Aktuálně: Postihly zákazy tvou profesi? Poptávka po ajťácích prudce roste, využij slevové akce 30% výuky zdarma!
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se PHP
PHP týden

4. diel - Ako vznikajú peniaze

Dnes je pred nami veľa nových informácií, a preto začneme trošku zhurta. Čo keď vám teraz poviem, že naša mena nie je krytá takmer ničím, žiadnymi zmenkami, zlatými či striebornými mincami. Proste ničím. Verili by ste mi?

Z minulého článku, Emisie peňazí , už vieme, že do podobnej situácie sa naša spoločnosť už niekoľkokrát dostala a tiež vieme, že to nedopadlo zrovna dobre. Ako funguje dnešný systém, ako vznikajú peniaze, má dnešný systém emisie peňazí budúcnosť? To všetko si dnes povieme.

Vznik peňazí

V dnešnej dobe sú peniaze vytvárané bankami (obchodnými bankami). Banky (až na banku centrálnu), sú v podstate súkromné inštitúcie, ktoré fungujú veľmi podobne ako obchodné spoločnosti. Každá banka v Českej republike pre svoju činnosť potrebuje bankovú licenciu. Získaním licencie ale nič nekončí. Následne je banka pod dozorom centrálnej banky - Slovenskej národnej banky.

Pre zaujímavosť: Základný kapitál potrebný na založenie banky je stanovený na hodnotu 500 000 000 Kč.

Máme banku, vieme, čo musí spĺňať, ale ako pre nás banky vytvoria peniaze? Ako sa peniaze dostanú do obehu k nám, obyčajným ľuďom? V dnešnej dobe existujú 2 spôsoby emisie peňazí - hotovostné a bezhotovostné.

Hotovostné

Výhradným vydavateľom slovenských bankoviek a mincí je Česká národná banka, ktorá však nevydáva hotovosť do obehu. Česká národná banka, alebo ktorákoľvek iná centrálna banka v ktorejkoľvek inej krajine, nemá žiadny vplyv na množstvo peňazí v obehu a zohráva skôr nepriamu úlohu.

Možno vás teraz prekvapím, ale hotovosť, ktorú máme každý v peňaženke a ktorú v dnešnej dobe používame menej a menej, tvoria iba 3 - 5 % všetkých peňazí.

Hotovostné peniaze totiž vznikajú až ako následok vzniku bezhotovostných peňazí pre potreby hotovostného obehu.

Bezhotovostné

Tento výukový obsah pomáhajú rozvíjať nasledujúce firmy, ktoré možno hľadajú práve teba!

Zvyšných 95 % emisie je v podobe bezhotovostnej. Všetky peniaze, ktoré v dnešnej dobe vznikajú, vznikajú vždy ako bezhotovostné. Tento typ emisie môže vykonávať ako národná banka, tak všetky ostatné obchodné banky (tzv. Bankovej sústava). Emisie prebieha formou poskytnutia bezhotovostné pôžičky (úveru) klientovi.

Poďme si všetko vysvetliť na príklade

Prídete do banky, požiadate o pôžičku, a ak banka vašej pôžičku schváli, podpíšete s bankou zmluvu. Následne banka na váš účet pripíše peniaze.
Banka jednoducho vytvorí sumu, ktorú si chcete požičať a následne jej pridá do obehu tým, že jej pripíše na účet. Banka vám poväčšinou nedá tisíce sto korún v kufríku, ako si možno niektorí predstavujú. Banka vám pripíše číslo na účet.

Možno sa práve teraz čudujete, ako môže ekonomika fungovať takým spôsobom. A máte právo sa diviť! Fungovanie peňazí týmto spôsobom je založené len na našej viere. My veríme v peniaze, veríme v čísla na našich účtoch, ktorá viac menej predstavujú len a len čísla.

Sme totiž ochotní pristúpiť na podmienky, ktoré kladie náš systém. Veríme, že si za peniaze kúpime jedlo, oblečenie, nehnuteľnosti. O viere vo financie som hovoril hneď v prvom článku ako o základnom princípe financií = dlhodobo dobrá povesť.

V prípade, že by sme prestali dôverovať bankám a peniazom, celý ekonomický systém by skončil.

Krytie meny

Dnešné peniaze nie sú kryté zlatom, ani iným kovom. Ide doslova o Neplnohodnotná peniaze - peniaze nemajú žiadnu vnútornú hodnotu, ako tomu bolo napríklad u mincí. Jediné krytie je v podobe aktív centrálnej banky a aktív bánk. Také krytie je len malá útecha, ktorá sa nikdy nevyrovná plnému krytia zlatom.

Avšak v dnešnej dobe už by takéto krytie zlatom nebolo vôbec možné a to hneď z 2 dôvodov. Na svete je nedostatok zlatých zásob, ktoré by pokryli všetky peniaze. A po druhé, cena zlata rastie, klesá, rastie klesá. Takúto nestabilná komoditu označujeme ako volatilné.

V prípade, že by mena bola krytá zlatom, bola by aj mena samotná volatilné, a to práve kvôli pohybu zlata.

Samozrejme taká emisie má aj svoje výhody! Podporuje výrobu a obchod, nie sme viazaní na zásobu drahých kovov. Samotné množstvo peňazí záleží na požiadavkách klientov, teda na dopyte o úvery.

Späť ale k nášmu príkladu. Nejakým spôsobom ale musíme vrátiť peniaze späť z obehu, aby sme nevytvárali prehnane veľkú infláciu. Ako to urobíme? Peniaze stiahneme v podobe splácania úveru. Týmto spôsobom peniaze zanikajú.

Takže ešte raz - peniaze vytvoríme pri uzavretí úveru, následne ich splatíme a teda aj vrátime z obehu pri splatení úveru.

Kontrola emisie

Štát samozrejme kontroluje rýchlosť vznikania a zanikania peňazí pomocou centrálnej banky (ČNB), kde musí mať všetky banky, ktoré poskytujú úvery, určitý vklad ako povinnú rezervu.

Ako už sme si povedali na začiatku, centrálna banka dohliada na banky. Robí tak kontrolou obchodov a pôžičiek, ktoré banky vykonáva. Ďalej dohliada na množstvo peňazí v obehu. Ak je peňazí príliš, začne ich sťahovať z obehu, naopak v prípade nedostatku peniaze na veľmi nízky úrok požičiava, aby sa peniaze do obehu dostali.

Avšak ani centrálna banka nemá a nemôže mať úplný prehľad o skutočnom množstvo peňazí v obehu a v prípade väčších kríz spravidla reaguje príliš neskoro - to sme napokon zistili aj pri svetovej finančnej kríze v roku 2008.

Časová hodnota peňazí

Na úplný koniec by som rád hovoril o časovej hodnote peňazí. Všetky peniaze, ktoré máte práve teraz na účte, budú mať zajtra nižšiu hodnotu ako dnes, pozajtra bude hodnota ešte nižšia a tak ďalej a tak ďalej. Jakto? Pretože peniaze, ktoré práve vlastníte, môžete okamžite zhodnotiť - investovať. Každý úspešný investor alebo podnik pri svojich investíciách vždy zvažuje časovú hodnotu peňazí.

Názorov na fungovanie dnešnej emisie a ponuku peňazí je nespočetné množstvo. Sú takí, ktorí hovoria, že peniaze (ani cenné papiere) nemusí mať za pár rokov žiadnu hodnotu! Že skutočnú cenu môže mať iba fyzicky vlastnený majetok, ako suroviny, tovar, pozemky, nehnuteľnosti a alebo čokoľvek iného. A kto vie, možno majú pravdu? Predsa len meny v minulosti mnohokrát zanikli, zmenili sa kurzy a štátmi zbankrotovali. Potom sú tu však aj takí, ktorí hovoria, že náš systém vydrží desiatky rokov a nikdy nezanikne. Kde je pravda, ukáže len čas. Nám teraz nezostáva nič iné, než špekulovať a snažiť sa na všetko, čo príde, pripraviť.

V budúcej lekcii, Menovej štandardy , voľne nadviažeme na dnešné a minulý článok v podobe menových štandardov. Menové štandardy nám doplní vedomosti o emisiu peňazí a fungovanie mien.


 

Predchádzajúci článok
Emisie peňazí
Všetky články v sekcii
Financie, peniaze a mena
Článok pre vás napísal Jan Kaláb
Avatar
Ako sa ti páči článok?
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Jan Kaláb
Aktivity (1)

 

 

Komentáre

Avatar
Čapatý Lubomír:7.11.2020 19:10

Tuhle teorii o tom, že peníze tvoří banky, jsem slyšel hodněkrát, ale nikdy jsem nedostal odpověd na jednoduchou otázku :-)
Proč tedy banky krachují, když mají nezaplacené úvěry?
Vždyť přece by stačilo jednou kliknout do počítače a dluh zmizí :-)

 
Odpovedať
7.11.2020 19:10
Avatar
Robert Michalovič:7.11.2020 20:50

Ale je to pravda. Tvorba účetních peněz(neplést si to s oběživem) vzniká tvorbou úvěrů v komerčních bankách, a jejich likvidace(zánik) splácením úvěrů. Špičkově je to vysvětlené zde
https://www.grada.cz/…atebni-6788/ v prvním i druhém díle od profesora Jílka https://insis.vse.cz/lide/clovek.pl?…

Každý nesplacený úvěr by se měl v účetnictví projevit jako náklad což má vliv na hospodářský výsledek banky. Proč myslíš, že např. Deutche bank od poslední krize 2008 měla asi 4 kvartály ziskové, stále odepisuje ztráty z investičního bankovnictví.

A ano spousta bank ve světě(hlavně ve vyspělých zemích) nesplácené úvěry řeší vytvořením nových úvěrů, kterými je překryje. Ale to neznamená, že dluh zmizí, pouze je překryt dluhem novějším a taky většinou větším (těch kauz není málo, jenom nekvalitní media o nich nemluví). Prakticky banky ovšem nerady převádí nesplácené úvěry do rozvahy( akcionáři by měly malé dividendy či žádné) a tak ty rostoucí dluhy před sebou stále tlačí jako hovnivál tu svou kuličku.

 
Odpovedať
7.11.2020 20:50
Avatar
Jan Kaláb
Redaktor
Avatar
Odpovedá na Čapatý Lubomír
Jan Kaláb:7.11.2020 21:19

S odpovědí naprosto souhlasím a knížky v odkaze vřele doporučuji :). Ještě bych dodal, že český bankovní sektor je poměrně stabilní, poslední krach banky, který si pamatuji, byl v roce 2016 a byla to banka s ruským kapitálem.

Nicméně krach banky je poměrně složité téma, kterému se budu v budoucnu věnovat. Předpokládám ale, že myslíš krach americké banky, takže jenom stručně na příkladu krachu Lehman Brothers (významná americká banka založená v roce 1850) při americké hypoteční krizi, při které hned několik dalších bank zkrachovalo .

Dříve systém úvěrů fungoval věřitel - půjčující. Avšak po nějaké době se přeměnil na způsob: věřitelé prodali hypotéky investičním bankám. Investiční banky spojily tisíce hypoték a dalších půjček na auto, dluhy … Spojením vytvořili komplexní deriváty zvané Zaručené dluhové obligace (CDO). Investiční banky prodaly CDO investorům. Majitelé domu spláceli hypotéky investorům, peníze putovaly k investorům po celém světě.

Věřitelům bylo jedno, jestli lidé splácí, začali dělat rizikovější půjčky, investičním bankám to bylo tak jedno(Čím více CDO prodali, tím víc peněz).

V podstatě kdokoliv mohl dostat hypotéku, a proto ceny nemovitostí stoupaly a více se kupovaly bydlení. Výsledem byla největší finanční bublina v historii.

Poměr mezi půjčenými a vlastněnými penězi banky se nazývá páka (lewrage), čím více banky půjčily, tím větší měly páku. Banky chtěly upravit limity(zvýšit) pro páky, které by jim dovolily ještě více zvýšit půjčování. KCP(Komise pro cenné papíry) jim vyhověla

Narůstal počet zabavených nemovitostí, věřitelé už nemohli prodávat své úvěry investičním bankám. Na následky špatných úvěrů desítky věřitelů zkrachovaly.

Trh s CDO zkolaboval, investiční banky měly stovky miliard dolarů v úvěrech, CDO, nemovitostech které nemohly prodat.

2008 září – Lehman brothers oznámil propady a jeho akcie klesly na minimum
Lehman Brothers došla hotovost -12. září 2008, celé odvětví investičního bankovnictví se rychle potápělo. Stabilita globálního finančního systému byla ohrožena.

Lehman způsobil pád trhu s cennými papíry, na kterých záviselo mnoho firem kvůli placení nákladů jako mzdy.

Ještě na konec:
V podstatě všechny ty rizikové půjčky, byly následně vyhodnocené jako AAA - vysoce kvalitní a bezrizikové. Tento problém naopak vytvořili ratingové agentury, které hodnotily kvalitu půjček. Následně se všechny hypotéky vyloženě naházely do hypotečních dluhopisů a začali se prodávat. Dluhopisy byly vlastně podloženy, všemi těmi nekvalitními úvěry.

Výše zmíněná problematika je další pohled na věc a trošku jiné vysvětlení, proč nějaké banky v minulosti zkrachovaly. Problematika je to poměrně složitá, rozhodně se jí ale v budoucnu pokusím objasnit!

Editované 7.11.2020 21:22
Odpovedať
7.11.2020 21:19
,,Do rána jsem schopná uvěřit až šesti nemožnostem" Alenka
Avatar
Jan Kaláb
Redaktor
Avatar
Odpovedá na Čapatý Lubomír
Jan Kaláb:7.11.2020 21:30

Ještě bych dodal, že záleží o které bance mluvíme - jsou investiční, komerční, univerzální, hypoteční, stavební spořitelny atd. V minulém komentáři jsem popsal krach investiční banky.

Odpovedať
7.11.2020 21:30
,,Do rána jsem schopná uvěřit až šesti nemožnostem" Alenka
Avatar
Odpovedá na Robert Michalovič
Čapatý Lubomír:8.11.2020 17:51

To jsme si nerozuměli, já mluvím o tom, proč bance takto vytvořený úvěr dělá problémy?
Podle této teorie přece ona nikomu nic nedluží, tudíž v okamžiku, kdy borec nesplácí, tak si v počítači zase dluh vymažou a je hotovo :-) ??

To je podle mě důkaz nepravdivosti teorie vytváření peněz půjčkou, ve skutečnosti jediný kdo může vytváře peníze je centrální banka, ostatní banky si je od ní půjčují za lombardní sazbu.

Knihy jsou určitě dobré, ale číst je kvůli zodpovězení jedné otázky ?? :-)

 
Odpovedať
8.11.2020 17:51
Tento výukový obsah pomáhajú rozvíjať nasledujúce firmy, ktoré možno hľadajú práve teba!
Avatar
Odpovedá na Jan Kaláb
Čapatý Lubomír:8.11.2020 17:56

S vaším popisem souhlasím, nicméně nijak neodpovídá na moji otázku ohledně teorie vytváření peněz půjčkami.
Pokud si každá banka vytvořit peníze z ničeho a půjčit někomu, tak že je připíše v počítači na jeho účet, co se stane pokud ten dotyčný následně pošle peníze do jiné banky případně vybere v hotovosit ?
Nikdo si přece nepůjčuje peníze proto aby se na ně díval jak mu leží na účtě, někam je pošle - ergo kladívko, pak je musí poslat i banka a tudíž je musí mít -> vlastní nebo si půjčí za lombardní sazbu od centrální banky.

 
Odpovedať
8.11.2020 17:56
Avatar
Odpovedá na Čapatý Lubomír
Robert Michalovič:8.11.2020 19:35
  1. ČNB(centrální banka,nárobní banka) tvoří pouze oběživo. Nikdo jiný nesmí.
  2. Hodnota oběživa se nerovná hodnotě účetních peněz v ekonomice
  3. Problematika nesplácených úvěrů zabírá cca 16 stránek v 1. dílu, takže si nejsem si jistý, že se mi to podaří ti to vysvětlit ve zkratce( nejsem ekonom a nestudoval jsem to)
  • každý uvěr je evidován, zohledněn v účetnictví a v rozvazovém účtu banky -> nelze ho tedy jednoduše smazat, musel bys zpětně upravovat všechny záznamy a je pravděpodobné, že musí posílat nějaké zprávy ČNB, která provádí dozor na obchodními bankami,
  • při nespláceném úvěru musí dojít k odepsání úvěru - cituji z knihy str.73 " je nutno odepsat poskytnutý úvěr do nákladů a rozpustit opravné položky do výnosů. Jedná se o vyhlášku 501/2002 Ministerstva finanací, kterou provádějí některé ustanovení zákona 563/1991"
  • takže každý nesplacený úvěr je pro banku náklad, česky řečeno každý nesplacený úvěr banka zaplatí ze svého jmění(majetku).

A v okamžiku kdy jsou závazky banky vyšší než aktiva tak obchodní banka by měla zbankrotovat.(ale to se obchází opětovným přeúvěrováním, nebo vyvedením(prodeje) dluhů externím subjektům kterým vytvoříte nový úvěr, atd...)

A k této otázce : Pokud si každá banka vytvořit peníze z ničeho a půjčit někomu, tak že je připíše v počítači na jeho účet, co se stane pokud ten dotyčný následně pošle peníze do jiné banky případně vybere v hotovosit ?

Cituji z knihy : Pokud některá obchodní banka expanduje více v úvěrech než ve vkladech(dochází u ní k odlivu vkladů do jiných obchodních bank což znamená snížení její likvidity u centrální banky), tento rozdíl musí vyplnit přijetím úvěru či vkladů na mezibankovním trhu od jiných obchodních bank. Za takové situace existuje obchodní banka, která naopak expanduje více na vkladech než v úvěrech(dochází u ní k přílivu vkladů z jiných obchodní bank, tvz. zvýšení její likvidity u centrální banky)

 
Odpovedať
8.11.2020 19:35
Avatar
Jan Kaláb
Redaktor
Avatar
Jan Kaláb:9.11.2020 8:37

Omlouvám se za nedorozumění, myslel jsem, že máte na mysli právě takovou nestandartní situaci. Každopádně kolega problematiku osvětlil naprosto perfektně.
Moc děkuji za pomoc :)

Odpovedať
9.11.2020 8:37
,,Do rána jsem schopná uvěřit až šesti nemožnostem" Alenka
Avatar
Čapatý Lubomír:9.11.2020 23:50

Všechno to, co popisujete, právě platí pouze v případě, že si banka nemůže peníze úvěrem vytvořit. Poslední odstavec přesně dokládá, co tvrdím - peníze vytváří pouze centrální banka, žádným úvěrem se peníze "nevytvářejí".

Zkusím to vysvětlit na příkladu, představte si, že se teď prohlásím za banku a půjčím vám 1 miliardu, tak že si v Excelu u sebe na počítači napíšu "Robertu Michalovičovi půjčena jedna miliarda".

  • změnilo se množství penez v České republice? Má to nějaký vliv na okolí? Ne, můžete sedět doma a koukat na výpis ze svého účtu, který vám vytisknu a kochat se tím, že jste miliardář :-)
  • Kdy budete skutečně miliardář? No když si koupíte jachtu a přimějete mě, abych poslal 1 miliardu třeba na Kajmany :-), což všem znamená, že ty peníze já musím někde sehnat (kdybych byl banka, buď si půjčím od jiných bank nebo od ČNB za lombardní sazbu nebo použiju peníze klientů, kteří si je u mě uložili)

Ergo kladívko žádné peníze nevytvářím, to že můžu klientovi peníze slíbit v okamžiku, kdy je ještě nemám. neznamená že jsem je vytvořil, protože v okamžiku kdy je klient použije, v tu chvíli já je musím mít!

 
Odpovedať
9.11.2020 23:50
Avatar
Robert Michalovič:12.11.2020 7:23

Pokud přistoupím na tvůj příklad:

  • Tím, že jsi mě vytvořil úvěr v hodnětě 1 miliardy tak jsi právě zvýšil účetní peníze v této zemi, přesně o 1 miliardu. Nestvořil jsi žádné oběživo ale já mohu si tu miliardu v hotovosti od tebe odebrat protože jako banka máš mít zásobu oběživat nebo ji převést do jiných bank. A pokud kvůli tomu oběživu nebo převodům, začneš mít problémy jsou to tvoje problémy(nikoliv moje jako klienta) tebe jako banky a ty je musíš vyřešit. ( Reklamou jak přilákat vklady např. poslední roky takto to dělá Air bank, a jiné, vyššímy úroky, atd.. )

Toto je můj poslední příspěvek na toto téma. Je zjevné, že své myšlence chceš věřit a držíš se ji jak klíště. A já tu rozhodně nejsem proto aby tě přesvědčoval, na to tě mám na háku. Pokud tě ta problematika zajímá existují skutečně velmi kvalitní publikace "Finance v globální ekonomice I,II" od profesora Jílka, nejsou drahé, cca 1000 stránek, nebuď líný jako cigán a přečti si to. Získáš spoustu odpovědí na své otázky.

 
Odpovedať
12.11.2020 7:23
Robíme čo je v našich silách, aby bola tunajšia diskusia čo najkvalitnejšia. Preto do nej tiež môžu prispievať len registrovaní členovia. Pre zapojenie sa do diskusie sa zaloguj. Ak ešte nemáš účet, zaregistruj sa, je to zadarmo.

Zatiaľ nikto nevložil komentár - buď prvý!