5. diel - Podmienky (vetvenia)
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 4. lekcii C # .NET, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
V minulej lekcii C # .NET kurzu, Riešené úlohy k 4. lekcii C # .NET , sme si podrobne prebrali dátové typy. Aby sme si niečo naprogramovali, potrebujeme nejako reagovať na rôzne situácie. Môže to byť napríklad hodnota zadaná užívateľom, podľa ktorej budeme chcieť meniť ďalšie beh programu. Hovoríme, že sa program vetví a k vetvenia používame podmienky, tým sa budeme venovať celý dnešný C # tutoriál. Vytvoríme program na výpočet odmocniny a vylepšíme našu kalkulačku.
Podmienky
VC # sa podmienky píšu úplne rovnako, ako vo všetkých Clik jazykoch, pre začiatočníkov samozrejme vysvetlím. Pokročilejšie sa asi budú chvíľku nudiť
Podmienky zapisujeme pomocou kľúčového slova if
, za ktorým
nasleduje logický výraz. Ak je výraz pravdivý, vykoná sa nasledujúci
príkaz. Ak nie, nasledujúci príkaz sa preskočí a pokračuje sa až pod
ním. Vyskúšajme si to:
{CSHARP_CONSOLE}
if (15 > 5)
Console.WriteLine("Pravda");
Console.WriteLine("Program tu pokračuje ďalej");
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Výstup programu:
Konzolová aplikácia
Pravda
Program tu pokračuje ďalej
Ak podmienka platí (čo tu áno), vykoná sa príkaz Vyhlasujúca do konzoly text pravda. V oboch prípadoch program pokračuje ďalej. Súčasťou výrazu samozrejme môže byť aj premenná:
{CSHARP_CONSOLE}
Console.WriteLine("Zadaj nejaké číslo");
int a = int.Parse(Console.ReadLine());
if (a > 5)
Console.WriteLine("Zadal si číslo väčšie ako 5!");
Console.WriteLine("Ďakujem za zadania");
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Ukážme si teraz relačné operátory, ktoré môžeme vo výrazoch používať:
operátor | C-like Zápis |
---|---|
rovnosť | == |
Je ostro väčšia | > |
Je ostro menšia | < |
Je väčšie alebo rovné | > = |
Je menšie alebo rovné | <= |
nerovnosť | ! = |
Všeobecná negácia | ! |
==
preto, aby sa to neplietlo s bežným
priradením do premennej, ktoré sa robí len jedným =
. Ak chceme
nejaký výraz znegovat, napíšeme ho do zátvorky a pred neho výkričník.
Keď budeme chcieť vykonať viac než len jeden príkaz, musíme príkazy
vložiť do bloku zo zložených zátvoriek:
{CSHARP_CONSOLE}
Console.WriteLine("Zadaj nejaké číslo, z ktorého spočítám odmocninu:");
int a = int.Parse(Console.ReadLine());
if (a > 0)
{
Console.WriteLine("Zadal si číslo väčšie ako 0, to znamená, že ho môžem odmocniť!");
double o = Math.Sqrt(a);
Console.WriteLine("Odmocnina z čísla " + a + " je " + o);
}
Console.WriteLine("Ďakujem za zadania");
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Konzolová aplikácia
Zadaj nejaké číslo, z ktorého spočítám odmocninu:
144
Zadal si číslo väčšie ako 0, to znamená, že ho môžem odmocniť!
Odmocnina z čísla 144 je 12
Ďakujem za zadania
Program načíta od užívateľa číslo a ak je väčšia ako 0
, vypočíta z neho druhú odmocninu. Okrem iného sme použili triedu
Math
, ktorá na sebe obsahuje množstvo užitočných
matematických metód, na konci tejto kapitoly si ju bližšie predstavíme.
Sqrt()
vracia druhú odmocninu ako double
. Bolo by
pekné, keby nám program vyhubovala v prípade, že zadáme záporné číslo.
S doterajšími znalosťami by sme napísali niečo ako:
{CSHARP_CONSOLE}
Console.WriteLine("Zadaj nejaké číslo, z ktorého spočítám odmocninu:");
int a = int.Parse(Console.ReadLine());
if (a > 0)
{
Console.WriteLine("Zadal si číslo väčšie ako 0, to znamená, že ho môžem odmocniť!");
double o = Math.Sqrt(a);
Console.WriteLine("Odmocnina z čísla " + a + " je " + o);
}
if (a <= 0)
Console.WriteLine("Odmocnina zo záporného čísla neexistuje!");
Console.WriteLine("Ďakujem za zadania");
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Všimnite si, že musíme pokryť aj prípad, kedy sa a == 0
,
nielen keď je menšia. Kód však môžeme výrazne zjednodušiť pomocou
kľúčového slova else
, ktoré vykoná
nasledujúci príkaz alebo blok príkazov v prípade, že sa podmienka
nevykoná:
{CSHARP_CONSOLE}
Console.WriteLine("Zadaj nejaké číslo, z ktorého spočítám odmocninu:");
int a = int.Parse(Console.ReadLine());
if (a > 0)
{
Console.WriteLine("Zadal si číslo väčšie ako 0, to znamená, že ho môžem odmocniť!");
double o = Math.Sqrt(a);
Console.WriteLine("Odmocnina z čísla " + a + " je " + o);
}
else
Console.WriteLine("Odmocnina zo záporného čísla neexistuje!");
Console.WriteLine("Ďakujem za zadania");
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Kód je oveľa prehľadnejšie a nemusíme vymýšľať opačnú podmienku,
čo by v prípade zloženej podmienky mohlo byť niekedy aj veľmi ťažké. V
prípade viac príkazov by bol za else
opäť blok { }
.
Kľúčové slovo else
sa tiež využíva v prípade, keď
potrebujeme v príkaze manipulovať s premennou z podmienky a nemôžeme sa na
ňu teda pýtať potom znova. Program si sám pamätá, že sa podmienka
nesplnila a prejde do vetvy else
. Ukážme si to na príklade:
Majme číslo a
, kde bude hodnota 0
alebo
1
a po nás sa bude chcieť, aby sme hodnotu prehodili (ak tam je
0
, dosadíme tam 1
, ak 1
, dosadíme
0
). Naivne by sme mohli kód napísať takto:
{CSHARP_CONSOLE}
int a = 0; // do a si priradíme na začiatku 0
if (a == 0) // ak je a 0, dáme do neho jedničku
a = 1;
if (a == 1) // ak je a 1, dáme doňho nulu
a = 0;
Console.WriteLine(a);
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Nefunguje to, že? Poďme si prejsť, čo bude program robiť. Na začiatku
máme v a
nulu, prvá podmienka sa určite splní a dosadí do
a
jedničku. No ale razom sa splní aj tá druhá. Čo s tým? Keď
podmienky otočíme, budeme mať ten istý problém s jednotkou. Ako z toho von?
Áno, použijeme else
.
{CSHARP_CONSOLE}
int a = 0; // do a si priradíme na začiatku 0
if (a == 0) // ak je a 0, dáme do neho jedničku
a = 1;
else // ak je a 1, dáme doňho nulu
a = 0;
Console.WriteLine(a);
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Podmienky je možné skladať a to pomocou dvoch základných logických operátorov:
operátor | C-like Zápis |
---|---|
A zároveň | && |
alebo | | \ |
{CSHARP_CONSOLE}
Console.WriteLine("Zadajte číslo v rozmedzí 10-20:");
int a = int.Parse(Console.ReadLine());
if ((a >= 10) && (a <= 20))
Console.WriteLine("Zadal si správne");
else
Console.WriteLine("Zadal si zle");
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
S tým si zatiaľ vystačíme, operátorov sa pomocou zátvoriek samozrejme dajú kombinovať.
{CSHARP_CONSOLE}
Console.WriteLine("Zadajte číslo v rozmedzí 10-20 alebo 30-40:");
int a = int.Parse(Console.ReadLine());
if (((a >= 10) && (a <= 20)) || ((a >=30) && (a <= 40)))
Console.WriteLine("Zadal si správne");
else
Console.WriteLine("Zadal si zle");
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Switch
Konštrukcia switch
je prevzatá z jazyka C (ako väčšina gramatiky C #). Umožňuje
nám zjednodušiť (relatívne) zápis viac podmienok pod sebou. Spomeňme si na
našu kalkulačku v prvých lekciách, ktorá načítala 2 čísla a
vypočítala všetky 4 operácie. Teraz si ale budeme chcieť zvoliť, ktorú
operáciu chceme. Bez switch
e by sme napísali kód podobný
tomuto:
{CSHARP_CONSOLE}
Console.WriteLine("Vitajte v kalkulačke");
Console.WriteLine("Zadajte prvé číslo:");
float a = float.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Zadajte druhé číslo:");
float b = float.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Zvoľte si operáciu:");
Console.WriteLine("1 - sčítanie");
Console.WriteLine("2 - odčítanie");
Console.WriteLine("3 - násobenie");
Console.WriteLine("4 - delenie");
int volba = int.Parse(Console.ReadLine());
float vysledek = 0;
if (volba == 1)
vysledek = a + b;
else
if (volba == 2)
vysledek = a - b;
else
if (volba == 3)
vysledek = a * b;
else
if (volba == 4)
vysledek = a / b;
if ((volba > 0) && (volba < 5))
Console.WriteLine("Výsledok: {0}", vysledek);
else
Console.WriteLine("Neplatná voľba");
Console.WriteLine("Ďakujem za použitia kalkulačky, aplikáciu ukončíte ľubovoľnou klávesou.");
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Konzolová aplikácia
Vitajte v kalkulačke
Zadajte prvé číslo:
3,14
Zadajte druhé číslo:
2,72
Zvoľte si operáciu:
1 - sčítanie
2 - odčítanie
3 - násobenie
4 - delenie
2
Výsledok: 0,42
Ďakujem za použitia kalkulačky, aplikáciu ukončíte ľubovoľnou klávesou.
Všimnite si, že sme premennú vysledek
deklarovali na
začiatku, len tak do nej môžeme potom priraďovať. Keby sme ju deklarovali u
každého priradenie, C # by kód nezkompiloval a vyhodil chybu redeklarace
premenné. Premenná môže byť deklarovaná (založená v pamäti) vždy iba
raz. Bohužiaľ C # nie je schopný poznať, či je do premennej
vysledek
naozaj priradená nejaká hodnota. Ozve sa pri výpise na
konzole, kde sa mu nepáči, že môže vypisovať premennú, ktorá nemá
priradenú hodnotu. Z tohto dôvodu na začiatku dosadíme do
vysledek
nulu.
Ďalšia vychytávka je kontrola správnosti voľby. Program by v tomto
prípade fungoval rovnako aj bez tých else
, ale načo sa ďalej
pýtať, keď už máme výsledok.
Teraz si skúsime napísať ten istý kód pomocou switch
e:
{CSHARP_CONSOLE}
Console.WriteLine("Vitajte v kalkulačke");
Console.WriteLine("Zadajte prvé číslo:");
float a = float.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Zadajte druhé číslo:");
float b = float.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Zvoľte si operáciu:");
Console.WriteLine("1 - sčítanie");
Console.WriteLine("2 - odčítanie");
Console.WriteLine("3 - násobenie");
Console.WriteLine("4 - delenie");
int volba = int.Parse(Console.ReadLine());
float vysledek = 0;
switch (volba)
{
case 1:
vysledek = a + b;
break;
case 2:
vysledek = a - b;
break;
case 3:
vysledek = a * b;
break;
case 4:
vysledek = a / b;
break;
}
if ((volba > 0) && (volba < 5))
Console.WriteLine("Výsledok: {0}", vysledek);
else
Console.WriteLine("Neplatná voľba");
Console.WriteLine("Ďakujem za použitia kalkulačky, aplikáciu ukončíte ľubovoľnou klávesou.");
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Vidíme, že kód je trochu prehľadnejšie. Ak by sme potrebovali v nejakej
vetve switch
e spustiť viac príkazov, prekvapivo ich nebudeme
písať do {}
bloku, ale rovno pod seba. Blok {}
nám
tu nahrádza príkaz break
, ktorý spôsobí vyskočeniu z celého
switch
e. Konštrukcia switch
môže miesto
case x:
obsahovať ešte možnosť default:
, ktorá
sa vykoná v prípade, že nebude platiť žiadny case
. Je len na
vás, či budete switch
používať, všeobecne sa oplatí len pri
väčšom množstve príkazov a vždy ide nahradiť sekvencií if
a
else
. Nezabúdajte na break
y. Samozrejme je možné
použiť switch
aj pre hodnoty string
ové
premennej.
To by sme mali. V budúcej lekcii, Riešené úlohy k 5. lekcii C # .NET , nás čakajú polia a cykly. Tým dovŕšite základné znalosti, máte sa na čo tešiť
V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 5. lekcii C # .NET, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 1333x (45.8 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku C#