Aktuálně: Postihly zákazy tvou profesi? Poptávka po ajťácích prudce roste, využij podzimní akce 30% výuky zdarma!
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se JavaScript
JavaScript týden

11. diel - Úvod do fotenie produktovej fotografie

Preto sa dnes naučíme žáner, ktorý sa dá fotiť z pohodlia domova a povieme si niečo o produktovej fotografii.

Produktové fotografie sú všade okolo nás. Sme nimi doslova obklopení. Tvoria jednu z najväčších fotografických disciplín, a preto s dnešným rastúcim trhom rastie aj dopyt od fotografov, ktorí vedia produkty dobre fotiť. Každý eshop, reklamný leták aj malá predajňa potrebujú fotky produktov, ktoré ponúkajú klientom a samozrejme požadujú kvalitné fotografie, a presne preto sa v dnešnom diele pozrieme, ako takéto fotky zaobstarať.

Delenie

Produktová fotografie by sa dala rozdeliť do 2 kategórií.

  • 1. "Typická" produktovka ", a teda produkt vyfotený na bielom, čiernom alebo sivom pozadí za pomoci umelého osvetlenia.
  • 2. S druhým, kreatívne štýlom si môžeme o niečo viac vyhrať, pretože fotíme produkt v prostredí, v ktorom sa normálne nachádza alebo ktoré nejako súvisí s foteným produktom. Napr. fotky hodiniek na ruke, fotky nábytku v interiéri a pod.
V našom úvode sa zameriame na 2. typ fotografie, pretože zo začiatku vašej fotografickej kariéry pravdepodobne nebudete vlastniť záblesky, biele pozadie alebo diaľkovú spúšť, a preto je podľa mňa lepšie začať s menej náročnou variantou produktové fotografie a vlastne zistiť, ako fotenie produktov prebieha, či vás vôbec bude baviť a čo sa od takého fotenia dá očakávať.

Zrkadlovka a objektív

Rozhodne sa nezaobídete bez zrkadlovky. Nebude však úplne potrebné žiadne "delo '' za 50 000 Sk, ale malý kompakt taky rozhodne stačiť nebude. Na fotoaparát by ste ideálne mali nasadiť macro objektív, ale vystačíte si aj s obyčajným teleobjektívom alebo setovým objektívom, ktorý dostanete pri kúpe zrkadlovky. Produktová fotografie nie je náročná na fotoaparát a objektív, zato ale budete potrebovať veľa svetiel a pozadia, ak to s fotením produktov budete myslieť naozaj vážne.

Nastavenia fotoaparátu

Fotoaparát nie je nutné nijako zložito a dlho nastavovať, stredobodom produktového fotenie je fotiť do rawu, pretože fotky budeme následne upravovať, Ďalej nastaviť adekvátne clonu k prostrediu, v ktorom fotíme - ak potrebujeme produkt odpichnúť, nastavíme nižšia clonu, ak je pozadie jednoliate, môžeme si dovoliť vyššie clonu. Dôležité však je manuálne ostrenie. Nefotíte objekty, ktoré sú v pohybe, takže si môžeme dovoliť spomaliť a zaostriť daný objekt ručne.

Tento výukový obsah pomáhajú rozvíjať nasledujúce firmy, ktoré možno hľadajú práve teba!

Ďalej nastavíme merania expozície na stred, aby sa expozícia vypočítala podľa nášho hlavného objektu - produktu. Ak by meranie expozície bolo nastavené inak, mohlo by dôjsť ku skresleniu výpočtu expozície, a teda k preexponovaniu / podexponované fotografie. Týmito pár krokmi sme nastavili fotoaparát na fotenie produktov, takže sa môžeme vrhnúť rovno na do praxe.

hodinky

Kompozície

Svetlo! - to je alfou omegou každej fotografie au fotiek produktov to platí dvojnásobne. Preto je potrebné si osvetlenie fotky dobre pripraviť a dávať si pozor na každý nežiaduce odlesk alebo tieň, ktorý by mohol našu fotografiu narušiť.

Ak nefotíte prútiky za pomoci umelého osvetlenia, budeme potrebovať pomoc prírodného svetla, preto je dobré fotiť v miestnosti, v ktorej sa nachádza veľké okná, cez ktoré ho preniká dostatok. Fotenie teda výrazne uľahčí slnečný deň, pri ktorom do izby prichádza veľké množstvo svetla, ktoré potrebujeme. Vyberajte preto na fotenie dni, pri ktorých svieti slnko oproti dňom, kedy je zamračené. Navyše slnko môže vytvoriť aj zaujímavé tiene, ktoré potom fotografiu dodajú peknú atmosféru.

Svetlo máme, ale čo keď sa na fotografiu objaví niečo, čo na nej nechceme? Čo by to mohlo byť ...

Odlesky a tiene

Jedným z najčastejších nešvárov produktovej fotografie sú odlesky. Našťastie sú ale väčšinou ľahko odstrániteľné. Stačí nájsť zdroj svetla, ktorý sa následne odráža a vytvára odlesk. Ak fotíme väčšie produkt, je možné odlesk zatieniť potrebné čiernym tričkom alebo čímkoľvek iným, čo priložíme k produktu pod takým uhlom, aby zabránil vzniku odlesku. Ak je produkt menšie, musíme sa pohrať s umiestnením objektov vzhľadom k zdroju svetla.

Ďalším dôležitým prvkom sú tiene. Tiene buď môžu dotvárať atmosféru, alebo úplne ničiť fotografiu. Musíme si teda na tiene dávať pozor. Občas je potrebné zosvetliť tiene, pretože sú moc tmavé oproti zvyšku fotky. K tomu nám poslúži obyčajný biely papier, ktorý bude umiestneným smerom k produktu tak, ako to vidíte na nasledujúcej fotografii.

model
fotka s bielym papierom .<> model
fotka bez bieleho papiera

V prípade prvej fotografie bol použitý biely papier ako odrazová doska. Druhá fotografia je odfotená bez použitia papiera. Na fotografiách je potom vidieť markantný rozdiel v tieňoch, ktoré spôsobil jediný biely papier (fotky neboli nijako ďalej upravované).

No a prečo biely papier funguje tak dobre? To preto, že sa od neho dobre odráža svetlo, ktoré následne zosvetľuje naše nežiaduce tiene. Samozrejme by sa dala použiť aj odrazová doska, my sa ale v tomto článku zameriavame na fotenie bez drahších pomôcok.

Priebeh fotenia

Pri fotení produktov nie je kam ponáhľať, preto postupujte hlavne obozretne, dávajte si pozor na každý odlesk, tieň atď. Hlavným mottom, ktorým sa ja osobne riadim je: "Odfotiť čo najviac fotiek, nech mám z čoho vyberať". Zatiaľ sa mi tento spôsob osvedčil, pretože ma vždy donúti vyskúšať všetky uhly pohľadu, všetky možné nápady a hlavne ma donúti pohrať sa s kompozíciou, ktorá fotografiu vytvára.

Ďalej sa sústredím na perfektne vyváženú kompozíciu, ktorá mi šetrí prácu pri upravovaní. Celú dobu si dávajte pozor, aby ste si netienili fotografiu tým, že budete stáť medzi svetlom a produktom. Divili by ste sa, koľko fotografov sa tejto chyby dopúšťa.

gitara

Tipy na koniec:

  • Pokiaľ to ide, naaranžujte a prípadne upravte veci ešte pri fotení. Ušetríte si čas strávený retušovaním.
  • S fotkou si vyhrajte nielen pri fotení, ale aj pri následnej úprave v grafickom softvéri.
  • Predstavivosti sa medze nekladú, preto foťte, foťte, foťte. U produktové, poťažmo reklamné fotografie sa najviac vyžívajú kreatívne fotografi, ktorí majú zaujímavé nápady, ktoré môžu týmto spôsobom realizovať.
  • Inšpirujte sa fotografiami slávnych produktov - Rolex, Dior, Gibson ...
  • Na dobrú fotku nepotrebujete štúdiové vybavenie. Na biele pozadie postačí dva papiere, na čiernej môže poslúžiť čierne tričko, tzn. že aj v "punkových" podmienkach možno nafotiť dobre vyzerajúce fotky.

V tejto lekcii sme si povedali niečo o fotenie a aranžovanie produktov. Vysvetlili sme si všetky základné princípy potrebne k fotenie produktov, preto na nič nečakajte, vezmite to, čo máte po ruke - hodinky, šperky, starý fotoaparát - no proste čokoľvek, čo vyzerá zaujímavo a odfoťte to. Prajem vám veľa šťastia a podarené fotky.

V lekcii budúci, Ako fotiť na dovolenke , si ukážeme, ako zaobstarať tie najlepšie fotky počas našej chvíle voľna.


 

Všetky články v sekcii
Fotografovanie pre začiatočníkov
Článok pre vás napísal Jan Kaláb
Avatar
Ako sa ti páči článok?
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Jan Kaláb
Aktivity (1)

 

 

Komentáre

Robíme čo je v našich silách, aby bola tunajšia diskusia čo najkvalitnejšia. Preto do nej tiež môžu prispievať len registrovaní členovia. Pre zapojenie sa do diskusie sa zaloguj. Ak ešte nemáš účet, zaregistruj sa, je to zadarmo.

Zatiaľ nikto nevložil komentár - buď prvý!