IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

12. diel - Modifikátor Decimate a pluginy v Blenderu

V predchádzajúcej lekcii, Pokročilejšie tvorba scény v Blenderu aneb modelujeme veža , sme modelovali vojenskú veža.

Dnes si ukážeme niečo málo z modifikátorov a pluginov. Začneme hneď jedným konkrétnym, ktorým je Decimate.

Modifikátor Decimate

Modifikátor Decimate znižuje počet vertexov v objekte, trochu ľudskejšie povedané, znižuje body, z ktorých je objekt stvorený. Použijeme ho pred renderovaním veľké a zložité scény, aby sme ušetrili čas.

Tu nájdeme modifikátor decimate - Základy Blenderu

Tento modifikátor má tri možnosti:

  • Prvý z nich je možnosť Collapse, ktorá je asi aj tou najpoužívanejšie. Funguje tak, že vezmeme hrany objektu a tie prevedieme na vertexy. Neľakajte sa, že by ste museli vyberať hrany ručne, toto robí Blender sám a zároveň vyberá tie hrany, ktoré najmenej zmení tvar objektu, keď je prevedieme na body. Počet hrán prevedených na vertexy určujeme znižovaním a zvyšovaním Ratio.

Ratio funguje v desatinných číslach - 1,00 znamená, že je 100 percent hrán v pôvodnom stave, 0 logicky znamená, že nie je žiadna hrana pôvodnej.

Základy Blenderu
  • Pod Faktorom vidíme ešte možnosti Triangulate a Symmetry. Triangulate zaisťuje, že budú všetky plochy trojuholníkovité. Symmetry zaisťuje, že bude objekt čo najviac symetrický. Vedľa Symmetry je napravo malé políčko, kde môžete vybrať, podľa ktorej osi bude objekt symetrický.
Základy Blenderu
  • Poslednou možnosťou je potom Un-subdivide. Ten funguje na princípe toho, že odstráni 2 plochy a namiesto nich dá 1. Používa sa, keď chceme zachovať čo najpresnejšie tvar telesa. Počet vertexov však neznižuje zrovna efektívne.
Základy Blenderu

Pluginy

Pluginy vám všeobecne uľahčí prácu v Blenderu, sú to takzvané addony, ktoré sú vytvorené užívateľmi práve na tento účel. Tieto pluginy sa pridávajú v záložke Edit - Preferences.

Základy Blenderu

Po vybraní tejto voľby sa vám otvorí nové okno Blenderu a tam už len stačí vybrať možnosť Add-ons. Následne už môžete pluginy voľne pridávať.

Základy Blenderu

Vždy, keď pridávate nejaký plugin, nezabudnite tiež stlačiť aj tlačidlo Install, ktoré sa nachádza vpravo hore.

Základy Blenderu

Základné info o pluginoch by sme mali. Teraz je na čase si ukázať niektoré z tých najužitočnejších.

Sapling Tree Gen

Tento plugin vie vytvárať stromy. Keď si ho vyhľadáte a nainštalujete, tak môžete jednoducho pridať strom pomocou možnosti Curve - Sapling Tree Gen.

Tu môžete strom pridať - Základy Blenderu

Pridá sa strom a vľavo dole vyskočí menu, kde ho následne môžete ľubovoľne upravovať.

Pozor! Tento objekt však môžeme upravovať len do tej doby, kým s ním neurobíme nejakú ďalšiu interakciu.

Teraz si pár takých úprav ukážeme. Zatiaľ zostaneme len pri záložky Geometry.

Základy Blenderu
Bevel

Toto políčko zabezpečuje, aby bol strom viditeľný a nebol iba krivka (curve). Bevel sa ďalej delí na:

  • Bevel resolution - tu určujeme, ako veľmi bude strom hladký či hranatý.
  • Curve resolution - toto robí úplne to isté, ako Bevel resolution, akurát u krivky, podľa ktorej sa zobrazuje strom.
  • Branch distribution, Branch rings a Random seed - pomocou týchto ďalších nástrojov potom upravujeme strom podľa ľubovôle.
Základy Blenderu

Keď v hornej záložke prejdete z Geometry na Leaves a tam začiarknete políčko Show leaves, tak sa vám logicky zobrazí listy. A tie môžete zase ľubovoľne upravovať, len si to vyskúšajte.

Základy Blenderu

Add curve: Extra objects

Tento addon pridáva do Blenderu veľa nových typov kriviek.

Add mesh: Extra objects

Tento addon pridáva veľa nových tvarov, napríklad diamanty.

Archipack

Archipack je plugin, ktorý do Blenderu pridáva možnosť editovať stavby a miestnosti v reálnom čase. Tento plugin už nejakú dobu používam v kombinácii s addon Blender kit. My si pre vysvetlenie týchto dvoch pluginov skúsime ich pomocou vytvoriť jednoduchú miestnosť s nábytkom. Než sa do toho pustíme, ukážeme si ešte pár tipov v súvislosti s ovládaním:

  • Objekty z Archipacku môžeme pridať skratkou Shift + A.
  • Keď pridáme treba múr, tak kým nekliknete pravým tlačidlom myši niekam v priestore, môžeme múr voľne editovať pomocou šípok, ktoré sa u nej zobrazí.
Základy Blenderu

Ovládanie je celkom intuitívne, tak si ho vyskúšajte. Pomocou šípok môžeme editovať výšku múru, dĺžku a šírku. Ďalej môžeme akokoľvek upravovať a pridávať jej pokračovanie a okrem iného môžeme aj editovať uhol, ktorý múr zviera v rohu.

Keď stlačíme N, zobrazí sa nám menu v pravom hornom rohu obrazovky, viď obrázok nižšie:

Základy Blenderu

V tomto menu vyberieme záložku Create.

Základy Blenderu

Tu už vidíme veci, ktoré môžeme pridať k stene, ktorú už máme vytvorenú. Ak by sme teda chceli pridať potrebné okno, klikneme na sipecka vedľa políčka s oknom.

Základy Blenderu

Keď to urobíme, otvorí sa nám taký tmavý obdĺžnik, viď obrázok nižšie:

Základy Blenderu

Ak sa vám stalo, že máte tento obdĺžnik prázdny, musíte ísť do Preferences a tam si nájsť možnosť Archipack. Keď ju nájdete, uvidíte vedľa nej malú sipecka. Na tú kliknite a otvorí sa vám rozšírené nastavenia Archipacku, viď obrázok nižšie:

Základy Blenderu

Tu už stačí len vybrať tlačidlo Render presets thumbs.

Základy Blenderu

Otvorí sa vám čierne okno. To nechajte bežať a keď sa vám prestane načítavať Blender, pokojne ho zatvorte. Blender potom znova skúste otvoriť, potom už by to malo fungovať. O Archipacku si toho určite povieme viac, toto by však pre dnešné lekciu zatiaľ stačilo.

Blender kit

Blender kit je addon, ktorý z Blenderu urobí "webový prehliadač". Potom, čo si ho nainštalujete, do neho máte prístup skrz lištu hore uprostred obrazovky, pozri:

Základy Blenderu

To malé oko vedľa vyhľadávacie lišty zobrazuje, či sú výsledky viditeľné alebo nie. Je to kvôli tomu, aby vás to nerušilo pri modelovaní. V Blender kitu môžeme tiež hľadať materiály a štetce (brushes), a to keď vedľa vyhľadávacie lišty prekliknite z Find models na Find materials alebo Find brushes.

To už je pre dnešné lekciu všetko.

V ďalšej lekcii, BlenderKit, Archipack a ďalšie pluginy v Blenderu , sa poriadne naučíme ako pracovať s addony BlenderKit a Archipack a prejdeme si ako vyberať modely z internetu.


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 4x (6.56 MB)

 

Predchádzajúci článok
Pokročilejšie tvorba scény v Blenderu aneb modelujeme veža
Všetky články v sekcii
Základy Blenderu
Preskočiť článok
(neodporúčame)
BlenderKit, Archipack a ďalšie pluginy v Blenderu
Článok pre vás napísal Radim Guichen
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity