Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

11. diel - Dátum a čas v C #

V minulej lekcii, Vlastnosti , sme si ukázali vlastnosti. Tie v dnešnom C # tutoriálu budeme potrebovať, ukážeme si totiž, ako sa v .NET pracuje s dátumom a časom.

DateTime

Pre prácu s dátumom a časom slúžia v .NET frameworku trieda DateTime . Použijeme ju ako dátový typ pre uloženie dátumu alebo času. Keď sa zamyslíme nad poňatím dátumu a času, tak všetko je v podstate čas, ubehnutú od nejakého počiatočného bodu. Preto Microsoft zvolil jeden spoločný typ pre dátum i pre čas. Trieda je pomerne múdra a má mnoho užitočných vlastností a metód. My si ich tu dnes ukážeme.

Vytvorenie inštancie

Začnime tým, ako možno inštanciu DateTime vytvoriť. Vytvoríme si projekt s názvom DatumACas . Najprv si vytvoríme inštanciu pomocou bezparametrického konstruktoru:

DateTime datumCas = new DateTime();
Console.WriteLine(datumCas);
Console.ReadKey();

Výstupom programu bude niečo takéto:

Konzolová aplikácia
1. 1. 0001 0:00:00

Teraz si ukážme 2 nezákladnější konštruktory, pomocou ktorých môžeme inštanciu DateTime vytvoriť.

Najprv vytvorme dátum samotný bez času (teda presnejšie čas sa nebude nastavovať a zostane 0:00:00 ). Špecifikujeme rok, mesiac a deň:

DateTime datumCas = new DateTime(2016, 7, 15);
Console.WriteLine(datumCas);

A výstup:

Konzolová aplikácia
15. 7. 2016 0:00:00

Ak si budeme želať zadať aj dátum i čas, môžeme čas pripísať vo formáte:

DateTime datumCas = new DateTime(2016, 7, 15, 3, 15, 0);

Teraz je čas nastavený na 3:15 ráno.

Určite je dôležité vedieť, ako sa dostaneme k aktuálnemu dátumu a času. Slúži na to statická vlastnosť Now , ktorá nám vráti inštanciu DateTime , nastavenú na súčasný čas. Voláme ju pochopiteľne priamo na triede. Čas v tejto inštancii už nebeží, keď potrebujeme po nejakej dobe opäť aktuálny čas, musíme si vytvoriť pomocou Now novú inštanciu. Poďme si to skúsiť:

DateTime datumCas = DateTime.Now;
Console.WriteLine("Dnes je: {0}", datumCas);
Console.ReadKey();

A výstup:

Konzolová aplikácia
Dnes je: 6.3.2017 14:40:23

Podobná je vlastnosť Today , ktorá vráti aktuálny dátum a čas nastavený na 0:00:00 .

Ďalšie vlastnosti

Ako už bolo povedané, DateTime má veľa vlastností, ktoré slúžia na prístup k jednotlivým zložkám dátumu a času:

  • Day
  • Month
  • Year
  • Hour
  • Minute
  • Second
  • Millisecond

    Môžeme sa opýtať ešte na tzv. Ticks , v ktorých je dátum a čas vlastne interne uložený. Jedná sa o veľmi vysoké číslo, jeden tick reprezentuje sto nanosekúnd, teda desetimiliontinu sekundy. Môže sa vám to niekedy hodiť pre veľmi presné výpočty.

    Okrem zložiek nám .NET umožňuje zistiť:

  • DayOfWeek - Vracia deň v týždni v tzv. Vymenované typu, ktorý si vysvetlíme v ďalších lekciách C # kurzu. Zatiaľ si povieme, že výstupné hodnotou môže byť napr. DayOfWeek.Monday . Pri výpisu sa podľa regionálneho nastavenia systému prevedie do string u.
  • DayOfYear - Deň v roku, teda vracia hodnoty 1 - 366 .

    Z DateTime môžeme oddeliť zložku s časom a nastaviť ho na 0:00:00 , slúži na to vlastnosť Date , ktorá vráti DateTime s pôvodným dátumom a bez času. Môže to byť užitočné, keď pracujeme s celými dňami a čas by nám spôsoboval nepresnosti.

    Vyskúšajme si vlastnosti na ďalšom programe:

DateTime datumCas = DateTime.Now;
Console.WriteLine("Dnes je {0} {1}.", datumCas.DayOfWeek, datumCas.Day);
Console.WriteLine("Je {0}. mesiac a rok {1}.", datumCas.Month, datumCas.Year);
Console.WriteLine("{0} hodín, {1} minút a {2} sekúnd.", datumCas.Hour, datumCas.Minute, datumCas.Second);
Console.ReadKey();

výsledok:

Konzolová aplikácia
Dnes je Monday 6.
Je 3. mesiac a rok 2017.
12 hodín, 20 minút a 12 sekúnd.

Vďaka tomu, že mám anglický operačný systém, C # vracia aj anglická mená dní. Vy ich budete mať česká. Toto je výhodné, pretože sa nemusíme starať o to, aby sa každému zobrazili správne, podľa jeho regionálneho nastavenia, C # to za nás urobí.

Metódy

Teraz sa pozrime na metódy. Pozor, metódy nemení inštanciu DateTime , ale vracia novú, v ktorej sú dané zmeny urobené!

Zmena vnútornej hodnoty

S vnútornou hodnotou dátumu a času môžeme veľmi jednoducho manipulovať pomocou metód, ktoré pridávajú rôzne časové úseky. Ako parameter berú počet úsekov (napr. Dní), ktoré chceme pridať. Ak ich chceme naopak ubrať, použijeme zápornú hodnotu. Za účelom zmeny hodnoty teda slúži metódy:

  • AddDays()
  • AddMonths()
  • AddYears()
  • AddHours()
  • AddMinutes()
  • AddSecond()
  • AddMilliseconds()
  • AddTicks()

    Môžeme sa opýtať, či je daná inštancia DateTime vo formáte letného času:

  • IsDaylightSavingTime()

Statickej metódy

Samotná trieda má na sebe tiež statické metódy:

  • DaysInMonth() - Statická metóda vracajúci počet dní v zadanom mesiaci. Parametre sú je rok a mesiac (rok preto, že mohol byť priestupný február).
  • IsLeapYear() - Vracia true pre priestupný rok, parametrom je rok.

Parsovanie a prevod na text

Asi sa nám bude často stávať, že budeme chcieť po užívateľovi zadať nejaké dátum, prípadne i čas. DateTime má pre tieto účely ako metódu Parse() , tak i TryParse() .

V najjednoduchšej podobe načítame dátum a čas nasledovne:

DateTime datum = DateTime.Parse(Console.ReadLine());

Formát dátumu a času potom závisí na regionálnom nastavení, väčšinou sa očakáva napr. "1.1.2012 13:00" . Keď nezadáme čas, nič sa nestane, len tam bude 0:00:00 .

Keď chceme zadávaný formát ovplyvniť, použijeme k tomu tzv. Pattern. Ten môže mať napr. Nasledujúce podobu:

string pattern = "dd.M.yyyy";

Tabuľka týchto hodnôt je trochu vyčerpávajúci, záujemcov odkáže na oficiálnej dokumentáciu, kde sú vysvetlené jednotlivé zložky patterne: http://msdn.microsoft.com/...kb3ddd4.aspx

K parsovanie potom použijeme metódu ParseExact() a odovzdáme jej náš pattern takto:

DateTime datum = DateTime.ParseExact(Console.ReadLine(), pattern, null);

Aj tá má samozrejme podobnú metódu TryParseExact() .

Teraz sa pozrime na prevod dáta do textu, ten nám bude užitočný najmä pri výpise dáta. Samozrejme funguje metóda ToString() , ktorá je bez parametrov a C # ju volá implicitne. Metóde môžeme dať ako parameter pattern, aby vrátila dátum v nami požadovanom formáte:

datumCas.ToString("MMMM dd, yyyy");

Predpripravené máme dva 4 formáty, 2 pre výpis len dáta a 2 pre výpis len času. Vypisovať môžeme v dlhom alebo krátkom formáte:

  • ToShortDateString()
  • ToShorTimeString()
  • ToLongDateString()
  • ToLongTimeString()

    Dáta aj čas môžeme bežne porovnávať pomocou operátorov > ` (interne je to vlastne veľmi vysoké číslo s počtom ticks, dáta je teda veľmi jednoduché porovnávať).

    Určite sa pozrite na cvičenie k tejto lekcii, obsahuje niekoľko dôležitých úloh na najčastejšie operácie s dátumom a časom.

    Ako iste viete, čas môže byť vyjadrený ako lokálne (tak, ako je v našej časovej zóne) alebo ako medzinárodný (tzv. Formát UTC). Tutoriál nepredpokladá prácu s medzinárodným časom. Pokiaľ si budete priať zistiť aktuálny čas v UTC, použite statickú vlastnosť UtcNow . Akého typu je hodnota v DateTime sa môžeme spýtať pomocou vlastnosti Kind . Pre vytvorenie DateTime v GMT použijeme konštruktor ako sa zadaním času, avšak zadáme i ďalšie parameter s kind. Typ DateTime môžeme zmeniť pomocou statickej metódy SpecifyKind() . Zatiaľ sa tým tu nebudeme zaoberať, len som chcel naviesť prípadných záujemcov na správne metódy. Medzi týmito dvoma časmi môžeme tiež prevádzať pomocou metód ToLocalTime() a ToUniversalTime().

TimeSpan

S DateTime súvisí ešte TimeSpan . Ten slúži na uchovávanie rozdielu medzi dvoma dátumami. Rozdiel oproti DateTime je v tom, že DateTime reprezentuje celé dátum (bod na časovej osi), TimeSpan reprezentuje nejaký interval (či už sú to roky alebo sekundy).

Na DateTime existuje vlastnosť TimeOfDay , ktorá vráti TimeSpan s časom a dátum zahodí.

TimeSpan vznikne, keď odpočítame 2 inštancie DateTime **. TimeSpan môžeme tiež k DateTime pripočítať pomocou metódy Add() na inštanciu DateTime .

Vlastnosti

K jednotlivým zložkám TimeSpan u sa dostaneme pomocou vlastností (rovnako, ako u DateTime , iba sú v množnom čísle):

  • Days
  • Hours
  • Minutes
  • Seconds
  • Milliseconds
  • Ticks

    Ak chceme celý interval vyjadriť v jednej jednotke, použijeme vlastnosti predsadené Total . Na rozdiel od vyššie uvedených vracia double , nie int :

  • TotalDays
  • TotalHours
  • TotalMinutes
  • TotalSeconds
  • TotalMilliseconds

Metódy

TimeSpan má niekoľko konstruktoru, ukážeme si dva najzákladnejšie:

TimeSpan ts = new TimeSpan(hodiny, minúty, sekundy);
TimeSpan ts = new TimeSpan(dni, hodiny, minúty, sekundy);

Metódy sú podobné, ako na triede DateTime , opäť tu máme metódu Add() , ktorá pridá k TimeSpan u ďalšej TimeSpan . TimeSpan môžeme vytvoriť statickými metódami z intervalu v rôznych jednotkách:

  • FromDays()
  • FromHours()
  • FromMinutes()
  • FromSeconds()
  • FromMilliseconds()

    Pre Parse() a ToString() platí to isté, ako pre DateTime .

    Poďme si urobiť ešte jeden príklad. Spýtame sa používateľa na jeho dátum narodenia a z toho vypočítame jeho vek. Povieme mu aj, koľko mu ich dní a hodín. Výpočet veku urobíme zjednodušený. TimeSpan bohužiaľ neposkytuje zistenie rokov (kvôli tomu, že rok má vždy iný počet dní), dostaneme sa len na počet dní v intervale. Dni vydelíme 365.255 a zaokrúhlime nadol. Pre nepatrné množstvo dát narodenia to nemusí fungovať, ale to nás teraz príliš nezaťažuje, len si chceme TimeSpan vyskúšať:

Console.WriteLine("Zadaj dátum narodenia: ");
DateTime narozen = DateTime.Parse(Console.ReadLine());
TimeSpan vek = DateTime.Today - narozen;
Console.WriteLine("Je ti {0} rokov", Math.Floor(vek.Days/365.255));
Console.WriteLine("To je v dňoch {0} a v hodinách {1}", vek.TotalDays, vek.TotalHours);
Console.ReadKey();

Konzolová aplikácia
Zadaj dátum narodenia:
5.6.1989
Je ti 23 rokov
To je v dňoch 10136 a v hodinách 243264

Všimnite si, že TimeSpan vznikne naozaj jednoduchým odčítaním dvoch DateTime . Až budeme zas niekedy tvoriť objekty používateľov, budeme u nich ukladať miesto veku dátum narodenia. Z neho potom dokážeme vek jednoducho spočítať a tak bude stále aktuálna. Môžete si to skúsiť.

V budúcej lekcii, Riešené úlohy k 11. lekcii OOP v C # .NET , si ukážeme kolekciu, do ktorej možno na rozdiel od poľa jednoducho pridávať a odoberať záznamy. Vytvoríme si jednoduchú databázu.

V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 11. lekcii OOP v C # .NET, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 965x (61.88 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku C#

 

Predchádzajúci článok
Vlastnosti
Všetky články v sekcii
Objektovo orientované programovanie v C #
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Riešené úlohy k 11. lekcii OOP v C # .NET
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
1 hlasov
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity