20. diel - Rozšírenie v Scratchi
V minulej lekcii, Vnímanie v Scratchi , sme si popísali bloky Vnímania, ktoré máme v Scratchi k dispozícii. Niektoré z nich sme si potom vyskúšali pri tvorbe programu, v ktorom sme s mačičákom hrali na schovávačku.
V našich tutoriáloch sme už prebrali všetky bloky, ktoré môžeme pri tvorbe programov v Scratchi použiť. Ako bonus si poďme ukázať bloky z kategórie Rozšírenie. Jednotlivé rozšírenia predstavujú rôzne skupiny ďalších blokov, vyvíjaných väčšinou v spolupráci s inými spoločnosťami.
Kategórie Rozšírenie
Rozšírenia obsahujú nové bloky, ktoré umožňujú prístup k rôznym zariadeniam, ako sú senzory, mikrofóny, kamery. Ponúka aj ďalšie špeciálne funkcie napríklad pre prácu s textom, so zvukom alebo obrazom. Jednotlivé rozšírenia si postupne predstavíme a ukážeme si, ako ich v našich aplikáciách využiť.
Pridanie rozšírenia do programu
Rozšírenie do programu pridáme kliknutím na tlačidlo Pridaj rozšírenie úplne vľavo dole:
![Tlačidlo na pridanie rozšírenia - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_1.1.png)
Tým sa dostaneme na kartu Vyber rozšírenie, na ktoré si môžeme vybrať z celkom jedenástich rozšírení:
![Karta na výber rozšírenia - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_2.png)
Niektoré potrebujú pre svoje fungovanie aj rôzne hardvérové prostriedky, my sa preto zameriame na rozšírenie, na využitie ktorých nič ďalšie nepotrebujeme 😉 Zameriame sa teda na položky:
- Hudba,
- Pero,
- Vnímanie videa,
- Text na hlas,
- Preklad,
- Makey Makey.
- micro:bit – Aby sme mohli používať toto rozšírenie, musíme k aplikácii cez Bluetooth pripojiť programovateľný mikro počítač micro:bit:
![Programovateľný počítač micro:bit - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_25.png)
Ako vidíme na obrázku, jedná sa o malú dosku, ktorá má na sebe dve tlačidlá a integrovaný displej obsahujúci 25 farebných LED diód usporiadaných do piatich riadkov po piatich stĺpcoch. V spodnej časti má micro:bit tzv. piny, teda zdierky, ktoré umožňujú k zariadeniu pripojiť ďalšie komponenty. Tie je potom možné pomocou jazyka Scratch oživiť.
- LEGO MINDSTORMS EV3, LEGO BOOST, LEGO Education WeDo 2.0 – Na použitie ďalších troch rozšírení potrebujeme LEGO komponenty s motormi. Každé z uvedených rozšírení pracuje s inou sadou programovateľných komponentov. Riadiaca jednotka sady LEGO MINDSTORMS EV3 vyzerá takto:
![Motor LEGO MINDSTORMS EV3 - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_26.png)
LEGO BOOST má napríklad senzor farieb, ktorý LEGO Education WeDo nemá. LEGO Education WeDo má oproti tomu napríklad detektor pohybu. Jednotlivé sady sa teda hodia k rôznym projektom. Zatiaľ čo LEGO MINDSTORMS EV3 sa hodí skôr na tvorbu pokročilých robotov, LEGO BOOST a LEGO Education WeDo majú senzory, ktoré umožňujú stavbu jednoduchších robotov a podporujú tvorbu rôznych projektov, vrátane simulácií výrobných liniek v továrni.
- Go Direct Force & Acceleration – Na použitie blokov tohto rozšírenia potrebujeme senzor Go Direct® Force and Acceleration Sensor od spoločnosti Vernier:
![Senzor Go Direct Force and Acceleration - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_27.png)
Tento senzor vie zmerať silu ťahu za hák alebo rýchlosť otáčania okolo svojej osi, keby sme ho napríklad vzali do ruky a otáčali s ním. Vie tiež zmerať zrýchlenie a poskytuje tak informácie o pohybe v danom smere.
Poďme sa však vrátiť k rozšíreniam, ktoré je možné použiť aj bez ďalších špeciálnych komponentov.
Rozšírenie Hudba
Začneme hudbou. Na toto rozšírenie teda klikneme, čím sa nám do vývojového prostredia Scratche pridá ďalšia skupina blokov, s ktorými budeme pracovať. Rozšírenie ponúka celkom šesť nových blokov a jednu premennú.
Blok bubnuj
Tento blok prehrá zvuk vybraného bubna. Dĺžku zvuku určuje zadaný počet taktov v pravej časti bloku:
![Blok bubnuj - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_3.png)
Blok pauza
Prehrávanie naopak na zadaný počet taktov zastavíme pomocou bloku pauza:
![Blok pauza - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_4.png)
Blok hraj notu
Ďalším blokom prehráme vybranú notu na stupnici po daný počet taktov:
![Blok hraj notu - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_5.png)
Notu zadáme buď ako celé číslo, alebo ju vyberieme priamo na klávesnici piána, ktorá sa zobrazí, keď na východiskové číslo noty klikneme:
![Blok hraj notu s klávesnicou - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_6.png)
Blok nastav nástroj
V rozšírení Hudba môžeme tiež vybrať nástroj, na ktorý sa hrá. Blok nastav nástroj ponúka okrem východiskového piána napríklad gitaru, flautu alebo syntetizátor:
![Blok nastav nástroj - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_7.png)
Bloky nastav tempo a zmeň tempo
Posledné dva bloky nám umožňujú pracovať s tempom prehrávania. Pomocou
bloku nastav tempo nastavíme tempo prehrávania na
určitú hodnotu, kde 1
je najpomalší a 100
je
najrýchlejší. Pôvodnú hodnotu rýchlosti prehrávania zmeníme
o zadanú hodnotu blokom zmeň tempo. Ak v ňom
zadáme napríklad hodnotou -20
, tempo prehrávania spomalíme.
Zadaním hodnoty 20
ho opäť zrýchlime:
![Blok nastav tempo - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_8.png)
![Blok zmeň tempo - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_9.png)
Premenná tempo
Poslednú položku predstavuje premenná tempo
, v ktorej je
uložená aktuálna hodnota tempa prehrávania:
![Premenná tempo - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_10.png)
Tvorba jednoduchej pesničky
Ako praktický príklad si ukážeme, ako v Scratchi prehráme začiatok piesne Mačka lezie dierou, pes oknom:
![Začiatok piesne Mačka lezie dierou, pes oknom - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_11.png)
S trochou hudobného talentu si určite doplníte pokračovanie sami. Kód celej pesničky je potom na stiahnutie pod článkom.
Rozšírenie Pero
Pomocou blokov z rozšírenia Pero môžeme pohybom postáv maľovať čiary alebo robiť klony postáv. Poďme si to vysvetliť.
Blok smaž
Pokiaľ klikneme na tento blok alebo ho pridáme medzi bloky v programe, zmažeme všetko, čo sme pomocou pera nakreslili na scénu:
![Blok smaž - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_12.png)
Blok odtlač sa
Týmto blokom urobíme na scéne odtlačok postavy. Keď ju potom presunieme, zostane jej obrázok aj na pôvodnom mieste:
![Odtlačok postavy - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_13.gif)
Bloky pero zapni a pero vypni
Maľovanie čiary perom pri pohybe postavy nasledujúcimi blokmi zapneme alebo vypneme:
![Bloky zapni/vypni pero - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_15.png)
Blok nastav farbu pera
Ďalší blok zmení farbu čiary, ktorú za sebou postava zanecháva:
![Blok nastav farbu pera - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_16.png)
Bloky zmeň položku pera a nastav položku pera
Môžeme tiež zmeniť hodnotu vybranej položky alebo ju na danú hodnotu prenastaviť. Položky, ktoré môžeme meniť sú:
![Hodnoty, ktoré blok mení - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_18.png)
Nastavujeme ich v blokoch zmeň položku pera a nastav položku pera:
![Blok zmeň/nastav položku pera o/na - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_17.png)
Bloky zmeň hrúbku pera a nastav hrúbku pera
Hrúbku čiary, ktorú za sebou postava necháva, upravujú posledné dva
bloky. Minimálna hodnota je opäť 1
, maximum je
100
:
![Bloky zmeň a nastav hrúbku pera - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_19.png)
Program pre maľovanie s mačičiakom
Poďme si spoločne s použitím pera urobiť program na maľovanie čiar.
Začneme štartovým blokom, ku ktorému prilepíme blok opakuj stále:
![Začiatok programu - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_20.png)
Vezmeme blok keď tak a ako podmienku vložíme myš stlačená?. Túto podmienku vložíme do cyklu opakuj stále:
![Podmienka v programe - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_21.png)
Vezmeme bloky nastav x na a nastav y na a ako hodnoty do
nich vložíme premenné x myši
a y myši
. Oba bloky
vložíme do podmienky v cykle:
![Podmienka v programe s telom - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_22.png)
A nakoniec pridáme medzi štartový blok a cyklus bloky nastav hrúbku
pera na s hodnotou 10
a pero zapni:
![Program kresliacu čiaru - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_23.png)
Keď program zapneme, pri klikaní nám mačičák maľuje čiaru:
![Program kresliacu čiaru - Scratch - Scratch](images/17303/scratch/scratch_rozsireni_24.gif)
Zvyšné rozšírenia si ukážeme nabudúce. Zdrojové kódy sú ako vždy na stiahnutie pod článkom 😉
V budúcej lekcii, Rozšírenie v Scratchi druhýkrát , si popíšeme ďalšie bloky z kategórie Rozšírenie. Vysvetlíme si, na čo zostáva Rozšírenie slúži a vyskúšame si bloky rozšírenia Prelož a Text na hlas.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 6x (84.58 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Scratch