IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

11. diel - Inkscape - Farebné prechody a výplň vzorkou

V minulej lekcii, Text v Inkscape - Pokročilé úpravy , sme sa naučili vkladať do textu špeciálne znaky, umiestniť ho na krivku alebo do rámca a inštaláciu ďalšieho fontu.

V dnešnom Inkscape tutoriále si ukážeme ďalšie možnosti výplní, ako sú farebné prechody a výplň vzorkou. Možnosti pokročilej úpravy nájdeme v dialógovom okne Výplň a ťah, v ktorom sme už pracovali.

Farebné prechody v Inkscape

Dialógové okno Výplň a ťah je možné vyvolať trojakým spôsobom. Môžeme použiť výber z Panelu ponúk > Objekt > Výplň a ťah. Ďalej je ešte možné použiť ikonu pre Výplň a ťah*[ 00_opravy/11_lek­ce/vypln_a_tah­.svg ]
, ktorú nájdeme *Príkazové lište
:

Inkscape

Najrýchlejší a najpohodlnejší spôsob na vyvolanie dialógového okna je dvojklik na Výplň a ťah pod Paletou farieb v ľavom dolnom rohu.

Teraz si preberieme možnosti tohto okna pre farebné prechody.

Lineárny prechod

Tu je v prvom riadku aktívna ikona pre Lineárny prechodInkscape
:

Inkscape

Len na pripomenutie, záložky Výplň a Farba ťahu sú identické, len každá pracujú s inou časťou objektu. Štýl ťahu ovplyvňuje typ obrysu, hrúbku alebo zakončenie čiary.

Prvá ikona na záložke Výplň (krížik)Inkscape
zruší všetku výplň. Druhá ikonaInkscape
umožňuje nastaviť výplň bez akýchkoľvek ďalších efektov. Všetko už bolo spomenuté v lekciách Práca s objektmi obdĺžnik a štvorec a Práca s objektmi kruh, mnohouholník, hviezda. Tretia ikona umožňuje používať lineárny prechodInkscape
. Kliknutím na ňu sa na vybraný objekt pridá farebný prechod a podponuka dialógového okna sa zmení:

Inkscape

Lineárny prechod tvoria dve tiahla (hranaté tiahlo značí začiatok prechodu, okrúhle jeho koniec). Každé tiahlo je možné uchytiť ľavým tlačidlom myši a posúvať. Mení sa tým prechod farieb. Na obrázku je zelená farba iba v ľavom tiahle, v pravom je nastavená priehľadnosť zelenej. Aktiváciou tiahla (kliknutím ľavým tlačidlom myši) je možné pridať inú farbu:

Inkscape

Do pravého tiahla bola pridaná žltá farba a bola zrušená priehľadnosť (na obrázku úplne dole A: a hodnota 100). Farbu môžeme meniť s použitím Palety farieb alebo v dialógovom okne:

Inkscape

Pod voľbou Prechod, ktorý si ďalej vysvetlíme, máme farebnú škálu umiestnenú medzi dve zarážky. Zodpovedajú tiahlom editačného prechodu na obrázku obdĺžnika. Nabehnutím myši na túto škálu sa kurzor zmení na plus. Kliknutím sa potom pridá ďalšia zarážka, ktorej môžeme tiež nastaviť farbu alebo priehľadnosť. Zarážka posunu znamená jej umiestnenie na škále. 0 je začiatok, 1 je koniec. Ak chceme mať zarážku uprostred, zvolíme hodnotu 0,5. RGB znamená farebný model. Ide o spôsob miešania farieb používaný vo farebných monitoroch, teda nepotrebuje vonkajšie svetlo na rozdiel napr. od CMYK modelu, čo je miešanie farieb na tlačiarňach. Ďalších farebné modely si treba v prípade potreby naštudovať.

Nie je tu na mieste rozoberať farebné modely, len si dovoľme upozornenie. Pokiaľ pracujeme v RGB, obrázok sa po tlači nezobrazí v takých farbách, aké sme si predstavovali. Je to preto, že na tlačiarni sa miešajú farby inak (spomínaný CMYK). Voľbu CMYK v starších verziách Inkscape nenájdeme a pridanie tohto farebného modelu do vyššej verzie Inkscape je možné považovať za veľký pokrok.

Farebné zarážky je možné v dialógovom okne vidieť aj ako kolieska vľavo od farebných škál jednotlivých farieb. Pozor na to, že je tu RGB (red, green, blue) preložené ako Č, Z a M (červená, zelená a modrá). Na obrázku sú dva obdĺžniky, ten vľavo má dve zarážky, ten vpravo tri:

Inkscape

Farebné modely, ktoré vytvoríme, sa ukladajú a môžeme ich použiť na ďalšie objekty. Ich zoznam uvidíme po rozkliknutí ponuky Prechod (po nabehnutí myši sa zobrazí bublina Knižnica prechodov):

Inkscape

Farebný prechod je tu zložený z dvoch častí - farebné ukážky a názvu. Kliknutím do vygenerovaného číselného názvu ho možno zmeniť napríklad na strakatý. Pre ďalšie objekty teda stačí iba na ne kliknúť a vybrať z ponuky farebný prechod. Máme tým záruku, že všetky objekty budú mať rovnaký farebný prechod. V prípade, že daný farebný prechod zmeníme (napríklad inú farbu), zmení sa aj pri všetkých ostatných objektoch na pracovnej ploche s rovnakým prechodom.

Obojstranná šípka v dialógovom okne mení gradient (prechod) do opačného smeru. Ponuka Opakovať slúži na opakovanie prechodu. Najprv ho musíme zmenšiť, aby bolo možné ho opakovať. Vľavo hore je zdrojový obrázok a vedľa neho skrátený gradient s tiahlami:

Inkscape

Pri oboch spodných obrázkoch sa prechod opakuje. Z rozbaľovacej ponuky Opakovať bola na prvý obrázok vľavo dole použitá voľba Priamy, pri druhom vpravo dole voľba Reflected. Pre rýchlu základnú editáciu farebného prechodu je možné kliknúť na ikonu Tvorba a úpravy farebných prechodov*[ 00_opravy/11_lek­ce/upravy_barev_precho­du.svg ]
na *Paneli nástrojov
.

Keď potom klikneme dvojklikom na vytvorený objekt a zobrazí sa gradient s tiahlami. Predvolené je tiež s priehľadnosťou:

Inkscape

Lišta nástroja sa samozrejme zmení a možno tu vidieť rovnaké ikony ako v dialógovom okne Výplň a ťah. Je teda na každom užívateľovi, aký variant pre editáciu prechodov je pre neho príjemnejší:

Inkscape

Kruhový prechod

IkonaInkscape
vedľa Lineárneho prechodu vytvára Kruhový prechod. Práca s ním je úplne identická ako pri lineárnom. Možno ho použiť na všetky objekty, nie iba na kruhové:

Inkscape

Sieťkový prechod

Sieťkový prechod je možné aktivovať dvojakým spôsobom. Najrýchlejšia cesta je kliknúť na ikonu Tvorba a úpravy sieťok*[ 00_opravy/11_lek­ce/sitky_ikona­.svg ]
na *Paneli nástrojov
.

Lišta nástroja potom ponúka všetky dostupné možnosti na editáciu sieťky. Prvé dve ikony sú určené pre typ gradientu (sieťkový alebo kónický). Ďalej je možné zvoliť, či sa má sieťka vytvoriť vo výplni alebo v obryse. Riadky a stĺpce ovplyvnia hustotu sieťky, môžeme meniť editačné strany medzi uzlami sieťky. Praktické je kvapkadlo. Nastavenie merítka volíme podľa veľkosti objektu a na záver je tu vyhladenie:

Inkscape

Sieťkový gradient

Nástroj Sieťkový gradient nájdeme pod touto ikonouInkscape
. Sieťka je vlastne tvorená niekoľkými prechodmi, pri ktorých je možné naďalej editovať nielen pridávanie farieb, ale aj ich tvar:

Inkscape

Farby sa pridávajú do jednotlivých uzlov klikaním myši buď nástrojom Tvorba a úprava sieťok alebo Úprava ciest na úrovni uzlov. Ak chceme zafarbiť viac uzlov naraz, klikáme na uzly a zároveň držíme kláves Shift. Aktívny uzol má zároveň zobrazené šípky, ktoré ukazujú smer prechodu. Všetko môžeme ľavým tlačidlom myši uchopiť a posúvať. Sieťkový gradient využijeme najviac pri tieňovaní objektov alebo pridávaní odleskov svetla.

Kónický gradient

Kónický gradient*[ 00_opravy/11_lek­ce/konicky_gra­dient.svg *]
pracuje rovnako ako sieťka, vhodný je pre kruhy/elipsy. Prvý kruh na obrázku je tvorený dvoma identickými objektmi. Jeden bol výrazne zmenšený a zarovnaný na stred (bol mu nastavený čierny obrys, aby ho bolo lepšie vidieť). Týmto druhým kruhom bol zamaskovaný stred, ktorý vznikne neofarbením stredového uzla (pozri druhý kruh). Na poslednom obrázku je ukážka kónickej sieťky:

Inkscape

Režim prelínania

Režim prelínania sa týka dvoch objektov, kedy je jeden umiestnený na druhom. Ako veľmi bude kryť zdrojový objekt (tu fotografiu) nastavíme priehľadnosťou. Následne vyskúšate, aký variant prelínania najlepšie zodpovedá nášmu očakávaniu. Tu bolo použité Prelínanie Prekryv:

Inkscape

Na fotografii bola Bézierovými krivkami obkreslená (nie úplne dokonale) škridla strechy. Na tento objekt bola aplikovaná sieťka a pridané farby. Následne bolo nastavené Prelínanie na Prekryv:

Inkscape

Vďaka tomu je vidieť aj pôvodnú textúru tašky.

Výplň vzorkou

Posledná ponuka, ako vyplniť objekt, je pomocou VzorkyInkscape
. Vzorku si musíme sami nakresliť alebo musíme vložiť fotografiu textúry. Túto vzorku označíme ľavým tlačidlom myši nástrojom Výber av Paneli ponúk zvolíme Objekt > Vzorka > Objekty na vzorku. Následne výberom označíme ten objekt, ktorý chceme vyplniť. V dialógovom okne Výplň a ťah zvolíme vo výplni voľbu Vzorka:

Inkscape

Ak si prepneme do nástroja Úprava ciest na úrovni uzlov, môžeme pri oddialení vidieť aj editačné prvky:

Inkscape

Ťahom spolu s držaním ľavého tlačidla myši meníme nielen napríklad hustotu šrafovania, ale aj jeho sklon:

Inkscape

V budúcej lekcii, Inkscape - Sprej, guma, diagramové spojky a pravítko , sa zoznámime s nástrojmi Sprej (presnejšie tvorba kópií alebo klonov), Guma (mazanie objektov alebo ciest), Vytvoriť diagramové spojky a Pravítko.


 

Predchádzajúci článok
Text v Inkscape - Pokročilé úpravy
Všetky články v sekcii
Inkscape
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Inkscape - Sprej, guma, diagramové spojky a pravítko
Článok pre vás napísala Denisa Honsejková
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity