Zarábaj až 6 000 € mesačne! Akreditované rekvalifikačné kurzy od 0 €. Viac informácií.

1. diel - Úvod do tvorby 3D grafiky v Blenderu

Blender je populárny 3D modelovací program, v ktorom je možné vytvárať profesionálne modely (napr. Do hier), animované filmy alebo napr. Fyzikálne simulácie. Blender sa stáva čoraz častejšie voľbou menších štúdií, a to nielen vďaka obstarávacím nákladom. V každom prípade sa odvážim tvrdiť, že vo chvíli keď ovládnete Blender, nebude mať veľké problémy sa naučiť ktorýkoľvek iný 3d program. Základy sú naozaj rovnaké.

Čo sa naučíte?

V ideálnom prípade základy práce s Blender vrátane:

  • modelovanie,
  • tvorbu materiálu a textúrovanie,
  • simulácie a
  • animácie.

Každá táto oblasť zahŕňa takú viaceré pojmy, nastavenia, tipov a trikov, že aj skúsení blenderisté ako Andrew Price aka Blender Guru sa priznávajú k svojej nevedomosti. Čiže nečakajte, že budete rozumieť všetkému, ani sa o to nepokúšajte. Nedávajte si megalomanské ciele, držte sa techník, ktorým rozumiete, a svoj arzenál budujte postupne.

Čo sa nenaučíte?

Neurobíte si svoj prvý celovečerný film, ani si nevymodelujete dievča svojich snov v bikinách. Nebudete stále poznať 90% funkcií Blenderu. Skutočne nie.

Prečo vôbec používať Blender

O oboznámení s Blender by ste mali uvažovať, ak:

  • chcete používať softvér úplne zadarmo,
  • chcete sa naučiť modelovať alebo modelovať sochy vo 3d,
  • plánujete vyvíjať počítačové hry,
  • chcete vyniknúť v oblasti digitálnej grafiky,
  • snívate o tom, že vytvoríte vlastný animovaný film,
  • túžite po oslnivých vizualizáciách
  • alebo hodláte simulovať reálny svet.

Kto by nechcel, že? Pre bližšie zoznámenie s možnosťami Blenderu sa pozrite na nasledujúce videoukážky:

Operation Barbershop

Simulácie a animácie

Blender showreel

Iné programy vs. Blender

Blender je open-source softvér a je teda úplne zadarmo. Existuje rad komerčných 3D programov s rôznymi cieľovými skupinami. Najznámejšie budú 3d Studio Max a Maya. Ale to je len špička ľadovca, stretnúť sa môžete s Cinema 4d, Modo, ZBrush, Rhinoceros alebo 3d CAD programy ako Solidworks, Inventor či Catia. Do istej miery môžete Blender použiť pre simuláciu toku taveniny ako náhradu Moldflow alebo Moldex3D.

Blender dokáže (aspoň čiastočne) zastúpiť každý z nich. Docela určite ich bude oveľa viac. Svojho času sa dokonca objavila premenovaná verzia Blenderu, ktorú ktosi predával ako komerčný softvér. Aj to je možné.

Prirodzene, že najlepšie s BLENDER pochodíte v doméne 3d softvérových balíkov. Je obľúbenou kratochvíľou ho porovnávať s 3d Štúdiom MAX. Toto porovnanie vychádza z roka na rok pre komerčné softvéry menej a menej priaznivo, pretože Blender ponúka viac a viac za bezkonkurenčnú cenu, totiž zadarmo.

Čo bude potrebné?

  1. Počítač s myšou a klávesnicou (najlepšie s numerickou časťou), prípadne grafický tablet,
  2. grafickú kartu, ktorá podporuje OpenGl 3.3,
  3. fotoaparát, prípadne mobilný telefón,
  4. angličtina,
  5. prístup k internetu,
  6. ceruzku, papier a voľný čas :)

Minimálne hardvérové požiadavky

V čase písania článku neboli známe minimálne požiadavky na hardvér, ale oficiálne by sa nemali líšiť od požiadaviek na Blender 2.7 s výnimkou minimálnej verzie OpenGL, ktorá musí byť 3.3 alebo vyšší. Z vlastnej skúsenosti odporúčam viac pamäte pre grafickú kartu, ak začne Blender padať. Tiež 1280x768 nie je to najlepšie rozlíšenie.

Minimálne parametre sú:

  • 32-bit dual core 2GHz CPU with SSE2 support.
  • 2 GB RAM.
  • 1280 × 768 Display.
  • Mouse or trackpad.
  • OpenGL 3.3 compatible graphics with 512 MB RAM.

Rozdiely medzi verziami

S verziou 2.8 sa softvérová nadácia, ktorá má na starosť vývoj Blenderu, rozhodla skoncovať so sťažnosťami všetkých, ktorí mali dojem, že užívateľské rozhranie programu je všetko možné, len nie prívetivé. Niečo podobné sa už prihodilo s verziou 2.5 a teraz sa Blenderisté musí popasovať s ďalšou dávkou noviniek. Vzhľadom k tomu, že mnoho vylepšení a zmien mieri na potenciálnych začiatočníkov, to jest na tých, ktorí očakávajú iné správanie, než im minulý Blender ponúkal, myslím, že nemá zmysel sa dlhšie zaoberať predchádzajúcimi verziami.

Posúďte sami z ukážok používateľského rozhrania aplikácie nižšie.

Blender 2.8:

Blender

A starší Blender 2.7:

Blender

Inštalácia

Stiahnite a nainštalujte si Blender 2.8 z https://www.blender.org/download/ V čase, keď vznikal tento článok, bola k dispozícii verzie beta. Ak ste používateľmi systému Windows, potom možno oceníte, že nemusíte program inštalovať, stačí rozbaliť zazipovaný súbor.

Spustenie

Po spustení sa objaví úvodné okno. Ak ste zvyknutí z predchádzajúcej verzie Blenderu na klávesové skratky a hodláte sa ich držať, môžete si ich prenastaviť. Ja sa na účely tohto kurzu rozhodol používať predvolené nastavenia, čo okrem iného znamená, že ľavým tlačítkom myši vyberáme objekty a pravé tlačítko myši vyvolá kontextové menu. V Blenderu ide o prevratnú novinku, ale pre začiatočníka je to pravdepodobne samozrejmosť. Stlačte Esc a úvodná obrazovka zmizne. Ak niečo pokazíte, kedykoľvek sa môžete vrátiť do východiskového nastavenia pomocou File -> Load Factory Settings.

Vyberáme a manipulujeme

Po nahratí úvodnej scény uvidíte kocku, svetlo a kameru. Stlačte dvakrát kláves A, alebo Alt + A, prípadne kliknite ľavým tlačítkom myši do prázdnej obrazovky. Tým odznačíte všetky objekty. Pokiaľ chcete ktorýkoľvek vybrať, urobte to opäť ľavým tlačítkom myši.

Vpravo dole, prípadne vľavo hore, uvidíte ktorý objekt ste práve vybrali. Ak s ním chcete manipulovať, klávesy G, R a S znamenajú pohyb, otáčanie a škálovanie.

Poznámka

Predpokladám, že ste sa zoznámili s predchádzajúcim článkom: https://www.itnetwork.cz/...nim-spusteni

Príslušné akcie môžete zvoliť z nástrojového menu. Stlačte opakovane kláves T. Mali by ste vidieť nástrojové menu, ako mizne a zase sa objavuje. Keď necháte myš chvíľu stáť nad konkrétny ikonou, objaví sa kontextová pomoc, a to vrátane priradené klávesové skratky.

Ďalšie užitočné tipy

klávesová skratka opis operácie
Ctrl + Medzerník zväčší pracovné okno
Ctrl + Alt + Medzerník zmení režim zobrazenia na celú obrazovku
; alebo ~ (Podľa toho, aké rozloženie používate) zobrazí koláčovú ponuku jednotlivých pohľadov
Ctrl + Tab vyvolá ponuku jednotlivých módov
tabulátor prepína do editačného módu a naspäť
Shift + Tab prepína prichytávanie a naspäť
pravé myšítko vyvoláva kontextové menu
Shift + Medzerník vyvolá nástrojové menu
Z vyvolá koláčové menu pre zobrazovacie režimy
Záverečnej cvičenie

Kým ste nič nevymodelovali, sú vám predchádzajúce rady málo platné. Našťastie k tomu, aby ste si vyskúšali pohyb vo 3d priestore nepotrebujete vlastnú prácu. Existuje rad serverov, ktoré ponúkajú voľné 3d modely. Ja štýlovo odporučím https://blendswap.com, pretože je určený pre Blender.

Zaregistrujte sa a stiahnite si tento model:

https://www.blendswap.com/...s/view/74114

Rozbaľte zazipovaný súbor a otvorte ho v Blenderu. Môžete k tomu vyskúšať kláves F2, ktorá vyvoláva kontextové menu pre prácu so súbormi.

Prepnite sa do režimu celej obrazovky.

Blender

Znovu sa odkaz na svoj predchádzajúci článok a na rady, ktoré už odzneli. Prezrite si model zo všetkých strán, prepnite do drôteného zobrazenia a späť, vypnite a zapnite perspektívu. Tiež môžete použiť Alt + B na vytvorenie rezu naprieč modelom.

To najlepšie na koniec

Možno dôjdete k názoru, že všetky uvedené možnosti nestačí na to, aby ste model riadne preskúmali. Ak ste hráči 3D hier, napadne vás, že skvelý spôsob, ako sa zoznámiť s domom a jeho interiérom, by bolo mať možnosť sa prepnúť do známeho režimu, v ktorom sa pohybujete pomocou kurzorových šípok alebo klávesami W A S D.

A áno, tušíte správne, aj to je možné v Blenderu zariadiť.

Stlačte Shift +; a voila - kurzor sa zmení na krížik a vy môžete voľne lietať nad krajinou, stačí stlačiť vyššie zmienené klávesy. Ak chcete zrýchliť, potom použite Shift. Pre zrušenie tohto režimu využite kláves Esc.

Ale to nie je všetko. Doplachtěte nad rovnú plochu, na ktorej dom stojí, a stlačte G. Blender pochopí, že nechcete lietať, ale chodiť, takže spustí gravitáciu. Ak pod vami nie je pevná plocha, pripravte sa na dlhý pád. V opačnom prípade sa zastavíte nad zemou a môžete prechádzať celý dom.

Záver

Precvičili sme niečo málo zo základných funkcií, ktoré budete vždy potrebovať. Všetky klávesové skratky nájdete v príslušných menu. Tie pokojne skúmajte podľa ľubovôle, však neustále majte na pamäti, že najrýchlejší spôsob, ako s Blender pracovať, je zapamätať si klávesové skratky.

Všimnite si tiež, že aj keď je ponuka Blenderu preložená do mnohých jazykov, neobťažoval som sa na to upozorniť. Češtinu nájdete v Edit> Preferences> Translation.

Ale vážne, nerobte to. Snáď len, ak ste sa nikdy anglicky neučili. Ak budete Googlit, nájdete pomoc na anglickom internete. Robia to tak Rusi, Francúzi, Číňania a všetky ostatné národy sveta.

Ak budete mať problém, napíšte ho do komentára pod článkom. Ak nebudete mať žiadny problém, nie je to dôvod k hrdosti, ale skôr známka toho, že ste málo precvičovali. napravte to :)

Perlička na záver

Môžete sa pozrieť na video s hlavnou postavou Blenderu TONE Roosendaal. Odporúčam zapnúť titulky, pretože Ton má prízvuk.

Nielenže je zaujímavé samo o sebe, ale dozviete sa o nie úplne označenie kóšer praktikách Autodesku. V budúcej lekcii, Pracovné priestory v Blenderu , sa zoznámime s pracovnými priestormi.

 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 413x (54.22 MB)

 

Všetky články v sekcii
Blender
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Pracovné priestory v Blenderu
Článok pre vás napísal hanpari
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
8 hlasov
Autor se věnuje programování, grafice a literatuře.
Aktivity