kazda udalost umoznuje objekte vykonať az 10 akciu. Kazdy typ objektu moze reagovať az na 10 udalosti nasledujucich typu:

On click (Pri kliknutí) parametre: žiadne Všetky akcie v tejto udalosti sa uskutočnia po kliknutí na daný objekt.

On use with (Pri použití predmetu) parametre:
  • predmet

Všetky akcie v tejto udalosti sa vykonajú, pokiaľ je na objekt použitý príslušný predmet.
Pr. : Mám objekt váza a predmet kladivo. Chcem, aby sa váza po užití kladiva rozbila. V objekte váza si vytvorím udalosť On use with a ako parameter zvolím kladivo. Teraz do udalosti pridám akcie ako zmena obrázku na črepy, prehranie zvuku rozbíjajúceho skla a nakoniec túto udalosť vytriem pomocou akcie Delete event, pretože rozbitá váza nesmie ísť rozbiť znovu.


On transmute (Pri spojení s predmetom)
parametre:

  • predmet - predmet, s ktorým sa náš objekt spojí
  • predmet - predmet, ktorý vznikne po spojení

Akcia v tejto udalosti sa vykonajú vo chvíli, keď vinventáři spojíme objekt typu predmet s ďalším predmetom v inventári. Udalosť môže byť prázdna, používa sa hlavne pre definovanie, s čím sa má predmet spojiť a čo potom v inventári vznikne. Pri spojení sa prehrá Transmute sound, ktorý je definovaný v Prefs.
Pozn .: V Advoru v. 1.0 sa akcie tejto udalosti nerealizujú, slúžia len pre definovanie spojenie.


On mouse enter (Keď myš vstúpi na objekt)
parametre: žiadne
Akcia v tejto udalosti sa vykonajú raz, a to vo chvíli, keď na objekt nabehne kurzor myši. Vhodné pre využitie napr. Do tlačidiel v menu, ktorá sa rozsvieti, keď na ne prejdeme myšou.


On mouse leave (Keď myš opustí objekt)
parametre: žiadne
Akcia v tejto udalosti sa vykonajú raz, a to vo chvíli, keď je na objekte kurzor myši, ktorý objekt v zápätí opustí. Vhodné pre využitie napr. Do tlačidiel v menu, ktorá sa rozsvieti, keď na ne prejdeme myšou a potom zhasnú, keď z nich myš zíde.


On timer (Pri hodinách)
parametre: interval [ms]
Vykoná obsiahnuté akcie každých X milisekúnd. Počet milisekúnd určuje parameter interval.


On room enter
parametre: žiadne
Vykoná sa vo chvíli, keď dôjde k zmene miestnosti (pri vstupe do novej miestnosti).


On key down (Pri stlačení klávesy)
parametre: klávesa
Vykoná sa len raz a to vo chvíli, keď stlačíme zvolenú klávesu. Môže sa znovu vykonať až potom, čo držanú kláves pustíme a stlačíme znovu.


Custom event 1-3 (Vlastná udalosť 1-3)
parametre: žiadne
Túto udalosť nič nevyvoláva. Môžete ju používať na rovnaký kód, ktorý budete volať viackrát. Čiže naplníte ju akcie a potom kedykoľvek budete chcieť tieto akcie vyvolať, použijete akciu Call event. Tiež ju môžete naplniť akciami, ktoré sa už nezmestili do inej udalosti a zavolať totožnú akcií.


Akcia



Start new game (Nová hra)
- Začne úplne novú hru, čo znamená, že sa obnoví východiskové nastavenie hry (použijeme, keď máme rozohranú hru a chceme hrať znovu odzačátku).
parametre: žiadne


Save current game (Uložiť hru)
- Uloží hru do daného slotu.
parametre:

  • index slotu - číslo od nuly, ktoré označuje, do ktorého slotu sa má hra uložiť
  • šírka náhľadu - šírka obrázku, ktorý sa uloží spolu s hrou a môže byť použitý ako náhľad uložené hry do menu
  • výška náhľadu - výška tohto obrázku


Restore saved game (Načítať hru)
- Načíta hru z daného slotu.
parametre:

  • index slotu - číslo slotu, kde je hra uložená


Exit game (Ukončiť hru)
- Ukončí hru (zatvorí program).
parametre: žiadne


Set language (Nastaviť jazyk)
- Nastaví jazyk
parametre:

  • language index - index jazyka (základná je 0, ďalšie sú jazyky definované v Editore jazykov)


Sleep (Spať)
- Čaká zvolený počet milisekúnd
parametre:

  • interval [ms] - určuje, za koľko milisekúnd sa môžu začať vykonávať ďalšie akcie


Play sound (Prehraj zvuk)
- Prehrá zvuk
parametre:

  • resource object - meno objektu, ktorý zvuk obsahuje
  • sound - meno zvuku


Fade screen out (Stmaviť obrazovku)
-
parametre:


Fade screen in (Rozsvietiť obrazovku)
- Používa sa po akcii Fade screen out. Pomaly "rozsvieti" obrazovku z čiernej.
parametre: žiadne


Save last game screen
-
parametre:


Set slot sprite
-
parametre:


Back to game
-
parametre:


Freez game
-
parametre:


Unfreeze game
-
parametre:


Set HP
-
parametre:


If HP has a value
-
parametre:


If game in progress
-
parametre:


Clear in progress game
-
parametre:


Change depth
-
parametre:


Stop character (zastav postavu)
-
parametre:


Add object
- pridá novú inštanciu objektu do danej miestnosti
parametre:

  • object - jmeno objektu
  • room - jmeno miestnosti
  • x, y - súradnice inštancie


Delete object
- vymaze vsetky inštancia od daneho objektu v miestnosti
parametre:

  • object - jmeno objektu
  • room - jmeno miestnosti


Change object
- vymaze vsetky inštancia od daneho objektu v miestnosti a na ich miestach vytvori nove inštancie ineho objektu.
parametre:

  • object - jmeno objektu
  • room - jmeno miestnosti
  • destination object - jmeno objektu, ktorého inštancie sa maju vytvorit


Set inštancie as inactive


Change sprite
- Zmeny sprite vsetkých inštanciu daneho objektu v miestnosti.
parametre:

  • object - jmeno objektu
  • resource object - jmeno objektu, ktoré obsahujú potrebné sprite
  • room - jmeno miestnosti
  • sprite - jmeno Spritu


Play animation on inštancie

parametre:


Change position
- Presuňte všetky inštancie objektu v miestnosti na dane súradnice.
parametre:

  • object - jmeno objektu
  • room - jmeno miestnosti
  • x, y - súradnice inštancie
  • relative - počiatočný bod súradníc [0,0] je v ľavom hornom rohu miestnosti alebo lezi na súradnice inštancie, ktore akcie patri


Walk to
- o počúvanie dany charakter na určenom mieste


Remove holding subject
-


Change cursor
-


Set character sprite
-


Call event
-


Delete event
- vymaze danú udalost inštancie v miestnosti. Vhodný napr. Ke rozbijeme väzu kladivom, tak potom udalost pouzitie kladivá vymaže, aby niesla rozbitý viackrát.
parametre:

  • object - jmeno objektu
  • room - jmeno miestnosti
  • event - jmeno udalosti


Change room
- Zmena miestnosti


Change room background


Change music
-


Show hint
- zobrazí nad vsetky inštancia daneho objektu hlášku, ktora po chvili zmizne. Vse je aplikované na aktualni miestnost.
parametre:

  • object - objekt
  • hint - Text hlasky [max. 255 znaku]


Štart dialóg
-


If dialóg result is


If there is a subject in inventory (Ak je predmet v inventári)


Start of block (Začiatok bloku)


End of block (Koniec bloku)


Set custom variable (Settings hodnotu premennej)


If custom variable has a value


 

Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity