Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

14. diel - Animácie v Adobe Illustrator

V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 10. lekcii Adobe Illustrator, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.

Dnes sa budeme venovať téme animácií.

Aj keď Illustrator je vektorový program prednostne určený pre tvorbu statických vektorov, ponúka nám okrem toho aj 3D modelovanie a dokonca jednoduchú tvorbu animácií.

Animácie

V skratke je animácia umelo-vytvorený pohyb pomocou dvoch základných princípov. Buď pomocou frame to frame - čiže tvorby po obrázkoch, alebo pomocou tvorby kostrového objektu a pohybu jeho jednotlivých častí. Nejedná sa o záznam pohybe!

Možnosť animovať v Illustrator vznikla ešte v čase, keď všetci ITčkáři verili v budúcnosť programe Flash a v jeho komplexné možnosti. Ten totiž obsahoval možnosť tvorby grafiky, animácií a programovanie v jednom kompletnom balíku. Keď sa ale ukázali všetky diery v jeho štruktúre, zostali nám po ňom už len vektorovej hry a pár bannerových prvkov na stránkach a pre nás zaujímavý formát flashového videa - .swf. Práve do tohto formátu dokážeme z Illustratoru exportovať jednotlivé vrstvy a rýchlo vytvoriť animáciu.

Upozornenie: flash doplnky je potrebné mať nainštalované! Alebo je otvárať pomocou Windows Exploreru.

Skákajúci loptička

Ideálnym spôsobom predstavenie princípu je skákajúci loptu. Aby sme si to zjednodušili, obmedzíme si pohyb lopty na 4 pozície. Vytvoríme si kruh - Základné tvary - elipsa a pri tvorbe držíme klávesu Shift.

Základy Adobe Illustrator

Nastavíme kruhu čiernu výplň a zrušíme obrys. Označíme kružnicu myšou. Stlačíme Alt a podržaním ľavého tlačidla myši nad kružnicou a posunutím smerom nahor vytvoríme kruhu kópiu.

Základy Adobe Illustrator

Vytvoríme ešte jednu kópiu opäť o niečo vyššie a posledná kópia bude na mieste tej druhej. Skontrolujeme si umiestnenie kruhov tak, že na nich budeme v okne vrstiev postupne klikať. Odspodu smerom nahor by mali byť kružnice v pozícii - dole, uprostred, hore, uprostred. Máme 4 kružnice a ak by sme ich vrstvy postupne znovu a znovu zapínali, vytvorí sa nám animácie pohybu pôvodnej kružnice.

Základy Adobe Illustrator

Aby sme vedeli tieto elipsy postupne do animácie exportovať, musíme pre každú jednu kružnicu vytvoriť extra vrstvu. To vykonáme v okne vrstiev. Nová vrstva sa vytvára pomocou ikony v okne vrstiev vľavo pred košom, alebo cez rozšírené možnosti vrstiev v pravom hornom rohu okna. Keďže v pôvodnej vrstve zostáva len jedna kružnice, dotvoríme si nové vrstvy 3. Postupne si do nich myšou presunieme kružnice a opätovne si skontrolujeme ich pozíciu klikaním na jednotlivé vrstvy. Odspodu smerom nahor vo vrstvách sa nám označí spodné, stredné a vrchné strednej kružnice.

Základy Adobe Illustrator

Ak nám poradí sedia, stlačíme Súbor, Exportovať a vo formátoch si zvolíme flash animáciu - .swf.

Základy Adobe Illustrator

V okne Export pre .swf sa nachádzajú dve záložky. Obe sú pre nás dôležité, pretože obsahujú komplexnejšie nastavenia výstupu. V záložke Základné si nastavíme Exportovať ako: vrstvy do snímok! (Ostatné meniť nebudeme)

Základy Adobe Illustrator

V okne Ďalšie si overíme ppi 75, kmitočty 8, potvrdené opakovaní a odškrtnuté (odznačenie) exportovanie statické vrstvy. Ak by sme chceli zvýšiť rýchlosť animácie, tak do okna kmitočtov zapíšeme číslo väčšie ako 8. Možnosť exportovať statické pozadia využijeme v prípade, ak by sme mali na scéne pozadí a nechceli ho kopírovať do každej vrstvy zvlášť.

Základy Adobe Illustrator

Potvrdíme Ok a animácie je hotová.

Aby sme ju dokázali prehrať, otvárame ju v programe Microsoft Explorer alebo s nainštalovaným flash doplnkom v inom ľubovoľnom prehliadači.

Jednoduchý princíp, ktorý sme si práve ukázali, je efektívna najmä pri nízkom počte snímok a použitím opakovania. Nie je nič ľahšie, než vytvoriť blikajúca text na web alebo elementárne animáciu.

Jazda

Vytvoríme si jednoduché pozadie. Najprv si vytvoríme nový dokument s rozmermi 10 x 10 cm. Orezové značky ani viac plátien nepotrebujeme.

Základy Adobe Illustrator

Cez celú plochu plátna vytvoríme svetlomodrý obdĺžnik. V spodných dvoch tretinách vytvoríme horizont pomocou okrovej farby.

Základy Adobe Illustrator

Počas celej tvorby si dávame pozor, aby sa nám všetky prvky scény zmestili do veľkosti dokumentu a nevznikala nám po exporte okolo plátna biela plocha. Vieme totiž, že pri exporte sa ukladá všetko, čo sa v dokumente nachádza. Ak by sme chceli objekty, ktoré prekračujú plátno, tradične orezať exportom sa zaškrtnutím voľby "použiť veľkosť plátna", prišli by sme o možnosť animovanie!

Následne vytvoríme do obdĺžnika ďalšie dva, ktoré nám budú simulovať priestor. Druhý bude tmavšia a tretí najtmavšie.

Základy Adobe Illustrator

Následne vytvoríme na pozadí hory a cestu s krajnicou.

Základy Adobe Illustrator

Aby sme vytvorili pohyb, umiestnime na cestu nový objekt, ktorý kreslíme pomocou funkcie pero. Najprv základnú bielu plochu, na ňu šedý tieň vpravo, čiernu líniu a tieň, ktorý je vrhaný na krajnici s 50 % krytím. Skupinu týchto objektov spojíme po ich označenie klávesovou skratkou Ctrl + G a premenujeme skupinu na milník.

Základy Adobe Illustrator

Míľnika vytvoríme zmenšenú kópiu a umiestnime ju kompozične tak, aby spolu vytvárali dojem priestoru. Následne obaja míľniky označíme, skopírujeme (Ctrl + C a Ctrl + F) a pomocou kliknutia na Objekt - Transformovať - Zrkadliť je otočíme podľa zvislej osi y. Všetky míľniky spojíme do skupiny milníky.

Základy Adobe Illustrator

Posledný urobíme auto. Pomocou nástroja pero si vytvoríme vlastný dizajn a doplníme ho o jednotlivé komponenty. Ak nemáme tvorivé chvíli, môžeme sa inšpirovať Googlom a použiť postup z lekcie o ručnú vektorizáciu - GTA style. Do jednej skupiny vložíme všetky časti auta a premenujeme ju na auto.

Základy Adobe Illustrator
Základy Adobe Illustrator

Keď máme prvky scény hotové a všetky rozdelené do skupín a premenované, vytvoríme si 4 nové vrstvy.

V pôvodnej Vrstvě1 zostane len pozadie. Do ďalšej vrstvy sme presunuli míľniky a auto. V tejto Vrstvě2 s objektmi nehýbeme, len vytvoríme ich kópie a prenesieme nové auto aj míľniky do Vrstvy3. V tretej vrstve míľniky transformujeme tak, aby vizuálne sedeli k pohybu smerom od nás. Auto môžeme jemne pohnúť na stranu. Zopakujeme kópie autá a míľnikov a opäť skupinu Milníky zmenšíme a poopravíme.

Základy Adobe Illustrator

Pohyb míľnikov bude tvorený posunom po 1/4 vzdialenosti medzi ľavými míľniky vpredu a vzadu. Teraz máme 5 vrstiev - vo Vrstvě1 je pozadie, v každej ďalšej je auto a pohybom vo vrstvách hore sa míľniky vzďaľujú.

Skontrolujeme postupnosť vrstiev a dáme súbor exportovať do flash .swf. V záložke Základné potvrdíme vrstvy do snímok a v Ďalších len pridáme voľbu exportovať statickú vrstvu, kde si zvolíme tú, v ktorej sa nachádza pozadia (Vrstva1).

Ak chceme scénu zatraktívniť, môžeme do nej vložiť fľaky na ceste, ďalšie míľniky, oblaky alebo stromy. Ak by sa po exporte vykresľovali vrstvy v zlom poradí, nie je problém to opraviť, pretože dokument máme vďaka premenovanie skupín prehľadný as rozumným počtom vrstiev;)

Verím, že takáto možnosť animácie niekomu spríjemní tvorbu a možno vyrieši zadania, ktorým je rýchlo zanimovať prvky pre webovú stránku.

Tým dnešné lekcie končí.

V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 11. - 12. lekcii Adobe Illustrator, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
Riešené úlohy k 10. lekcii Adobe Illustrator
Všetky články v sekcii
Základy Adobe Illustrator
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Riešené úlohy k 11. - 12. lekcii Adobe Illustrator
Článok pre vás napísal chain
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity