IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

5. diel - PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Prepojenie prezentačnej a logické vrstvy

V minulej lekcii, PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Logická vrstva , sme naprogramovali väčšinu logické vrstvy aplikácie pre upomínania narodenín. Dnes v C# .NET tutoriálu aplikáciu sprevádzkujeme.

Oddelenie prezentácie a logiky

Teraz máme dokončenú tzv. Prezentačné časť aplikácie (formulára) a logickú časť (triedy). Tieto 2 vrstvy sa v aplikácii striktne oddeľujú, pretože inak je kód veľmi neprehľadný. Nikdy by ste nemali vykonávať výpočty, zápisy do súborov, databázy a podobné veci priamo v kóde formulára! Vždy si vytvoríme triedu, ktorá poskytuje príslušné metódy a túto triedu z formulára iba používame. Logika zostane v triede. Trieda by naopak vôbec nemala vedieť o formulári. Nemala by teda napr. Zobrazovať chybové hlášky, ale iba vyvolávať v prípade chyby výnimky. Je potom na formulári, aby užívateľovi chybu zobrazil. Práve formulár je tá časť aplikácie, ktorá s užívateľom komunikuje. Žiadna iná to nerobí.

Ak vás napadlo, že naše jednoduchá kalkulačka, ktorú sme vytvorili v prvých lekciách kurze, bola návrhové zle, máte pravdu. Z dôvodu jednoduchosti sme napísali výpočty rovno do obslužnej metódy tlačidla. Správne by sme mali mať nejakú triedu, ktorá by výsledky počítala a tú by sme z formulára iba volali.

Dnes si teda ukážeme, ako sa to robí správne.

Prepojenie prezentácie a logiky

Prejdeme do zdrojového kódu formulára PrehledForm a triede pridáme privátne atribút typu SpravceOsob, v ktorom rovno vytvoríme inštanciu správcu:

private SpravceOsob spravceOsob = new SpravceOsob();

Inštancie správcu sa vytvorí pri vytvorení formulára a formulár s ňou ďalej bude komunikovať a tak vykonávať úkony, ktoré si želá užívateľ.

V konstruktoru formuláre nastavíme dnesLabel na aktuálny dátum a ListBox u nastavíme vlastnosť DataSource na BingList Osoby na správcovi osôb. Tým napojíme ListBox na BindingList, odteraz bude zobrazovať jeho obsah a ak sa do listu niečo pridá, prejaví sa to aj v ListBox u.

public PrehledForm()
{
    InitializeComponent();

    dnesLabel.Text = DateTime.Now.ToLongDateString();
    osobyListBox.DataSource = spravceOsob.Osoby;
}

Pridávanie a mazanie osôb

Aby sme niečo konečne tiež videli, prejdeme k pridávanie osôb. Najprv prejdeme do kódu formulára OsobaForm, kde si rovnako ako v predchádzajúcom formulári pripravíme správcu osôb ako privátne atribút. Keby sme tu aj vytvorili jeho inštanciu, nebolo by nám to moc platné, pretože osoby by boli načítané v správcovi v hlavnom formulári. A načítať ich znovu by bolo neefektívne. Necháme si teda hotového a načítaného správcu odovzdať konštruktory a uložíme ho do pripravenej premennej:

private SpravceOsob spravceOsob;

public OsobaForm(SpravceOsob spravceOsob)
{
    InitializeComponent();
    this.spravceOsob = spravceOsob;
}

Teraz naklikne tlačidlo OK a do správcu pridáme osobu pomocou hodnôt, ktoré užívateľ do jednotlivých prvkov zadal. K hodnote v TextBox u pristúpime pomocou vlastnosti Text, k hodnote v DateTimePickeru pomocou vlastnosti Value.

Určite si spomínate, že metóda Pridej() vyvolá výnimku v prípade príliš krátkeho mena alebo dáta v budúcnosti. Preto kód s pridaním vložíme do bloku try, za ktorým bude nasledovať blok catch. Ak výnimka v bloku try nastane, program sa ihneď presunie do bloku catch, kde pomocou MessageBox u zobrazí chybovú hlášku. Ak by sme výnimku takto neošetrili, spôsobila by pád aplikácie.

private void okButton_Click(object sender, EventArgs e)
{
    try
    {
        spravceOsob.Pridej(jmenoTextBox.Text, narozeninyDateTimePicker.Value);
        Close();
    }
    catch (Exception ex)
    {
        MessageBox.Show(ex.Message, "Chyba", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Exclamation);
    }
}

K správe výnimky sa dostaneme cez vlastnosť Message. Všimnite si tiež, že správe nastavujeme ikonku vykřičníčku. V metóde už neriešime žiadnu logiku a je vďaka tomu pomerne krátka.

V tomto formulári sme skončili. Presunieme sa späť do PrehledForm, tentoraz do grafickej časti a naklikne tlačidlá pridatButton a odebratButton.

private void pridatButton_Click(object sender, EventArgs e)
{
    OsobaForm osobaForm = new OsobaForm(spravceOsob);
    osobaForm.ShowDialog();
}

V obslužné metóde tlačidla pridejButton vytvoríme novú inštanciu formulára OsobaForm, ktoré odovzdáme miestneho správcu osôb. Na inštanciu následne zavoláme metódu ShowDialog(). Tá zobrazí nový formulár (rovnako ako metóda Show()) ak tomu ešte zablokuje zvyšok aplikácie, ktorý sa zaktivní až v prípade, keď sa dialóg zatvorí. Výsledkom je, že sa s hlavným formulárom nedá pracovať kým dialóg nepotvrdíme či neukončíme. U dialógu (rozumejte pomocného formulára, ktorý slúži najčastejšie na zadanie údajov) sa toto väčšinou robí. Aj keď nám by v podstate nevadilo, keby užívateľ počas zadávania novej osoby aplikáciu používal a otvoril potrebné ďalšie dialóg na zadávanie.

Obslužná metóda tlačidla odebratButton bude vyzerať takto:

private void odebratButton_Click(object sender, EventArgs e)
{
    if (osobyListBox.SelectedItem != null)
    {
        spravceOsob.Odeber((Osoba)osobyListBox.SelectedItem);
    }
}

Dôležitá je podmienka, ktorá zisťuje, či je v ListBox u vybraná nejaká položka. Ako vidíte, k vybranej položke sa dostaneme cez vlastnosť SelectedItem. Položku následne přetypujeme na Osoba, pretože je typu object (to aby bol ListBox univerzálne). Túto osobu odovzdáme metóde Odeber() na správcovi, ktorá ďalej vykoná fyzické odobratie z listu.

Aplikáciu si teraz môžete vyskúšať, už pôjde pridávať a odoberať osoby. Pridanej osoby sa ihneď objaví v ListBox u vďaka bindingům. ListBox vždy zobrazuje to, čo vracia metóda ToString() objektu. U osôb teda zobrazuje ich meno. Ak by sme chceli zobraziť inú vlastnosť, zadáme jej názov do vlastnosti DisplayMember na ListBox u (napr. Pre zobrazenie narodenín teda Narozeniny). Podobne fungujú samozrejme aj ďalšie ovládacie prvky, napr. ComboBox.

Pridávanie a odoberanie - Okenné aplikácie v C # .NET vo Windows Forms

Najbližšej narodeniny

Do triedy hlavného formulára si pridáme pomocnú privátne metódu ObnovNejblizsi(), ktorá obnoví popisok s najbližšími narodeninami.

private void ObnovNejblizsi()
{
    if (spravceOsob.Osoby.Count > 0)
    {
        Osoba nejblizsi = spravceOsob.NajdiNejblizsi();
        int vek = nejblizsi.SpoctiVek();
        if (DateTime.Today != nejblizsi.Narozeniny)
            vek++;
        nejblizsiLabel.Text = nejblizsi.Jmeno + " (" + vek + " let) za " + nejblizsi.ZbyvaDni() + " dní";
    }
    else
        nejblizsiLabel.Text = "Žádné osoby v seznamu";
}

V prípade, že sú v správcovi osôb nejakej osoby, nájdeme osobu s najbližšími narodeninami. Získame si vek tejto osoby a pokiaľ nemá narodeniny práve dnes, pripočítame k nemu jedničku, aby išlo vždy o budúcej vek osoby. Do príslušného labelu potom poskladáme meno osoby, do zátvorky jej budúce vek a koľko dní do narodenín zostáva.

V prípade, že v správcovi žiadne osoby nemáme, zobrazíme o tom v labelu správu užívateľovi.

Metódu zavoláme na konci konstruktoru formuláre a tiež po pridaní a odobratie osoby (na konci obslužných metód tlačidiel, ale samozrejme stále v podmienkach).

Detaily osoby

Shaza nám už len zobrazovať detaily vybranej osoby. Naklikne si ListBox, čím nám Visual Studio vygeneruje obslužnú metódu udalosti SelectedIndexChanged (zmena vybranej položky). Tu musíme opäť skontrolovať, či je nejaká položka (osoba) vybraná. Ak áno, načítame si ju a jej vlastnosti zobrazíme v príslušných labeloch a MonthCalendar nastavíme na jej dátum narodenia.

if (osobyListBox.SelectedItem != null)
{
    Osoba vybrana = (Osoba)osobyListBox.SelectedItem;
    narozeninyLabel.Text = vybrana.Narozeniny.ToLongDateString();
    vekLabel.Text = vybrana.SpoctiVek().ToString();
    narozenMonthCalendar.SelectionStart = vybrana.Narozeniny;
}

Aplikáciu si môžete vyskúšať.

Detaily výročie - Okenné aplikácie v C # .NET vo Windows Forms

V budúcej lekcii, PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Ukladanie dát a záver , dokončíme ukladanie a načítanie dát z / do súboru. Doterajšie zdrojové kódy sú vám ako vždy k dispozícii nižšie. Ak ste sa niekde zasekli, nájdite si chybu.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 1524x (346.33 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku C#

 

Predchádzajúci článok
PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Logická vrstva
Všetky články v sekcii
Okenné aplikácie v C # .NET vo Windows Forms
Preskočiť článok
(neodporúčame)
PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Ukladanie dát a záver
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity