Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

2. diel - PyCharm a prvá konzolová aplikácia v Pythone

V dnešnom tutoriále sa zameriame hlavne na IDE PyCharm. Ukážeme si, ako sa používa a naprogramujeme si jednoduchú konzolovú aplikáciu.

IDE je skratka I ntegrated D evelopment Environment (integrované vývojové prostredie) a jednoducho povedané sa jedná o aplikáciu, v ktorej píšeme zdrojový kód a pomocou ktorej potom našu aplikáciu testujeme a ladíme.

Stiahnutie a inštalácia IDE

Začať musíme samozrejme tým, že si PyCharm nainštalujeme. Najprv si toto vývojové prostredie stiahneme z webových stránok PyCharmu. Zaujíma nás verzia Community Edition, ktorá je bezplatná. Klikneme teda pod touto možnosťou na tlačidlo Download:

Stiahnutie inštalačného súboru - Základné konštrukcie jazyka Python

Akonáhle sa súbor úspešne stiahne, na nič nečakajme a spustime inštalačný exe súbor. Inštalácia je štandardná, nemalo by nás pri nej teda vôbec nič zaskočiť. Vôbec nevadí, pokiaľ nemáte už vopred Python nainštalovaný, všetko potrebné si IDE stiahne samo počas inštalácie, prípadne pri zakladaní prvého projektu, viď ďalej. Všetko teda stačí iba odklikať a počkať, až inštalácia prebehne.

Zálohovanie a verzovanie

Než sa nám IDE nainštaluje, povedzme si ešte o ďalšej dôležitej utilite pre naše programovanie. Okrem IDE potrebuje programátor nejaký nástroj, ktorý bude zálohovať a verzovať jeho prácu. Nemôžeme sa spoľahnúť na to, že program jednoducho budeme ukladať, pretože sme ľudia a nie stroje. Ľudia robia chyby a keď prídeme o niekoľkodennú alebo dokonca niekoľkotýždňovú prácu, môže to zabolieť. Je dobré naučiť sa na toto myslieť hneď od začiatku. Veľmi odporúčam program Dropbox, ktorý je extrémne jednoduchý a sám vaše súbory verzuje (teda zachováva zmeny v čase a je možné sa vrátiť k starším verziám projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložiskom. Aj keby sme si projekt omylom zmazali, prepísali, ukradli nám notebook alebo nám skolaboval pevný disk, naše dáta zostanú v bezpečí. Dropbox tiež umožňuje zdieľať jeden projekt medzi viacerými vývojármi. Viac o Dropboxe viď tento článok, ktorý obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0.5 GB priestoru navyše.

Ako ďalší verziovací nástroj sa hojne používa GIT, jeho nastavenie by ale vydalo na samostatný kurz a Dropbox na naše účely bohato postačí.

Vytvorenie projektu

Po spustení vývojového prostredia PyCharm sa nám objaví konfiguračné okno s výzvou na import konfigurácie. Keďže ale žiadnu konfiguráciu pravdepodobne nemáme, ponecháme možnosť Do not import settings a potvrdením OK pokračujme ďalej:

Konfigurácia - Základné konštrukcie jazyka Python

Napokon sa IDE otvorí a zjaví sa nám uvítacie okno s tromi základnými možnosťami. My si samozrejme zvolíme New Project (možnosť vľavo). Vopred upozorňujem, že IDE PyCharm je kompletne v angličtine, čo je vo svete programovania skôr výhoda:

MainMenu - Základné konštrukcie jazyka Python

Teraz je pred nami okno so základným nastavením nášho projektu. Ako názov nášho prvého pythonového programu zvolíme obľúbené „ Hello World “. Prepíšme teda poslednú časť za lomítkom v prvom textovom okne s názvom Location (pôvodne obsahujúci text náš disk:\Users\<náš účet>\PycharmProjects\pythonProject) pythonProject na HelloWorld. Ďalej venujme pozornosť zaškrtávaciemu políčku dole pod nastavením projektu Create a main.py welcome script, ak je zaškrtnuté, tak ho zrušme. Budeme si totiž chcieť všetko písať sami! 😉 Pokračujme stlačením tlačidla Create v ústrety prvému programu:

Nastavenie projektu - Základné konštrukcie jazyka Python

Pokiaľ už máme kvôli niektorému programu či hre Python nainštalovaný, otvorí sa nám editačné okno pre náš kód, v opačnom prípade nás teraz IDE informuje o tom, že musí nainštalovať jazyk Python na náš počítač. Stačí len dať povolenie správcovi súborov na inštaláciu, ktorá na nás automaticky vyskočí, a chvíľku počkať 🙂 Všetko sa k nášmu pohodliu nainštaluje za nás:

InstallingPython - Základné konštrukcie jazyka Python

Akonáhle je akcia hotová, môžeme sa pustiť do vytvorenia prvého programu. Po vytvorení každého projektu si IDE samo stiahne dôležité súčasti. Táto akcia trvá skutočne len chvíľku. Predpokladám, že už je všetko stiahnuté a pripravené. Prezrime si teda vývojové prostredie. V ľavej časti máme akýsi project manager teda grafické rozhranie, v ktorom vidíme stromové zobrazenie zložky s naším prvým projektom a všetkými jeho dôležitými súčasťami. V pravom hornom rohu máme konfiguračné nastavenie a tlačidlo s ikonkou "play" na spustenie nakonfigurovaného projektu (ktoré je zatiaľ nefunkčné):

Pripravené IDE - Základné konštrukcie jazyka Python

Pridajme si teda nejaký Python súbor, kam konečne napíšeme náš kód, ktorý bude mať jedinú úlohu, a síce otvoriť konzolu, z ktorej nás pozdraví hláškou "Hello World!". V project manageri klikneme pravým tlačidlom myši na prvú zložku projektu, vyberte možnosť new, a následne Python file. Ten pomenujme jednoducho main. Po tejto akcii nám v project manageri pribudne náš novo vytvorený súbor a konečne sa otvorí editačné okno pre náš kód. Python je veľmi jednoduchý a nenáročný, preto nevyžaduje žiadnu hlavnú triedu ani funkciu, a preto do editačného poľa v IDE napíšme nasledujúci kód:

print("Hello World!")

Ako ale program spustíme? IDE čaká na konfiguráciu projektu. Máme dve možnosti:

1. otvoríme si v pravom hornom rohu menu "Add Configuration" a konfiguráciu pridáme ručne. Zvoľme možnosť Add New Configuration, vyberte možnosť Python. Otvorí sa okno pre nastavenie konfigurácie. Nás zaujíma len okno Script Path, teda hneď to prvé. Sem zadajte celú adresu nášho Python súboru main.py, ako hlavného súboru nášho projektu. Defaultná adresa je náš disk:\Users\<náš účet>\PycharmProjects\HelloWorld\main.py. Prípadne môžeme cestu dohľadať. Potvrďte tlačidlom Apply a konfigurácia je hotová. Teraz sa sprístupnilo tlačidlo "play", program môžeme prehrať a pozrieť sa na výsledok:

Ručná konfigurácia - Základné konštrukcie jazyka Python
  1. ďaleko jednoduchšou možnosťou je však kliknúť priamo na súbor main.py v project manageri pravým tlačidlom myši a vybrať možnosť Run 'Hello World'. Vlastne nemusíme ani nikam klikať, stačí stlačiť klávesovú skratku Ctrl + Shift + F10. Tým sa náš projekt nakonfiguruje úplne sám a potom sa spustí:
.<> Vytvorenie a spustenie - Základné konštrukcie jazyka Python

Načítaná konzola nás srdečne víta vo svete programovania. Gratulujem, naša prvá Python konzolová aplikácia je na svete! 🥳 Funkčný kód je k dispozícii na konci lekcie.

V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 1. a 2. lekcii Pythone, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
Úvod do Pythonu
Všetky články v sekcii
Základné konštrukcie jazyka Python
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Riešené úlohy k 1. a 2. lekcii Pythone
Článok pre vás napísal Vašek Doškář
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
12 hlasov
Autor pracuje jako pedagog v oblasti elektroniky, elektrotechniky a programování. Rád tvoří appky všeho druhu. Má přehled v jazycích C#, Java, Kotlin, Javascript, Python a Rust
Aktivity