Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

14. diel - Dátum a čas v Jave 8 - Parsovanie a porovnávanie

V minulej lekcii, Dátum a čas od Javy 8 - Úprava a intervaly , sme sa venovali prevedeniu, úprave hodnoty a časovým intervalom.

V dnešnom tutoriále sa pozrieme na čítanie hodnoty, parsovanie a porovnávanie.

Čítanie hodnoty

Hodnotu čítame pomocou metód začínajúcich na get*(), tu nás ani nič neprekvapí:

a výsledok:

Všimnite si, že na získanie čísla mesiaca sme použili metódu getMonthValue(), pretože metóda getMonth() by vrátil hodnotu z výpočtového typu Month.

Keby sme sa stretli so staršou triedou Calendar, musíme si dať pozor. Mesiace tam sú číslované od 0 namiesto od 1, ako je to v triedach LocalDate / LocalDateTime.

Parsovanie dátumu a času

Dátum a čas budeme samozrejme často dostávať v textovej podobe, napr. od používateľa z konzoly, zo súboru alebo z databázy. Asi tušíte, že na vytvorenie LocalDateTime z takejto textovej hodnoty použijeme metódu parse() priamo na dátovom type, ako to v Jave robíme vždy.

Trieda LocalDate predpokladá dátum vo formáte yyyy-mm-dd, trieda LocalDateTime dátum a čas vo formáte yyyy-mm-ddThh:mm:ss a trieda LocalTime čas vo formáte hh:mm:ss. Všetky čísla pred sebou musia mať nuly, ak sú menšie ako 10. Písmeno T uprostred formátu nie je preklep, ale naozaj oddelenie dátumu a času. To už môžeme vedieť z predchádzajúcich lekcií. Skúsme si dátum a čas:

Nezabudneme zase na importy:

Možný výsledok:

Výsledok je samozrejme rôznorodý, záleží na lokalizácii systému. Preto môžete mať výstup iný.

Vlastný formát

Oveľa často budeme ale samozrejme chcieť naparzovať dátum a čas v slovenskom tvare alebo v akomkoľvek inom tvare, východiskové oddeľovanie dátumu a času pomocou písmena T nie je práve user-friendly:)

Výsledok:

Keby sme chceli treba špecifikovať vlastný formát v metóde ofPattern() a musel by formát obsahovať napríklad kľúčové písmeno m (normálne by to chcelo počet minút), môžeme ho escapovať pomocou jednoduchých apostrofov '. Skúsime naparsovať napríklad 10h:20m:30s:

Výstup:

Porovnávanie inštancií

Pretože Java nepodporuje preťažovanie operátorov, porovnávame dátumy (píšu schválne češtinsky nesprávne, dátami je v IT zavádzajúce slovo) pomocou metód na to určených. Metódy začínajú na is*(), vymenujme si ich:

  • isAfter(datum) - Vracia, či je inštancia za dátumom/dátom a časom odovzdávanej inštancie (či je hodnota väčšia).
  • isBefore(datum) - Vracia, či je inštancia pred dátumom/dátom a časom odovzdávanej inštancie (či je hodnota menšia).
  • isEqual(datum) - Vracia, či je inštancia nastavená na rovnaký dátum a/alebo čas ako je odovzdávaná inštancia (či je hodnota rovnaká).
To bolo jednoduché, že? Keď už sme pri metódach is*(), uveďme si aj zvyšné dve:
  • isLeapYear() - Vracia, či je inštancia nastavená na priestupný rok alebo nie.
  • isSupported(ChronoUnit) - Vracia, či inštancia podporuje prácu s danou chrono jednotkou (napr. LocalDate nebude vedieť ChronoUnit.HOURS, pretože neobsahuje informáciu o čase).
Ukážme si príklad:

Doplníme chýbajúci import:

Výsledok:

Ďalšie triedy

Okrem tried LocalDateTime, LocalDate a LocalTime sa môžeme stretnúť aj s niekoľkými ďalšími triedami, ktoré využijeme skôr pri aplikáciách, ktoré sú na práci s dátumom a časom založené. Nemusíme sa ich ľakať, vo väčšine prípadov si vystačíme s triedou LocalDateTime, ale mali by sme o nich mať povedomie.

Instant

Trieda Instant je pre dátum a čas, ale nie v poňatí kalendára a prechodov na letný čas. Je to počet nanosekúnd od dátumu 1.1.1970, teda jeden bod na časovej osi UTC (univerzálneho času). Keď si kdekoľvek na Zemi napíšete aplikáciu s týmto kódom:

a importom:

Dostaneme na výstup vždy to isté, napríklad:

Trieda Instant pozná len univerzálny čas a ten sa bude líšiť od reálneho času v danej oblasti.

Triedy OffsetDateTime a ZonedDateTime

Už vieme, že Instant je univerzálny čas a LocalDateTime má v sebe ten čas, ktorý je na danom území. Zo samotného LocalDateTime nedokážeme získať bod na univerzálnej časovej osi, pretože nevieme na akom je území.

Čo nám chýba je teda kombinácia týchto dvoch, lokálne korektný čas, ktorý by v sebe zároveň niesol informáciu o území (časovej zóne) a tým pádom mohol byť univerzálne prevádzaný medzi rôznymi časovými zónami. Práve na to slúži trieda ZonedDateTime.

V Jave nájdeme aj triedu OffsetDateTim, ktorá je taký medzičlánok, ktorý umožňuje zaznamenať časový posun, ale nemá plnú podporu zón.

Trieda ZoneId

Časové zóny sú v Jave reprezentované triedou ZoneId. Poďme si urobiť jednoduchú ukážku dátumu s časovou zónou:

Nezabudneme na potrebné balíčky:

Výstup:

Áno, je to veľa tried, berme to skôr ako informácie, ku ktorým sa môžeme vrátiť až ich budeme potrebovať. Je dobré mať povedomie o tom, ako sa s dátumom pracuje. V Jave je tried vždy viac, než v ostatných jazykoch. Skúsme si vypestovať trpezlivosť a nejakú odolnosť voči tejto skutočnosti, zas sme kvôli tomu lepšie plateniu:) Nabudúce budeme zas chvíľu prakticky programovať, aby sme si od teórie oddýchli.

Epochy

Na úplný záver si poďme ešte predstaviť niekoľko posledných metód na triede LocalDateTime.

  • ofEpochSecond() - Statická metóda nám umožňuje vytvoriť dátum a čas z tzv. Unix timestamp, v ktorom sa dátum a čas často ukladal najmä v minulosti. Je to veľké číslo označujúce počet sekúnd od dátumu 1.1.1970 (začiatok unixovej epochy), musíme uviesť aj nanosekundy (väčšinou 0) a časovú zónu, čo je najčastejšie ZoneOffset.UTC. Metóda je dostupná aj na triede LocalDate ako metóda ofEpochDay(), kde prijíma počet dní namiesto sekúnd.
  • toEpochSecond() a toEpochDay() - Metódy opačné k dvom predchádzajúcim, prevádza hodnotu na počet sekúnd/dní od roku 1970.
To je k dátumu a času od Javy verzie 8 naozaj všetko.

V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 12. lekcii OOP v Jave, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
Dátum a čas od Javy 8 - Úprava a intervaly
Všetky články v sekcii
Objektovo orientované programovanie v Jave
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Riešené úlohy k 12. lekcii OOP v Jave
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
1 hlasov
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity