Hľadáš darček, ktorý neskončí v koši? Teraz 90 % extra kreditov ZADARMO s promo kódom DARCEK90. Zisti viac:
NOVINKA: Najžiadanejšie rekvalifikačné kurzy teraz s 50% zľavou + kurz AI ZADARMO. Nečakaj, táto ponuka dlho nevydrží! Zisti viac:

3. diel - Komunikačné aplikácie WhatsApp a Messenger Nové

V minulej lekcii, Správa aplikácií , sme sa naučili spravovať aplikácie v telefóne. Ukázali sme si, ako ich inštalovať, aktualizovať aj bezpečne odinštalovať z Google Play a App Store.

V dnešnom tutoriále kurzu Aplikácie na telefóne si predstavíme dve z najpoužívanejších komunikačných aplikácií - WhatsApp a Messenger. Naučíme sa ich nainštalovať, prepojiť s naším telefónom a správne nastaviť. Zameriame sa na prehľad funkcií, ktoré tieto aplikácie ponúkajú, a ukážeme si, ako ich efektívne využívať v každodennej komunikácii.

WhatsApp a Messenger

Aplikácie ako WhatsApp a Messenger premieňajú našu každodennú komunikáciu. V čase, keď sa svet vďaka internetu zmenšuje, predstavujú tieto aplikácie mosty medzi nami a našimi blízkymi aj kolegami. Umožňujú nám komunikovať okamžite a bez ohľadu na vzdialenosť, chránia súkromie šifrovaním správ a ponúkajú prehľadné rozhrania, ktoré prepájajú text, hlas i obraz. Vďaka nim môžeme udržiavať vzťahy, koordinovať projekty a zdieľať zážitky s ľahkosťou, akú klasické volanie ani e-mail dlho neponúkli.

Stiahnutie aplikácií

Tieto aplikácie nie sú automaticky nainštalované v našom zariadení a tak si ich musíme najprv stiahnuť.

  • V obchode Google Play do vyhľadávacieho poľa zadáme WhatsApp alebo Messenger a kliknutím na Inštalovať zahájime sťahovanie:

    Instalace WhatsApp Android - Využívanie aplikácií na telefóne
    Instalace Messenger Android - Využívanie aplikácií na telefóne

    \---

    Po nainštalovaní sa nám aplikácia objaví na domovskej obrazovke:

    Domovská obrazovka s aplikáciami - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • V obchode App Store do vyhľadávacieho poľa zadáme WhatsApp alebo Messenger a kliknutím na Získať zahájime sťahovanie:

    Instalace WhatsApp na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne
    Instalace Messengeru na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne

    \---

    Po nainštalovaní sa nám aplikácia objaví na domovskej obrazovke:

    WhatsApp a Messenger na domovskej obrazovke na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Prvé otvorenie WhatsApp

Kliknutím na ikonu aplikáciu spustíme a uvíta nás úvodná obrazovka:

  • Úvodná obrazovka WhatsApp - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Spoločne prejdeme overenie telefónneho čísla a vytvorenie profilu, aby sme mohli začať posielať správy a volať. Vyberieme si jazyk, v ktorom budeme chcieť aplikáciu WhatsApp používať a klikneme na zelenú šípku.

  • Úvodná obrazovka aplikácie WhatsApp na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Spoločne prejdeme overenie telefónneho čísla a vytvorenie profilu, aby sme mohli začať posielať správy a volať. Klikneme na tlačidlo Odsúhlasiť a pokračovať.

Overenie a prepojenie účtu

V ďalšom kroku sme opýtaní, či chceme aplikáciu WhatsApp povoliť odosielanie oznámení:

  • Potvrdenie oznámenia - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Oznámenie povolíme a môžeme prejsť na pridanie svojho telefónneho čísla:

    Pridanie telefónneho čísla - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Zadáme svoje telefónne číslo a klikneme na Ďalší. Na naše telefónne číslo príde kód na overenie, zadáme ho:

    Overenie telefónneho čísla - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Pokiaľ kód nedorazí, skontrolujme, či máme zapnuté mobilné dáta alebo príjem SMS a že sme zadali správne číslo vrátane predvoľby.

  • Potvrdenie oznámenia - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Oznámenie povolíme a môžeme prejsť na pridanie svojho telefónneho čísla:

    Pridanie telefónneho čísla - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Zadáme svoje telefónne číslo a klikneme na Ďalší. Na naše telefónne číslo príde kód na overenie, zadáme ho:

    Overenie telefónneho čísla - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Pokiaľ kód nedorazí, skontrolujme, či máme zapnuté mobilné dáta alebo príjem SMS a že sme zadali správne číslo vrátane predvoľby.

WhatsApp pri registrácii využíva tzv. dvojfázové overenie – overí, že zadané číslo naozaj patrí vám, a zároveň ho spojí s naším zariadením.

Vytvorenie profilu a začatie komunikácie

Po overení účtu a prepojení s naším telefónnym číslom nastavíme svoje meno a vyberieme profilovú fotografiu:

  • Pridanie mena a fotky - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Naše meno uvidia všetci, s ktorými si píšeme – aj tí, ktorí nás ešte nemajú uložené v kontaktoch. Profilová fotografia je voliteľná, ale pomáha druhým nás ľahko spoznať. Potom sa zobrazí domovská obrazovka, kde by sme videli zoznam konverzácií:

    Domovská obrazovka WhatsApp - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Klikneme na Napísať správu, čím sa dostaneme do ponuky kontaktov:

    Vybrať kontakt - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • Pridanie mena na WhatsApp - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Naše meno uvidia všetci, s ktorými si píšeme – aj tí, ktorí nás ešte nemajú uložené v kontaktoch. Profilová fotografia je voliteľná, ale pomáha druhým nás ľahko spoznať. Potom sa zobrazí domovská obrazovka, kde by sme videli zoznam konverzácií:

    Domovská obrazovka WhatsApp - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Klikneme na Napísať správu, čím sa dostaneme do ponuky kontaktov:

    Pridanie kontaktu na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Pridanie nového kontaktu

Pridáme si nový kontakt kliknutím na Nový kontakt:

  • .<> Pridanie nového kontaktu - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • .<> Pridanie nového kontaktu - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Pri kontakte vyplníme meno, telefón a spôsob uloženia kontaktu. WhatsApp zobrazuje iba kontakty, ktoré majú aplikáciu tiež nainštalovanú a používajú rovnaké telefónne číslo, aké sme si uložili.

Začatie novej konverzácie

Konverzáciu zahájime kliknutím na kontakt a napísaním správy:

  • .<> Pridanie nového kontaktu - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • .<> Nový chat v aplikácii WhatsApp - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Po napísaní správy klikneme na tlačidlo šípky pre odoslanie.

Aplikácia používa koncové šifrovanie správ, čo znamená , že obsah správy si môžu prečítať iba vy a váš kontakt. Nikto iný – ani WhatsApp – k nim nemá prístup.

Správy s prílohou

Ak by sme chceli, môžeme k správe priložiť napríklad nejakú fotku. Kliknite na sponku a vyberieme fotku z galérie:

  • .<> Poslanie fotky - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • .<> Odoslanie obrázku v aplikácii WhatsApp - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Vidíme, že vedieme konverzáciu v reálnom čase. Náš kamarát nám hneď odpovedá.

Fotku môžeme buď vybrať z galérie, alebo ju rovno zaobstarať fotoaparátom. Pri zvukových správach stačí podržať mikrofón – nahrávanie začne automaticky.

Prijímanie a čítanie správ

Pri prijatí novej správy sa nám zobrazí upozornenie s obsahom správy:

  • Prijatie správy - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Pokiaľ na upozornenie včas klikneme, môžeme priamo prejsť do konverzácie. Prípadne môžeme odpovedať aj v oznamovacej oblasti alebo správy stíšiť.

  • .<> Oznámenie novej správy na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Reakcie a možnosti so správami

Na správy môžeme tiež reagovať. Dlhším podržaním správy môžeme vybrať niektorú z reakcií:

  • .<> Reakcia na správu  - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • .<> Reakcia na WhatsApp správu - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Správy sa dajú tiež mazať alebo upravovať. Pri mazaní správ si môžeme vybrať, či chceme správu zmazať len pre seba, alebo aj pre všetkých účastníkov konverzácie – ideálne napríklad pri odoslaní omylom.

Stíšenie konverzácie a ďalšie možnosti

Ak by sme chceli nejakú konverzáciu stíšiť, odstrániť alebo napríklad archivovať, môžeme to docieliť podržaním konverzácie:

  • .<> Možnosti konverzácie - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • .<> Stíšenie konverzácie na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Hore sa zobrazia všetky možnosti. Tichým režimom ovplyvníme len vybranú konverzáciu. Stíšenie sa hodí napríklad pri skupinových konverzáciách, kde chodí veľa správ, ale nechceme byť neustále rušení.

Nastavenie

  • Všetky nastavenia aplikácie by sme našli kliknutím na tri bodky v pravom hornom rohu a kliknutím na tlačidlo Nastavenie:

    Nastavenia - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Môžeme tu ďalej nastavovať rôzne možnosti ako napríklad zabezpečenie účtu, upozornenie alebo napríklad zálohovanie dát:

    Nastavenia - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • Všetky nastavenia aplikácie by sme našli kliknutím na tlačidlo Nastavenie v spodnej lište:

    Nastavenie aplikácie WhatsApp - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Môžeme tu ďalej nastavovať rôzne možnosti ako napríklad zabezpečenie účtu, upozornenia alebo napríklad zálohovanie dát.

Môžeme si tak aplikáciu prispôsobiť našim potrebám. V nastavení odporúčame skontrolovať najmä tieto časti:
  • Účet - Dvojfázové overenie - zvýšime tým bezpečnosť svojho účtu pomocou vlastného PIN kódu.
  • Chaty - Zálohovanie chatov - umožňuje pravidelne ukladať správy do Google Disku (Android) alebo iCloudu (iOS). V prípade straty telefónu tak môžeme konverzáciu ľahko obnoviť.
  • Upozornenie – tu si nastavíme, ako chceme byť informovaní o nových správach (vibrácie, zvuky, LED kontrolka a pod.).
Aplikácia Messenger

Podobne ako WhatsApp funguje aj aplikácia Messenger. Jej účelom je tiež komunikácia v reálnom čase.

Prvé spustenie Messengeru

Pri prvom spustení bude aplikácia Messenger vyžadovať prihlásenie:

  • Prihlásenie Messenger - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Ak nemáme účet, musíme si ho vytvoriť kliknutím na tlačidlo Vytvoriť nový účet. Ďalej si vyberieme, ako budeme chcieť aplikáciu používať:

    Spôsob použitia aplikácie Messenger - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • Prihlásenie do aplikácie Messenger na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne

    Ak nemáme účet, musíme si ho vytvoriť kliknutím na tlačidlo Vytvoriť nový účet. Ďalej si vyberieme, ako budeme chcieť aplikáciu používať:

    Spôsob použitia aplikácie messenger - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Pokračovať môžeme buď s Facebookom alebo bez. Celý proces prihlásenia je potom podobný ako tomu v aplikácii WhatsApp. Messenger je úzko prepojený s Facebookom, takže väčšina používateľov sa prihlasuje práve pomocou svojho Facebook účtu.

Pokiaľ účet na Facebooku nemáme, môžeme si vytvoriť nový priamo v aplikácii Messenger. Existuje aj možnosť používať Messenger bez Facebooku, ale s obmedzenými funkciami (napr. bez synchronizácie priateľov alebo histórie z Facebooku).

Domovská stránka Messengeru

Po úspešnom prihlásení sa nám zobrazí domovská stránka Messengeru:

  • .<> Domovská stránka Messengera - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • .<> Domovská stránka messengera na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Na domovskej stránke sa zobrazujú všetky konverzácie. My zatiaľ žiadne konverzácie nemáme.

Začatie konverzácie

Konverzáciu môžeme začať tým, že do políčka Hľadať, ktoré sa nachádza vo vrchnej časti aplikácie zadáme meno osoby, ktorej chceme napísať. Po vyhľadaní osoby môžeme začať písať správu:

  • .<> Napísanie správy na Messengeri - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
  • .<> Nová správa v aplikácii Messenger na iPhone - Využívanie aplikácií na telefóne - Využívanie aplikácií na telefóne
Ak osobu ešte nemáme v priateľoch na Facebooku, Messenger nás upozorní, že správa bude odoslaná ako žiadosť o kontakt. Príjemca ju musí najskôr potvrdiť, aby sa otvorila bežná konverzácia. Podobne ako na WhatsAppe pošleme správu kliknutím na šípku vpravo.

Ďalšie možnosti Messengeru

Rovnako ako v aplikácii WhatsApp môžeme v messengeri podržaním konverzácie danej konverzácie mazať, archivovať alebo pripnúť. Môžeme si tiež nastavovať ľubovoľné nastavenie, vypnúť upozornenie alebo napríklad zmeniť profilovú fotku a meno. V jednotlivých konverzáciách si môžeme prispôsobiť:

  • Farebné motívy – zmena farby správ alebo pozadia,
  • Prezývky – môžeme si nastaviť prezývku sebe aj druhej osobe (napr. "Mama" namiesto celého mena),
  • Emotikony – vyberieme si obľúbený smajlík, ktorý sa bude v konverzácii zobrazovať častejšie.
Messenger navyše umožňuje posielať:
  • GIFy, nálepky (stickery) a dokonca aj ankety v skupinových chatoch,
  • Hlasové a videohovory, ktoré môžeme kedykoľvek spustiť počas písania správy.

V budúcej lekcii, Mapy a navigácia , sa budeme venovať tomu, ako na smartfóne alebo tablete vyhľadať miesto, naplánovať trasu a spustiť navigáciu aj bez pripojenia k internetu.


 

Predchádzajúci článok
Správa aplikácií
Všetky články v sekcii
Využívanie aplikácií na telefóne
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Mapy a navigácia
Článok pre vás napísal Jan Rypáček
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Jan Rypáček
Aktivity