2. diel - PyCharm a prvá konzolová aplikácia v Pythone
V predchádzajúcej lekcii, Úvod do Pythonu, sme si povedali niečo o Pythone, ukázali si základné vlastnosti tohto jazyka a na čo sa dá využiť.
V tejto lekcii Pythonu sa zameriame predovšetkým na IDE PyCharm. Ukážeme si, ako sa toto vývojové prostredie inštaluje aj používa, a naprogramujeme prvú jednoduchú konzolovú aplikáciu.
Čo robiť, keď sa zasekneš
Naše kurzy pravidelne aktualizujeme, technológie sa však rýchlo menia a s nimi aj použité nástroje a príkazy v lekciách. Niekedy ti niečo nemusí fungovať aj preto, že máš napríklad inú verziu nástroja alebo operačného systému. Ak narazíš v akejkoľvek lekcii na problém a študuješ u nás rekvalifikačný kurz, môžeš využiť široké možnosti podpory:
- riešenie problému býva často spomenuté v diskusii pod lekciou, najmä ak sa problém prejaví viacerým ľuďom
- v lekcii o AI si ukážeme, že v prípade problémov často stačí problém napísať ChatGPT a ten ti poradí, aj tak nám, prosím, o probléme daj vedieť
- ak nepomohlo ani jedno z toho a ide o niečo vážnejšie, zavolaj svojmu študijnému referentovi a dohodni si konzultáciu s lektorom, ktorý ti pomôže
- nič si nerob z toho, že ti úplne všetko nefunguje alebo úplne
všetkému nerozumieš, choď vždy ďalej a nenech sa
odradiť, máš na to!

Príprava prostredia
Začnime prípravou prostredia pre vývoj v Pythone.
Inštalácia IDE
Začneme tým, že si stiahneme IDE PyCharm. IDE je skratka pre Integrated Development Environment (integrované vývojové prostredie) a jednoducho povedané ide o aplikáciu, v ktorej píšeme zdrojový kód a pomocou ktorej potom našu aplikáciu testujeme a ladíme. Existuje viacero rôznych IDE, populárne je napríklad aj PyDev.
My však použijeme IDE PyCharm, ktoré je voľne dostupné na stiahnutie na stránke spoločnosti JetBrains.
Zaujímavosťou je, že PyCharm vyvíja spoločnosť JetBrains, ktorá bola založená v Prahe.
V súčasnosti je PyCharm distribuovaný ako jednotný produkt. Základné funkcie pre vývoj v Pythone sú k dispozícii zadarmo (predtým boli dostupné pod názvom Community Edition) a nadštandardné funkcie (ktoré predtým patrili k verzii Professional) sú teraz dostupné formou licencie alebo rozšírenia.
Keď si teda PyCharm stiahnete, automaticky získate 30-dňový skúšobný prístup ku všetkým prémiovým funkciám. Po uplynutí skúšobnej doby môžete naďalej používať jadro IDE zadarmo, bez nutnosti platiť.
Kliknutím na tlačidlo Download sa spustí sťahovanie inštalátora.
Stiahnutý inštalačný súbor spustíme. Pomocou tlačidla Next sa dostaneme k ponuke Installation Options, kde zaškrtneme voľbu Add "bin" folder to the PATH. Tým zabezpečíme, že bude možné spúšťať Python priamo z príkazového riadku:

V ďalších oknách už nič meniť nemusíme. Pokračujeme až k tlačidlu Install a po dokončení inštalácie klikneme na Finish.
Inštalácia Dropboxu – Zálohovanie
Okrem IDE potrebujeme nejaký nástroj, ktorý bude zálohovať a verzovať našu prácu. Nemôžeme sa spoliehať na to, že program budeme vždy správne ukladať, pretože sme ľudia a nie stroje. Ľudia robia chyby, a keď prídete o niekoľkodňovú alebo dokonca niekoľkotýždňovú prácu, môže to zabolieť. Je dobré naučiť sa myslieť na to hneď od začiatku. Veľmi odporúčame program Dropbox, ktorý je mimoriadne jednoduchý a sám naše súbory verzuje (teda uchováva zmeny v čase a je možné vrátiť sa k starším verziám projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložiskom. Aj keby sme si projekt omylom vymazali, prepísali, ukradli nám notebook alebo nám skolaboval pevný disk, naše dáta zostanú v bezpečí. Dropbox tiež umožňuje zdieľať jeden projekt medzi viacerými vývojármi. Viac o Dropboxe píšeme v článku Dropbox - Sen všetkých ITčkárov, ktorý zároveň obsahuje pozvánku do Dropboxu s 0,5 GB priestoru navyše.
Ako ďalší verzovací nástroj sa často používa Git, jeho nastaveniu sa však venuje samostatný kurz a Dropbox zatiaľ pre naše potreby bohato postačuje.
Inštalácia Pythonu
Najprv si stiahneme inštalačný súbor z oficiálnych stránok Pythonu. Na stránke klikneme na žlté tlačidlo Download Python 3.x.x. Verzia sa môže mierne líšiť podľa aktuálneho vydania, ale vždy je vybraná najnovšia stabilná verzia pre náš operačný systém. Stiahnutý inštalačný súbor spustíme. Zaškrtneme možnosť Add Python to PATH a nainštalujeme kliknutím na Install Now:

Ak sme možnosť Add Python to PATH zabudli zaškrtnúť, môžeme inštalačný súbor spustiť znova, Python odinštalovať a celý proces zopakovať – teraz už s touto voľbou aktivovanou.
Na konci inštalácie sa zobrazí ponuka Disable path length limit. Klikneme na ňu a potvrdíme ju.
Vytvorenie Python projektu
Spustíme si PyCharm a v konfiguračnom okne, ktoré sa nám zobrazí, zvolíme Do not import settings a klikneme na tlačidlo OK:

Potom sa nám zobrazí úvodné okno Welcome to PyCharm. Tu klikneme na tlačidlo s plusom a popisom New Project:

V okne New Project najprv zadáme názov našej aplikácie vrátane
umiestnenia projektu. V Dropboxe si vytvoríme zložku na naše projekty, napr.
PyCharmProjects/. Toto umiestnenie projektu nastavíme pomocou
tlačidla s ikonou priečinka, v otvorenom okne vyberieme zložku
C:\Users\your_name\Dropbox\PyCharmProjects\ Ako názov aplikácie
zvolíme FirstApplication, ktorý dopíšeme do cesty.
Pred názov projektu musíme do cesty doplniť spätnú lomku. Na slovenskej klávesnici ju napíšeme pomocou kláves Pravý ALT a Q:

Ďalej venujme pozornosť zaškrtávaciemu políčku Create a welcome script. Ak je zaškrtnuté, tak ho zrušme. Budeme si totiž chcieť všetko písať sami 😉
Ako posledné zvolíme interpreter. Pretože sme pri inštalácii Python
pridali do PATH, PyCharm ho automaticky deteguje. Ak sme inštalovali verziu
Python 3.13., budeme mať na konci cesty zložku
Python313/. Okno bude vyzerať takto:

Formulár následne potvrdíme kliknutím na tlačidlo Create.
Najprv si overíme, či je Python správne nainštalovaný. Vo Windows
pomocou kláves WIN + R otvoríme nové okno, do ktorého
zadáme cmd a potvrdíme klávesou Enter. Otvorí sa
nám príkazový riadok, kam zadáme príkaz:
where python
V macOS a Linuxe použijeme príkaz v
termináli, zadáme which python, prípadne
which python3 alebo command -v python3
Tento príkaz nám ukáže, kde sa Python nachádza. Ak sme inštalovali
verziu Python 3.13, bude priečinok pomenovaný
Python313/:

Pri vytváraní projektu potom súbor python.exe vyberieme
manuálne pomocou ikony priečinka. Nájdeme ho na ceste, ktorú sme zistili z
príkazového riadku/terminálu:

Vytvorenie prvého programu
V PyCharme sme práve založili nový projekt:

Panel Project
Pri pohľade do ľavého panela Project si všimnime stromové
zobrazenie priečinka s naším projektom a všetkými jeho dôležitými
súčasťami. Klikneme pravým tlačidlom na priečinok
FirstApplication, následne z ponuky vyberieme New a
Python File:

Nový súbor Python pomenujeme main:

Vytvorenie súboru potvrdíme klávesou Enter.
Kód programu
Po tejto akcii sa nám vytvorí a otvorí nový súbor, do ktorého budeme písať prvý program:

Je zaužívaným zvykom, že prvým programom v nejakom novom jazyku býva tzv. Hello world. Ide o program, ktorý akýmkoľvek spôsobom používateľovi zobrazí hlášku "Hello world", prípadne nejaký podobný text.
V nasledujúcej ukážke použijeme úvodzovky. Na slovenskej klávesnici ich píšeme podobne ako znak ô, ale pomocou klávesy SHIFT:

Na výpis textu slúži:
print("Text")
Textu budeme hovoriť textový reťazec alebo len reťazec (anglicky string) a budeme ho písať do úvodzoviek, aby tomu Python rozumel a nezamieňal ho s inými príkazmi.
Python je veľmi jednoduchý a nevyžaduje žiadnu hlavnú triedu ani funkciu. Do súboru v IDE napíšeme nasledujúci kód:
print("Hello World!")
Spustenie programu
Pred pokusom o spustenie nezabudnime náš súbor najprv pomocou klávesovej skratky Ctrl + S uložiť. Program spustíme kliknutím na zelené tlačidlo Play v pravom hornom rohu alebo klávesovou skratkou Ctrl + Shift + F10:

Gratulujem, práve ste sa stali programátorom 😊
V nasledujúcej lekcii, Premenné a typový systém v Pythone, sa naučíme pracovať s premennými, vysvetlíme si rozdiel medzi dynamickým a statickým typovým systémom a na záver si napíšeme jednoduchý program.
