Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

IDE Code :: Blocks pre jazyk C

V minulej lekcii, Najčastejšie chyby C začiatočníkov, robíš je tiež? , sme si ukázali najčastejšie chyby začiatočníkov v C, napr. Ohľadom pomenovanie kolekcií, bool výrazov a DRY.

V tomto tutoriálu sa naučíme používať IDE Code :: Blocks, ktoré je alternatívou NetBeans, ktoré používame v hlavnom kurze. Vytvoríme si nový projekt v Code :: Blocks pomocou aplikačného menu File -> New -> Project ...

1 - Základné konštrukcie jazyka C

Ďalej máme na výber, čo chceme písať za aplikáciu. Napr .: konzolová alebo WINAPO. V našom prípade je to konzolová aplikácia, alebo ak Console Application.

Code :: Blocks_Vyber - Základné konštrukcie jazyka C

Teraz si máme vybrať jazyk, v ktorom chceme danú aplikáciu napísať. V našom prípade je to jazyk C.

Code :: Blocks_vyber_Jazyka - Základné konštrukcie jazyka C

Po vybraní jazyka si máme zadať názov projektu a cestu, kam sa bude náš projekt ukladať.

Code :: Blocks_Cesty - Základné konštrukcie jazyka C

Ďalej si vyberieme aký chceme použiť kompilátor. Ja používam GNU GCC. Zaškrtneme Create "Debug" configuration a nastavíme si cestu, kam sa nám náš program bude ukladať. Release necháme byť, ja osobne release používam len pri práci s WINAPO.

Code :: Blocks_kompilator - Základné konštrukcie jazyka C

Tak, teraz máme vytvorený náš prvý projekt. Vytvorila sa nám zložka "Sources" a v nej je náš súbor "main.c" do ktorého budeme náš kód písať.

Code :: Blocks_projekt - Základné konštrukcie jazyka C

Defaultne už je náš program hotový .:

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

int main()
{
    printf("Hello world!\n");
    return 0;
}

Teraz si náš kód pekne rozoberieme.

  • 1. riadok obsahuje #include <stdio.h>. Knižnica štádiách obsahuje základné input / output funkcie. To znamená, že nám umožní vstupně / výstupní operácie, teda načítanie a vypisovanie. Pomocou #include pripojíme hlavičkový súbor do nášho programu.
  • 2. riadok obsahuje #include <stdlib.h>. Tento hlavičkový súbor teraz potrebovať nebudeme, na čo slúži si povieme neskôr. Pre tento príklad ho môžete zmazať.
  • 4. riadok obsahuje funkciu main() ; funkcie main() má syntax typ nazev (parameter).

Funkcia main() nie je žiadna obyčajná funkcia, ale zakaždým, keď program spustíte, spustí práve funkciu main() ako prvý. Funkcia main() začína vždy zloženou zátvorkou a tak sa tiež ukončí.

  • 6. riadok obsahuje funkciu printf(). Táto funkcia nerobí nič iné, než že nám vypíše zadané dáta do konzoly.
  • 7. riadok obsahuje kľúčové slovo return, ktoré slúžia pre ukončenie funkcie a vrátenie hodnoty, ktorá bezprostredne nasleduje za slovom return.

Teraz nám program robí čo má, vypíše "Hello World!" a ukončí sa. Keď ho ale spustíme, tak len "preblikne" a nevidíme vlastne nič. Preto do programu pridáme pauzu.

scanf(" %c"); /* Nám zapauzuje program. */

Náš kód teraz vyzerá nasledovne .:

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

int main()
{
    printf("Hello world!\n");
    scanf(" %c");
    return 0;
}

A teraz nám už náš prvý program šliape ako hodinky.

Code :: Blocks_hotovy_program - Základné konštrukcie jazyka C

To je pre dnešok všetko. Dúfam, že sa vám to páčilo a že vám to bolo k niečomu užitočné.


 

Predchádzajúci článok
Najčastejšie chyby C začiatočníkov, robíš je tiež?
Všetky články v sekcii
Základné konštrukcie jazyka C
Článok pre vás napísal Зайчик
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Коммунизм для нашего будущего!
Aktivity