IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Rozdiel medzi GM: Studio a Game Maker8

Keďže už nejakú dobu programujem v Game Maker Studio Free, tak som sa rozhodol, že tento článok venujem rozdielom medzi GM8 a GM Studio. Tento článok je určený pre každého, kto má nejaké skúsenosti s Game Maker, alebo sa rozmýšľa, či sa má začať učiť s GM Štúdiom alebo s GM8.

Asi najväčší rozdiel medzi GM Studio a staršími verziami je v tom, že GM Studio možné rozširovať o ďalšie moduly, vďaka ktorým môžeme svojej hry vyexportovať nielen pre Windows a Mac OS, ale aj pre Android, webovú stránku v HTML5, Windows Phone 8, iOS a teraz najnovšie aj pre OS založený na linuxe (konkrétne pre distribúciu Ubuntu podľa stránok yoyogames).

Avšak z dôvodu prenositeľnosti na viac zariadení, museli byť odstránené, alebo zmenené niektoré funkcie, ktoré boli určené len pre Windows. Sú to:

  • Funkcie pre prácu s registrami;
  • Funkcie pre prácu s CD;
  • Display funkcie pre zobrazovanie okna a jeho obsahu;
  • Splash funkcie pre zobrazenie videa, obrázka alebo webu;
  • Sound funkcie boli odstránené len špeciálne zvukové funkcie ako napríklad sound_effect_ * alebo sound_3d_ *;
  • MPLA funkcie pre tvorbu multiplyerových hier cez sieť;
  • Message funkcia - niektoré však zostali pre debugging, napr. Show_message ();
  • Dynamické funkcie pre prácu s objektmi za behu a funkcie pre spúšťanie externých kódov;
  • Funkcie pre prácu so súbormi boli nahradené funkciami file_text_ * a file_bin_ *;
  • Tiež boli odstránené highscore funkcie pre zobrazenie a úpravu vzhľadu tabuľky, avšak samotná highscore; tabuľka zostala zachovaná a môžete do nej ďalej pridávať score .;
  • triggers eventy, ktoré sa prvýkrát objavili v Game Maker 8 a boli používané len niektorými programátormi (ja osobne je moc nepoznám);
  • Nparticle funkcie boli odstránené, aby zbytočne nebrzdila hru. Sú to: patr_attractor_ *, part_changer_ *, part_deflector_ * a part_destroyer_ *. Ovšem niektoré funkcie zostali zachované: part_emitter_ *, part_system_ * a part_type_ *.

Celý zoznam všetkých odstránených, alebo falšované funkcií nájdete v Pomocníkovi GM: Studio v priečinku Referencie / Obscolete Functions.

Mnoho funkcií bolo odstránené, zato boli pridané ďalšie nové funkcie, napr. Pre prácu s fyzikou alebo social gaming.

Ďalším rozdielom, ktorého si môžete všimnúť je, že free verzia GM Studia nie je z pohľadu funkcií toľko obmedzená ako u GM8. To znamená, že nie sme toľko obmedzení množstvom funkcií, ktoré smieme používať, pokiaľ sa nejedná o nejaké špeciálne funkcie k nejakému modulu, ktorý je nutné si dokúpiť spolu s profesionálnou verziou.

Ovšem GM Studio Free je zase obmedzené Možnostia použitie väčšieho množstva zdrojov (sprites, More, objects, atď.)

V GM Studio Free môžeme mať maximálny počet:

zdroje max. počet
rooms 5
Sprites 20
Sounds 10
Objects 15
Backgrounds 5
Timelines 5
Scripts 10
Fonts 5
Paths 10
included Files 5
Extensions 0
V GM Studio Standart je množstvo zdrojov neobmedzené, ale osobne si myslím, že pre začínajúcich vývojárov, ktorí s Game Maker ešte nerobili je toto množstvo celkom postačujúce. Aspoň na vyskúšanie a naučenie sa základov tvorby hier.

A ďalej v GM Studio Free a Standart chýba:

  • Konfigurácia modulov
  • Externý načítanie zdrojov
  • textúry
  • Rozširujúce moduly
  • DSP (Developer Services Portal)
  • a Source Control určenú pre prácu v tíme, užívajúci verzovania

Vo verzii Professional je všetko bez obmedzenia s možnosťou rozšírenia o ďalšie moduly, čo v štandardnej verzii nemožno.

Ďalšou zmenou, ktorú určite nikto neprehliadne, je samotný vzhľad prostredia. GM Studio je totiž kompletne v čierno-zelenom prevedení.
Našťastie ak ste zvyknutí na pôvodný vzhľad GM8, môžete si ho zmeniť v nastavení, v ktorom je tiež možnosť vybrania vzhľadu GM: HTML5.

Ešte musím povedať, že bol trochu prerobený editor miestností, takže je trochu iné vkladanie objektov a ich presúvanie. Sú zmenené klávesové skratky, pridaná karta physics a náhľad kompletne celej miestnosti. Skúste ešte kliknúť pravým tlačidlom na nejaký vložený objekt v miestnosti a uvidíte, čo všetko s ním možno urobiť. :-)

Boli tiež odstránené klávesové skratky napr .: ESC pre ukončenie hry alebo F11 pre prepínanie medzi fullscreen a normálnym oknom, a pod.

Po každom spustení GM Štúdiá sa vždy zobrazí úvodná obrazovka, kde pod rôznymi kartami môžete napríklad založiť nový projekt, otvoriť už existujúce, či nedávno otvorený.
Začiatočníci tu tiež môžu nájsť nejaké jednoduché tutoriály, z ktorých sa môžu učiť, alebo sa pozrieť na demoverzie iných hier vytvorených v Game Makeru.
Pred samotným spustením GM Štúdiá sa ešte vykonáva krátka aktualizácie na novšiu verziu, čo u GM8 myslím nebolo. To je zrejme tiež dôvod, prečo sa mi GM Studio nechce spustiť na linuxu, hoci GM8 mi tam išiel bezchybne.

To sú asi všetky novinky, ktorých som si všimol, pri asi tak mesačnom skúšanie free verzie GM Studia. A čítaním jeho dokumentácie.
Opísal som asi tie najväčšie zmeny ktorých som si všimol a mohol som si ich vyskúšať.
To znamená, že som sa moc nerozepisoval u zložitejších funkcií a možností Game Makeru, k čomu sú a tak. Tie sú dostupné až od verzie professional, a rovnako by asi začiatočníkom a pokročilým používateľom Game Makeru boli k ničomu.
Sú to napríklad Source Control, DSP, Cloud ai.

Ak sa o Game Maker Studiu chcete dozvedieť viac, tak si ho môžete stiahnuť a prečítať si priložený manuál, v ktorej je toho naozaj veľa a je oveľa objemnejší (a možno aj trochu prehľadnejšie) na rozdiel od manuálu iných starších verzií Game Makeru.

Pozn .: Manuálom myslím nápovedu, ktorú spustíte klávesom F1


Screenshoty

Game maker - základy a ikonky
Game maker - základy a ikonky
Game maker - základy a ikonky

 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 3778x (109.22 kB)

 

Predchádzajúci článok
Pohyb v GML časť 4.
Všetky články v sekcii
Game maker - základy a ikonky
Článok pre vás napísal Drakeman
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje programování her v Game Makeru a Pythonu.
Aktivity