Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Tutorial k hre Hit The Ball v zjednodušenej verzii

Hit the ball je hra, ktorá vás naučí používať základné funkcie GM. Odporúčam prečítať 1. tutorial z prvej série, ktorý vás oboznámi s teóriou a celkovým rozhraním. Ale teraz k samotnej hre. Obrázky si môžete stiahnuť spolu s hotovým kódom dole na stránke. (Ak ich nechcete zháňať inde).

Ako na to

Prvá vec, ktorú by sme mali urobiť, je pridať si sprity (v našom prípade múr a loptička). Z prvého tutoriale by ste mali vedieť ako na to (kliknete na ikonku Pac-Mana a pokračujete pomenovaním a výberom Spritu). Potom tu máme jeden zvuk, ktorý sa prehrá pri strefení sa do loptičky a jedno pozadie. A teraz to základné - vytvorenie objektov:

Objekty v hre

Najprv si vytvoríme objekt "múr". Tu zaškrtneme políčko "solid" a dáme OK. potom si vytvoríme objekt loptičku. Kliknutím na "Add Event doň pridáme udalosť" Create ". Táto udalosť hovorí hre, čo sa má stať pri vytvorení daného objektu. Do" Create "pridáme príkaz, aby skóre začínalo na nule. Tento príkaz je na karte" score "(tretia odspodu). Presunutím ikonky pre nastavenie skóre. Vyzerá takto: Ikonka pre skore - Game maker - Jednoduché hry
. Tam nastavíme dafaultní hodnotu 0. Tiež by sme mali nastaviť čas, po ktorý bude možné sa pokúšať trafiť do loptičky. To sa robí cez príkaz "Set Health". Ikonka je opäť na karte "score" a je to táto: indikátor času - Game maker - Jednoduché hry
. Zdravie nastavíme na 100. Tiež by nebolo zlé aby sa loptička hýbal. Preto mu pridáme príkaz "Move Fixed". Jeho ikonka je prvá ikona na karte "move". Tam aktivujeme všetky šípky a rýchlosť nastavíme na jakoukolik hodnotu, asi najlepší na štart je 5-8. Naše snaženie po prvom evente by malo vyzerať takto:

Výsledok po dokončení eventu Create - Game maker - Jednoduché hry
Ďalší z krokov je event "Step". Ten vytvoríme kliknutím na "Add Event", potom na "Step" a nakoniec znova "Step". Akonáhle sa bude lopta pohybovať po ploche, budeme chcieť, aby sa nám započítal skóre, ale aby nám tiež ubiehal čas. Preto pridáme príkaz "Set Score" a v okne do políčka napíšeme počet bodov získaných za jeden krok a zaškrtneme "Relative" (Začiarknutie "Relative" je dôležitý krok, bez neho by vám skore stálo na 1 bodu). OK. Teraz pridáme aj príkaz "Set Health" a nastavíme jeho parametre. Tu musíte zadať záporné číslo, inak by sa vám čas predlžoval a hra by bola nekonečná (aj keď z hľadiska výsledného skore by to nebolo zlé :) ). Va našom príklade máme túto hodnotu nastavenú na -0.5. Opäť zaškrtneme "Relative". Takže ako to teraz vyzerá?
Stav po pridaní eventu Step - Game maker - Jednoduché hry
Ďalej by som si urobil ovládanie. Do loptičky sa budeme triafať myšou, preto pridáme event Mouse a vyberieme "Left pressed". Do neho pridáme prehranie zvuku, uskočení loptičky, iný smer pohybu a obnovenie časomiery. Ale pekne poporiadku. Začal by som prehraním zvuku. Otvoríme si kartu "main1" a pretiahneme ikonku repráku vo štvorci ( Ikonka pre prehranie zvuku - Game maker - Jednoduché hry ) A vyberieme zvuk "zvuk". "Loop" dáme na "false". Potom by mal loptičku uskočiť, preto prejdeme na kartu "move" a vezmeme príkaz "Jump To Random" (jeho ikonka je takáto: Ikonka Jumpy - Game maker - Jednoduché hry ). Tu nič nenastavuje a len klikneme na OK. Teraz by sa mal lopta hýbať iným smerom, preto vezmeme a pretiahneme ikonu príkazu "Move Fixed" (n karte "move") a aktivujeme všetky šípky a nastavíme rýchlosť. Na koniec eventu potrebujeme obnovir časový limit. To urobíme jednosuše cez ikonu "Set Health" a hodnotu nastavíme na 100. Cím bol asi takýto:
Stav po dokončení eventu Mouse Pressed - Game maker - Jednoduché hry
Ak chceme, aby hra skončila po vypršaní časového limitu, musíme nastaviť event "No More Health". Ten nájdete v sekcii "Other". Chceme aby sa nám zobrazola tabuľka výsledkov a tiež chceme hrať znova. Preto pridáme príkaz "Show Highscore" ( Tabuľka s výsledkami - Game maker - Jednoduché hry ) A nastavíme podľa ľubovôle ( "new color" nastavuje nový výsledok a "other color" výsledky predchádzajúcej). Potom (naozaj je dôležité napred zobraziť tabuľku výsledkov a potom až hrať znova :) ) Pretiahneme ikonu Ikona reštartu roomu - Game maker - Jednoduché hry , Ktorá má na svedomí príkaz "Restart Room" a nachádza sa na karte "main1". Jediné čo tu môžeme nestavať, je efekt prechodu. Sami sa rozhodnite, ktorý sa vám páči najviac. Event hotový a vysledok?
Stav po dokončení ďalšieho eventu – No More Health - Game maker - Jednoduché hry
Loptička by sa mal pri náraze do steny odraziť, preto nastavíme event "Collision". Tu nám stačí nastaviť iba príkaz z karty "move" - "Bounce". Ak chceme, aby sa loptička odrazil do strán, v kolónke "precise" nastavíme "precisely", nás ale zaujíma hlavne druhý parameter - "against". Tu zvolíme možnosť "solid objects".

Na koniec vytvoríme event "Draw". Obyčajne to nie je nutné, my však chceme vidieť, koľko času nám zostáva a aké máme skóre. Preto nastavíme príkazy "Draw Health" (ikonka je rovnaká ako u nastavovanie zdravia (v našom prípade času), len farba na pozadí je žltá). Ten sa bude vykresľovať na súradniciach x1 = 10, y1 = 10, x2 = 200 a y2 = 50. Ďalej si môžete nastaviť farby ukazovatele. Chceli sme vidieť aj skore, preto pridáme príkaz "Draw Score" (ikonka je rovnaký prípad ako "Draw Health") a opäť nastavíme súradnice (x = 300, y = 30). Pretože chceme vidieť loptičku, musíme pridať aj príkaz pre vykreslenie loptičky. Ten nájdeme na karte "draw" a je to tá prvá ikonka. U prvej kolónky vyberieme ako sprite "Micek" a súradnice xay necháme na nule. "Subimage" bude na -1. Zaškrtneme "Relative". Konečný výsledok vytváranie objektu "mic" je toto:

Výsledok snaženia o vytvorenie objektu je toto - Game maker - Jednoduché hry
Ale aby sme si zahrali, musíme to všetko posadiť do roomu. Takže si vytvoríme miestnosť (jejedno ako ju nazvete). V jej okne si dole vyberiete sprite "múr" a umiestnite ho okolo celého roomu. Potom tam hodíme aj objekt "mic" a pozadia. Pozadie vložíme na karte "backgrounds" vybraním obrázku s pozadím (jediný zoznam na záložke)

Takže toto je výsledok nášho snaženia: hotová hra - Game maker - Jednoduché hry


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 505x (32.12 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku GameMaker

 

Všetky články v sekcii
Game maker - Jednoduché hry
Článok pre vás napísal Shift
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje převážně průmyslové automatizaci. Dále hudební a literární tvorbě, ve volných chvílích také programování v GameMakeru a podobných IDE.
Aktivity