Ako senior python programátor môžeš zarábať až 4 600 € / mesiac! Staň sa programátorom vďaka online rekvalifikačnému kurzu. ZAČNI DNES:
IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

6. diel - eObčanka Nové

V minulej lekcii, Typy elektronických podpisov , sme si ukázali rozdiely medzi jednoduchým, zaručeným a kvalifikovaným elektronickým podpisom. Naučili sme sa, kedy ktorý typ použiť, ako si kvalifikovaný podpis zriadiť, aké zariadenie a certifikát na to potrebujeme a ako ho bezpečne používať pri podpisovaní dokumentov.

V tomto tutoriále Komunikácia s úradmi si dnes predstavíme, čo je eObčanka, ako funguje jej čip ak čomu ju môžeme v bežnom živote využiť. Naučíme sa, ako s ňou bezpečne zaobchádzať, ako ju použiť pri prihlasovaní a ako vďaka nej jednoducho potvrdzujeme svoju totožnosť pri komunikácii s úradmi.

Moderná podoba občianskeho preukazu

eObčanka je bežný občiansky preukaz, ktorý má vo vnútri malý čip. Tento čip dokáže bezpečne potvrdiť, že sme to skutočne my – podobne ako pri osobnom predložení dokladu na prepážke. Vďaka tomu môžeme občiansky preukaz využiť nielen v peňaženke, ale aj v počítači pomocou čítačky. Štát tak spojil klasickú občianku s modernou technológiou, aby nám uľahčil prihlasovanie k online službám.

Čip vo vnútri dokladu neobsahuje žiadne zvláštne informácie – ukladá len základné údaje o držiteľovi, podobne ako plastová karta. Rozdiel je v tom, že tieto údaje dokáže elektronicky overiť systém štátu, keď sa prihlasujeme. Vďaka tomu nemusíme osobne nič podpisovať ani dokladať – eObčanka overenie vykoná automaticky a bezpečne za nás.

eObčanka je náš bežný občiansky preukaz, ktorý má vo vnútri malý čip a používa sa pri prihlasovaní k úradom cez internet. Niektorí ľudia si to pletú s "občiankou v mobile", čo je nová aplikácia eDoklady, kde môžeme mať občianku uloženú v telefóne a ukázať ju napríklad na pošte alebo pri polícii. Rozdiel je jednoduchý - eObčanka je pre prihlásenie na internete, eDoklady sú pre ukázanie dokladu v mobile.

Aktivácia eObčianky

Keď preberáme novú občianku s čipom, máme možnosť si eObčanku hneď aktivovať. Aktiváciu vykonáva úradník pri prevzatí občianky - my len potvrdíme, že chceme čip používať. Aktivácia čipu nie je vždy nutná urobiť hneď, pokiaľ ju užívateľ nechce využívať, ale čip je od vydania pripravený na aktiváciu.

Prevzatie eObčianky - Komunikácia s úradmi - Komunikácia s úradmi

Na prepážke sa nás úradník spýta, či chceme aktivovať čip pre elektronické služby. Pokiaľ súhlasíme, na zariadení priamo na prepážke zadáme dva vlastné kódy – IOK a DOK. Pre aktiváciu je potrebné zvoliť si dva číselné (4-10 číslic) bezpečnostné kódy. Tzv. "IOK – identifikačný bezpečnostný kód", ktorý budeme používať pri prihlasovaní, a "DOK – deblokačný osobný kód", ktorý slúži na odblokovanie v prípade, že IOK niekoľkokrát zadáme zle. Kódy si starostlivo uložíme, najlepšie do správcu hesiel – budeme ich potrebovať rovnako ako heslo do e-mailu.

Ochranné kódy

Každá eObčanka má vlastnú sadu ochranných kódov, ktoré slúžia na bezpečné používanie čipu a na overovanie našej totožnosti. Tieto kódy plnia rôzne funkcie – niektoré používame pri prihlásení, iné pri odblokovaní alebo podpisovaní dokumentov.

Tu je stručný výťah významu jednotlivých kódov pre eObčianku a ich možností nastavovania, podľa oficiálnych informácií:

Kód Funkcia Nastavenia
DOK (Deblokačný osobný kód) Slúži na odblokovanie kódu IOK alebo na nastavenie novej hodnoty IOK — využíva sa iba v prípade, že IOK je zablokovaný. Nastavuje a odblokováva sa na úrade obce s rozšírenou pôsobnosťou. Vždy sa nastavuje spoločne s IOK po overení totožnosti.
IOK (Identifikačný osobný kód) Používa sa pri každom overení totožnosti občana online — potvrdzuje, že držiteľ pozná svoj kód navyše k samotnému preukazu. Tiež sa nastavuje na úrade pri vydaní eObčanky. Odblokovať ho je možné buď na úrade, alebo doma v aplikácii eObčanka - Správca karty, ak máme DOK.
PIN (Personal Identification Number) Používa sa na správu certifikátov a kľúčov v čipe preukazu, alebo na prihlásenie certifikátom – teda širšie elektronické operácie. Nastavujeme aj odblokovávame na počítači v aplikácii eObčanka po zadaní PUK.
PUK (PIN Unblocking Key) Slúži na nastavenie či odblokovanie PINu alebo QPINu — využíva sa len keď sú tieto kódy zablokované. Nastavuje sa doma v aplikácii eObčanka po zadaní IOK. Tento kód nie je možné odblokovať – ak ho zabudneme, je nutné nové nastavenie na úrade.
QPIN (PIN pre kvalifikované elektronické podpisy) Používa sa pri vytváraní kvalifikovaného elektronického podpisu – teda podpisu s vysokou právnou váhou. Nastavenie aj odblokovanie prebieha v aplikácii eObčanka po zadaní PUK.
BOK (Bezpečnostný osobný kód) Používa sa pri osobnom preukazovaní totožnosti na úrade — nie je viazaný priamo na čip v preukaze. Nastavuje aj odblokováva sa na úrade obce s rozšírenou pôsobnosťou po overení totožnosti.
Prihlásenie pomocou eObčianky

Keď sa chceme prihlásiť k online službe, napríklad na Portál občana, zvolíme na prihlasovacej stránke možnosť eObčanka. Aby sme ju mohli použiť, musíme mať čítačku čipových kariet – malý prístroj, ktorý sa pripája k počítaču cez USB. Čítačka načíta údaje z nášho dokladu a odovzdá ich systému, ktorý overí našu totožnosť:

Čítačka eObčianky - Komunikácia s úradmi - Komunikácia s úradmi

Ďalej potrebujeme ešte mať na zariadení, z ktorého sa prihlasujeme aplikáciu eObčanka. Keď sa na webe potrebujeme overiť pomocou eObčianky, klikneme na Prihlásiť sa:

Prihlásenie eObčiankou - Komunikácia s úradmi - Komunikácia s úradmi

Stránka automaticky skúsi spustiť aplikáciu eObčanka:

Prihlasovací komponent - Komunikácia s úradmi - Komunikácia s úradmi

Ak je pripojená čítačka s občianskym preukazom, rovno sa zobrazí obrazovka s informáciou o tom, že občiansky preukaz je pripravený na vykonanie identifikácie a ponúkne užívateľovi možnosť Pokračovať alebo celý proces Zrušiť. Tá načíta potrebné údaje z čipu a vyzve nás na zadanie bezpečnostného kódu IOK. Po overení odošle aplikácia potvrdenie späť webovej stránke a sama sa opäť zatvorí.

Po overení totožnosti identifikačný portál identity zobrazí získané údaje v rozsahu, ktorý požaduje poskytovateľ služby a vyzve nás na udelenie súhlasu s ich odovzdaním. My si vyberieme, či chceme udeliť Trvalý súhlas alebo Jednorazový súhlas, prípadne Nechcem poskytnúť údaje.

Inštalácia aplikácie eObčanka

Nájdeme ju spolu s ďalšími informáciami k elektronickej komunikácii na portáli Identity občana. Na stiahnutie je tu k dispozícii verzia pre MS Windows, Linux aj macOS, dokonca aj pre mobilné platformy.

Po úspešnej inštalácii nám v systéme na ploche, prípadne ponuke Štart vo Windows, pribudnú nasledujúce dve ikonky (zástupcovia programov):

ukážka zástupcov programov eObčanka – identifikácia a správca karty - Komunikácia s úradmi - Komunikácia s úradmi

Program eObčanka – Správca karty si od nás vyžiada hneď niekoľko rôznych číselných PINov, ktoré sme si predstavili vyššie. Preto si vopred otvoríme najlepšie svojho správcu hesiel a vytvoríme v ňom novú zložku (napr. "eGovernment"). Do tej zložky si bezpečne uložíme všetky PINy, ktoré pri nastavovaní použijeme.

Použitie eObčianky v praxi

Pomocou eObčanky sa môžeme prihlasovať nielen na Portál občana, ale aj k ďalším štátnym službám. Môžeme si s ňou napríklad vyžiadať výpis z registra trestov, skontrolovať vodičské body alebo požiadať o nový cestovný doklad. Systém automaticky spozná, že sme overený užívateľ, takže nemusíme vyplňovať všetky osobné údaje znova.

Niektoré služby môžu po prihlásení vyžadovať potvrdenie, že chceme vykonať danú akciu. Túto voľbu potvrdzujeme na obrazovke zadaním PINu alebo kliknutím na tlačidlo Súhlasím. Tak je zaistené, že žiadne podanie neodošleme omylom.

Bezpečné zaobchádzanie s eObčiankou

eObčanka je rovnako dôležitý doklad ako klasická občianka. Mali by sme ju chrániť pred poškodením a stratou, pretože obsahuje aktívny čip. Ak by sme ju stratili, okamžite to nahlásime na úrad, ktorý kartu zablokuje. Nikto iný ju potom nemôže použiť.

Pri prihlasovaní z verejného počítača sa po skončení práce vždy odhlásime a kartu vytiahneme z čítačky. Nikdy nenechávame kartu zasunutú bez dozoru. Rovnako ju nepožičiavame nikomu inému – je viazaná výhradne na našu osobu.

Výhody používania eObčianky

Používanie eObčianky nám prináša množstvo výhod. Nemusíme si pamätať niekoľko prihlasovacích hesiel, všetko vyrieši jediný doklad, ktorý už aj tak nosíme so sebou. Prihlásenie je bezpečné, rýchle a bezplatné. Vďaka eObčance máme istotu, že komunikácia s úradmi prebieha správne a oficiálne.

Veľkou výhodou je aj to, že eObčanka je priamo napojená na naše osobné údaje v evidencii obyvateľov. Keď teda podávame žiadosť, systém si potrebné údaje sám doplní. Tým sa znižuje riziko chýb a celý proces je rýchlejší.

Aktualizácia a platnosť eObčianky

Platnosť eObčianky je rovnaká ako platnosť bežného občianskeho preukazu. Po vypršaní platnosti získame pri výmene novú kartu, ktorú môžeme opäť aktivovať. Pokiaľ sa medzitým zmení spôsob prihlásenia alebo pridajú nové funkcie, systém nás o tom informuje priamo na úradných stránkach.

eObčanka nie je len nový typ dokladu, ale aj symbol toho, že štát sa snaží byť dostupnejšie. Dáva nám možnosť konať z domu, ušetriť čas a mať istotu, že všetko prebieha správne. Každý, kto sa naučí eObčanku používať, získava väčšiu slobodu – môže vybaviť úradné záležitosti bez stresu, cestovania a frontov.


 

Predchádzajúci článok
Typy elektronických podpisov
Všetky články v sekcii
Komunikácia s úradmi
Článok pre vás napísala Natálie Růžičková
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autorka je odbornicí na digitální marketing, umělou inteligenci a specializuje se také na UX/UI Design a tvorbu webů. Její oblíbenou disciplínou je SEO a práce s AI. Zajímá ji také programování.
Aktivity