IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

1. diel - Úvod do Android programovania v Kotlin a vývojového prostredia

Vitajte u úvodného tutoriálu, ktorý vás prevedie základy programovania aplikácií pre mobilné zariadenia Android v jazyku Kotlin. V úvode si povieme niečo málo o dôvodoch výberu tejto platformy, povieme si, čo budeme potrebovať, a zoznámime sa s programom Android štúdio.

Prečo Android?

Prečo zvoliť Android? Pretože sa jedná o dôležitú mobilnú platformu a v roku 2017 trh s inteligentnými telefónmi obsahoval neuveriteľných 85% zariadení, na ktorých bežal Android. Toto číslo neustále stúpa na úkor ostatných operačných systémov pre mobilné zariadenia.

Pokiaľ sa ale bavíme o Android zariadeniach, nemusí sa vždy jednať o chytrý telefón. Android nájdeme aj na tabletoch, televíziách, set-top boxoch, Google TV a hodinkách.

My sa však budeme zameriavať na programovanie aplikácií najmä pre chytré telefóny.

Android logo - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Prečo Kotlin?

Ak náhodou rozmýšľate, prečo Kotlin a nie Java (v ktorej sa Android aplikácie písali skôr), tak práve pre vás je určený tento krátky odsek. Je to jednoduché. Kotlín je moderný objektový jazyk, ktorý ponúka fajn vychytávky a aj sám Google v roku 2017 označil kotlín ako oficiálny jazyk pre Android vývoj. Kotlín nie je na rozdiel od Javy starý 23 rokov. Navyše obsahuje null-safety, autoimplemented properties, veľmi jednoduché lambda funkcie, preťažovanie operátorov a ďalšie moderné mechanizmy, vďaka ktorým budete chybovať ešte menej. Podrobnejšie nákupný Kotlinu a Javy sme si robili na konci úvodnej lekcii Úvod do jazyka Kotlin, platformy a IntelliJ.

Čo budete potrebovať?

  • Znalosť Kotlinu na OOP úrovni
  • Chuť sa niečo nové naučiť :)

Fyzické zariadenie s Androidom nepotrebujete. Android Studio ponúka simulátory pre všetky relevantné zariadenia. Skúšať aplikáciu na skutočnom zariadenie je ale každopádne lepšie, navyše ak máte slabší počítač, nevyužívanie simulátorov výrazne pomôže jeho výkonu. Niektoré veci navyše v simulátore neskúsite, alebo je to problematické.

Povedali sme si prečo as čím vyvíjať. Poďme teda nainštalovať potrebné veci.

Inštalácia

Pretože Kotlin beží na JVM, je potrebné mať nainštalovaný Java SDK (Klikneme na Accept License Agreement a zvolíme verziu podľa nášho OS, najčastejšie pravdepodobne "Windows x64").

Po inštalácii Java SDK stačí len nainštalovať IDE Android Studio. Android Studio nainštalujeme ako každý iný softvér (len niekoľkokrát klikneme na "Ďalší" :) ).

Po inštalácii Android Studio spustite. Najprv vyskočí nasledujúce okno ohľadom importovanie nastavení (napr. Klávesových skratiek) z iného IDE. Import môžeme zamietnuť.

import nastavení - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Klikneme na "Ok" a počkáme až sa nám všetky potrebné balíčky načítajú (poprípade postahují). Ďalej uvidíme nasledujúce obrazovku:

nastavenie - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Pre nás je dôležité preklikať sa pomocou "Next" najmä k nasledujúcej obrazovke s možnosťou inštalácie Android emulátora:

nastavenie emulátora - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Ak budete potrebovať stiahnuť emulátor do počítača, označte políčko "Android Virtual Device" a potom pokračujte tlačítkom "Next". Potom, čo si všetko nastavíte podľa seba, dokončite proces nastavovania tlačidlom "Finish" a počkajte až sa stiahnu potrebné balíky. Po stiahnutí všetkých potrebných balíčkov sa nám zobrazí hlavná ponuka:

hlavné menu - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Založenie projektu

Poďme vyskúšať, že sa nám všetko správne nastavilo. Založme si teda nový projekt kliknutím na "Start a new Android Studio project". V novom okne vyplňte názov projektu (v mojom prípade to je MyFirstApplication) a zaškrtnite podporu pre Kotlin.

Založenie Kotlin projektu v Android Studio - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Ďalej sa nám zobrazí obrazovka na výber podporované verzie Androidu. Čím nižšia, tým viac zariadení bude naše aplikácie podporovať, ale zas budeme musieť dlhšie vyvíjať našu aplikáciu, pretože nebude podporovať všetky "novinky" v Android API. Pre tento projekt nám to môže byť jedno, a preto iba odklikneme "Next".

podporovaná verzia - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Ďalej si budeme musieť vybrať či projekt založíme už s nejakou "predpripravené" aktivitou (aktivita v Androidu je viacmenej jedna obrazovka). Keďže chceme iba vyskúšať, že máme všetko správne nastavené, vyberme "Empty Activity".

vybrania aktivity - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Po kliknutí na tlačidlo "Next" po nás Android Studio bude chcieť, aby sme dali našej prázdne aktivite názov. Na účely úvodného článku tam pokojne ponecháme zadanou voľbu:

Názov aktivity - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Po odkliknutí "Next" sa nám zobrazí obrazovka s množstvom textu, kliknite iba "Finish" a začne sa nám zakladať projekt.

Je možné, že po založení projektu nám Android Studio vynadá, že nemáme nainštalované "Build Tools". V tomto prípade kliknite iba na link a nainštalujte potrebné utility.

Nechajme projekt "synchronizovať" a potom doindexovat. Až sa projekt "donastaví", bude nám umožnené ho spustiť zelenú sipecka Play (podobne ako v IntelliJ). Táto akcia nám zobrazí nové okno, ktoré nám vyhľadá stiahnuté Android emulátory, poprípade pripojené Android zariadenia. Vyberieme zariadenie na ktorom chceme spustiť náš projekt, a klikneme na "Ok".

Play button - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Pre pripojenie reálneho zariadenie je potrebné v zariadení prvýkrát aktivovať developer options.

Pre zapnutie Android emulátora je potrebné mať aktivovanú harwarové virtualizácii, ktorá sa dá aktivovať v BIOSe / EUFI.

Ak sa všetko podarilo a nastavili sme všetko správne, mali by sme vidieť nasledujúce okno:

app - Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

To by pre dnešok stačilo. Nastavili sme si vývojové prostredie a sprevádzkovali Android emulátor, poprípade rovno Android zariadenia. Nabudúce, v lekcii Android programovanie - Android API a štruktúra projektu , si vysvetlíme Linear Layout a naprogramujeme si jednoduchú kalkulačku.

V budúcej lekcii, Android programovanie - Android API a štruktúra projektu , si vysvetlíme, čo je to Android API a popíšeme si štruktúru projektu v Android Studio.


 

Všetky články v sekcii
Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Android programovanie - Android API a štruktúra projektu
Článok pre vás napísal Samuel Kodytek
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
1 hlasov
Autor se věnuje všem jazykům okolo JVM. Rád pomáhá lidem, kteří se zajímají o programování. Věří, že všichni mají šanci se naučit programovat, jen je potřeba prorazit tu bariéru, který se říká lenost.
Aktivity