IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

3. diel - 3 otázky, na ktoré by ste mali odpovedať pred každou zákazkou

V minulej lekcii, Veľký sprievodca všetkých profesií, ktoré vytvára weby , sme sa pozreli pod pokrievku s názvami ako SEO špecialista, copywriter, PPC master, CRO. Tiež sme si povedali, kto vytvára web a akú prácu obnáša jednotlivé profesie.

Potrebujete web, chcete na ňom predávať vaše produkty alebo písať články. Hľadáte teda niekoho, kto vám web urobí.

Alebo weby chcete robiť, ale ešte neviete, ako to v businessu chodí, čo s klientom prebrať alebo ako komunikovať. Dnes to vezmeme z oboch strán. Zo strany klienta, aby sa nenachytal podvodníkom a zo strany spracovateľa webu, ktorý nechce pracovať pod cenu.

Agentúra vs. živnostník

Klient má na výber medzi agentúrou a jednotlivcom. Agentúra ponúka komplexné riešenie celého projektu, teda vlastného copywriter, kodér, SEO špecialistu atď. Oproti tomu jednotlivec vyrieši jeden "problém" - texty, coding apod. Na druhú stranu, jednotlivec môže byť úplná autorita v odbore, 100% profesionál, ktorý dokáže klienta osloviť ďalekej viac, ako agentúra.

Je tu ale háčik. Vysnívaný napr. Copywriter k sebe potrebuje webdesignera, kodér atď. Jeden človek web neurobí. To znamená, že klient nenajíma len copywriter, ale s ním aj ďalšie minimálne 2-3 ľudí. To je potreba klientovi vysvetliť.

Rovnako ako vy nerozumiete businessu klienta, on nerozumie tvorbe webu. A preto je edukácia rovnako ako zákazka samotná vaším popisom práce.

PS: Ak ešte len začínate vo svojom odbore, odporúčam sa "upratať" do agentúry, ktorá vám dá prvé cenné skúsenosti a hlavne vás zbaví hľadania zákaziek. Vy teda budete mať čas, venovať sa len svojmu remeslu.

Dopyt nasleduje úvodnom sedením

Agentúra / živnostník si po prvej komunikácii pozve klienta na úvodnú sedenie, počas ktorého si ujasní mantinely, objasní predstavu a predovšetkým určí základné predmet zákazky.

Čo je predmetom zákazky

Hovoríme o textoch, o dizajne, o správe sietí alebo to bude celý web? Kľúčové je vyjasniť si hneď na prvej schôdzke, čo klient od spracovateľa zákazky očakáva, v akom rozsahu a prípadne aj s akým výsledkom. Na základe týchto informácií môžete usúdiť, či ste pre klienta vhodná voľba, či zákazku vôbec chcete a prípadne za koľko peňazí. K tomu sa dostaneme.

A kedy to bude?

Až mi dodáte podklady ... Klient chce web čo možno najskôr, vy ale potrebuje pokoj a čas na užívateľský výskum, brief, hrubé wireframu atď., A teda sa nenechajte zviklat naliehaním na najbližší časový termín.

Ja osobne si pred zákazkou vždy hlavne vybavím všetky rozrobenej projekty, povinnosti a ich časový rámec. K nim připočtu minimálne dve až tri desiatky hodín, ktoré môžem stratiť a následne ukotvíme časový rámec projektu.

Webový marketing

Vždy je lepšie povedať si viac času, než doháňať deadline na poslednú chvíľu. Ak navyše dodáte projekt ešte pred oficiálnym deadline, budete za hrdinu.

Za koľko to bude?

Necháte sa platiť od hodiny? Stanovíte pevnú čiastku za projekt alebo urobíte na konci projektu približný vylejte. To posledné vám moc neodporúčam.

Akonáhle poznáte predmet zákazky a jej časová rámec, môžete začať uvažovať o číslach. Klient chce číslo, najlepšie konkrétnu sumu. Nikdy, nikdy, nikdy nehovorte pevnú cenu za dlhodobý projekt, u ktorého nedokážete odhadnúť budúci priebeh. Klient sa čiastky chytí ako kliešť a už sa ju nepustí.

Dobré je nadhodiť rozsah cien. Ideálne široký. A keď hovorím široký, myslím tým, naozaj široký. Mimo rozsahu je dobré stanoviť si aj cenový strop, ktorý by ste nemali prekročiť.

Ak sa následne dohodnete na cene za zákazku alebo hodinovke je už vedľajšie. Z mojej skúsenosti sa pravdepodobne dohodnete na hodinovke, pretože klient je zvedavý koľko práce ste na projekte naozaj odviedli. Pre trackovanie a výkaz hodín sa oplatí aplikácie ako: Harvest, Toggle, CAFLOU, Costlocker.

Win-Win

Obe dve strany - klient aj spracovateľ webu, by mali po úvodnom sedení cítiť súzvuk a vzájomnej pochopenie, ukotvený projekt a stanovené hranice. Malo by ísť o situácii win-win. Klient dostane web, ktorý predáva a vytvorí prínos jeho businessu a spracovateľ, ktorý pracuje na projekte, by mal cítiť, že projekt dáva zmysel, za peniaze s ktorými súhlasí. V prípade, že jedna strana nesúhlasí, je lepšie od projektu okamžite odstúpiť.

Klient nemá čas ...

Váš klient je mužom / ženou svojho businessu. Trávi s ním obrovské množstvo času a na tvorbu nového webu má poväčšinou minimum času. Preto nestrácajte čas blbnutie o zbytočnostiach. Na každú schôdzku chodievajte pripravení s jasne stanoveným témou, o ktorom sa bude hovoriť a hlavne včas.

Schôdzka s klientom - Webový marketing

Ako by mal návrh webu prebiehať

Čo, kedy a za koľko máme vyjasnené. Nasledujú prvé práce na budúcom webe. Zo všetkého najskôr by mala prísť analýza obsahovej stratégie - brief, analýza kľúčových slov, analýza konkurencie atď. Nasleduje UX / UI wireframe a po ňom prichádza grafik a copy. Súhra grafika & copy je kľúčová, pretože dokáže vytvoriť nevídané projekty. Nie je nič horšie, než hotová grafika, do ktorej chce klient texty.

Analýzy a brief

Poznáme klientovu predstavu, vieme kedy, čo a za koľko to bude a pred nami je prvý krok. Analýza a brief. Analýzou myslím analýzu kľúčových slov - aké slová v texte použiť, aby sa web / článok / produkt objavoval, čo možno najvyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Technikám, ako dostať článok / webovú stránku do popredných pozícií vyhľadávania, sa venuje samostatná disciplína - SEO. Nasleduje analýza konkurencie -⁠ čo robí, za koľko, kto sú jej zákazníci atď.

Brief je naplnený otázkami, ktoré nám pomôžu pochopiť klienta business, jeho zákazníkov, ich motiváciu atď. Brief využívajú prevažne copíci a UX / UI dizajnéri.

Malá ukážka briefu:

produkt:

  • CO ponúkate (služba, produkt, informácie ... + ako sa vám zatiaľ vedie)?
  • KDE (doma, v kôlni, e-shop)?
  • KOMU (vek, pohlavie, kde váš zákazník býva, spoločné charakteristiky, záujmy, zamestnanie, vzdelanie, príjmová skupina, na čo počuje, ku komu vzhliada (influencer / celebrita) skrátka čo majú zákazníci spoločné)? Aký majú vzťah k službám môjho typu, na čo sa často pýtajú, majú z niečoho strach?
  • ZA KOĽKO (ste lacní, ste drahí, kto si vás môže dovoliť)?
  • Prečo to má niekoho zaujímať:
  • Aká problémy firma rieši a ako presne váš produkt / služba pomáha zákazníkom riešiť ich problém (alebo ich sny, túžby, predstavy, ciele ...)?
  • Čo prinesie váš produkt zákazníkovi?
  • Čo je výsledkom fungovania firmy
  • Aké emócie na zákazníkov platí? Radosť, smútok zlosť?

V budúcej lekcii, Brand -⁠ duše značky bez ktorej sa nezaobídete , si povieme čo je to brand, ako ho nastaviť a prečo sa potrebujete naučiť SWOT analýzu.


 

Predchádzajúci článok
Veľký sprievodca všetkých profesií, ktoré vytvára weby
Všetky články v sekcii
Webový marketing
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Brand -⁠ duše značky bez ktorej sa nezaobídete
Článok pre vás napísal Jan Kaláb
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
1 hlasov
Jan Kaláb
Aktivity