IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

6. diel - Vzory, výplne a textúry v Adobe Illustrator

V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 3. - 4. lekcii Adobe Illustrator, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.

Dnes na lekciu nadviažeme a ukážeme si ďalšie knižnicu a tiež ako na vlastné farby, výplne, textúry a vzory.

Vzorkovník

Ako sme uviedli v lekcii o stopách a symboloch, program Adobe Illustrator v sebe skrýva prednastavené vizuálne prvky a knižnice, ktoré nám uľahčujú prácu. Knižnicu symbolov je možné použiť všade tam, kde chceme plochu narušiť premnožením jedného opakujúceho sa tvaru, alebo vytvoriť náhodné umiestnenie zhodných symbolov (listy v korune stromu, kvapky dažďa a podobne).

Knižnicu stop používame v prípade, ak chceme do kumulácie (množenia) tvarov vniesť určitú pravidelnosť a princíp. Umiestňuje sa totiž na cestu a tá je striktne daná ovládacími body a krivkou. Ak teda chceme v rade vedľa seba umiestňovať rovnaké prvky, použitie štetce a stôp je ideálne.

Čo ale ak chceme vytvoriť z rovnakých prvkov plochu? Nie usporiadanie len vedľa seba, ale aj nad seba a čo keď chceme vytvoriť textúru? Grafický prvok (dlaždicu), ktorého ukladaním tesne vedľa seba vertikálne i horizontálne vznikne súvislá plocha špecifického charakteru? Medzi také patrí napríklad pletivo, šachovnice, anorganická štruktúra, tehlový vzor apod.

Pre riešenie tvorby vzorov do plôch je ideálny zvládnutie okná s názvom Vzorkovník. Okrem toho je jeho funkciou tiež ponúkať výber farieb a farebných prechodov.

Základy Adobe Illustrator

Ak nám defaultný vzory výplní nevyhovujú, platí možnosť kliknutie do okna Vzorkovníka - vľavo dole - na načítanie ďalších knižníc Vzorkovníka. Okrem klasických farebných škál Pantone, alebo výberov s ohľadom na historické obdobie (napr. Pop art), sa tu nachádzajú aj špeciálne priame farby ako zlatá, kovové odtiene gradientov a ďalších vzorov, ktoré sa správajú ako hore opísané textúry.

Základy Adobe Illustrator

Je ideálne, ak máme databázu, ktorá nás podporuje pri práci, ale ešte lepšie je, ak vieme, ako tvorba vzorov funguje, aby sme si vedeli rýchlo vyrobiť vlastné vzory, prípadne upraviť tie prednastavené. Často totiž presne tie, ktoré by sme potrebovali, nemôžeme nájsť alebo predpripravené farby majú odtieň, ktorý je vo farebnej škále tesne vedľa toho, ktorý si predstavujeme.

Farba a farebný prechod

Vytvorme si ľubovoľný prednastavený tvar a ponechajme ho označený. Ak chceme jeho farbu modifikovať, nemusíme klikať hneď do Vzorkovníka, ale stačí, keď klikneme do ikony výplne v okne nástrojov. Otvorí sa nám farebná škála, kde si myšou jednoducho posúvame ukazovateľ a tak meníme farbu nášho tvaru.

Pretože nie vždy nám vyhovuje prednastavená farba, taká možnosť nám viac otvára možnosti farebného odlíšenia plôch a celkovej tvorby. Aby sme ale nemuseli túto farbu miešať znova a ani si zapisovať jej zložkové hodnoty (skladbu v škále RGB alebo Cmyk), jednoducho ju z okna nástrojov myší presunieme do Vzorkovníka.

Základy Adobe Illustrator

Platí vtedy, ak chceme vytvoriť konkrétnu farbu, ktorá bude súvislá v celej ploche.

Ak chceme vytvoriť vlastný vzor pre farebný prechod, platí rovnaký postup. Vytvoríme si nový objekt, do jeho výplne vložíme buď prednastavený farebný prechod zo vzorkovníka, alebo ho rýchlo vytvoríme kliknutím do okna prechodu. Postupne si namiešame farebné body na línii v prechode a po ukončení opäť myšou vytvorenú výplň z okna nástrojov prenesieme do Vzorkovníka. Ak chceme našu novú farbu pomenovať (niekedy sa vyvoláva farba z knižnice programu priamo napísaním jej mena.), Dvakrát klikneme na jej políčko vo Vzorkovníka a názov prepíšeme.

Základy Adobe Illustrator

Textúry

Laicky sme význam slova textúry popísali v texte vyššie. Aby sme ho vedeli popísať trošku viac, predstavme si, že sú dve základné skupiny textúr. Neprovázané (tie potom ešte delíme na so striedaním a bez striedanie) a tzv. Previazané.

1. neprovázané

Neprovázané textúry sú tie, kde sa konkrétny tvar opakuje tesne vedľa seba a každý prvok, dielik výplne, je samostatný tvar. Jednoduchým príkladom je guľôčkový vzor. Vytvoríme jednoduchý červený kruh do pracovnej plochy. Jeho rozmer nie je dôležitý, ale je lepšie, ak nie je príliš veľký, aby sme pri aplikácii vzoru videli, ako sa opakuje vo všetkých smeroch. Kruh vytvoríme pomocou elipsy a držaním klávesu Alt.

Po vytvorení v hornej interaktívnej lište nastavíme farebnú výplň na červenú a obrys vypneme. Teraz pre zmenu neprenášame myšou farbu z okna nástrojov, ale uchopíme samotný kruh a ten prenesieme do okna Vzorkovníka. Vo Vzorkovníka sa zobrazilo nové políčko zobrazujúce malý červený kruh. Ale ako to funguje?

Vytvorme si nový objekt. Napríklad obdĺžnik, ktorý bude aspoň 5krát väčšia ako kruh. Keď bude obdĺžnik hotový, ponecháme ho označený a v hornej lište mu vložíme do výplne náš nový vzor - červený kruh. Čo sa stane?

Základy Adobe Illustrator

Namiesto farby má obdĺžnik vo výplni x červených kruhov, ktoré sa dotýkajú na pravej a ľavej strane ako aj hore a dole. Stalo sa to, že sa nám aplikoval vzor (textúra) tesne vedľa seba tak, ako sme ju vytvorili. Okrem takéhoto rýchleho množenie si všimneme aj toho, že tam, kde sa kruhy nedotýkajú, je náš obdĺžnik priehľadný, čo vieme v praxi využiť pri prekrývanie rôznych plôch štruktúrami.

Čo keď ale nechceme, aby bol vzor priehľadný?

Vytvoríme si najprv štvorec a do jeho stredu umiestnime kruh. Vzdialenosťou okraja kruhu od okraja štvorca určíme vzdialenosť kruhov vo výslednej textúre.

Základy Adobe Illustrator

Ak nechceme podkladovú farbu, ale chceme mať kruhy od seba ďalej, proste vypneme podkladovému štvorci výplň a celkovo jeho viditeľnosť.

Rýchlym príkladom je vytvorenie štvorčekovaného vzoru. Vytvorme zo základných tvarov štvorec, ktorý defaultne necháme biely s čiernym obrysom. Opäť nerobíme zbytočne veľký tvar. Je to kvôli tomu, že jeho veľkosť pred uložením do vzorkovníka definuje, ako hustý bude pri aplikácii do výplne ďalších tvarov. Tento štvorček teraz vložíme do Vzorkovníka. Vytvoríme nový tvar a do jeho výplne vložíme štvorček. Ak chceme, aby bol vzor priehľadný, ukladáme do Vzorkovníka len obrys tvaru (štvorec bez výplne).

Použitie bodky je možné v pop-artovském štýlu, kde sa bodkovaná vzor sčíta s farbou podkladu a tým dosiahneme farby plôch v inom odtieni.

Základy Adobe Illustrator

Určitú dynamiku nám pomáha vytvoriť tzv. Striedavý vzor. Ako príklad nám slúži jednoduchá šachovnice. Aby sme ju vytvorili, musíme si uvedomiť, že striedanie čiernych a bielych polí je nielen v riadkoch, ale aj v stĺpcoch. Čiže nestačí urobiť dva štvorce (čierny a biely), ale je potrebné urobiť štyri. Tie potom zabezpečí, že striedanie farby bude vo všetkých smeroch.

Základy Adobe Illustrator

2. Previazané

Previazané textúry sú tie, ktoré niektorí grafici označujú za pravé textúry, pretože sú sofistikovane navrhnuté tak, aby čo najviac zefektívnili prácu. Čiže presne nadväzujú na svoje kópie vo všetkých smeroch a až vo väčšom množstve sa nám objaví výsledný vzor alebo štruktúra. Tvorba takýchto textúr je ale náročnejší na čas a vyžaduje nielen skúsenosť, ale aj dávku predstavivosti.

Tehličky

Správna stavba musí viazať! Vytvoríme obdĺžnik. Vypneme mu obrys a nastavíme šedú výplň. Do jeho vnútra vložíme ďalšie tri obdĺžniky podľa obrázka. Tieto obdĺžniky budú mať tehlovú farbu, opäť bez obrysu. Vytvoriť ich môžeme postupne, alebo ako kópia prvého obdĺžnika. Pri tvorbe je dôležité, aby bol ľavý okraj sivého podkladu zarovnaný s ľavým okrajom horného obdĺžnika aj ľavým okrajom spodného obdĺžnika.

Zaistíme si to tak, že ich označíme a použijeme zarovnanie objektov na ľavý okraj. Zarovnaním na pravú stranu zas upravíme spodnej obdĺžnik vpravo na pravý okraj podklade. Nakoniec zarovnáme výšku a rozmer spodných obdĺžnikov. Mali by byť rovnako vysoké a zarovnané na stred voči sebe navzájom.

Táto zarovnanie urobíme buď automaticky, alebo pomocou vodiacich čiar, čo nám zabezpečí, že pri tesnom ukladaní prvkov vedľa seba bude textúra pekne súvislá.

Základy Adobe Illustrator

Puzzle

Ak chceme vytvoriť jednoduchý prvok zložitejšie štruktúry, ako napríklad skladačku puzzle, pomôžeme si analytickým postupom. Umiestnime do pracovnej plochy puzzle vzor a postupne vymedzíme základné vzor. Začneme zľava hore. Vytvoríme si obdĺžnik tak, aby začal vľavo hore a pokračoval tak dlho doprava dole, kým sa nezopakuje rovnaká poloha čiar, ako keď sme začali.

To, čo sa nachádza vo vnútri, bude náš prvok a základné dlaždičky textúry puzzle. Uzamknú vytvorený vymedzovací obdĺžnik aj podkladový obrázok ikonkou zámku vo vrstvách, aby sa nám počas práce neposunuli. Vynesieme vodítka (zapneme pravítka kl. Skratkou Ctrl + R) podľa ľavej strany a horného okraja v miestach, kde krivky vzoru opúšťajú obdĺžnik (je dôležité mať na pamäti, že vzor na seba musí nadväzovať vo všetkých smeroch - aj na úkor presného obkreslenie podkladu! )

Základy Adobe Illustrator

Keďže podstatnú časť grafiky puzzle tvorí plochy línií, vytvoríme je tak, že je najprv nakreslíme nástrojom pero, pridáme hrúbku hornej lište alebo v okne línií a následne prevedieme na plochy. Aby sme z hrubej línie dostali tvar s výplňou, klikneme najprv na líniu a následne do hornej lišty objekt - cesta - obrysy tvaru.

Základy Adobe Illustrator

Teraz koncové body zarovnáme na okraje, podobne ako sme zarovnával tehlový vzor.

Základy Adobe Illustrator

Keď máme všetky časti ohraničeného podkladu prekreslené (zvektorizované), zvolíme si, či chceme, aby bol vzor priehľadný, alebo mal farbu. Ak chceme, aby mal puzzle vzor podkladovú farbu, vytvoríme do ohraničenej oblasti obdĺžnik. Nakoniec celý prvok trochu zmenšíme a prenesieme myšou do Vzorkovníka. Stačí to už len overiť vo výplni iného tvaru.

Základy Adobe Illustrator

Pomocou používaní Vzorkovníka rýchlo vytvoríme vzorovaný papier, backgroundovou textúru na plochu počítača, pozadia na fotenie filmových cien alebo okrasný papier z log konkretné organizácie.

Základy Adobe Illustrator

Jednoducho - používame ho všade tam, kde je potreba rýchlo namnožiť zhodný prvok do plochy s čo najefektívnejším použitím času a práce.

Ak ste sa pri dnešnej tvorbe trochu naštartovali, skúste si nájsť na nete niečo bližšieho o Escher a jeho zlatých rybičkách. Následne si potom môžete skúsiť vytvoriť základné dlaždicu treba na ne:) .

To je pre dnešné lekciu už všetko.

V budúcej lekcii, Neónový look a masky v Adobe Illustrator , si ukážeme, ako urobiť neónový štýl.


 

Predchádzajúci článok
Riešené úlohy k 3. - 4. lekcii Adobe Illustrator
Všetky články v sekcii
Základy Adobe Illustrator
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Neónový look a masky v Adobe Illustrator
Článok pre vás napísal chain
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity