Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

11. diel - Inkscape - Sprej, guma, diagramové spojky a pravítko

V minulej lekcii, Inkscape - Farebné prechody a výplň vzorkou , sme naučili používať farebné prechody a ich nastavenie. Išlo o lineárny, kruhový a sieťkový prechod. Ukázali sme si praktický príklad na použitie režimu prelínania. Naučili som sa tiež výplň vzorkou.

V tomto Inscape tutoriále sa naučíme používať nástroje Sprej na tvorbu kópií alebo klonov, Gumu na mazanie objektov alebo ciest, nástroj zvaný Vytvoriť diagramové spojky a pomocníka na meranie pod názvom Meranie objektov pomocou pravítka.

Tvorba kópií alebo klonov objektov v Inkscape

Nástroj SprejInkscape
na Paneli nástrojov vytvára náhodné kópie alebo klony. Tieto kópie (klony) je možné náhodne rozmiestniť, otočiť či meniť:

Inkscape

Lišta nástroja umožňuje dať na náhodu nejaké mantinely. Režim poskytuje tri možnosti, ktoré si ukážeme na obrázku nižšie:

  1. Prvá je Sprejovať kópie predvoleného výberu*[ 00_opravy/12_lek­ce/sprejovat_ko­pie.svg ] . Kópie (prvý riadok na obrázku) sú vytvorené podľa pôvodnej hviezdy v červenom štvorci. Kliknutím ľavým tlačidlom myši pri aktívnom Výbere môžeme hviezdy editovať (výplň, ťah...).
  2. U druhého režimu, Sprejovať klony predvoleného výberu*[ 00_opravy/12_lek­ce/klony_vychoz_vy­beru.svg ] , so zmenou vlastností zdrojovej hviezdy zmení aj všetky jej klony (druhý riadok na obrázku).
  3. Posledná možnosť, Sprejovať objekty v jednej ceste[ 00_opravy/12_lek­ce/sprejovat_v_jed­ne_ceste.svg *] , vygeneruje hviezdy tvoriace jeden objekt. Jednotlivé hviezdy sú prevedené na cesty. Editovať je možné samostatne:
.<> [ 00_opravy/12_lek­ce/sprej_rezim2­.png *]

Odstrániť nasprejované položky z výberu umožňuje GumaInkscape
, ktorá vybrané objekty zmaže. Či všetky naraz alebo po jednotlivých hviezdach záleží na tom, aký režim sme použili.

Šírka oblasti sprejovania

Nastavíme si, v akej šírke (vzhľadom na viditeľnú plochu plátna) sa budú kópie/klony generovať. Toto nastavenie je spojené aj s nástrojom Odstrániť nasprejované položky z výberu – mení sa tak veľkosť gumy.

Množstvo a Rotácia

Nastavenie Množstvo asi netreba viac vysvetľovať – ovplyvní množstvo nasprejovaných objektov. Rotácia zase ich polohu voči zdrojovému objektu. Nastavenie 0 spôsobí, že vygenerované objekty budú natočené rovnakým smerom.

Rozptyl a zacielenie

Rozptyl a zacielenie určujú rozptyl šírky sprejovanej plochy. Nastavenie je dominantné voči nastaveniu Šírky oblasti sprejovania, teda pri nízkom nastavení rozptylu bude sprejovaná oblasť nízka aj napriek tomu, že Šírka bude mať hodnoty vysoké.

Ďalšie možnosti voľby sú Aplikovať cez priehľadné alebo nepriehľadné prostredie. Zaškrtnúť môžeme obe voľby, kedy sprej bude fungovať na všetky objekty, teda priehľadné alebo nepriehľadné.

Kvapkadlo

Kvapátko, ktoré nájdeme na Lište nástroja Sprej úplne vpravo, funguje v aktuálnej verzii úplne odlišne. Je mu priradená funkcia, ktorá s kvapkadlom nemá nič spoločné. Avšak užitočné rozhodne je. Kliknutím na toto Kvapátko sa zobrazí dialógové okno Dláždiť pomocou klonov:

Inkscape

Na obrázku je vo výbere jeden zdrojový objekt, hviezda. Nastavením počtu riadkov a stĺpcov sa vygeneruje daný počet klonov. Pokiaľ sa nám napríklad farba výplne hviezdy nepáči, musíme označiť všetky hviezdy (alebo aspoň jeden klon spolu so zdrojovou hviezdou) a tie potom zafarbiť. Na ďalších kartách dialógového okna sa dá s dláždením klonov pohrať. Príklad nastavenia posunu je na ďalšom obrázku:

Inkscape

Ďalej si môžeme meniť mierku klonov, kedy sa nám môžu klony zväčšovať/zmen­šovať:

Inkscape

Nastavenie ponúka veľa vzájomne kombinovateľných variantov a iba skúšaním si užívateľ získa prax a prehľad, ako najlepšie klony vygenerovať. Je veľmi príjemné, že zmeny v nastavení môžeme robiť priebežne a dialógové okno je stále aktívne. Nie je potrebné ho teda stále zapínať po mazaní zle vytvorených klonov a opäť ho vyvolávať.

Guma

Možností, ako v Inkscape niečo vymazať, je celý rad. Nástroj GumaInkscape
na Paneli nástrojov však ponúka ešte ďalšie rozšírenie, ktoré je možné využiť. Na Lište nástroja je možné toto nastavenie editovať:

Inkscape
  • Prvá ikona je Odstrániť objekty*[ 00_opravy/12_lek­ce/guma_odstra­nit_dotek.svg ] , Ktorých sa guma dotkne. Guma niekedy prestane pracovať, potom je nutné dať objekty do výberu (tu sa však ponúka stlačiť kláves Delete a gumu vôbec neriešiť) alebo ich aspoň gumou obkresliť.
  • Vystrihnúť z ciest a tvarov*[ 00_opravy/12_lek­ce/vystr_z_ces­t_a_tvaru.svg ] nám daný obrazec rozkúskuje. Tieto kúsky môžu byť stále súčasťou jedného celku alebo samostatné. Všetko ovplyvní ikona Rozdeliť prerezané položky*[ 00_opravy/12_lek­ce/rozdelit_pre­rezane_polozky­.svg ] , Ktorá je úplne vpravo.
  • Aktívny nástroj *Orezať z objektov*[ 00_opravy/12_lek­ce/oriznout_z_ob­jektu.svg *] ikonu *Rozdeliť prerezané položky k dispozícii nemá, guma teda časti zmazáva. Na prvom obrázku sú gumou rozdelené časti objektu, na druhom nie:
.<> [ 00_opravy/12_lek­ce/09_guma_vol­by.png *]

Vytvoriť diagramové spojky

Nový nástroj Vytvoriť diagramové spojky*[ 00_opravy/12_lek­ce/diagram_iko­na.svg ]
na *Palete nástrojov
. Slúži na vytváranie spojov medzi diagramami, napríklad vývojovými.

Využitie tohto nástroja je možno výhodnejšie ako si spoje nakresliť s pomocou Bézierových kriviek. V Lište nástroja je síce niekoľko možností nastavenia, všeobecne je s ním ale trochu menej komfortná práca. Jednotlivé značky vývojových diagramov si musíme nakresliť s využitím predvolených tvarov. Následne iba pridávame spoje medzi nimi:

Inkscape

Prvé tri ikony ukazujú, ako budú medzi jednotlivými objektmi prebiehať spoje:

Inkscape

Zakrivenie znamená, že prípadne spoje nebudú v pravom uhle. Konkrétne pri vývojových diagramoch sa práve toto nevyužije:

Inkscape

Pri presune jednotlivých značiek diagramu sa presúvajú aj spoje. Pri väčších presunoch sa ale spoje rôzne krížia a nastáva zmätok. Presuny teda môžu byť iba malé:

Inkscape

Spoje, ktoré sa nedotýkajú objektov, sa ale nepresúvajú. Na záver možno napísať, že pre klasické nie príliš zložité schémy je možné tento nástroj využiť, avšak napríklad na vývojové diagramy skôr nie:

Inkscape

Schéma vytvoríme ľahko, avšak v prípade vloženia nejakého textu si ho musíme napísať vedľa a následne označiť schématickú značku i text ľavým tlačidlom myši (nástroj Výber) a na Paneli ponúk zvoliť Text/Vliať text do rámca. Zatiaľ sa tento nástroj javí zbytočne komplikovane a na tieto účely je výrazne jednoduchšie využiť túto funkciu napríklad v MS Word.

Meranie objektov

Pri starostlivejšej práci treba občas niečo zmerať. PravítkoInkscape
na meranie objektov nájdeme na Paneli nástrojov. Aj nástroj Meranie objektov má svoju Lištu nástroja:

Inkscape
  • Veľkosť písma nastaví veľkosť v bubline, ktorá sa pri meraní zobrazuje. Príliš veľké písmo trochu zhoršuje komfort merania. Veľkosť písma so zoomovaním nemení.
  • Presnosť udáva, na koľko desatinných miest chceme mať objekt zmeraný. Vľavo presnosť 10, vpravo 2. Aby sa údaje zobrazili aj pri inom meraní (inak pri každom meraní predchádzajúce miznú), musíme ich po nameraní Konvertovať na položku*[ 00_opravy/12_lek­ce/prevest_na_po­lozku.png ] (tretia ikona sprava na Lište nástroja). Keď myšou nabehneme na Lištu nástroja, zobrazí sa nám význam ikony v bubline. Takto prevedené merania sa budú chovať ako klasický objekt, môžeme jednotlivé časti nástrojom Výber presúvať, otáčať, meniť farbu alebo mazať. Zachováme si tak napríklad len tie informácie, ktoré sú pre danú prácu žiaduce:
.<> [ 00_opravy/12_lek­ce/018_presnos­t_pravitko.png *]
  • Mierka zobrazuje hodnotu výsledkov podľa nastavenia. Pri hodnote 100 % máme vzdialenosť napríklad 70 mm, pri hodnote 50 % iba 35 mm.
  • Merať iba vybrané*[ 00_opravy/12_lek­ce/merit_pouze_vy­brane.svg ] zmeria základné miery, nemeria napríklad medzery medzi objektmi. Túto voľbu je možné aktívne prepínať, možno teda zmeny v meraní vidieť.
  • Funkciu *Ignorovať prvé a posledné*[ 00_opravy/12_lek­ce/ignorovat_prvni_pos­ledni.svg *] si názorne ukážeme:
Vypnutá funkcia vyzerá takto:
Inkscape

A tu je aktívna ikona:

Inkscape
  • Zobraziť skryté priesečníky zobrazí miesta, kde sa pretínajú prekrývajúce obrazce s mierkou.
  • Obrátiť meranie*[ 00_opravy/12_lek­ce/obratit_me­reni.svg ] a Zmerať všetky vrstvy*[ 00_opravy/12_lek­ce/zmerit_vrstvy­.svg ] je významovo jasné podľa názvu.
  • *Fantómové meranie*[ 00_opravy/12_lek­ce/fantom.svg *] opäť najlepšie vysvetlí obrázok. Na prvom obrázku je zobrazené meranie a posun merania, kde pôvodné hodnoty zmiznú:
.<> [ 00_opravy/12_lek­ce/022_mereni­.png *]

Pri aktivácii ikony pre ďalšie meranie pôvodnej hodnoty zostávajú:

Inkscape

Vodítka

Vodítok (aktivácia touto ikonouInkscape
) sa potom zbavíme kliknutím na Panelu ponúk na Súbor > Vlastnosti dokumentu. V dialógovom okne na karte Vodítka vyberieme Zmazať všetky vodítka:

Inkscape

Posun udáva, ako ďaleko sa nám od meranej vzdialenosti zobrazí rozmer. Teda zameriame rozmer, nastavíme posun a klikneme na šípku vedľa posunu Vyznačiť rozmer.

Meranie objektov nás určite chvíľku potrápi. Iba opakovaným používaním získame istotu v meraní aj vo výsledkoch.

V ďalšej lekcii, Inkscape - Vrstvy , sa naučíme používať vrstvy, prepínať medzi nimi, skrývať ich a vytvárať ich skupiny.


 

Predchádzajúci článok
Inkscape - Farebné prechody a výplň vzorkou
Všetky články v sekcii
Inkscape
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Inkscape - Vrstvy
Článok pre vás napísala Denisa Honsejková
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity