3. diel - Premenné a typový systém v Pythone
Z prechádzajúcej lekcie, PyCharm a prvá konzolová aplikácia v Pythone, už vieme pracovať s prostredím PyCharm a vytvoriť konzolovú aplikáciu.
V tomto dieli kurzu Python sa pozrieme na tzv. typový systém, ukážeme si základné dátové typy a prácu s premennými. Výsledkom bude jednoduchý program vypisujúci premennú.
Premenné
Než začneme riešiť dátové typy, poďme sa zhodnúť na tom, čo je to
premenná (programátori určite odpustia zbytočné vysvetľovanie). Z
matematiky určite poznáte premennú (napr. x), do ktorej sme si
mohli uložiť nejakú hodnotu, najčastejšie číslo. Premenná je v
informatike úplne to isté, je to miesto v pamäti počítača, kam si môžeme
uložiť nejaké dáta (napr. meno užívateľa, aktuálny čas alebo databázu
článkov).
V Pythone je práca s premennými trochu odlišná ako v niektorých iných
programovacích jazykoch. Hoci má každá premenná svoj dátový
typ, nemusíme ho vopred špecifikovať. Dátový typ premennej je
určený za behu programu podľa aktuálne uloženej hodnoty. Keď napríklad
napíšeme x = 5, Python automaticky vie, že
x je celé číslo.
V Pythone tiež nemusíme deklarovať premennú pred tým, než ju začneme používať. Stačí jej jednoducho priradiť hodnotu a Python za nás premennú vytvorí a priradí jej zodpovedajúci dátový typ.
Typový systém
Existujú dva základné typové systémy, a to statický a dynamický.
Dynamický typový systém
Dynamický typový systém nás úplne odtieňuje od toho, že premenná má vôbec nejaký dátový typ. Ona ho samozrejme vnútorne stále má, ale jazyk to nedáva najavo. Dynamické typovanie ide veľakrát tak ďaleko, že premenné nemusíme ani deklarovať. Akonáhle do nejakej premennej niečo uložíme a jazyk zistí, že premenná nebola nikdy deklarovaná, sám ju založí. Do tej istej premennej môžeme ukladať text, potom objekt užívateľa a potom desatinné číslo. Jazyk sa s tým sám pobije a vnútorne automaticky zmení dátový typ. V týchto jazykoch ide vývoj rýchlejšie vďaka menšiemu množstvu kódu. Zástupcovia sú práve Python, ďalej napr. PHP alebo Ruby.
Statický typový systém
Statický typový systém naopak striktne vyžaduje definovať typ premennej
a tento typ je ďalej nemenný. Akonáhle premennú raz deklarujeme, nie je
možné jej dátový typ zmeniť. Akonáhle sa do textového reťazca pokúsime
uložiť objekt user, dostaneme vynadané.
Python je dynamicky typovaný jazyk. Premenné teda
nemusíme deklarovať s ich dátovým typom. Vďaka tomu je vývoj v jazyku
rýchlejší a jazyk sa zo začiatku lepšie osvojuje. V prípade dynamického
typovania však nemožno zdrojový kód automaticky kontrolovať, a keď napr.
niekde očakávame objekt user, ale dostaneme namiesto toho
desatinné číslo, chyba sa odhalí až za behu a interpreter program
zhodí.
Základné dátové typy
Poďme si teraz niečo naprogramovať, nech si nadobudnuté znalosti trochu osvojíme. S teóriou budeme pokračovať až nabudúce. Povedzme si teraz tri základné dátové typy:
- celé čísla:
int, - desatinné čísla:
float, - textový reťazec:
str.
Program vypisujúci premennú
Vytvoríme si nový projekt a pomenujeme ho Output (ku všetkým
príkladom si vždy vytvoríme nový projekt).
Vytvorenie premennej
Skúsime si vytvoriť celočíselnú premennú a. Dosadíme do
nej číslo 56 a jej obsah vypíšeme do konzoly:
a = 56
print(a)
V konzole vidíme výstup:
Konzolová aplikácia
56
Na prvom riadku sme vytvorili premennú a priradili jej hodnotu
56. Slúži na to operátor "rovná sa" (=). Druhý
príkaz je nám už známy, vypíše do konzoly obsah premennej
a.
Desatinná premenná
Pre desatinnú premennú bude kód vyzerať takto:
a = 56.6
print(a)
V konzole vidíme výstup:
Konzolová aplikácia
56.6
Je to prakticky rovnaké ako s celočíselnou premennou. Ako desatinný
oddeľovač používame bodku (.).
Zistenie typu premennej
Ak by sme potrebovali zistiť, akého dátového typu premenná je, urobíme
to pomocou príkazu (funkcie) type():
a = 5.56 print(type(a))
Vo výstupe vidíme:
Konzolová aplikácia
<class 'float'>
Kľúčové slovo class si nebudeme zatiaľ
všímať, stačí vedieť, že výstup funkcie type() si
preložíme ako: typ premennej je float.
To je na dnes všetko 🙂
V nasledujúcej lekcii, Využitie umelej inteligencie pri štúdiu programovania, sa pozrieme na využitie umelej inteligencie pri štúdiu programovania.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 136x (1.09 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Python
