Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

9. diel - Java server - Event bus

V predchádzajúcom kvíze, Kvíz - Správa klientov a spojení, zapisovacie vlákno v Jave, sme si overili nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.

V minulej lekcii, Kvíz - Správa klientov a spojení, zapisovacie vlákno v Jave , sme navrhli svoj komunikačný protokol a konečne komunikáciu servera s klientom úspešne otestovali. Dnes vytvoríme jednoduchú event bus, pomocou ktorej budeme propagovať udalosti naprieč celým serverom.

Event bus

Ide o mechanizmus, ktorý dovoľuje komunikáciu medzi dvoma rôznym komponentmi, bez toho aby o sebe vedeli. Jedna komponenta vyprodukuje udalosť a je jej jedno, koľko počúvajúcich komponentov túto udalosť zachytí a zareaguje na nej.

Návrh rozhrania

V balíčku core vytvoríme nový balíček s názvom event. Všetky triedy, ktoré teraz vytvoríme, sa budú nachádzať v tomto balíčku, pokiaľ neuvedu inak. Najskôr si navrhneme rozhrania a potom ich implementujeme. Rozhranie vytvoríme nasledovné:

  • IEvent - rozhranie predstavujúce vzniknutú udalosť
  • IEventHandler - rozhranie reagujúci na vzniknutú udalosť
  • IEventBus - rozhranie umožňujúce správu udalostí

Rozhranie IEvent bude obsahovať jedinú metódu getEventType(), ktorá bude vracať jedinečný identifikátor vzniknutej udalosti:

public interface IEvent {
    String getEventType();
}

Rozhranie IEventHandler tiež bude obsahovať jednu metódu handleEvent(), ktorú budú musieť prekryť všetci, ktorí budú chcieť počúvať danú udalosť:

@FunctionalInterface
public interface IEventHandler {
    void handleEvent(IEvent event);
}

Nakoniec rozhranie IEventBus, ktoré obsahuje metódy pre prihlásenie / odhlásenie odberu udalostí a metódu pre vyvolanie udalosti:

public interface IEventBus {
    void registerEventHandler(String messageType, IEventHandler listener);
    void unregisterEventHandler(String messageType, IEventHandler listener);
    void publishEvent(IEvent event);
}

Implementácia

Jediné rozhranie, ktoré budeme implementovať v balíčku core, je rozhranie IEventBus, pomocou rovnomennej triedy EventBus:

@Singleton
public class EventBus implements IEventBus {

    private final Map<String, List<IEventHandler>> listenerMap = new HashMap<>();

    @Override
    public void registerEventHandler(String messageType, IEventHandler listener) {
        List<IEventHandler> listeners = listenerMap
            .computeIfAbsent(messageType, k -> new ArrayList<>());
        listeners.add(listener);
    }

    @Override
    public void unregisterEventHandler(String messageType,
        IEventHandler listener) {
        final List<IEventHandler> listeners = listenerMap
            .getOrDefault(messageType, Collections.emptyList());
        listeners.remove(listener);
    }

    @Override
    public void publishEvent(IEvent event) {
        final List<IEventHandler> handlers = listenerMap
            .getOrDefault(event.getEventType(), Collections.emptyList());
        handlers.forEach(handler -> handler.handleEvent(event));
    }
}

Trieda obsahuje jednu triedny konštantu listenerMap, do ktorej sa budú ukladať poslucháča jednotlivých udalostí. Mapa ako kľúč používa String, ktorý budeme získavať pomocou metódy getEventType() z rozhrania IEvent. Hodnota v mape je kolekcia poslucháčov, aby sa k jednej udalosti mohlo zaregistrovať viac poslucháčov.

Nakoniec zaregistrujeme event bus do modulu pre Guice:

bind(IEventBus.class).to(EventBus.class);

Použitie

Pre zatiaľ sa obmedzíme na publikovanie udalostí, konkrétne:

  • užívateľ sa pripojil
  • používateľ sa odpojil
  • server prijal správu od užívateľa

Konzumovanie týchto udalostí necháme na budúce implementáciu. Informáciu, že sa užívateľ pripojil / odpojil, môže publikovať trieda ConnectionManager, pretože tá jediná sa to dozvie. Pridáme teda do balíčka connection dve triedy predstavujúce udalosť pripojenie a odpojenie:

ClientConnectedEvent:

public class ClientConnectedEvent implements IEvent {
    public static final String EVENT_TYPE = "client-connected";
    private final Client client;

    ClientConnectedEvent(Client client) {
        this.client = client;
    }

    public Client getClient() {
        return client;
    }

    @Override
    public String getEventType() {
        return EVENT_TYPE;
    }
}

A ClientDisconnectedEvent:

public class ClientDisconnectedEvent implements IEvent {
    public static final String EVENT_TYPE = "client-disonnected";
    private final Client client;

    ClientDisconnectedEvent(Client client) {
        this.client = client;
    }

    public Client getClient() {
        return client;
    }

    @Override
    public String getEventType() {
        return EVENT_TYPE;
    }
}

Do triedy ConnectionManager pridáme novú triednu konštantu typu IEventBus a necháme ju inicializovať v konštruktory z parametra:

private final IEventBus eventBus;

    @Inject
    public ConnectionManager(IClientDispatcher clientDispatcher, IWriterThread writerThread,
        IEventBus eventBus, ExecutorService pool, int maxClients) {
        this.clientDispatcher = clientDispatcher;
        this.writerThread = writerThread;
        this.eventBus = eventBus;
        this.pool = pool;
        this.maxClients = maxClients;
    }

Samotné udalosti budeme vyvolávať v metóde insertClientToListOrQueue(). Udalosť, že klient sa odpojil, publikujeme hneď potom, čo odstránime klienta zo zoznamu klientov:

client.setConnectionClosedListener(() -> {
    clients.remove(client);
    // Vytvoření nové události
    eventBus.publishEvent(new ClientDisconnectedEvent(client));
    if (clientDispatcher.hasClientInQueue()) {
        this.insertClientToListOrQueue(clientDispatcher.getClientFromQueue());
    }
});

Udalosť o pripojenom klientovi publikujeme po vložení klienta do threadpoolu:

pool.submit(client);
eventBus.publishEvent(new ClientConnectedEvent(client));

Posledná udalosť, ktorú budeme publikovať, je udalosť prijaté správy od klienta. Najskôr vytvoríme triedu, ktorú budeme reprezentovať danú udalosť:

public class MessageReceivedEvent implements IEvent {

    private final IMessage receivedMessage;
    private final Client client;

    MessageReceivedEvent(IMessage receivedMessage, Client client) {
        this.receivedMessage = receivedMessage;
        this.client = client;
    }

    @Override
    public String getEventType() {
        return receivedMessage.getType();
    }

    public IMessage getReceivedMessage() {
        return receivedMessage;
    }

    public Client getClient() {
        return client;
    }
}

Teraz sa presunieme do triedy Client. Opäť tu vytvoríme triedny konštantu typu IEventBus a inicializujeme ju v konstruktoru pomocou parametra:

private final IEventBus eventBus;

Client(Socket socket, IWriterThread writerThread, IEventBus eventBus) throws IOException {
    this.socket = socket;
    writer = new ObjectOutputStream(socket.getOutputStream());
    this.writerThread = writerThread;
    this.eventBus = eventBus;
}

Nakoniec v metóde run() keď prijmeme správu, tak ju publikujeme:

IMessage received;
while ((received = (IMessage) reader.readObject()) != null) {
    eventBus.publishEvent(new MessageReceivedEvent(received, this));
}

Tým by sme mali hotové publikovanie udalostí naprieč celým serverom. V budúcej lekcii, Java server - Systém pluginov , naimplementujeme systém pluginov pre ľahkú rozšíriteľnosť servera o novú funkcionalitu.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 18x (143.33 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Java

 

Predchádzajúci článok
Kvíz - Správa klientov a spojení, zapisovacie vlákno v Jave
Všetky články v sekcii
Server pre klientskej aplikácie v Jave
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Java server - Systém pluginov
Článok pre vás napísal Petr Štechmüller
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje primárně programování v Javě, ale nebojí se ani webových technologií.
Aktivity