Zarábaj až 6 000 € mesačne! Akreditované rekvalifikačné kurzy od 0 €. Viac informácií.

4. diel - Android programovanie - Spustenie aplikácie (zariadenie/emulátor)

Aby sme spustili Android projekt, potrebujeme vytvoriť buď v emulátore virtuálne zariadenie, alebo si nastaviť nejaké reálne zariadenie. Oba spôsoby si v dnešnom Android tutoriáli vyskúšame!

Spustenie aplikácie

Po vytvorení nového projektu nám Android Studio pripravilo jednu aktivitu s jedným textom „Hello World!“. Tento pripravený projekt môžeme aj spustiť. Máme hneď dve možnosti, ako projektu vdýchnuť život:

  • Spustením v reálnom zariadení (na vašom telefóne) alebo
  • spustením v emulátore (na vašom PC).
Najprv si popíšeme kroky potrebné na prípravu daných spôsobov, ďalší postup bude pre obe možnosti rovnaký.

Reálne zariadenie

Čo budeme potrebovať? Okrem zariadenia so systémom Android a USB kábla navyše:

  • Musíme povoliť na zariadenie vývojárske možnosti.
  • Tiež povolíme na zariadení ladenie USB.
  • Ďalej budeme musieť nainštalovať USB driver pre ADB (Android Debug Bridge).
  • Po pripojení telefónu káblom k počítaču zvolíme režim USB na MTP.
Poďme jednotlivé body splniť.

Povolenie vývojárskych možností na zariadení

Od Android 4.2 a novších musíme obrazovku s možnosťami pre vývojárov povoliť, pretože je skrytá. Ak chceme povoliť testovanie aplikácií na danom zariadení, prejdeme do nastavenia telefónu a tam klikneme niekoľkokrát (asi sedemkrát) na položku Číslo zostavenia. Túto možnosť nájdeme, v závislosti od verzie Androidu konkrétneho zariadenia, na jednom z nasledujúcich miest:

  • Android 9 (API level 28) a novší: Nastavenia -> Info o telefóne -> Číslo zostavenia
  • Android 8.0.0 (API level 26) a Android 8.1.0 (API level 26): Nastavenia -> O telefóne -> Informácie o softvéri -> Číslo zostavenia
  • Android 7.1 (API level 25) a nižšie: Nastavenia -> Info o telefóne -> Číslo zostavenia
Ukážeme si príklad povolenia vývojárskych možností na reálnom tablete. Otvorte nastavenia a kliknite na záložku s informáciami o zariadení. Tu nájdete položku Číslo zostavenia, na ktorú asi sedemkrát po sebe kliknite:
Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Po opakovanom klikaní bude zobrazená správa o úspešnom povolení vývojárskych možností av menu Nastavenie telefónu sa objaví nová položka Možnosti pre vývojárov:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Klikneme na novú položku Možnosti pre vývojárov a skontrolujeme, že je zaškrtnutá rovnomenná položka Možnosti pre vývojárov. Pokiaľ nie je, zaškrtneme jej:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Povolenie ladenie USB

Než budeme môcť používať debugger a ďalšie nástroje, musíme povoliť ladenie USB. To umožňuje Android štúdiu a ďalším nástrojom SDK rozpoznať naše zariadenie pri pripojení cez USB. Túto možnosť zapneme v ponuke Možnosti vývojárov, nájdeme ju v závislosti na verzii Androidu konkrétneho zariadenia na jednom z nasledujúcich miest:

  • Android 9 (API level 28) a vyššie: Nastavenia -> Systém -> Advanced -> Možnosti pre vývojárov -> Ladenie USB
  • Android 8.0.0 (API level 26) a Android 8.1.0 (API level 26): Nastavenia -> Systém -> Možnosti pre vývojárov -> Ladenie USB
  • Android 7.1 (API level 25) a nižšie: Nastavenia -> Možnosti pre vývojárov -> Ladenie USB
Opäť si ukážeme príklad na reálnom tablete. V rovnakom okne, kde sme zaškrtli položku Možnosti pre vývojárov, zídeme v menu nižšie a nájdeme položku Ladenie USB, ktorú zaškrtneme:
Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Potvrdíme nasledujúce dva dialógy a máme všetko pripravené:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Popísané spôsoby nastavenia ladenia USB a vývojárskych možností sa môžu mierne líšiť podľa výrobcu telefónu, pretože nie na každom telefóne, s rovnakým Androidom je presne rovnaký jeho vzhľad. Nemali by ste však mať vážnejšie problémy danej položky v menu nájsť.

Inštalácia USB drivera pre Android Debug Bridge

Po prvom pripojení reálneho zariadenia k počítaču v režime Ladenie USB by malo automaticky dôjsť k stiahnutiu ovládačov ak nastaveniu pripojeného zariadenia. Zatiaľ sa mi nestalo, že by som niekedy musel USB driver sťahovať a inštalovať ručne. Nasledujúcu pasáž uvádzam pre prípad, že by vám automatické nastavenie ovládačov nefungovalo a môžete ju inak preskočiť.

Pokiaľ budete vyvíjať v systéme Mac OS X alebo Linux, nemalo by byť, podľa dokumentácie, nutné ovládač USB inštalovať.

Ak budete vyvíjať v systéme Windows, nájdete na oficiálnych stránkach Android Studia tabuľku, ktorá ponúka odkazy na webové stránky niektorých výrobcov hardvér, kde si môžete stiahnuť príslušný USB ovládač pre svoje konkrétne zariadenie. Inštalačný súbor spustite a postupujte podľa pokynov.

Pokiaľ by sa, po úspešnej inštalácii USB driveru, objavil nejaký problém s inštaláciou vyvíjanej aplikácie na toto pripojené zariadenie, je možné skúsiť ručne aktualizovať príslušné ovládače. Popíšeme si postup pre systém Windows 10:

  • Pripojte zariadenie cez USB k počítaču.
  • Kliknite pravým tlačidlom na ikonu (položku v prieskumníkovi) Tento počítač.
  • V otvorenom menu zvoľte položku Spravovať.
  • V ľavej časti otvoreného okna Správa počítača kliknite na položku Správca zariadení a nájdite a rozbaľte položku Prenosné zariadenia.
  • Kliknite pravým tlačidlom myši na názov pripojeného zariadenia a vyberte možnosť Aktualizovať ovládač.
  • V Sprievodcovi aktualizáciou ovládača vyberte položku Vyhľadať ovládač v počítači.
  • Kliknite na tlačidlo Prehľadávať a vyhľadajte priečinok s nainštalovaným ovládačom USB, ktorý býva umiestnený v priečinku s inštaláciou SDK takto \extras\google\usb_driver\.
  • Vyberiete príslušný súbor a nainštalujete.
Týmto máme prípravu na spustenie našich aplikácií na reálnom fyzickom zariadení hotovú.

Emulátor

Druhým spôsobom vyskúšania našich Android aplikácií je emulátor priamo v PC. Ten nevyžaduje fyzické zariadenie, ale môže byť pomalší. Prvým krokom na sprevádzkovanie emulátora bude vytvoriť nejaké virtuálne zariadenie, v ktorom aplikáciu spustíme. V hornej lište Android Studio v ponuke Tools zvolíme možnosť Device Manager:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

V novom okne klikneme na tlačidlo Create Device:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

V nasledujúcom okne budeme vyberať typ zariadenia. Vľavo zvolíme možnosť Phone, uprostred vyberieme jeho veľkosť a rozlíšenie a klikneme na tlačidlo Next:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Nasleduje výber verzie Android API, ktorým zvolený typ telefónu vybavíme. Položky, ktoré sú tučné a nemajú vpravo poznámku "Download", môžeme použiť ihneď - sú to verzie, ktoré máme v SDK Manageri stiahnuté. Ukážeme si stiahnutie napríklad verzie Android Q (API 29). Klikneme na symbol pre download (viď. obrázok) a vyčkáme na stiahnutie všetkých potrebných súčastí, čo bude nejaký čas trvať:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Dokončenie sťahovania a inštalácie potvrdíme tlačidlom Finish:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Budeme vrátení do okna s výberom verzie systému, kde už bude možné stiahnutú verziu Android Q zvoliť a potvrdiť tlačidlom Next:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

V ďalšom okne môžeme upraviť názov nášho virtuálneho telefónu. V tomto okne je možné ďalšie rozšírené nastavenia, ale tým sa zaťažovať nebudeme:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

To bol posledný krok a teraz už vidíme okno samotného AVD Managera s novo vytvoreným telefónom. Vyššie popísaným postupom môžeme vytvoriť viac zariadení s rôznymi parametrami a tu, v AVD Manageri, ich uvidíme všetky v zozname aj s veľkosťou, akú majú na disku rezervovanú:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Akékoľvek virtuálne zariadenie spustíme z AVD Managera kliknutím na ikonku Play v poslednom stĺpčeku tabuľky a počkáme, kým sa zariadenie zapne:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Týmto máme pripravené zariadenie a môžeme na ňom spúšťať naše aplikácie;-)

Vo virtuálnom zariadení nie je nutné nastavovať možnosti vývojárov ako v reálnom zariadení. Všetko je už defaultne zapnuté.

Radi by sme upozornili na aktuálny problém s emulátorom a dúfame, že čo najskôr dôjde k oprave chyby a my budeme môcť tento červený odsek z článku odstrániť. Po poslednej aktualizácii emulátora môže emulátor prestať pracovať a hlásiť chybu Emulator: PANIC: Broken AVD system path. Check your ANDROID_SDK_ROOT value [X:\SDK]! Po aktualizácii emulátora konkrétne prestalo Android Studio akceptovať v ceste k priečinku s SDK ne-ASCII znakmi. A pretože, v mojom prípade, cesta "vedie" cez používateľskú zložku Windows, ktorej meno obsahuje slovenské znaky, dochádzalo k chybe. Nechcel som dotknuté zložky skúšať presúvať a zarobiť si tým na iné problémy, preto som dočasne vo Windows vytvoril druhý účet a pomenoval ho tak, aby názov neobsahoval žiadne slovenské znaky. Ak som vo Windows prihlásený pod týmto novým účtom, emulátor funguje. Opísanú chybu registrujem cca od začiatku marca 2020. Očakávam vydanie aktualizácie, ktorá problém vyrieši. Až sa tak stane, druhý dočasný účet vo Windows odstránim a zároveň s ním aj tento nepekný odsek.

Spustenie aplikácie

Máme za sebou prípravu ako skutočného zariadenia, tak aj toho virtuálneho. Zoznam všetkých použiteľných zariadení (ako virtuálnych, tak fyzických) nájdeme hore, viď nasledujúci obrázok:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Tu na obrázku je konkrétne vidieť Samsung A52. Máme tiež spustené virtuálne zariadenie. Dostupné virtuálne zariadenia, ktoré máme v AVD Manageri (tu máme len jedno), sú vidieť v strednej časti ponuky. Pokiaľ v ponuke zvolíme virtuálne zariadenie, ktoré nie je zapnuté a spustíme aplikáciu, toto virtuálne zariadenie sa automaticky zapne.

A ako spustíme aplikáciu? Na predchádzajúcom obrázku, vpravo od zoznamu dostupných zariadení, je zelené tlačidlo Run app. Na tlačidlo kliknite a počkajte dokončenie buildu projektu a spustenie aplikácie vo zvolenom zariadení:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Máme hotovo!

Týmto sme úspešne spustili prvú aplikáciu! Pokiaľ sa vám vyskytli nejaké problémy, neváhajte sa opýtať v komentároch pod článkom.


 

Predchádzajúci článok
LinearLayout a jednoduchá kalkulačka pre Android v Kotlin
Všetky články v sekcii
Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Aplikácie zápisník v Kotlin - RelativeLayout a RecyclerView
Článok pre vás napísal Marek Urbańczyk
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
2 hlasov
Autor se věnuje programování v Kotlinu, Javě. Má také zkušenosti s C#.
Aktivity