IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

11. diel - 3D efekty v Adobe Illustrator 1

V predchádzajúcej lekcii, Efekty v Adobe Illustrator , sme sa venovali téme Efektov.

Dnes na túto tému plynulo nadviažeme, avšak pridáme si k nemu 3. rozmer.

3D efekty - 1. časť

Tak, ako je tomu v dnešnej dobe zvykom, vývojári pridali aj do Illustratoru niečo navyše. Takým jedným bonusom je možnosť tvoriť animácie a ďalším tvorba 3D objektov. 3D modelovanie v Illustratoru je robené takzvanú Nurbsovou technikou - modely vychádzajú z kriviek. Samozrejme, že 3D objekty v 2D prostredí majú svoje obmedzenia. Nevedia spolupracovať, nevrhajú tieň a tiež svetlo, ktoré na ne dopadá, je akosi súčasťou osobito každého z nich. V Illustrator sú tri druhy 3D efektu. Vytlačiť a skosiť, obkrúžiť a Natočiť.

V rámci využitia 3D efektov toho platí viac, než u efektov iných, a to, že:

  • 1. Neaplikujeme efekt duplicitne! Ak sa naakumuluje efekty na efekty, zbytočne si obmedzíme operačnú pamäť a zbrzdíme počítač. Preto pre úpravu aplikovaného efektu klikneme do okna vzhľadu (pokiaľ nie je zobrazené, tak cez hornú lištu okna - vzhľad), kde je pre označený objekt zoznam všetkých aplikovaných nastavení a upravujeme efekt pôvodnej!
  • 2. Zapíname objektom, ktoré idú do 3D efektu, len tie vlastnosti, ktoré je potrebné. Ak chceme napríklad vytvoriť 3D guľu, tak pre nemá zmysel jej vstupnému tvare ponechať farbu výplne i obrysu. Viditeľný bude len 3D obal z obrysu, ktorý výplň obaľuje z vonkajšej strany!

Najjednoduchším spôsobom, ako si otestovať na jednej scéne všetky druhy 3D efektov, je vytvoriť si zátišie so šachovnicou.

Základy Adobe Illustrator

Tvorba zátišie

Vytvoríme si nový dokument. Zvolíme si z tlačových formátov A4 a 1 plátno. Keďže tvoríme do virtuálneho prostredia, nemusíme riešiť orezové značky, čiže spadavku ponecháme na 0 a potvrdíme.

Vyberieme si nástroj pero a pomocou neho nakreslíme hlavu koňa. Chce to určitú skúsenosť, ale keďže vieme, že cesta je v Illustrator kedykoľvek editovateľná, nie je sa čoho báť.

Perom klikáme na miesta, kde chceme vytvoriť ovládacie body tvaru. Ak chceme meniť charakter krivky, meniť ju na vypuklou alebo dutú, pri vytvorení bodu tlačidlo podržíme a posunieme myš do strany. Farbu vzniknutému tvaru nastavíme na modrú výplň a vypneme obrys. Na príslušnom mieste vytvoríme elipsu a pomocou cestára (odpočítať) do profilu hlavy koňa vytvoríme otvor - oko kone.

Základy Adobe Illustrator

3D look modelov sa vykonáva nielen pomocou priestorových výpočtov, ale aj pomocou svetla. Do pôvodnej farby sa pridáva biela a čierna farba (svetlo a tieň) a preto sa pri 3D modelovanie v Illustratoru týmto farbám v pôvodných tvaroch vstupujúcich do efektu vyhýbame. Hlavu koňa ako základ pre šachovú figúrku označíme čiernou šípkou a aplikujeme na ňu Efekt - 3D vytlačiť a skosiť.

Základy Adobe Illustrator

Otvorí sa nám okno efektu, ktoré je rozdelené na niekoľko častí a ak máme aplikovaný náhľad, vidíme, že obrys hlavy sa akoby vystrihol z hrubého materiálu. V hornej časti okna a len v nej, je možné priestorovo manipulovať s vykreslením 3D modelu. Vľavo je táto možnosť pomocou otáčania kocky myšou, vpravo to môžeme nastaviť presne pomocou zadania hodnôt natočenia ku konkrétnej osi, alebo jeho hrany pomocou zmeny parametra perspektívy - skracovať a naťahovať. V nižšej časti je nastavenie vytlačeniu hrúbky. Táto hodnota nám určuje hrúbku materiálu, z ktorého sme koňa vystrihli. Okno pod hodnotou vytlačeniu nám dáva možnosť vytvoriť pre vytiahnutie profil, ktorým je pri vhodnom nastavení možné vytvoriť oblé aj orámované hrany.

Ďalšie možnosti nastavenia

Okrem týchto nastavení je možné 3D tvaru zapnúť a vypnúť konca, čiže zmeniť 3D plný objekt na akúsi formu na perníky či vysekávacie nôž. V spodnej časti je možné otvoriť ďalšie nastavenia a dokonca aplikovať na 3D objekt textúry, ktoré si vysvetlíme neskôr. Ďalšia časť okna nám pomáha pri svetelnom vykreslenie 3D tvaru. Môžeme vloženým svetlom manipulovať v priestore, meniť mu farbu alebo pridať ďalšie pre lepšie vykreslenie objektu.

Späť k tvorbe figúrky

Pre naše použitie predvolené nastavenie 3D efektu ale úplne stačí. Takto sme vytvorili vrchnú časť figúrky kone, ktorá ale potrebuje ešte podstavec. Ten opäť nakreslíme pomocou funkcie pero. Na túto krivku aplikujeme 3D efekt obkrúžiť. Tento efekt funguje tak, že podľa zadaných parametrov uchopí objekt a podľa najkrajnejšieho bodu s ním zatočí okolo osi a vytvorí tak nový model.

Ak teda chceme vytvoriť podstavec, nakreslíme iba polovicu z prierezu zamýšľaného tvaru. Ak by sme chceli vytvoriť napríklad valec, stačil by nám na vstup len jednoduchý obdĺžnik. My ale vytvoríme komplikovanejšia profil podľa obrázka.

Základy Adobe Illustrator

Teraz cestu označíme a aplikujeme Efekt - 3D - obkrúžiť.

Základy Adobe Illustrator

V otvorenom okne efektov skontrolujeme náhľad a všimneme si, že rovnako ako predchádzajúce efekt, aj tento má niekoľko častí. V hornej časti sa totožne manipuluje s natočením tvaru v priestore, nižšie sa nastavuje uhol obkrúženie (je možné vytvoriť aj výseky z valcových plôch), manipulovať s osvetlením a tiež mapovať na ne textúry. V tomto okne nastavujeme pre našu scénu hlavne natočenie objektu, aby zodpovedalo hlave figúrky a nastavujeme svetlo (viac možností), aby sa nám objekt ideálne priestorovo vykreslil. Po ideálnym natočení objektov prehodíme poradie objektov vo vrstvách, aby sme figúrku dokončili.

Základy Adobe Illustrator

Pozor! Po aplikácii 3D efektov nemožno polohu vzniknutých modelov meniť inak, ako cez okno efektov! Ak by sme jednoducho priamo na plátne manipulovali transformačnými značkami tvaru, zmenili by sme tak vstupné tvar do efektu a náš model by sa zdeformoval! Ak sa teda chceme k úprave polohy modelu vrátiť, označíme ho a otvoríme aplikovanie 3D efektu v okne vzhľadu a meníme polohu priamo v aplikovanom efektu.

Tvorba kráľovnej

Figúrka tmavého koňa je hotová a preto môžeme vytvoriť svetlú figúrku protivníka, napríklad kráľovnú. Opäť na to použijeme 3D efekt obkrúžiť a vstupom bude opäť polovica prierezu celého tvaru.

Základy Adobe Illustrator

Opäť na tento tvar aplikujeme spomínané obkrúženie, ale v okne polohy zmeníme orientáciu objektu tak, aby figúrka ležala.

Základy Adobe Illustrator

Tvorba šachovnica

Posledným prvkom scény bude plocha, na ktorú figúrky umiestnime. Vytvoríme si vedľa doterajších tvarov striedavý vzor šachovnice. Najprv vytvoríme biely štvorec, následne čierny, ktorý umiestnime vedľa neho a pod tieto dva potom vytvoríme ich kópie, ktorým prehodíme farbu výplne. Takto vytvorený vzor myšou prenesieme do okna vzorkovníka, kde sa nám vytvorí nová ikonka pre novú výplň a pôvodné štvorca odstránime.

Základy Adobe Illustrator

Vytvoríme nový štvorec, ktorý bude niekoľkokrát väčší, než ten predchádzajúci a do jeho výplne umiestnime náš šachovnicový vzor. Máme síce šachovnicu, ale aby sme ju dostali do priestoru, musíme na ňu použiť 3D Efekt - Natočiť. Tento 3D efekt je totožný s Vytiahnutím a skosením, len s tým rozdielom, že nemá hrúbku materiálu, z ktorého je tvar vyseknutý a teda ani možnosť nastavenia jeho profilu. Ostatné parametre sú ale rovnaké. Ide teda o efekt, ktorý 2D tvar uchopí, vytvorí z neho rovinu (vystrihne akoby z papiera) a tú následne umiestňuje v priestore. Šachovnicu si nastavíme podľa obrázku a tentoraz využijeme aj parameter perspektíva. Tým dosiahneme to, že sa nám plocha natiahne v priestore a docielime ilúzie hĺbky.

Základy Adobe Illustrator

Ostáva nám už len pospájať objekty do kompozície, pridať podľa potreby umelé tiene pomocou nástroja pero, rozmazať a znížiť krytie a doplniť vhodné pozadie.

To je pre dnešné lekciu všetko.

V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 8. - 9. lekciu Adobe Illustrator, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
Efekty v Adobe Illustrator
Všetky články v sekcii
Základy Adobe Illustrator
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Riešené úlohy k 8. - 9. lekciu Adobe Illustrator
Článok pre vás napísal chain
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity