IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

4. diel - Tvorba sudoku v Xamarin - Nahranie aplikácie do mobilu

V minulej lekcii, Tvorba sudoku v Xamarin - Základné užívateľské rozhranie , sme si naprogramovali základné používateľské rozhranie.

V dnešnom Xamarin tutoriále si ukážeme, ako nahrať aplikáciu do iPhonu a Androidu, ako nastaviť mobil pre vývoj, a ako aplikáciu debugovať.

Nahranie aplikácie do mobilu

Ak vyvíjame aplikáciu na platforme Xamarin, môžeme pre testovanie použiť vstavaný simulátor. Pokiaľ nemáme zapnutú hardvérovú akceleráciu, je simulátor nepoužiteľný, pretože je neuveriteľne pomalý.

My ale chceme reálne testovať našu aplikáciu priamo na mobile. To ale vyžaduje dva úplne odlišné prístupy, jeden pre iOS a druhý pre Android. Je to spojené s filozofiou firiem. Apple presadzuje uzavreté systémy, zatiaľ čo Google zase otvorené systémy. Každý zo systémov má svoje výhody aj nevýhody.

Platforma iPhone (iOS)

Začneme s nahraním aplikácie do iPhone, platformy iOS. Na to, aby sme mohli vyvíjať aplikácie pre iOS musíme:

  • splniť základné predpoklady,
  • získať AppleID,
  • definovať parametre aplikácie.
Základné predpoklady

Prvým základným predpokladom je vlastniť iPhone:-)

Ďalej potrebujeme účet u Apple, aby sme získali AppleID. Je to len registrácia na stránkach Apple, kde v podstate zadáme prihlasovacie meno, heslo a e-mailovú adresu.

A do tretice potrebujeme nainštalovať Visual Studio 2022, buď na platforme Windows alebo Mac.

Získanie AppleID

Každá aplikácia pre iOS musí mať pridelené svoje jednoznačné identifikačné číslo AppleID, ktoré prideľuje Apple. Môžeme ich získať zadarmo alebo za poplatok :-)

Zadarmo

Možnosť získať AppleID zadarmo existuje len preto, aby existovala:-) .

Musíme mať totiž počítač Mac, na ktorom beží vývojový nástroj XCode. XCode je podobný Visual štúdiu, ale určený pre platformu Apple, pre ktorú je voľne stiahnuteľný. V XCode vygenerujeme aplikáciu, v ktorej nám bude pridelené AppleID, a to potom vo VS2022 použijeme. Životnosť takto vytvorenej aplikácie je ale obmedzená na niekoľko dní, potom sa na mobile zablokuje. Je to vyslovene iba pre rýchle testovanie.

Za poplatok

Druhou, spoplatnenou možnosťou, je stať sa Apple developerom. Po zaregistrovaní v Apple developer program a zaplatení 99 USD na účet Apple, sa staneme Apple vývojárom na jeden rok. Máme možnosť získať zo stránok Apple 50 kľúčov pre naše aplikácie.

Definovanie parametrov aplikácie

Po získaní AppleID už môžeme vo VS2022 definovať požadované parametre aplikácie. V menu sa navigujme na Debug->Options->Xamarin->Apple Accounts->Add->Individuals Account. Otvorí sa nám okno Individual Account...:

API key - Xamarin aplikácie Sudoku v C# .NET

V okne zadáme do poľa:

  • Name názov aplikácie,
  • Issuer ID - dodá Apple,
  • Key ID - dodá Apple a
  • Private key súbor - dodá Apple.
Testovanie iPhonu (iOS)

V tomto okamihu sme teda zvládli:

  • pripojiť iPhone cez USB kábel a
  • overiť dôveryhodnosť pomocou 6-miestneho kódu, ktorý nám Apple zaslal buď na e-mail alebo priamo do telefónu.
Teraz teda môžeme pristúpiť k nahraniu aplikácie do mobilu. V hornej lište Visual Studia 2022 musíme navoliť správne nastavenia, ako je vidieť na políčkach Debug, iPhone a SudokuX.iOS:
Ladenie iOS - Xamarin aplikácie Sudoku v C# .NET

Po stlačení tlačidla iPhone užívateľa Daniel sa aplikácia nahrá do telefónu.

Alternatívne môžeme použiť aj VisualStudio 2022 for Mac a ladiť aplikáciu priamo z Macu.

Ako vidieť, nie je to tak úplne jednoduché, ale nakoniec máme svoju aplikáciu nahranú v iPhone :-)

Platforma Android

Nahrať aplikáciu pre platformu Android je relatívne jednoduchšie. Android je otvorená platforma, ktorú Google poskytuje firmám, ktoré vyrábajú mobily. Tieto firmy si ju prispôsobujú, takže nie je možné uviesť presný postup nahrania aplikácie. Isté ale je, že nemusíme Google nič platiť, pokiaľ aplikáciu nechceme zverejniť na Google Play.

Pokiaľ by sme chceli aplikáciu zverejniť, potom musíme zaplatiť cca 25 USD ročne.

Postup nahrania aplikácie

Uvedieme si teda približný postup nahrania aplikácie v štyroch krokoch.

Vývojársky režim

Na mobile sa musíme prepnúť do vývojárskeho režimu. V nastaveniach telefónu nájdeme informácie o telefóne a číslo zostavy. Skoro na každom telefóne je to vždy trochu inde, ale jednoducho to musíme nájsť. Potom na číslo zostavy budeme klikať tak dlho, až sa nám zobrazí oznámenie, že sme autor:

Vyvojár - Xamarin aplikácie Sudoku v C# .NET
Ladenie cez USB

Po zvládnutí prvého kroku sa na väčšine mobilov, v nastaveniach, zobrazí sekcia Vývojárske možnosti. V sekcii je nutné povoliť Ladenie cez USB.

Prenos súborov

Po pripojení mobilu k počítaču sa nám zobrazí otázka, ako chceme využiť USB. Vyberieme možnosť Prenos súborov.

Dôveryhodnosť počítača

Posledným krokom je overenie dôveryhodnosti počítača so zobrazením digitálneho odtlačku RSA počítača, čo samozrejme musíme potvrdiť.

Testovanie Androidu

Po vykonaní vyššie uvedených štyroch krokov, overíme na mobile úspešnosť zobrazením Informácie o softvéri:

Ladenie USB key - Xamarin aplikácie Sudoku v C# .NET

A vo Visual Studiu potom môžeme v rozbaľovacej ponuke vidieť:

Vzber mobilu - Xamarin aplikácie Sudoku v C# .NET

Debugovanie aplikácie

Z vyššie ukázanej rozbaľovacej ponuky vyberieme náš mobil. Ten sa nám potom zobrazí v lište, kde na obrázku vyššie vidíme SudokuX.Android. Stlačíme kláves F5. Nahraná aplikácia sa v mobile spustí a nám sa sprístupnia tieto hlavné debugovacie možnosti:

  • vloženie break pointu F9,
  • krok cez funkciu (step over) F10,
  • krok dovnútra funkcie (step into) F11,
  • skok na koniec funkcie (step out) SHIFT + F11,
  • pokračovanie programu (continue) F5,
  • ukončenie debbugingu (stop debbuging) Shift + F5,
  • pozrieť hodnotu premenných (watching).
Nahranie aplikácie užívateľovi

Nakoniec si ukážeme, ako nahrať našu aplikáciu do mobilu za účelom jej používania užívateľom, ktorý nemá Visual Studio. Popíšeme si dve možnosti.

Google play

Prvou možnosťou je zverejniť aplikáciu na Google play. Je to veľmi komplikovaná cesta a nie je zadarmo. Najprv musíme zaplatiť 25 $ za rok, aby sme mohli byť developer. Potom musíme vytvoriť projekt, kde popíšeme o čom tá aplikácia je. Ak to všetko zvládneme, tak posunieme aplikáciu Google na schválenie.

Google posúdi aplikáciu a vydá pripomienky. Jednou z pripomienok býva vek platformy, na ktorú je aplikácia určená. Google povoľuje maximálne tretiu najstaršiu platformu od aktuálne používanej.

Formát APK

Druhou možnosťou je vytvoriť z aplikácie súbor s príponou .apk, ktorý je možné na mobile inštalovať.

APK aplikáciu vytvoríme nasledujúcim spôsobom:

  1. V hornej lište Visual Studia namiesto Debug nastavíme Release.
  2. V okne Solution Explorer označíme SudokuX.Android, a potom pravým tlačidlom zvolíme Properties.
  3. Vyberieme možnosť Android Options, a potom nastavíme Android Package Format na formát apk.
  4. Pravým tlačidlom stlačíme na SudokuX.Andoid a vyberieme Archive.
  5. Po zostavení aplikácie (building) zvolíme možnosť Distibute.
  6. Vyberieme možnosť Ad Hoc.
  7. Vytvoríme Signing Identity, čo je nami zvolené meno a heslo.
  8. Označíme naše meno a dáme uložiť Save As.
Teraz už máme aplikáciu, ako súbor s príponou .apk uloženou na disku nášho počítača. Aplikáciu v mobile nájdeme napríklad pomocou voľby Moje súbory. Môžeme ju preposlať kamarátovi, ktorý si ju teraz môže nainštalovať aj bez Visual Studia:-)

V budúcej lekcii, Tvorba sudoku v Xamarin - Kontrolné mechanizmy , implementujeme kontrolné mechanizmy Sudoku. Základom bude kontrola buniek, ktorú zavoláme pri kontrole stĺpcov, riadkov aj mriežky.


 

Predchádzajúci článok
Tvorba sudoku v Xamarin - Základné užívateľské rozhranie
Všetky články v sekcii
Xamarin aplikácie Sudoku v C# .NET
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Tvorba sudoku v Xamarin - Kontrolné mechanizmy
Článok pre vás napísal Daniel Martinko
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity