Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

7. diel - Tvorba múru z tehál pomocou nodov v Blendi

V minulej lekcii, Vytvorenie obkladu pomocou nodov v Blendi , sme si ukázali nod Brick Texture, ktorým sme vytvorili dlažbu. Ďalej sme si ukázali Node Groups a ich základné nastavenia a využitie.

V dnešnom tutoriáli textúr v Blendere sa dozvieme, ako vytvoriť tehlovú stenu pomocou nodu Brick Texture. Preberieme tiež nod Displacement, ktorý umožňuje modifikovať povrch objektu. Nakoniec si prax ukážeme, ako vkladať skupiny nodov..

Tvorba tehlovej steny v Blendi

Textúru tehlovej steny budeme tvoriť na objekte Plane. Stlačíme teda Shift + A. V menu Add rozklikneme kategóriu Mesh a zvolíme Plane. Vložíme si Brick Texture. K nodu si pripojíme nody Texture Coordinate a Mapping. Hodnotu Scale nastavíme na 2:

Základné nastavenie Brick Texture - Základy tvorby textúr v Blendi

Upravíme si tvar tehál, aby textúra vyzerala lepšie. Vložíme si nod Noise Texture a nastavíme Detail na 15 a Scale na 50. Nod zapojíme do Mortar Smooth na nodu Brick Texture. Nakoniec do nodu Noise Texture zapojíme nod Mapping:

Vloženie Noise Texture - Základy tvorby textúr v Blendi

Ďalej si pomocou nodu Noise Texture vytvoríme výraznejší detail textúry. Do nodu zapojíme opäť nod Mapping. Detail si nastavíme na hodnotu 15 a Scale si nastavíme na 8. Teraz si musíme spojiť nod Brick Textrue a nod Noise Texture. Označíme si ich a stlačíme Ctrl + 0. Noise Texture si zapojíme do vstupu Fac a Brick Texture do A:

Mix nodov - Základy tvorby textúr v Blendi

Pripravíme si farby textúry. Na nodu Brick Texture máme 3 možnosti nastavenia farieb. Pomocou Color1 a Color2 nastavujeme farby tehál. Nastavíme si tu HEX farby na E76241 a 7C2821. Mortar si nastavíme na tmavo šedú (HEX: 5D5D5D). V node Mix si B nastavíme na hnedú (HEX: 461C0F). Tým zvýrazníme farbu textúry:

Nastavenie farieb - Základy tvorby textúr v Blendi

Ďalej si vložíme dva nody Bump, ktoré nám textúru vykreslia na povrch. Do prvého nodu Bump si zapojíme nody Brick Texture a Strenght nastavíme na hodnotu 1. Do druhého zapojíme Noise Texture a hodnotu Strength nastavíme na 0.200. Ďalej prvý nod Bump zapojíme do vstupu Normal na druhom node Bump. A nakoniec druhý nod zapojíme do vstupu Normal na nodu Principled BSDF:

Nod Bump - Základy tvorby textúr v Blendi

Nod Displacement

Nod Displacement slúži na úpravu povrchu pomocou procedurálnych textúr alebo PBR textúr. Vďaka nemu môže jednoduchý objekt vyzerať zložito a realistickejšie bez toho, aby bol skutočne zložitý. Nájdeme ho v menu Add > Vector > Displacement:

Vloženie nodu Displacement - Základy tvorby textúr v Blendi

Nastavenie nodu Displacement

Poďme si ukázať rozhranie nodu Displacement:

Nod Displacement - Základy tvorby textúr v Blendi

Vstupy

Vstupy nodu sú:

  • Height - slúži na textúru, ktorú nod použije na úpravu povrchu,
  • Midlevel - je hodnota, ktorá nastavuje, či textúru posunie na povrchu dovnútra alebo von (nižšie hodnoty zatlačia textúru dovnútra a väčšie zase von),
  • Scale - je nastavenie, ako veľmi textúra bude vidieť na povrchu objektu,
  • Normal - je štandardný normálový vstup.
Výstupy

Výstup nodu sú:

  • Displacement - je výstup, ktorý má byť pripojený k Material Output.

Vlastnosti

Jednou z vlastností nodu, ktorá je pre nás teraz dôležitá, je Object Space - nod tvaruje textúru na povrchu objektu pomocou Scale.

Využitie nodu Displacement

My si pomocou tohto nodu ukážeme, ako verne vykresliť hotovú textúru na povrch objektu. Najprv však treba urobiť niekoľko vecí. Ako prvé si na plochu vložíme modifikátor Subdivision Surface.

Ako pracovať s modifikátorom Subdivision Surface sme preberali v Úvode do modifikátorov v Blendi.

V ňom sa prepneme do režimu Simple a zapneme Adaptive Subdivison:

Nastavenie modifikátora Subdivision Surface - Základy tvorby textúr v Blendi

Ďalej musíme prepnúť režim z Eevee na Cycles. Prepneme sa do Render Properties av Render Engine si zvolíme Cycles. Ďalej si ešte nastavíme Experimental a GPU Compute:

Nastavenie Cycles - Základy tvorby textúr v Blendi

Nod Displacement zatiaľ funguje len v Cycles.

Vložíme si teda nod Displacement, aby sme textúru previedli na povrch plochy. Do vstupu Height zapojíme Brick Texture. Ďalej výstup Displacement zapojíme do vstupu Displacement na nodu Material Output:

Nastavenie nodu Displacement - Základy tvorby textúr v Blendi

Ďalej sa prepneme do režimu Rendered. Stlačíme Z az menu Shading vyberieme Rendered:

Režim rendered - Základy tvorby textúr v Blendi

Na nodu Displacement si nastavíme hodnotu Scale na 0.050. A vidíme, že sa nám z plochy vytvoril múr z tehál:

Nastavenie Scale na nodu Displacement - Základy tvorby textúr v Blendi

Práca s bodmi a Node Groups

Keď vytvárame zložitejšiu textúru, nody a ich spojenie sa nám občas prekrývajú. Keď ich je veľa, ľahko sa v tom môžeme stratiť. V minulej lekcii Vytvorenie obkladu pomocou nodov v Blendere sme si ukázali zhlukovanie nodov pomocou skupiny nodov - Node Group. Pozrieme sa, ako si našu dnešnú prácu sprehľadníme pomocou bodov a skupiny uzlov. V praxi si tiež ukážeme, ako vkladať skupiny nodov pomocou Node Group.

Vytváranie bodov

Pozrime sa na našu textúru múru z tehál:

Textúra múru - Základy tvorby textúr v Blendi

Je to pomerne neprehľadné. Môžeme to ale takto upraviť:

Upravená textúra múru - Základy tvorby textúr v Blendi

Body, ktoré vzniknú medzi uzlami, vytvoríme pomocou Shift a ľavého tlačidla myši:

Vytváranie bodov - Základy tvorby textúr v Blendi

Vkladanie Node Group

Ako už vieme, je možné skupiny nodov vkladať do iných projektov. Ukážeme si, ako na to. Najprv si vytvoríme Node Group z aktuálnej textúry múru:

Node Group - Základy tvorby textúr v Blendi

Náš aktuálny projekt s textúrou si uložíme ako Brick do počítača a otvoríme si nový projekt. Aby sme nemuseli zatvárať Blender, tak v ľavej hornej lište klikneme na File > New > General. To nám vytvorí nový projekt:

Vytvorenie nového projektu - Základy tvorby textúr v Blendi

Pre vloženie skupiny si opäť v ľavej hornej lište rozklikneme File a tentoraz zvolíme Append. To nám zobrazí prieskumníka vyhľadávania. Prostredníctvom neho si nájdeme v našom počítači uložený projekt s textúrou a rozklikneme si tento súbor:

Vyhľadanie Node Group - Základy tvorby textúr v Blendi

Vidíme množstvo zložiek. My si rozklikneme zložku NodeTree:

Priečinok NodeTree - Základy tvorby textúr v Blendi

Zložky obsahujú všetky dáta z daného projektu. Môžeme teda vkladať do iného projektu nielen skupiny nodov, ale napríklad aj textúry, objekty, scény alebo svetlá.

Po otvorení zložky vidíme našu skupinu nodov. Klikneme na nej a dole vpravo stlačíme Append. Tým vložíme skupinu do nášho projektu:

Vloženie Node Group do projektu - Základy tvorby textúr v Blendi

Prepneme sa do priestoru Shading av Shader Editore stlačíme Shift + A pre otvorenie menu Add. Zvolíme kategóriu Group, kde môžeme vidieť našu skupinu nodov:

Vloženie Node Group - Základy tvorby textúr v Blendi

Tú si vložíme a zapojíme ju do Principled BSDF:

Nastavenie Node Group - Základy tvorby textúr v Blendi

V celom kurze sme sa naučili základy tvorby rôznych textúr a ich aplikáciu na 3D modely v Blenderi. Teraz máme pevný základ na vytváranie realistických a esteticky atraktívnych textúr pre svoje budúce projekty.

V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 4.-7. lekciu Tvorby textúr v Blendi, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 3x (130.67 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Základy textur

 

Predchádzajúci článok
Vytvorenie obkladu pomocou nodov v Blendi
Všetky články v sekcii
Základy tvorby textúr v Blendi
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Riešené úlohy k 4.-7. lekciu Tvorby textúr v Blendi
Článok pre vás napísal Lukáš Láznička
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity