3. diel - Komunikačné aplikácie WhatsApp a Messenger Nové
V minulej lekcii, Správa aplikácií , sme sa naučili spravovať aplikácie v telefóne. Ukázali sme si, ako ich inštalovať, aktualizovať aj bezpečne odinštalovať z Google Play a App Store.
V dnešnom tutoriále kurzu Aplikácie na telefóne si predstavíme dve z najpoužívanejších komunikačných aplikácií - WhatsApp a Messenger. Naučíme sa ich nainštalovať, prepojiť s naším telefónom a správne nastaviť. Zameriame sa na prehľad funkcií, ktoré tieto aplikácie ponúkajú, a ukážeme si, ako ich efektívne využívať v každodennej komunikácii.
WhatsApp a Messenger
Aplikácie ako WhatsApp a Messenger premieňajú našu každodennú komunikáciu. V čase, keď sa svet vďaka internetu zmenšuje, predstavujú tieto aplikácie mosty medzi nami a našimi blízkymi aj kolegami. Umožňujú nám komunikovať okamžite a bez ohľadu na vzdialenosť, chránia súkromie šifrovaním správ a ponúkajú prehľadné rozhrania, ktoré prepájajú text, hlas i obraz. Vďaka nim môžeme udržiavať vzťahy, koordinovať projekty a zdieľať zážitky s ľahkosťou, akú klasické volanie ani e-mail dlho neponúkli.
Stiahnutie aplikácií
Tieto aplikácie nie sú automaticky nainštalované v našom zariadení a tak si ich musíme najprv stiahnuť.
-
V obchode Google Play do vyhľadávacieho poľa zadáme WhatsApp alebo Messenger a kliknutím na Inštalovať zahájime sťahovanie:


\---
Po nainštalovaní sa nám aplikácia objaví na domovskej obrazovke:

-
V obchode App Store do vyhľadávacieho poľa zadáme WhatsApp alebo Messenger a kliknutím na Získať zahájime sťahovanie:


\---
Po nainštalovaní sa nám aplikácia objaví na domovskej obrazovke:

Kliknutím na ikonu aplikáciu spustíme a uvíta nás úvodná obrazovka:
Spoločne prejdeme overenie telefónneho čísla a vytvorenie profilu, aby sme mohli začať posielať správy a volať. Vyberieme si jazyk, v ktorom budeme chcieť aplikáciu WhatsApp používať a klikneme na zelenú šípku.
Spoločne prejdeme overenie telefónneho čísla a vytvorenie profilu, aby sme mohli začať posielať správy a volať. Klikneme na tlačidlo Odsúhlasiť a pokračovať.
V ďalšom kroku sme opýtaní, či chceme aplikáciu WhatsApp povoliť odosielanie oznámení:
Oznámenie povolíme a môžeme prejsť na pridanie svojho telefónneho čísla:

Zadáme svoje telefónne číslo a klikneme na Ďalší. Na naše telefónne číslo príde kód na overenie, zadáme ho:

Pokiaľ kód nedorazí, skontrolujme, či máme zapnuté mobilné dáta alebo príjem SMS a že sme zadali správne číslo vrátane predvoľby.
Oznámenie povolíme a môžeme prejsť na pridanie svojho telefónneho čísla:

Zadáme svoje telefónne číslo a klikneme na Ďalší. Na naše telefónne číslo príde kód na overenie, zadáme ho:

Pokiaľ kód nedorazí, skontrolujme, či máme zapnuté mobilné dáta alebo príjem SMS a že sme zadali správne číslo vrátane predvoľby.
Vytvorenie profilu a začatie komunikácie
Po overení účtu a prepojení s naším telefónnym číslom nastavíme svoje meno a vyberieme profilovú fotografiu:
Naše meno uvidia všetci, s ktorými si píšeme – aj tí, ktorí nás ešte nemajú uložené v kontaktoch. Profilová fotografia je voliteľná, ale pomáha druhým nás ľahko spoznať. Potom sa zobrazí domovská obrazovka, kde by sme videli zoznam konverzácií:

Klikneme na Napísať správu, čím sa dostaneme do ponuky kontaktov:

Naše meno uvidia všetci, s ktorými si píšeme – aj tí, ktorí nás ešte nemajú uložené v kontaktoch. Profilová fotografia je voliteľná, ale pomáha druhým nás ľahko spoznať. Potom sa zobrazí domovská obrazovka, kde by sme videli zoznam konverzácií:

Klikneme na Napísať správu, čím sa dostaneme do ponuky kontaktov:

Pridáme si nový kontakt kliknutím na Nový kontakt:
- .<>

- .<>

Začatie novej konverzácie
Konverzáciu zahájime kliknutím na kontakt a napísaním správy:
- .<>

- .<>

Aplikácia používa koncové šifrovanie správ, čo znamená , že obsah správy si môžu prečítať iba vy a váš kontakt. Nikto iný – ani WhatsApp – k nim nemá prístup.
Správy s prílohou
Ak by sme chceli, môžeme k správe priložiť napríklad nejakú fotku. Kliknite na sponku a vyberieme fotku z galérie:
- .<>

- .<>

Fotku môžeme buď vybrať z galérie, alebo ju rovno zaobstarať fotoaparátom. Pri zvukových správach stačí podržať mikrofón – nahrávanie začne automaticky.
Prijímanie a čítanie správ
Pri prijatí novej správy sa nám zobrazí upozornenie s obsahom správy:
Pokiaľ na upozornenie včas klikneme, môžeme priamo prejsť do konverzácie. Prípadne môžeme odpovedať aj v oznamovacej oblasti alebo správy stíšiť.
- .<>

Na správy môžeme tiež reagovať. Dlhším podržaním správy môžeme vybrať niektorú z reakcií:
- .<>

- .<>

Stíšenie konverzácie a ďalšie možnosti
Ak by sme chceli nejakú konverzáciu stíšiť, odstrániť alebo napríklad archivovať, môžeme to docieliť podržaním konverzácie:
- .<>

- .<>

Nastavenie
-
Všetky nastavenia aplikácie by sme našli kliknutím na tri bodky v pravom hornom rohu a kliknutím na tlačidlo Nastavenie:

Môžeme tu ďalej nastavovať rôzne možnosti ako napríklad zabezpečenie účtu, upozornenie alebo napríklad zálohovanie dát:

-
Všetky nastavenia aplikácie by sme našli kliknutím na tlačidlo Nastavenie v spodnej lište:

Môžeme tu ďalej nastavovať rôzne možnosti ako napríklad zabezpečenie účtu, upozornenia alebo napríklad zálohovanie dát.
- Účet - Dvojfázové overenie - zvýšime tým bezpečnosť svojho účtu pomocou vlastného PIN kódu.
- Chaty - Zálohovanie chatov - umožňuje pravidelne ukladať správy do Google Disku (Android) alebo iCloudu (iOS). V prípade straty telefónu tak môžeme konverzáciu ľahko obnoviť.
- Upozornenie – tu si nastavíme, ako chceme byť informovaní o nových správach (vibrácie, zvuky, LED kontrolka a pod.).
Podobne ako WhatsApp funguje aj aplikácia Messenger. Jej účelom je tiež komunikácia v reálnom čase.
Prvé spustenie Messengeru
Pri prvom spustení bude aplikácia Messenger vyžadovať prihlásenie:
Ak nemáme účet, musíme si ho vytvoriť kliknutím na tlačidlo Vytvoriť nový účet. Ďalej si vyberieme, ako budeme chcieť aplikáciu používať:

Ak nemáme účet, musíme si ho vytvoriť kliknutím na tlačidlo Vytvoriť nový účet. Ďalej si vyberieme, ako budeme chcieť aplikáciu používať:

Pokiaľ účet na Facebooku nemáme, môžeme si vytvoriť nový priamo v aplikácii Messenger. Existuje aj možnosť používať Messenger bez Facebooku, ale s obmedzenými funkciami (napr. bez synchronizácie priateľov alebo histórie z Facebooku).
Domovská stránka Messengeru
Po úspešnom prihlásení sa nám zobrazí domovská stránka Messengeru:
- .<>

- .<>

Začatie konverzácie
Konverzáciu môžeme začať tým, že do políčka Hľadať, ktoré sa nachádza vo vrchnej časti aplikácie zadáme meno osoby, ktorej chceme napísať. Po vyhľadaní osoby môžeme začať písať správu:
- .<>

- .<>

Ďalšie možnosti Messengeru
Rovnako ako v aplikácii WhatsApp môžeme v messengeri podržaním konverzácie danej konverzácie mazať, archivovať alebo pripnúť. Môžeme si tiež nastavovať ľubovoľné nastavenie, vypnúť upozornenie alebo napríklad zmeniť profilovú fotku a meno. V jednotlivých konverzáciách si môžeme prispôsobiť:
- Farebné motívy – zmena farby správ alebo pozadia,
- Prezývky – môžeme si nastaviť prezývku sebe aj druhej osobe (napr. "Mama" namiesto celého mena),
- Emotikony – vyberieme si obľúbený smajlík, ktorý sa bude v konverzácii zobrazovať častejšie.
- GIFy, nálepky (stickery) a dokonca aj ankety v skupinových chatoch,
- Hlasové a videohovory, ktoré môžeme kedykoľvek spustiť počas písania správy.
V budúcej lekcii, Mapy a navigácia , sa budeme venovať tomu, ako na smartfóne alebo tablete vyhľadať miesto, naplánovať trasu a spustiť navigáciu aj bez pripojenia k internetu.
