Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Tutoriál na tvorbu bludišťových hier 4 - Bonusy a vylepšenia

(Napísal Mark Overmars - (C) YoYo Games Ltd, pre itnetwork.cz preložil sdraco)

Posledná vylepšenia

Dokončíme našu hru. Určite by sme mali vylepšiť grafiku. Tiež potrebujeme oveľa viac zaujímavých levelov. Preto pridáme nejaké bonusy a vylepšenia. Finálne hru nájdete v súbore maze 4.gmk na konci článku.

Lepšia grafika

Grafika našej hry je skôr slabá. Dajme si trochu práce a vylepší ju. Hlavná vec, ktorú chceme zmeniť, je natáčať postavu podľa smeru, ktorým ide. Najjednoduchší spôsob, ako to dosiahnuť, je použiť obrázok obsahujúca 4 podobrázky, každý pre jeden smer:

Podobrázky hlavné postavy - Game maker - Bludišťovky

Game Maker normálne tieto podobrázky strieda. To môžeme obísť nastavením premennej image_speed na 0. Keď zmeníme smer postavy, môžeme zmeniť podobrázek zobrazený v akcii Change sprite.

Change sprite - Game maker - Bludišťovky

Podobnú vec môžeme urobiť s príšerami, ale nemáme tu žiadne jasné udalosti pre zmenu smeru. Jednoduché riešenie je pridať test do udalosť End of step, aby sme zistili, akým smerom sa hýbe a podľa toho zmeniť podobrázek.

Bonusy

Pridáme 2 bonusy: jeden vám dá 100 bodov a druhý extra život. Obaja sú extrémne jednoduché. Ak sa stretnú s postavou, prehrajú zvuk, zničí sa a tiež pridajú niečo ku score alebo pripočítajú 1 k životom. To je všetko.

Jednosmerné chodby

Aby sme urobili levely komplikovanejšie, pridajme jednosmerné chodby, ktoré pôjdu prejsť len jedným smerom. Za týmto účelom vytvoríme 4 objekty, každý vo forme šípky ukazujúce v smere pohybu. Keď na nich celá postava stojí, mali by sme s ňou pohybovať správnym smerom. To docielime vo Step udalosti postavy. Skontrolujeme, či je postava zarovnaná s mriežkou a či koliduje s určitou šípkou. Ak áno, nastavíme pohyb správnym smerom. (Použijeme rýchlosť 8, aby sme to urobili viac zaujímavé.)

Vystrašené príšery

Aby sme mohli vytvoriť levely ako v PacMan, dáme príšerám premennú s názvom affraid. V Create udalosti ju nastavíme na 0 (false). Akonáhle sa postava stretne s novým objektom prsteň, nastavíme premennú na true pre všetky príšery a zmeníme, a by sme ukázali, že príšery sú vskutku vystrašené. Keď sa teraz postava dotkne príšery, najskôr sa pozrieme, či je vystrašená alebo nie. Ak áno, presunieme vystrašenú príšeru na jej štartovaciu pozíciu. Inak prídeme o život. Pre podrobnosti sa pozrite do hry.

Teraz z toho urobme hru

Teraz sme vytvorili veľa objektov, ale stále nemáme pravú hru. Návrh levelov hrá v hrách veľmi dôležitú úlohu. Mali by byť od najjednoduchších po zložité. V prvých leveloch by malo byť len niekoľko objektov. Neskôr by sa mali objavovať ďalšie. Uistite sa, že máte stále nejaké prekvapenie, ktorá sa objaví až v leveli 50 alebo tak. Levely by mali byť prispôsobené hráčom. Pre deti určite vytvoríte iné hádanky ako pre dospelých.

Hra tiež potrebuje dokumentáciu. V Game Makeru môžete dokumentáciu jednoducho pridať pomocou Game information. Hráči tiež nebudú hrať hru na jeden záťah. Potrebujete pridať mechanizmus pre načítanie a ukladanie hry. Našťastie je to veľmi jednoduché. Game Maker má vstavaný mechanizmus pre ukladanie a načítanie hry. F5 súčasnú hru uloží, F6 načíta posledná uloženú hru. Toto by ste mali spomenúť v dokumentácii hry.

Dokončenú hru, ktorá toto všetko obsahuje, nájdete v súbore maze 4.gmk. Prosím, otvorte si ju, prezrite a zmeňte si, čo budete chcieť. Vlastne by ste mali pridať mnoho levelov (teraz je ich tam len 20). Tiež môžete pridať nejaké ďalšie objekty, napr. Kľúče k otvoreniu určitých dverí, teleporty, ktoré vás presunú z jedného miesta na druhé, guľky, ktoré postava môže strieľať a zabíjať tak príšery, dvere, ktoré sa otvárajú len občas, ľad, na ktorom sa postava hýbe v rovnakom smere, strieľajúci pasce atď.

Na koniec

Dúfam, že vám tento tutoriál pomohol v tvorení vlastných hier v Game Makeru. Nezabudnite si svoju hru najprv naplánovať a až potom vytvoriť krok za krokom (alebo lepšie, objekt za objektom). Je mnoho spôsobov, ako môžete určitých veci dosiahnuť. Ak vám niečo nepôjde, skúste to inak. Veľa šťastia! :)

Pozn .: Na základe vašich pripomienok som vytvoril na stiahnutie aj verziu s animovanou verziou postavičky pre všetky 4 strany. Oboje nájdete v archíve u článku.


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 555x (477.66 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku GameMaker

 

Všetky články v sekcii
Game maker - Bludišťovky
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity