Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

13. diel - Práca so zvukmi v Scratchi

V minulej lekcii, Zoznamy v Scratchi - Dokončenie , sme si popísali ďalšie bloky pre prácu so zoznamom. Naučili sme sa zistiť počet položiek v zozname, nahradiť v ňom konkrétnu položku alebo zistiť, či sa v ňom daná položka vyskytuje.

V dnešnom tutoriále si ukážeme, ako môžeme v Scratchi pracovať so zvukmi. Predstavíme si kartu Zvuky a naučíme sa, ako do projektu jednotlivé zvuky pridať av programe ich potom prehrať.

Zvuky v Scratchi

Keď sa nášmu mačičákovi niečo prihodilo, reagoval na to vždy iba bublinou s textom. To je síce pekné riešenie, ale po chvíľke začne byť trochu nudné. Scratch nám preto ponúka možnosť pridať do našej aplikácie rôzne zvuky. Môžeme ich ďalej upravovať alebo napríklad zmeniť hlasitosť počas ich prehrávania. To je už o niečo zaujímavejšie, pretože mačičák zrazu veľmi ožije 🙂 Poďme na to.

Práca so zvukmi

V drvivej väčšine lekcií sme si vystačili s kartou Scenára. Iste ste si ale všimli aj ďalšie dve záložky Kostýmy a Zvuky, ktoré sú vedľa nej. O kostýmoch si povieme neskôr v niektorej z ďalších lekciách. Dnes si najskôr popíšeme kartu Zvuky a potom využijeme niektoré z jej blokov v krátkej ukážke.

Aby sme v projekte mohli pracovať so zvukmi, musíme teda najskôr kliknúť na záložku Zvuky:

Záložka so zvukmi - Scratch

Tým sa nám otvorí nové pracovné prostredie, ktoré vyzerá dosť odlišne v porovnaní so scenármi. Funguje na podobnom princípe ako keď pridávame do projektu napríklad premenné a potom s nimi pracujeme. Tu si vytvárame zvuky, ktoré sa nám potom objavia aj v projekte. Máme tu veľa možností, že by sa na kartu Scenáre už nezmestili 😉

Popis karty Zvuky

Karta Zvuky sa skladá zo štyroch častí:

Karta so zvukmi - Scratch

Jednotlivé časti si krátko popíšeme:

  1. V červeno zvýraznenej časti vľavo sa zobrazujú zvuky, ktoré sme pridali do projektu. Máme tu jeden predvolený zvuk.
  2. Napravo od zoznamu pridaných zvukov je hore priestor, kde pracujeme s konkrétnym zvukom z projektu (zvýraznené oranžovo). Môžeme tu zmeniť názov zvukovej stopy, kopírovať jej časť a vložiť ju do novej.
  3. Nasleduje (modrá) časť, v ktorej sa nachádza vizuálna stopa zvuku. Vidíme, ako zvuk "vyzerá". Čím širšia je zafarbená časť, tým hlasnejší je v danom bode zvuk.
  4. Najviac možností úprav nám však ponúka posledná časť označená na zeleno. Tu konkrétny zvuk ďalej upravujeme, meníme jeho rýchlosť alebo intenzitu.
Vidíme, že v projekte máme už automaticky pridaný zvuk Meow, teda Mňau. Keď vo štvrtej časti klikneme na tlačidlo Play (úplne vľavo), prehrá sa zvuk, ktorým je naozaj mňauknutie.

Pridanie zvuku do projektu

Poďme si teraz ukázať, ako pridať vlastný zvuk. Nájdeme myšou na tlačidlo Vyber zvuk:

Tlačidlo Vyber zvuk - Scratch

Zobrazia sa nám štyri možnosti:

  • Nahrať zvuk: Po kliknutí na túto možnosť môžeme z počítača vybrať zvuk (alebo napríklad pesničku), ktorý sa pridá do projektu.
  • Prekvapenie: Do projektu sa pridá náhodný zvuk z knižnice zvukov.
  • Nahraj: Pokiaľ máme mikrofón, môžeme nahrať vlastný zvuk a ten pridať do projektu.
  • Vyber zvuk: Otvorí sa knižnica so zvukmi, ktoré sú v Scratchi už nahrané a my si z nich môžeme nejaký vybrať.
Na účely tutoriálu si vyberieme niektorý zo zvukov, ktoré ponúka Scratch vo svojej knižnici. Nič vám však nebráni vyskúšať si ďalšiu prácu so zvukom aj napríklad na pesničke z počítača alebo svojom vlastnom hlase, ktorý nahráme 😉

Poďme si teda pridať zvuk. Klikneme na možnosť Vyber zvuk a dostaneme sa do knižnice zvukov:

Knižnica zvukov - Scratch

Pokiaľ chceme nájsť konkrétny zvuk, napíšeme do vyhľadávacieho poľa, čo hľadáme. Hľadaný výraz ale musíme napísať anglicky 😒 Okrem vyhľadávacieho poľa máme možnosť prezerať si všetky dostupné zvuky zoradené do jednotlivých kategórií.

Poďme si vyhľadať nejaký psí zvuk. Do vyhľadávacieho poľa napíšeme Dog:

Knižnica zvukov - Scratch

Vidíme, že nám vyhľadávanie vrátilo dva druhy štekania a jedno vrčanie. Na každej kartičke so zvukom je vpravo hore aj tlačidlo Play. Stačí naň nabehnúť myšou a zvuk sa prehrá. Do nášho projektu si pridáme zvuk Dog1. Na túto kartičku klikneme a štekanie sa nám tak automaticky pridá do zoznamu zvukov, ktoré máme v projekte teraz k dispozícii:

Pás zvukov so štekaním - Scratch

V ďalšej časti si zvuk premenujeme z Dog1 na Stekot a to isté urobíme aj pre Meow, ktoré premenujeme na Mnoukani:

Premenované zvuky v projekte - Scratch

Prehranie zvuku

Teraz nám už zostáva posledný krok. Zvuk, ktorý sme pridali, si necháme vo svojej aplikácii prehrať. K práci so zvukom slúžia bloky v kategórii Zvuk. Prejdeme na našu najpoužívanejšiu kartu Scenáre a pozrieme sa na bloky Zvuk:

Karta zvuky - Scratch

Pre prehranie zvuku nám slúžia bloky prehraj zvuk až do konca a začni hrať zvuk.

Blok prehraj zvuk až do konca

Najprv vezmeme blok prehraj zvuk až do konca a umiestnime ho za štartový blok:

Prehrávanie zvukov 1 - Scratch

Na koniec potom prilepíme blok bublina sekúnd, do ktorej napíšeme Mňau:

Prehrávanie zvukov 1.2 - Scratch

Keď program spustíme, vidíme, že mačičák zamňauká a zároveň nám v bubline povie Mňau.

Blok začni hrať zvuk

Teraz urobíme drobnú zmenu, a namiesto bloku prehraj zvuk až do konca, použijeme blok začni hrať zvuk:

Prehrávanie zvukov 2 - Scratch

Po spustení programu mačičák zase zamňauká. Či použijeme prvý alebo druhý variant, prehrá sa zvuk, ktorý chceme. Medzi oboma blokmi je však jeden rozdiel. Ide o to, čo robí zvyšok programu.

Porovnanie oboch blokov

Pokiaľ použijeme blok prehraj zvuk až do konca, program najprv prehrá zvuk a až potom pokračuje zvyšok programu. Program tak celý "zamrzne", pokiaľ nie je prehrávanie dokončené. Mačičák teda najskôr zamňauká a až potom vypíše Mňau.

Keď naopak použijeme blok začni hrať zvuk, program začne prehrávať zvuk, ale zároveň s prehrávaním zvuku pokračuje a vykoná bloky, ktoré nasledujú. Mačičák teda mňauká a zároveň ihneď vypisuje Mňau 😉

To by bolo pre dnešok všetko. Súbor s projektom, na ktorý budeme nadväzovať, opäť nájdete v prílohe.

V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Cykly a zoznamy v Scratchi, si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 10x (89.07 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Scratch

 

Predchádzajúci článok
Zoznamy v Scratchi - Dokončenie
Všetky články v sekcii
Scratch
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Kvíz - Cykly a zoznamy v Scratchi
Článok pre vás napísal PDoctor
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity