IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

7. diel - Čítanie užívateľských vstupov v Arduine

V minulej lekcii, Cykly a ich syntax a použitie , som sa zoznámili s cyklami v jazyku Wiring a ukázali si ich použitie.

V dnešnej lekcii Arduino tutoriálu sa budeme zaoberať témou čítania vstupov zadaných užívateľom. Čítanie vstupu od užívateľov je jednou z kľúčových funkcií v programovaní pre platformu Arduino. Umožňuje nám reagovať na akcie užívateľov. Tí môžu takto napríklad rozsvietiť LED diódy, nastavovať im intenzitu jasu a podobne regulovať rôzne komponenty.

V tomto článku si ukážeme rôzne spôsoby, ako čítať vstupy od používateľov. Uvedieme si aj konkrétne príklady, ako jednotlivé funkcie na čítanie implementovať do nášho kódu.

Funkcia Serial.available()

Predstavme si najskôr funkciu Serial.available(). Pomocou tejto funkcie získame informáciu o počte bajtov, ktoré sú k dispozícii na čítanie v prijímacom buffere sériového portu. Môžeme ju teda použiť na overenie, či sú k dispozícii údaje na prečítanie. Ďalšie funkcie tak budeme volať až potom, čo používateľ pošle dáta na čítanie.

Funkcia Serial.available() vracia celé číslo zodpovedajúce počtu bajtov, ktoré máme k dispozícii. Pokiaľ je v bufferi 10 bajtov, vráti nám hodnotu 10 a podobne. Kým používateľ nič nezadá, vracia funkcia hodnotu 0.

Funkciu Serial.available() použijeme v kombinácii s cyklom while alebo s podmienkou, aby sme overili, či sú k dispozícii dáta na prečítanie. Až potom sa pustíme do samotného čítania dát.

Použitie Serial.available() s while cyklom

Príklad využitia funkcie Serial.available() s while cyklom vyzerá takto:

byte hodnota_vstupu;

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
}

void loop()
{
  while (Serial.available() > 0)
  {
     hodnota_vstupu = Serial.read();

     // Nyní s načtenou hodnotu můžeme dále pracovat, my si ji necháme vypsat.

     Serial.println(hodnota_vstupu);
  }
}

Pomocou while cyklu zisťujeme, či je hodnota funkcie Serial.available() vyššia ako 0. Pokiaľ áno, prikročíme k čítaniu dát a ich spracovaniu v tele cyklu.

Použitie Serial.available() s podmienkou

Použitie podmienky je podobné. Funkcia loop() potom vyzerá takto:

void loop()
{
  if (Serial.available() > 0)
  {
     hodnota_vstupu = Serial.read();

     // Nyní s načtenou hodnotu můžeme dále pracovat, my si ji necháme vypsat.

     Serial.println(hodnota_vstupu);
  }
}

Na čítanie dát z užívateľského existuje niekoľko funkcií. V ukážkach vyššie sme použili funkciu Serial.read(). K dispozícii máme ale aj ďalšie funkcie. Všetky sa používajú na čítanie, avšak je medzi nimi rozdiel. Ten spočíva v tom, aký typ dát chceme čítať a akým spôsobom sú tieto dáta spracované. Poďme si ich postupne ukázať a popísať si ich špecifiká.

Funkcia Serial.readString()

Na prácu s textovými reťazcami využijeme funkciu Serial.readString(). Funkcia nám dobre poslúži, ak očakávame na vstupe od užívateľa zadaný text.

Ukážkový kód s implementáciou tejto funkcie vyzerá nasledovne:

String text_vstup; // Vytvoříme si proměnnou typu String pro uložení textového řetězce.

void setup()
{
  Serial.begin(9600); // Nastavíme sériový monitor.
}

void loop()
{
  if (Serial.available() > 0) // Zkontrolujeme, zda se v bufferu nacházejí data.
  {
     text_vstup = Serial.readString(); // Přečteme data a uložíme je do naší proměnné.
     Serial.print("Vase zprava: ");
     Serial.println(text_vstup); // Vypíšeme získaná data do sériového monitoru.
  }
}

Pozor! Vývojové prostredie Tinkercad, ktoré v kurze používame, nepodporuje slovenskú diakritiku. Texty je teda potrebné písať bez háčikov a čiarok a ďalších špeciálnych znakov.

Funkcia Serial.read()

Prejdime k funkcii Serial.read(). Táto funkcia číta jeden bajt dát z buffera sériového portu a vracia ho ako celé číslo. Postupne teda načíta dáta zo sériového portu a vracia ASCII hodnotu pre každý zadaný znak. Funkciu Serial.read() môžeme použiť na čítanie ľubovoľného typu dát.

Upravme náš ukážkový príklad a nechajme si vypísať hodnoty získané pomocou funkcie Serial.read():

byte znak_vstup; // Vytvoříme si proměnnou typu byte pro uložení znaku.

void setup()
{
   Serial.begin(9600);
}

void loop()
{
   if (Serial.available() > 0) // Zkontrolujeme, zda se v bufferu nacházejí data.
   {
      znak_vstup = Serial.read(); // Načteme zadaný znak a uložíme ho do naší proměnné.
      Serial.print("ASCII hodnota vlozeneho znaku: ");
      Serial.println(znak_vstup); // Vypíšeme číslo odpovídající hodnotě znaku v ASCII tabulce.
   }
}

Ak napríklad zadáme písmeno a, vypíše sa nám hodnota 97. To je hodnota znaku a ASCII kódovaní. Zadaním písmena b získame 98 atď. Skúsme si v príklade zadať dlhší text, napr. ahoj. Vidíme, že funkcia Serial.read() prejde postupne všetky znaky a vypíše pod seba ich ASCII hodnoty.

Keby sme pomocou funkcie Serial.read() načítali číselnú hodnotu, získame opäť jej ASCII kód. Číslo 1 má hodnotu 49 atď.

Funkcia Serial.parseInt()

Ukážme si teraz spracovanie celočíselných hodnôt načítaných zo sériového portu. Na to nám najlepšie poslúži funkcia Serial.parseInt(). Funkcia číta bajty z bufferu, kým nenarazí na koniec čísla alebo na iný nečíselný znak (napr. medzeru alebo koncový znak reťazca).

Načítanie celých čísel potom vyzerá nasledovne:

int cislo_vstup;

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
}

void loop()
{
  if (Serial.available() > 0)
  {
    cislo_vstup = Serial.parseInt();
    Serial.print("Vlozene cislo: ");
    Serial.println(cislo_vstup);
  }
}

Ako dátový typ našej premennej sme použili int. Skúsme si ho v kóde prepísať na byte. Vieme, že premenné typu byte môžu nadobúdať hodnoty 0255. Keď teraz zadáme -2, prekročíme limit typu byte a na sériovom monitore sa nám vypíše 254. Ak funkciu Serial.parseInt() skúsime poslať znak alebo celý textový reťazec, vráti nám hodnotu 0.

Parsovanie vstupu

Funkcia Serial.parseInt(), ktorú sme si popísali vyššie, je súčasťou knižnice Serial pre Arduino. Túto funkciu je možné volať priamo na objekte Serial a automaticky prevádza reťazec v bufferi na celé číslo. Prevodu dátových typov sa hovorí parsovanie a tento termín figuruje už v názve funkcie.

Pre parsovanie existuje ale aj metóda toInt(). Tú využijeme, kedykoľvek budeme potrebovať previesť textový reťazec na celé číslo. Túto metódu voláme priamo na objekte typu String.

Rovnaký výsledok, ako v predchádzajúcom príklade, dosiahneme s použitím metódy toInt() nasledovne:

String vstup;
int cislo;

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
}

void loop()
{
  if (Serial.available() > 0)
  {
    vstup = Serial.readString();
    cislo = vstup.toInt();
    Serial.print("Vlozene cislo: ");
    Serial.println(cislo);
  }
}

Zadaný vstup sme teda najskôr načítali a uložili ako textový reťazec funkciou readString(). Potom sme do premennej typu int uložili parsovaný vstup. Výsledok sme si opäť nechali vypísať na sériový monitor.

Ošetrenie vstupov

Zastavme sa ešte pri téme, ktorá s čítaním vstupov úzko súvisí. V našom programe je veľmi dôležité myslieť aj na ošetrenie nesprávne zadaných hodnôt. Ide napríklad o prípad, keď vyžadujeme číslo a užívateľ nám zadá text. V našej aplikácii ho potom na to musíme upozorniť, aby sa program správal predvídateľne.

Na ošetrenie vstupov využijeme podmienky, prípadne konštrukciu switch.

Pre kontrolu, či používateľ zadal číslo, upravíme predchádzajúci kód napríklad takto:

String vstup;
int cislo;

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
}

void loop()
{
  if (Serial.available() > 0)
  {
    vstup = Serial.readString();
    cislo = vstup.toInt();

    if (cislo != 0)
    {
      Serial.print("Vlozene cislo: ");
      Serial.println(cislo);
    }
    else
    {
      Serial.println("Nespravna hodnota, zadej znovu.");
    }
  }
}

Pokiaľ sa nám podarí načítať číselnú hodnotu, necháme ju vypísať na sériový monitor. Ak používateľ zadá nečíselný znak, vyzveme ho na zadanie novému vstupu.

V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Dátové typy, podmienky a cykly v Arduine, si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
Cykly a ich syntax a použitie
Všetky články v sekcii
Arduino - Programovací jazyk
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Kvíz - Dátové typy, podmienky a cykly v Arduine
Článok pre vás napísal Dominik Němeček
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
1 hlasov
Autor se věnuje programování mikropočítačů Arduino.
Aktivity