Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se C# .NET. Zároveň využij akci až 30 % zdarma při nákupu e-learningu - Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.
C# week + discount 30

Petrova záhradka

Po prvých krôčikoch naučíme Petríka, ako si vysádzať svoju vlastnú záhradku. Budeme pritom pokračovať v úpravách nášho programu Pokus z minulej lekcie. Doplníme len obrázok kvety a povieme Peťkovi, aby pri svojej obchôdzke kvety sadil.

Najprv si pripravíme obrázok kvety. Použijeme na to prázdne políčko, do ktorého kvetinu dokreslíme. Pozrite sa do poľa s názvom Spoločné premenné a funkcie. V skupinke základné premenné a funkcie uvidíte ikonku prázdne políčko
. Uchopte ju pravým tlačidlom myši a pretiahnite dole pod všetky prvky (tj. Pod prvky skupiny základné premenné a funkcie).

Po pretiahnutí sa vytvorila kópie prvku, meno sa zmenilo na prázdne políčko 2. Jedným kliknutím ľavým tlačidlom myši na ikonku prvok najskôr vyberte (označí sa obdĺžnikom). Potom kliknite na text u ikonky, opäť ľavým tlačidlom myši. Pod textom sa objaví rámček a blikajúci kurzor, príznak editácia. Napíšte ako nové meno prvku text Kvetina a stlačte Enter. Tým ste vytvorili nový predmet s názvom Kvetina.

Teraz nakreslíme obrázok kvety. Dvakrát kliknite ľavým tlačidlom myši na ikonku predmetu Kvetina. V editačnom okne sa objaví zväčšený obrázok prázdneho políčka. K priblíženie obrázku použite tlačidlá Zväčšiť
a Zmenšiť
. Môžete začať kresliť kvetinu, záujemcom poradím postup.

V paneli nástrojov (horná lišta) vidíte rozbaľovací zoznam funkcií grafického editora. Ďalšia rozbaľovací zoznam je pre voľbu hrúbky čiar. Zvoľte funkciu kreslenie gule
. Dole v editačnom okne nájdete okienka pre voľbu farby. Kliknite ľavým tlačidlom myši na červenú farbu (vľavo prvá zhora). Na hornom okraji obrázku, približne uprostred, stlačte ľavé tlačidlo myši a ťahajte myšou do stredu obrázka. Tam tlačidlo myši pustite. Vzniknutá červená guľa bude kvetom. Ľavým tlačidlom myši zvoľte tmavo zelenú farbu (druhú odspodu) a v zozname funkcií vyberte kreslenie čiary
. Natiahnite jednu čiaru od gule smerom dole a potom ešte po stranách dve čiary ako listy. Výsledok by mohol vyzerať asi tak nejako (že by jiřina?):

Ak ste s kreslením hotoví, vráťte sa k editácii hlavné funkcie programu dvojklikom na ikonku hlavné funkcie (ešte stále by mala mať meno Pokus). Pre návratu k skôr editovaným prvkom môžete tiež používať tlačidlá Predošlá editácia
a Nasledujúce editácia
, Slúžiace na listovanie v histórii editovaných prvkov.

Začneme zostavovať nový program. V predošlej kapitole sme program zanechali v stave, kedy Petřík podíde o krok, otočí sa vľavo, obaja príkazy zopakuje ešte trikrát, nakoniec sa zastaví a čaká na stlačenie klávesy.

Pozrite sa znovu do skupiny príkazov pre Petríka. Pripomínam, že ju nájdete v pravom hornom poli Základné prvky, kôš a že je označená textom Petřík. Šiestym prvkom zhora je predmet pred Petrik
. Uchopte ho a pretiahnite úplne na začiatok programu, pred prvý príkaz. Po položení prvku sa pred ikonkou prvku objaví značka rovná sa
. To nás editor informuje, že prvok ešte potrebuje pridať nejaký parameter, teda iný prvok k tomuto prvku pripojený. Týmto parametrom bude nami vytvorená kvetina.

Uchopte myšou v okne Spoločné premenné a funkcie predmet Kvetina
a pretiahnite ho k prvku ** ** predmet pred Petrik

  • asi tak, aby ľavý horný roh přetahovaného prvku prekrýval

pravý dolný roh cieľového prvku. Pri preťahovaní si môžete všimnúť, že ak ste v blízkosti prvku predmet pred Petrik, na texte prvku sa objaví výberový rámček. Tým nám dáva cieľový prvok najavo ochotu preťahovaní prvok prijať. Zásadnou vlastnosťou prvkov je, že možno k sebe "prilepiť" len zmysluplné kombinácie prvkov.

Po pripojení přetahovaného predmetu kvety zmizla značka rovná sa pred ikonkou. Prvok predmet pred Petrík dostal svoj parameter a teraz je už spokojný. Vznikla nám malá vetva o dvoch prvkoch, majúce význam položenie kvety pred Petríka. Vetva rozkopírujte ešte trikrát pred ostatné príkazy krokov Petríka a to tak, že ju preťahujte pravým tlačidlom myši uchopením za prvok predmet pred Petrik. Výsledkom by mal byť tento program:

Program spustite. Petřík nasade 4 kvety a zostane stáť na východiskovú pozíciu. Síce nám pritom šliape po kvetinách, ale to mu musíme odpustiť. On sa záhradkárčenie ešte len učia.


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 251x (129.11 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Petr (sú obsiahnuté v EXE súbore, ktorý možno v programe priamo otvoriť)

 

Všetky články v sekcii
Poličkové grafika
Článok pre vás napísal Panda38
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Programátor C++, WinAPI, ASM.
Aktivity

 

 

Komentáre

Robíme čo je v našich silách, aby bola tunajšia diskusia čo najkvalitnejšia. Preto do nej tiež môžu prispievať len registrovaní členovia. Pre zapojenie sa do diskusie sa zaloguj. Ak ešte nemáš účet, zaregistruj sa, je to zadarmo.

Zatiaľ nikto nevložil komentár - buď prvý!