2. diel - IntelliJ IDEA a prvá konzolová aplikácia
V minulej lekcii, Úvod do jazyka Java, sme si povedali niečo o jazyku ako takom a tiež sme pochopili, ako Java funguje.
V dnešnom Java tutoriále sa zameriame predovšetkým na vývojové prostredie IntelliJ IDEA. Ukážeme si, ako sa inštaluje i používa a naprogramujeme si jednoduchú konzolovú aplikáciu.
Čo robiť, keď sa zasekneš
Naše kurzy pravidelne aktualizujeme, technológie sa však rýchlo menia a s nimi aj použité nástroje a príkazy v lekciách. Niekedy ti niečo nemusí fungovať aj preto, že máš napríklad inú verziu nástroja alebo operačného systému. Ak narazíš v akejkoľvek lekcii na problém a študuješ u nás rekvalifikačný kurz, môžeš využiť široké možnosti podpory:
- riešenie problému býva často spomenuté v diskusii pod lekciou, najmä ak sa problém prejaví viacerým ľuďom
- v lekcii o AI si ukážeme, že v prípade problémov často stačí problém napísať ChatGPT a ten ti poradí, aj tak nám, prosím, o probléme daj vedieť
- ak nepomohlo ani jedno z toho a ide o niečo vážnejšie, zavolaj svojmu študijnému referentovi a dohodni si konzultáciu s lektorom, ktorý ti pomôže
- nič si nerob z toho, že ti úplne všetko nefunguje alebo úplne
všetkému nerozumieš, choď vždy ďalej a nenech sa
odradiť, máš na to!

Príprava prostredia
Začnime prípravou prostredia pre vývoj v Jave.
Inštalácia JDK
Najprv si musíme stiahnuť tzv. JDK (Java Development Kit). To je súbor základných nástrojov, ktoré potrebujeme na vývoj v Jave. Existuje viacero distribúcií JDK, my použijeme distribúciu nazvanú Eclipse Temurin. Pre stiahnutie klikneme na tlačidlo Other Downloads a posunieme sa na stránke nižšie. Z ponuky vyberieme možnosť JDK 21 - LTS a potom už len stiahneme inštalátor podľa nášho operačného systému:

Teraz vykonáme inštaláciu. Pri inštalácii je dôležité na obrazovke s
výberom komponentov zaškrtnúť, že chceme, aby inštalátor vytvoril a
nastavil systémovú premennú JAVA_HOME:

Inštalácia IDE
Teraz stiahneme samotné IDE IntelliJ IDEA. IDE je skratka pre Integrated Development Environment (integrované vývojové prostredie) a jednoducho povedané sa jedná o aplikáciu, v ktorej píšeme zdrojový kód a pomocou ktorej potom našu aplikáciu testujeme a ladíme. Existuje viacero rôznych IDE, populárny je tiež napríklad Eclipse alebo NetBeans.
My použijeme IntelliJ IDEA, ktoré je voľne dostupné na stiahnutie na stránke spoločnosti JetBrains.
Po kliknutí na odkaz sa ako prvá zobrazí platená verzia IntelliJ IDEA Ultimate, ktorú sťahovať nebudeme.
Na naše účely nám postačí Community Edition, ktorá je zadarmo. Pre stiahnutie tejto verzie sa musíme na stránke posunúť nižšie:

Pod nadpisom IntelliJ IDEA Community Edition klikneme na tlačidlo Download čím sa spustí sťahovanie inštalátora:

Zaujímavosťou je, že IntelliJ vyvíja spoločnosť JetBrains, ktorá bola založená u našich susedov v Prahe.
Inštaláciu odklikáme (tzv. "vynextíme"), nie je potrebné nič nastavovať.
Inštalácia Dropboxu - Zálohovanie
Okrem IDE potrebujeme nejaký nástroj, ktorý bude zálohovať a verzovať našu prácu. Nemôžeme sa spoľahnúť na to, že program budeme jednoducho ukladať, pretože sme ľudia a nie stroje. Ľudia robia chyby a keď prídete o niekoľkodennú alebo dokonca niekoľkotýždňovú prácu, môže to zabolieť. Je dobré naučiť sa na toto myslieť hneď od začiatku. Veľmi odporúčam program Dropbox, ktorý je extrémne jednoduchý a sám vaše súbory verzuje (teda zachováva zmeny v čase a je možné vrátiť sa k starším verziám projektu) a zároveň ich synchronizuje s webovým úložiskom. Aj keby ste si projekt omylom zmazali, prepísali, ukradli by vám notebook alebo by vám skolaboval pevný disk, vaše dáta zostanú v bezpečí. Dropbox tiež umožňuje zdieľať jeden projekt medzi viacerými vývojármi. Viac sa o Dropboxe dozvieš v tomto článku, ktorý zároveň obsahuje pozvánku do Dropboxu s 0,5 GB priestoru navyše.
Ako ďalší verzovací nástroj sa hojne využíva GIT, jeho nastavenie ale vydalo na samostatný kurz a Dropbox zatiaľ na naše účely bohato postačuje.
Vytvorenie Java projektu
Spustíme si IntelliJ a v okne, ktoré sa nám otvorí, klikneme na ikonku + s popisom New Project:

V okne New Project zadáme názov našej aplikácie spoločne s ďalšími parametrami:

V našom prípade zvolíme názov FirstApplication. Ďalej
zvolíme umiestnenie projektu. V Dropboxe si vytvoríme zložku na naše
projekty, napr. IntelliJProjects/. Pri lokácii pomocou tlačidla s
ikonkou zložky vyberieme zložku
C:\Users\your_name\Dropbox\IntelliJProjects\.
Ako jazyk ponecháme Java a Build system prepneme na Maven.
Maven je mocný automatizačný nástroj, ktorý slúži na správu projektov napísaných predovšetkým v jazyku Java. Jeho detailnejší popis je nad rámec tohto seriálu, nás na tejto úrovni zaujíma iba to, že nám s pomocou IntelliJ vytvorí základnú kostru nášho projektu a následne bude na požiadanie náš projekt zostavovať (tzv. buildiť) a spúšťať. S tým si vystačíme po celú dobu nášho seriálu pre začiatočníkov.
IDE IntelliJ samo nájde JDK, ktoré sme nainštalovali. Nie je ale problém nainštalovať si iné, ak by to bolo pre nejaký konkrétny projekt potrebné. My ponecháme naše Eclipse Temurin.
Následne zaškrtneme možnosť Add sample code. Vďaka tomu nám IntelliJ automaticky vygeneruje našu prvú triedu.
Formulár nám ďalej umožňuje nastaviť GroupId a ArtifactId. Ide o informácie, ktoré Maven potrebuje na vytvorenie projektu, ale v tejto chvíli si veľmi nemusíme lámať hlavu nad tým, čo presne ktorá položka znamená.
Počas nášho seriálu bude vhodné mať nastavenú
GroupId na com.ictdemy. IntelliJ si toto
nastavenie zapamätá pri vytvorení nášho prvého projektu a pri tvorbe
ďalších projektov nám to už predvyplní.
Formulář následně potvrdíme kliknutím na tlačítko Create.
Ovládanie IntelliJ IDEA
Okno teraz vyzerá asi takto:

Pri pohľade do ľavého panelu Project môžeme vidieť štruktúru
projektu, ktorý je rozdelený do niekoľkých zložiek, balíčkov a podobne.
My si zatiaľ vystačíme so súborom Main.java.
Na pravej strane vidíme zdrojový kód, ktorý nám IDE automaticky
vygenerovalo. Kľúčovými slovami package, public a
class sa zatiaľ nebudeme zaoberať. Uspokojíme sa s vedomím, že
je to určitý spôsob, ako sa aplikácie v Jave štruktúrujú. Každý
Java program sa totiž skladá z tried
(classes) organizovaných do balíčkov (packages).
Zdrojový kód v súbore Main.java upravíme do nasledujúcej
podoby:

Metóda main()
Ako vstupný bod programu, miesto, odkiaľ sa začína
program vykonávať, slúži metóda zvaná main(). Tú nám IDE
už vygenerovalo. Vyzerá takto:
public static void main(String[] args) { }
Opäť sa zatiaľ nebudeme zaoberať tým, čo to všetko znamená. Jediné,
čo nás teraz zaujíma, je telo metódy main(), teda priestor
medzi zloženými zátvorkami. Sem budeme písať náš kód.
Spustenie projektu
Dôležitým prvkom v okne pre nás bude zelené tlačidlo Run Project v hornej lište:

To program skompiluje a spustí. Môžeme si to skúsiť, pretože náš program zatiaľ nič nerobí, hneď sa zase vypne.
Spustenie môžeme vykonať aj klávesovou skratkou Shift + F10.
Náš prvý program Hello world
Je zarytým zvykom, že prvým programom v nejakom novom jazyku býva tzv.
Hello world. Ide o program, ktorý akýmkoľvek spôsobom užívateľovi
zobrazí hlášku "Hello world", prípadne nejaký podobný text. Opäť
zopakujem, že príkazy budeme písať do tela metódy main().
Na výpis textu slúži:
System.out.println("Text");
System je tzv. trieda. Pojmom trieda budeme
zatiaľ chápať súbor nejakých príkazov, príkazom sa v Jave hovorí
metódy. System teda obsahuje metódy na obsluhu vstupov a
výstupov.
Na výstupe (out) voláme metódu println(), ktorá
vypíše text. Vidíme, že metódu na triede voláme pomocou operátora bodka.
Každá metóda môže obsahovať nejaké vstupné parametre, ktoré sa
zadávajú do zátvorky a sú oddelené čiarkou. V prípade metódy
println() je parametrom text na vypísanie.
Textu budeme hovoriť textový reťazec alebo len reťazec (anglicky string). Text budeme ho písať do úvodzoviek, aby tomu Java rozumela a nezamieňala ho za iné príkazy. Aj keby metóda nemala žiadne parametre, zátvorka za ňou je povinná a bola by prázdna.
Príkazy píšeme na samostatné riadky a za každý píšeme bodkočiarku
(;).
Ak neviete, kde je na klávesnici ;, tak pod
klávesou Esc:

Naša metóda main() bude teraz vyzerať nejako takto:
package onlineapp;
class Program
{
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Hello ITnetwork!");
}
}
Opäť si môžeme uľahčiť život využitím doplňovacích možností a
miesto vypisovania System.out.println... môžeme napísať
sout a stlačiť Tab. IDE napíše
System.out.println("") za nás a ešte nám šikovne umiestni
kurzor priamo medzi úvodzovky.
Úvodzovky sú na slovenskej klávesnici na rovnakom klávese ako ô, ale píšeme ich so Shift:

Program teraz spustíme. Výstup nášho prvého programu bude vyzerať nejako takto:

Gratulujem, práve ste sa stali programátorom 😊 To bude pre dnešok všetko.
Projekt je priložený ako súbor na konci článku, aj pri ďalších tutoriáloch bude vždy výsledok priložený na stiahnutie. Odporúčam si ale najskôr projekt vytvoriť pomocou tutoriálu a k stiahnutiu sa uchýliť len v prípade, ak vám niečo nepôjde. Pokiaľ program rovno iba stiahnete, nič sa nenaučíte.
V budúcej lekcii, Premenné a typový systém v Jave, sa pozrieme na základné dátové typy a vytvoríme si jednoduchý program vypisujúci premennú.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 135x (2.92 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Java

David sa informačné technológie naučil na