1. diel - Úvod do dátovej analýzy
Vitajte v prvej lekcii kurzu, kde sa naučíme, akú úlohu hrajú dáta vo svete biznisu a ako prispievajú k efektívnemu rozhodovaniu. Postupne odhalíme celý životný cyklus od zberu dát, ukladania až k štatistickým nástrojom, rozdeleniu, čisteniu a transformácii dát. Nebudú chýbať ani moderné znalosti etiky a nariadení týkajúcich sa citlivých dát. Pretože ideme s dobou, využijeme aj umelú inteligenciu. Vytvoríme aj praktickú prípadovú štúdiu.
Minimálne požiadavky kurzu
K tomuto kurzu nepotrebujete žiadne špeciálne znalosti, stačí bežná práca s počítačom 🙂
Úvod do dátovej analýzy
V tejto úvodnej lekcii spoločne odhalíme, čo to dátová analýza vlastne je, preskúmame jej základné pojmy a ukážeme si, prečo je taká nepostrádateľná v modernom svete podnikania. Zistíme, že dáta nie sú len čísla v tabuľkách, ale kľúč k cenným poznatkom a lepším rozhodnutiam. A nakoniec pochopíme, že dátová analýza nie je žiadna veda, ale užitočná zručnosť pre každého z nás.

Kľúč k poznaniu i úspechu
Dátová analýza nám poskytuje informácie, ktoré sú nie vždy viditeľné na prvý pohľad. Predstavme si basketbalový tím, ktorý často prehráva. Tréner analyzuje dáta hráčov – body, asistencie, čas strávený na ihrisku. A dôjde k prekvapivému zisteniu: hráč s najviac asistenciami, aj keď nedáva najviac bodov, je kľúčový! Keď je na ihrisku, tím častejšie vyhráva. Dáta ukázali, že tímová hra je dôležitejšia ako individuálna streľba. To umožní trénerovi zlepšiť taktiku a doviesť tím k výhram. Informácie získané z dát sa samozrejme neuplatnia len v športe, ale môžu zlepšiť výsledky vo všetkých odboroch ľudskej činnosti, najmä v podnikaní.
Dáta v každodennom živote
Možno si ani neuvedomujeme, ako často sa s dátovou analýzou stretávame. Filmy odporúčané na streamovacej platforme, reklamy na internete, rannú predpoveď počasia – to všetko je dátová analýza v akcii.
Detektív vo svete čísel
Takže, čo to tá dátová analýza vlastne je? Predstavme si ju ako detektívnu prácu, ale v digitálnom svete. Namiesto stôp v prachu a odtlačkov prstov hľadáme stopy v dátach. Dáta sú všade okolo nás – predaje, zákazníci, webové stránky, sociálne siete… A dátová analýza je proces, ako tieto dáta skúmať, čistiť, a skladať dohromady, aby sme z nich dostali zmysel. Naším cieľom je odhaliť príbeh, ktorý sa v dátach skrýva. Chceme nájsť užitočné informácie, ktoré nám pomôžu lepšie sa rozhodovať a chápať svet okolo nás. Skrátka a dobre, dátová analýza nám pomáha premeniť hromadu čísel a textov na zrozumiteľné a užitočné poznatky.

Skúmanie dát prináša úžitok
Na aký produkt sa má výroba zamerať? Akú vlastnosť služby máme spomenúť v reklame, aby čo najviac zvýšila predaj? Do akých akcií investovať, aby sme zaistili čo najvyššie zhodnotenie? Spôsobí zrušenie produktu úsporu nákladov alebo zníženie zisku? Prečo sme mali vo februári iba polovicu predajov čo v januári? Asi je vám jasné, že odpoveď na tieto otázky nie je ľahké získať a má pre spoločnosti vysokú cenu.
Základné pojmy dátovej analýzy
Aby sme mohli dátovú analýzu efektívne využívať, je dôležité porozumieť základným pojmom, ktoré sa s ňou spájajú. Medzi najdôležitejšie patria dáta, premenné, populácie a vzorka alebo štatistické metódy.
Dáta
Dáta sú surovým materiálom dátovej analýzy. Môžu mať rôznu podobu, napríklad čísla, text, obrázky, zvuk alebo video. Delíme ich na kvantitatívne dáta (číselné hodnoty) a kvalitatívne dáta (opisné informácie). V podstate čokoľvek, čo sa dá zaznamenať a nejakým spôsobom skúmať, môže byť predmetom dátovej analýzy. Všetko, čo nám môže dať nejakú "stopu" o tom, čo hľadáme.
Premenné
Premenné sú charakteristiky, ktoré sa pri jednotlivých dátových bodoch môžu líšiť. Napríklad, ak analyzujeme údaje o zákazníkoch, premennými môžu byť vek, pohlavie, adresa alebo história nákupov.
Populácia a vzorka
Populácia je súbor všetkých objektov, ktoré nás zaujímajú (napr. všetci zákazníci firmy). Vzorka je podmnožina populácie, ktorú analyzujeme, aby sme získali informácie o celej populácii. Je dôležité, aby bola vzorka reprezentatívna, teda aby dobre odrážala charakteristiky celej populácie.
Štatistické metódy
Štatistické metódy nám umožňujú analyzovať dáta a získať z nich užitočné informácie. Medzi základné štatistické miery patrí priemer, medián, modus, rozptyl a smerodajná odchýlka.
Nástroje dátovej analýzy
Aby sme mohli tie dáta skúmať, potrebujeme aj nejaké nástroje. Tie používame rôzne – od úplne jednoduchých, ako sú tabuľky v Exceli, až po zložité programy a štatistické metódy.
Cieľ našej detektívnej misie
A čo je vlastne cieľom našej "detektívnej práce"? Čo v dátach hľadáme? Chceme získať prehľad, odhaliť skryté trendy a vzorce, nájsť nečakané súvislosti, av ideálnom prípade sa aj pokúsiť predpovedať, čo sa stane v budúcnosti. A to všetko preto, aby sme mali lepšie podklady pre naše rozhodovanie – či už v podnikaní, alebo v bežnom živote.
Význam dátovej analýzy v podnikaní
Dátová analýza dáva firmám kľúčové konkurenčné výhody. Firmy s dátovou analýzou lepšie rozumejú trhu, zákazníkom aj vlastným procesom a vďaka tomu sa múdrejšie rozhodujú.

Lepšie rozhodovanie
Vďaka dátovej analýze sa firmy rozhodujú na základe faktov, nie intuície. Napríklad e-shop zistil analýzou predajov, že mladí v zime preferujú farebné svetre. Zameranie marketingovej kampane na farebné svetre pre mladých (dátový dôkaz!) prinieslo raketový rast.
Porozumenie potrebám zákazníka
Analýza pomáha firmám spoznať a pochopiť zákazníkov. Streamovacie platformy analyzujú preferencie divákov a odporúčajú relevantný obsah. Výsledkom sú spokojnejší zákazníci a dlhodobá vernosť.
Cesta k rastu a inováciám
Firmy s analýzou odhaľujú nové trendy a príležitosti pre rast. Športová firma analyzovala trh a zistila rastúci záujem o trailový beh. Nový rad trailovej obuvi, trefa do čierneho! Dáta ukázali smer pre inovácie a rast.
Úspora času aj nákladov
Analýza zefektívňuje firemné procesy a znižuje náklady. Logistická firma optimalizáciou trás na základe dát ušetrila milióny. Dáta pomáhajú pracovať efektívnejšie a šetriť zdroje.
Byť o krok vpred
Dátová analýza firmám prináša konkurenčnú výhodu v mnohých oblastiach: personalizácia, riadenie rizík, predvídanie budúcnosti. Firmy pracujúce s dátami majú náskok a "detektívne okuliare" pre úspech.
V ďalšej lekcii, Rola dát v rozhodovaní , sa zoznámime s princípom dátovo podloženého rozhodovania - DDDM.
