11. diel - Inkscape - Farebné prechody a výplň vzorkou
V minulej lekcii, Text v Inkscape - Pokročilé úpravy , sme sa naučili vkladať do textu špeciálne znaky, umiestniť ho na krivku alebo do rámca a inštaláciu ďalšieho fontu.
V dnešnom Inkscape tutoriále si ukážeme ďalšie možnosti výplní, ako sú farebné prechody a výplň vzorkou. Možnosti pokročilej úpravy nájdeme v dialógovom okne Výplň a ťah, v ktorom sme už pracovali.
Farebné prechody v Inkscape
Dialógové okno Výplň a ťah je možné vyvolať trojakým
spôsobom. Môžeme použiť výber z Panelu ponúk >
Objekt > Výplň a ťah. Ďalej je ešte možné použiť
ikonu pre Výplň a ťah*[ 00_opravy/11_lekce/vypln_a_tah.svg
]
, ktorú nájdeme *Príkazové lište:
Najrýchlejší a najpohodlnejší spôsob na vyvolanie dialógového okna je dvojklik na Výplň a ťah pod Paletou farieb v ľavom dolnom rohu.
Teraz si preberieme možnosti tohto okna pre farebné prechody.
Lineárny prechod
Tu je v prvom riadku aktívna ikona pre Lineárny
prechod
:
Len na pripomenutie, záložky Výplň a Farba ťahu sú identické, len každá pracujú s inou časťou objektu. Štýl ťahu ovplyvňuje typ obrysu, hrúbku alebo zakončenie čiary.
Prvá ikona na záložke Výplň (krížik)
zruší všetku výplň. Druhá ikona
umožňuje nastaviť výplň bez akýchkoľvek ďalších
efektov. Všetko už bolo spomenuté v lekciách Práca s objektmi
obdĺžnik a štvorec a Práca s
objektmi kruh, mnohouholník, hviezda. Tretia ikona umožňuje
používať lineárny prechod
. Kliknutím na ňu sa na vybraný objekt pridá farebný prechod a podponuka
dialógového okna sa zmení:
Lineárny prechod tvoria dve tiahla (hranaté tiahlo značí začiatok prechodu, okrúhle jeho koniec). Každé tiahlo je možné uchytiť ľavým tlačidlom myši a posúvať. Mení sa tým prechod farieb. Na obrázku je zelená farba iba v ľavom tiahle, v pravom je nastavená priehľadnosť zelenej. Aktiváciou tiahla (kliknutím ľavým tlačidlom myši) je možné pridať inú farbu:
Do pravého tiahla bola pridaná žltá farba a bola zrušená priehľadnosť
(na obrázku úplne dole A:
a hodnota 100
). Farbu
môžeme meniť s použitím Palety farieb alebo v dialógovom
okne:
Pod voľbou Prechod, ktorý si ďalej vysvetlíme, máme
farebnú škálu umiestnenú medzi dve zarážky. Zodpovedajú
tiahlom editačného prechodu na obrázku obdĺžnika. Nabehnutím myši na
túto škálu sa kurzor zmení na plus. Kliknutím sa potom pridá ďalšia
zarážka, ktorej môžeme tiež nastaviť farbu alebo priehľadnosť. Zarážka
posunu znamená jej umiestnenie na škále. 0
je začiatok,
1
je koniec. Ak chceme mať zarážku uprostred, zvolíme hodnotu
0,5
. RGB znamená farebný model.
Ide o spôsob miešania farieb používaný vo farebných monitoroch, teda
nepotrebuje vonkajšie svetlo na rozdiel napr. od CMYK modelu,
čo je miešanie farieb na tlačiarňach. Ďalších farebné modely si treba v
prípade potreby naštudovať.
Nie je tu na mieste rozoberať farebné modely, len si dovoľme upozornenie. Pokiaľ pracujeme v RGB, obrázok sa po tlači nezobrazí v takých farbách, aké sme si predstavovali. Je to preto, že na tlačiarni sa miešajú farby inak (spomínaný CMYK). Voľbu CMYK v starších verziách Inkscape nenájdeme a pridanie tohto farebného modelu do vyššej verzie Inkscape je možné považovať za veľký pokrok.
Farebné zarážky je možné v dialógovom okne vidieť aj ako kolieska vľavo od farebných škál jednotlivých farieb. Pozor na to, že je tu RGB (red, green, blue) preložené ako Č, Z a M (červená, zelená a modrá). Na obrázku sú dva obdĺžniky, ten vľavo má dve zarážky, ten vpravo tri:
Farebné modely, ktoré vytvoríme, sa ukladajú a môžeme ich použiť na ďalšie objekty. Ich zoznam uvidíme po rozkliknutí ponuky Prechod (po nabehnutí myši sa zobrazí bublina Knižnica prechodov):
Farebný prechod je tu zložený z dvoch častí - farebné
ukážky a názvu. Kliknutím do vygenerovaného
číselného názvu ho možno zmeniť napríklad na strakatý
. Pre
ďalšie objekty teda stačí iba na ne kliknúť a vybrať z ponuky farebný
prechod. Máme tým záruku, že všetky objekty budú mať rovnaký
farebný prechod. V prípade, že daný farebný prechod zmeníme
(napríklad inú farbu), zmení sa aj pri všetkých ostatných
objektoch na pracovnej ploche s rovnakým prechodom.
Obojstranná šípka v dialógovom okne mení gradient (prechod) do opačného smeru. Ponuka Opakovať slúži na opakovanie prechodu. Najprv ho musíme zmenšiť, aby bolo možné ho opakovať. Vľavo hore je zdrojový obrázok a vedľa neho skrátený gradient s tiahlami:
Pri oboch spodných obrázkoch sa prechod opakuje. Z rozbaľovacej ponuky
Opakovať bola na prvý obrázok vľavo dole použitá voľba
Priamy, pri druhom vpravo dole voľba Reflected. Pre rýchlu
základnú editáciu farebného prechodu je možné kliknúť na ikonu
Tvorba a úpravy farebných prechodov*[
00_opravy/11_lekce/upravy_barev_prechodu.svg ]
na *Paneli nástrojov.
Keď potom klikneme dvojklikom na vytvorený objekt a zobrazí sa gradient s tiahlami. Predvolené je tiež s priehľadnosťou:
Lišta nástroja sa samozrejme zmení a možno tu vidieť rovnaké ikony ako v dialógovom okne Výplň a ťah. Je teda na každom užívateľovi, aký variant pre editáciu prechodov je pre neho príjemnejší:
Kruhový prechod
Ikona
vedľa Lineárneho prechodu vytvára Kruhový prechod. Práca
s ním je úplne identická ako pri lineárnom. Možno ho použiť na všetky
objekty, nie iba na kruhové:
Sieťkový prechod
Sieťkový prechod je možné aktivovať dvojakým spôsobom.
Najrýchlejšia cesta je kliknúť na ikonu Tvorba a úpravy sieťok*[
00_opravy/11_lekce/sitky_ikona.svg ]
na *Paneli nástrojov.
Lišta nástroja potom ponúka všetky dostupné možnosti na editáciu sieťky. Prvé dve ikony sú určené pre typ gradientu (sieťkový alebo kónický). Ďalej je možné zvoliť, či sa má sieťka vytvoriť vo výplni alebo v obryse. Riadky a stĺpce ovplyvnia hustotu sieťky, môžeme meniť editačné strany medzi uzlami sieťky. Praktické je kvapkadlo. Nastavenie merítka volíme podľa veľkosti objektu a na záver je tu vyhladenie:
Sieťkový gradient
Nástroj Sieťkový gradient nájdeme pod touto ikonou
. Sieťka je vlastne tvorená niekoľkými
prechodmi, pri ktorých je možné naďalej editovať
nielen pridávanie farieb, ale aj ich
tvar:
Farby sa pridávajú do jednotlivých uzlov klikaním myši buď nástrojom Tvorba a úprava sieťok alebo Úprava ciest na úrovni uzlov. Ak chceme zafarbiť viac uzlov naraz, klikáme na uzly a zároveň držíme kláves Shift. Aktívny uzol má zároveň zobrazené šípky, ktoré ukazujú smer prechodu. Všetko môžeme ľavým tlačidlom myši uchopiť a posúvať. Sieťkový gradient využijeme najviac pri tieňovaní objektov alebo pridávaní odleskov svetla.
Kónický gradient
Kónický gradient*[ 00_opravy/11_lekce/konicky_gradient.svg
*]
pracuje rovnako ako sieťka, vhodný je pre kruhy/elipsy. Prvý
kruh na obrázku je tvorený dvoma identickými objektmi. Jeden bol výrazne
zmenšený a zarovnaný na stred (bol mu nastavený čierny obrys, aby ho bolo
lepšie vidieť). Týmto druhým kruhom bol zamaskovaný stred, ktorý vznikne
neofarbením stredového uzla (pozri druhý kruh). Na poslednom obrázku je
ukážka kónickej sieťky:
Režim prelínania
Režim prelínania sa týka dvoch objektov, kedy je jeden umiestnený na druhom. Ako veľmi bude kryť zdrojový objekt (tu fotografiu) nastavíme priehľadnosťou. Následne vyskúšate, aký variant prelínania najlepšie zodpovedá nášmu očakávaniu. Tu bolo použité Prelínanie Prekryv:
Na fotografii bola Bézierovými krivkami obkreslená (nie úplne dokonale) škridla strechy. Na tento objekt bola aplikovaná sieťka a pridané farby. Následne bolo nastavené Prelínanie na Prekryv:
Vďaka tomu je vidieť aj pôvodnú textúru tašky.
Výplň vzorkou
Posledná ponuka, ako vyplniť objekt, je pomocou Vzorky
. Vzorku si musíme sami nakresliť alebo musíme vložiť fotografiu
textúry. Túto vzorku označíme ľavým tlačidlom myši nástrojom
Výber av Paneli ponúk zvolíme Objekt >
Vzorka > Objekty na vzorku. Následne výberom
označíme ten objekt, ktorý chceme vyplniť. V dialógovom okne Výplň a
ťah zvolíme vo výplni voľbu Vzorka:
Ak si prepneme do nástroja Úprava ciest na úrovni uzlov, môžeme pri oddialení vidieť aj editačné prvky:
Ťahom spolu s držaním ľavého tlačidla myši meníme nielen napríklad hustotu šrafovania, ale aj jeho sklon:
V budúcej lekcii, Inkscape - Sprej, guma, diagramové spojky a pravítko , sa zoznámime s nástrojmi Sprej (presnejšie tvorba kópií alebo klonov), Guma (mazanie objektov alebo ciest), Vytvoriť diagramové spojky a Pravítko.