1. diel - Najčastejšie chyby programátorov - Vieš pomenovať premenné?
Vitajte pri prvom tutoriále kurzu Best practices pre návrh softvéru, v ktorom sa budeme zaoberať najčastejšími chybami programátorov a dobrými praktikami pri vývoji softvéru. Vybrané lekcie sú obsiahnuté v tunajších kurzoch programovania, a tak je možné, že ste sa s niektorými už stretli. Keďže sa jedná o zásadné chyby, s ktorými sa v praxi stretávame veľmi často, rozhodli sme sa na túto tému vytvoriť samostatný kurz.
Slovo senior programátora
Materiál pre dnešnú lekciu som zostavil na základe 20-ročných skúseností s programovaním. Ako šéfredaktorovi a lektorovi mi rukami prešli stovky, možno tisíce zdrojových kódov vytvorených komunitou. Nebolo ťažké si všimnúť, že väčšina z nich, hoci funguje, obsahuje zbytočné chyby, ktoré sa navyše stále dookola opakujú. Chyby napodiv často robili ako nováčikovia, tak skúsenejší programátori a aj ja som ich robil, keď som začínal.
Došiel som k tomu, že základným a mylným predpokladom je:
✗ Program je správne, ak funguje.
Programy a domy
Pokiaľ staviame dom, že sa nám páči a nefúka do neho neznamená, že je správne. Dom totiž musí mať premyslenú architektúru a pokiaľ nemá základy, o pár rokov sa nám začne zosúvať.
Programovanie je často prirovnávané k stavebníctvu práve z ohľadu na architektúru, tu však tú softvérovú. Vysvetlime si prečo.
Ľudský mozog dokáže naraz pracovať len s určitým obmedzeným množstvom informácií. Zjednodušene môžeme povedať, že pokiaľ je program neprehľadne napísaný, od určitej chvíle by musel programátor udržať v hlave viac vecí, než človek vôbec dokáže. Pridávanie ďalších funkcií do takého programu potom vždy spôsobí, že v aplikácii vznikne chyba. V praxi to dopadá tak, že hobby projekt autora "prestane baviť" alebo komerčný projekt skrachuje, pretože je "už veľmi zložitý".
Uveďme si ešte iný príklad – Keď bude naša domácnosť usporiadaná tak, že bude kladivo v lekárničke, ktorá bude umiestnená v pivnici, asi ťažko v nej budeme schopní efektívne fungovať. Hoci tento príklad znie absurdne, jeho alternatívy v podobe programov vznikajú denne.
Kedy je program správne?
To je ľahké. Program je správne, ak:
- funguje,
- dodržiava dobré praktiky a
- je otestovaný.
Práve o porušovaní dobrých praktík a kvalite kódu sa dnes budeme baviť. Záleží nám na tom, aby ste boli naozaj dobrí, preto týchto lekcií nájdete naprieč našimi kurzami ešte niekoľko.
Ako správne pomenovávať premenné?
Hovorí sa, že 10% času niečo programujeme a 90% času pre to vymýšľame názov;-) Ide samozrejme o nadsádzku, ale vtip naráža na nutnosť stráviť určitý čas nad vymýšľaním názvov premenných. To aby každý vrátane nás vracajúcich sa po pár mesiacoch k vlastnému kódu, pochopil, na čo ona premenná slúži. Všeobecne sa dá spoľahnúť na jednoduché pravidlo:
Premenné vždy pomenovávame podľa toho, čo obsahujú, nie podľa toho, na čo v programe slúžia.
Porovnajme nasledujúce 2 kódy:
-
✗ Špatně
String vypis, text2; int[5] pole; int foo, bar, x, vypocet;
\---
✓ Správně
String nazev, jmeno; int[5] odpovedi; int i, j, bonus, celkovyBonus;
\--- \---
-
✗ Špatně
string vypis, text2; int[] pole = new int[5]; int foo, bar, x, vypocet;
\---
✓ Správně
string nazev, jmeno; int[] odpovedi = new int[5]; int i, j, bonus, celkovyBonus;
\--- \---
-
✗ Špatně
std::string vypis, text2; int pole[5]; int foo, bar, x, vypocet;
\---
✓ Správně
std::string nazev, jmeno; int odpovedi[5]; int i, j, bonus, celkovyBonus;
\--- \---
-
✗ Špatně
vypis = "" text2 = "" pole = [0, 0, 0, 0, 0] foo = 0 bar = 0 x = 0 vypocet = 0
\---
✓ Správně
nazev = "" jmeno = "" odpovedi = [0, 0, 0, 0, 0] i = 0 j = 0 bonus = 0 celkovy_bonus = 0
\--- \---
-
✗ Špatně
var vypis: String = "" var text2: String = "" var pole = [0, 0, 0, 0, 0] var foo: Int = 0 var bar: Int = 0 var x: Int = 0 var vypocet: Int = 0
\---
✓ Správně
var nazev: String = "" var jmeno: String = "" var odpovedi = [0, 0, 0, 0, 0] var i: Int = 0 var j: Int = 0 var bonus: Int = 0 var celkovyBonus: Int = 0
\--- \---
-
✗ Špatně
$vypis = ""; $text2 = ""; $pole = array(0, 0, 0, 0, 0); $foo = 0; $bar = 0; $x = 0; $vypocet = 0;
\---
✓ Správně
$nazev = ""; $jmeno = ""; $odpovedi = array(0, 0, 0, 0, 0); $i = 0; $j = 0; $bonus = 0; $celkovyBonus = 0;
\--- \---
-
✗ Špatně
let vypis = ""; let text2 = ""; let pole = [0, 0, 0, 0, 0]; let foo = 0; let bar = 0; let x = 0; let vypocet = 0;
\---
✓ Správně
let nazev = ""; let jmeno = ""; let odpovedi = [0, 0, 0, 0, 0]; let i = 0; let j = 0; let bonus = 0; let celkovyBonus = 0;
\--- \---
pole
má asi rovnakú vypovedaciu hodnotu, ako
by sme ju pomenovali promenna
.
Častá chyba je, že chceme napr. uložiť výsledok
nejakého výpočtu a premennú pomenujeme
vypocet
. Výpočet s premennou však vôbec nesúvisí, to je
nejaká akcia (dej), premenná obsahuje vždy
hodnotu (výsledok deja). Tou je tu v prípade kvízu
celkovyBonus
/ celkovy_bonus
. Podobne je v prvom kóde
pomenovaná premenná vypis
, pretože ju niekde vypisujeme. Z
druhého kódu ale reálne vidíme, že obsahuje názov kvízu.
Ruku na srdce - kto z vás by pochopil, že kód vľavo je program na kvízy?
Tiež nikdy nepomenovávame premenné pomocna
alebo pom
apod.
Pozor na "Czechglish" a diakritiku
V zdrojovom kóde je na našej úrovni začiatočníkov jedno, akým jazykom budeme pomenovávať premenné (pokiaľ teda nepošleme Angličanovi kód v slovenčine).
Premenné v jednom projekte pomenovávame jedným jazykom a pokiaľ česky, tak bez diakritiky!
Opäť si ukážme príklady:
-
✗ Špatně
String zpráva = "Čau!"; int count;
\---
✓ Správně
String zprava = "Čau!"; int pocet;
Alebo:
String message = "Čau!"; int count;
\--- \--- -
✗ Špatně
string zpráva = "Čau!"; int count;
\---
✓ Správně
string zprava = "Čau!"; int pocet;
Alebo:
string message = "Čau!"; int count;
\--- \--- -
✗ Špatně
std::string zpráva = "Čau!"; int count;
\---
✓ Správně
std::string zprava = "Čau!"; int pocet;
Alebo:
std::string message = "Čau!"; int count;
\--- \--- -
✗ Špatně
zpráva = "Čau!" count = 0
\---
✓ Správně
zprava = "Čau!" pocet = 0
Alebo:
message = "Čau!" count = 0
\--- \--- -
✗ Špatně
var zpráva = "Čau!" var count = 0
\---
✓ Správně
var zprava = "Čau!" var pocet = 0
Alebo:
var message = "Čau!" var count = 0
\--- \--- -
✗ Špatně
$zpráva = "Čau!"; $count = 0;
\---
✓ Správně
$zprava = "Čau!"; $pocet = 0;
Alebo:
$message = "Čau!"; $count = 0;
\--- \--- -
✗ Špatně
let zpráva = "Čau!"; let count = 0;
\---
✓ Správně
let zprava = "Čau!"; let pocet = 0;
Alebo:
let message = "Čau!"; let count = 0;
\--- \---
Napriek tomu, že moderné jazyky podporujú kódovanie UTF-8 aj v identifikátoroch, možno veľmi ľahko na háčik alebo čiarku zabudnúť a používame potom inú premennú ! Navyše súbor so zdrojovým kódom môže spracovávať aplikácia, ktorá ho nepodporuje, a typicky sa to aj časom stane (napr. je občas problém zobraziť diakritiku v prílohe mailovým klientom a pod.).
Viacslovné premenné
Dnešné aplikácie sú čoraz zložitejšie. Často sa stane, že by jedno
slovo nestačilo na opis toho, čo je v premennej uložené. Potom je výhodné
použiť viac slov. Krátke identifikátory z 80. rokov tak v súčasných
business aplikáciách striedajú aj pomerne dlhé názvy ako
userObjectOutputStreamFactory
a podobne.
Takto dlhý názov má však zmysel iba v zložitej
aplikácii, kde je niekoľko podobných premenných a preto musíme pridať
ďalšie slovo. Nebudeme teda v Hello world aplikácii vytvárať premennú
textSPozdravemHelloWorld
, ale stačí nám tam len
pozdrav
, pokiaľ tam iný nie je
Oddelenie slov
Kvôli čitateľnosti slova v takom názve premennej musíme nejako oddeliť:
- Viac slov oddeľujeme podľa konvencie daného programovacieho jazyka, tá
je v Jave tzv.
camelCase
(slovensky ťavie notácie, kedy každé ďalšie slovo má veľké písmeno a názov potom vyzerá ako hrby). V iných jazykoch sa môže používať napr. podtržítko akosnake_case
a ďalšie notácie. - Vyhneme sa pokiaľ možno číslovaniu premenných a už vôbec nepíšeme
čísla slovami, nie
pozdrav2
anipozdravDve
. "Dve" totiž nič nehovorí o tom, čo pozdrav obsahuje.
Ukážme si to na príkladoch:
-
✗ Špatně
String zprava1; String zpravaDve;
Tu nie je jasné čo je uložené:
String prijato; // text, bajty, sprava, objednavka, ...? String odeslano;
A tu je názov nečitateľný:
String prijatazprava; String odeslanazprava;
\---
✓ Správně
String prijataZprava; String odeslanaZprava;
\--- \--- -
✗ Špatně
string zprava1; string zpravaDve;
Tu nie je jasné čo je uložené:
string prijato; // text, bajty, sprava, objednavka, ...? string odeslano;
A tu je názov nečitateľný:
string prijatazprava; string odeslanazprava;
\---
✓ Správně
string prijataZprava; string odeslanaZprava;
\--- \--- -
✗ Špatně
std::string zprava1; std::string zpravaDve;
Tu nie je jasné čo je uložené:
std::string prijato; // text, bajty, sprava, objednavka, ...? std::string odeslano;
A tu je názov nečitateľný:
std::string prijatazprava; std::string odeslanazprava;
\---
✓ Správně
std::string prijataZprava; std::string odeslanaZprava;
\--- \--- -
✗ Špatně
zprava1 = "" zpravaDve = ""
Tu nie je jasné čo je uložené:
prijato = "" # text, bajty, sprava, objednavka, ...? odeslano = ""
A tu je názov nečitateľný:
prijatazprava = "" odeslanazprava = ""
\---
✓ Správně
prijataZprava = "" odeslanaZprava = ""
\--- \--- -
✗ Špatně
var zprava1: String = "" var zpravaDve: String = ""
Tu nie je jasné čo je uložené:
var prijato: String = "" // text, bajty, sprava, objednavka, ...? var odeslano: String = ""
A tu je názov nečitateľný:
var prijatazprava: String = "" var odeslanazprava: String = ""
\---
✓ Správně
var prijataZprava: String = "" var odeslanaZprava: String = ""
\--- \--- -
✗ Špatně
$zprava1 = ""; $zpravaDve = "";
Tu nie je jasné čo je uložené:
$prijato = ""; // text, bajty, sprava, objednavka, ...? $odeslano = "";
A tu je názov nečitateľný:
$prijatazprava = ""; $odeslanazprava = "";
\---
✓ Správně
$prijataZprava = ""; $odeslanaZprava = "";
\--- \--- -
✗ Špatně
let zprava1 = ""; let zpravaDve = "";
Tu nie je jasné čo je uložené:
let prijato = ""; // text, bajty, sprava, objednavka, ...? let odeslano = "";
A tu je názov nečitateľný:
let prijatazprava = ""; let odeslanazprava = "";
\---
✓ Správně
let prijataZprava = ""; let odeslanaZprava = "";
\--- \---
Túto podkapitolu začnime citáciou:
Všetci si lámali hlavu, k čomu je ten stĺpec
DATNAR
. Až sa raz zistilo, že je to praj dátum
narodenia.
Táto zlá praktika je vlastne opakom viacslovných názvov premenných.
Nevymýšľame nezmyselné skratky, napríklad z názvu pz
nikto
nespozná, že myslíme prijataZprava
. Pomôcka môže byť:
Pokiaľ sa na kód pozrie niekto iný ako my, mal by presne vedieť, čo v ktorej premennej je.
-
✗ Špatně
String zp; int pz;
✓ Správně
String zprava; int pocetZprav;
\--- \---
-
✗ Špatně
string zp; int pz;
✓ Správně
string zprava; int pocetZprav;
\--- \---
-
✗ Špatně
std::string zp; int pz;
✓ Správně
std::string zprava; int pocetZprav;
\--- \---
-
✗ Špatně
zp = "" pz = 0
✓ Správně
zprava = "" pocetZprav = 0
\--- \---
-
✗ Špatně
var zp: String = "" var pz: Int = 0
✓ Správně
var zprava: String = "" var pocetZprav: Int = 0
\--- \---
-
✗ Špatně
$zp = ""; $pz = 0;
✓ Správně
$zprava = ""; $pocetZprav = 0;
\--- \---
-
✗ Špatně
let zp = ""; let pz = 0;
✓ Správně
let zprava = ""; let pocetZprav = 0;
\--- \---
V budúcej lekcii, Najčastejšie chyby programátorov - Podmienky a cykly , si ukážeme najčastejšie chyby
začiatočníkov, napríklad ohľadom pomenovania kolekcií,
boolean
výrazov a DRY.