IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

8. diel - Inkscape - Efekty cesty - Obálka, skicovanie, kópia

V predchádzajúcom článku, Inkscape - Efekty cesty - Ohyb, deformácia a vzorka , sme sa naučili používať niektoré efekty na pokročilejšiu úpravu ciest. Išlo o efekt Ohyb, Deformácia podľa mriežky 2 a Vzorka pozdĺž cesty.

V tomto Inkscape tutoriále budeme pokračovať s editorom Efekty cesty. Pozrieme sa na to, ako môžeme vytvárať a upravovať efekty na krivkách (cestách) objektov. V tejto lekcii si predstavíme efekty Deformácie obálkou, Perspektíva, Ozubené kolesá, Šrafovanie, Skica, VonKoch, Pravítko a Interpolovať a Zošiť čiastkové cesty.

Efekty cesty a ďalšie možnosti efektov v Inkscape

Dnes rovno nadviažeme na lekciu Inkscape - Efekty cesty - Ohyb, deformácia a vzorka. Pri svojej kreatívnej práci totiž môžeme oceniť aj ďalšie efekty nástroja Efekty cesty, ktoré si dnes ukážeme.

Deformácia obálkou

Efekt Deformácia obálkou je možné použiť na premenu cesty/krivky objektu do určitého tvaru. Tento efekt využíva špeciálne krivky nazývané obálky. Tie určujú, ako bude cesta deformovaná:

Inkscape

Efekt využijeme najmä na prácu s textom, ktorý sme previedli na krivku. Môžeme ním editovať text vo všetkých smeroch. Po otvorení efektu sa sprístupní podponuka editácie:

Inkscape

Aby bol efekt aktívny, musíme mať objekty prevedené na krivku. To platí aj pre prácu s textom. Aj ten je možné obálkou (alebo iným efektom) deformovať, keď je prevedený na krivku (cestu). To urobíme tak, že napísaný a Výberom aktivovaný text prevedieme pomocou voľby na Paneli ponúk > Cesta > Objekt na cestu. Následne je nutné z tejto ponuky vybrať Cesta > Zlúčiť, aby sme upravovali text ako jeden krivkový objekt.

Okolo takto zlúčenej krivky, ktorá zobrazuje text, sa pridaním efektu vytvorí obálka. Ide o obrys v podobe kriviek, ktoré môžeme následne ťahom (tzn. držať ľavé tlačidlo myši) upravovať. Voľba Cesty ohybu aktivuje danú krivku na úpravu:

Inkscape

Nie každý text je možné takto upravovať. Veľmi opatrne je nutné vykonávať úpravy s českou diakritikou. Nesmie sa zhoršiť čitateľnosť slov, ktoré obsahujú čiarky a háčiky.

Pre dosiahnutie nejakej pravidelnosti pri deformácii akéhokoľvek objektu je vhodné pri editácii používať mriežku. Mriežku zapneme v Paneli ponúk vybraním Súbor > Vlastnosti dokumentu > Mriežky:

Inkscape

Perspektíva/Obálka

Pod jednou ikonou sa skrývajú dva efekty, ktoré ale pracujú podobne. Perspektíva a Obálka:

Inkscape

Aktiváciou efektu Perspektíva sa zobrazí ponuka:

Inkscape

Pri Perspektíve pracujeme iba so štyrmi uzlami. Perspektívu môžeme meniť zvisle, vodorovne alebo môže pretekať.

Inkscape

Pretekanie (overflow) je asi lepšie použiteľné pri voľbe Obálka. Súradnice X a Y menia parametre textu alebo akékoľvek iné krivky. Všeobecne je vhodné si všetky nastavenia vyskúšať a nebáť sa ísť s myšou (tzn. pri chytení uzla a stlačení ľavého tlačidla myši) aj cez text.

Ozubené kolesá

Efekt Ozubené kolesá sa nám môže hodiť napríklad pri technickej infografike:

Inkscape

Aplikuje sa na vytvorenú krivku. Ovplyvniť môžeme počet zubov kolesa. Ten zodpovedá počtu uzlov, ktoré vytvoríme. Ďalej máme k dispozícii dva uzly. Jedným otáčame súkolesím, ďalším meníme veľkosť kolies. U celého súkolia potom môžeme meniť farbu a výplň rovnako ako pri akomkoľvek inom objekte. Na tomto obrázku je vygenerované súkolie:

Inkscape

Na ďalšom vidíme už upravené súkolie pomocou uzlov. So všetkými uzlami je možné posúvať, meniť uhly. Pre kvalitný výsledný vzhľad je nutné sa s uzlami trošku pohrať:

Inkscape

Šrafovanie

Efekt Šrafovanie nám krivkový objekt vyšrafuje. Môžeme u neho meniť hustotu šrafovania, uhol i preťahovania:

Inkscape

Najprv si nakreslíme objekt, ktorý chceme vyšrafovať. Objekt musí byť tvorený krivkami. Je tiež dôležité si uvedomiť, že nie každý tvar je na šrafovanie celkom vhodný:

Inkscape

Základnú editáciu začneme najskôr s pomocou uzlov, ktoré sa pri vložení efektu zobrazia. Na nasledujúcich obrázkoch vidíme jednoduchú zmenu pomocou uzlov. Aj pri tomto efekte je možné pohrať sa s radom nastavení:

Inkscape

Skica

Efekt Skica sa snaží napodobniť skicovanie od ruky:

Inkscape

Na vykreslenie potrebujeme nejaký krivkový objekt, na ktorý vybraním tento efekt umiestnime. Efekt sa potom vykreslí sám:

Inkscape

V okne ponuky efektu Skica je rad nastavení. Zároveň stále môžeme upravovať uzly na pôvodnej krivke a meniť tvar. Určite je potrebné upraviť Konštrukčné čiary a Priemerný posun. Konštrukčné čiary (na obrázku nižšie) sú dlhé rovné čiary. Svoje uplatnenie nájdu pri objektoch, ktoré nemajú oblúky a zakrivenie. Priemerný posun ovplyvňuje, ako bude skica nahrubo vykreslená, ako budú čiary ďaleko od seba. Najnižšia hodnota je nula, bližšie k sebe čiary už nedostaneme. Hodnoty na názornom obrázku sú pre konštrukčnú čiaru 1 a priemerný posun 5:

Inkscape

VonKoch

Použitím tohto efektu vygenerujeme takzvané Von Kochove fraktály:

Inkscape

Výsledkom je niekoľko menších kópií vstupujúceho objektu. Okrem editačných bodov môžeme samozrejme meniť počet generácií. Každá je pritom výrazne menšia. Pri vysokom počte musíme celkový vzhľad upraviť, aby posledné najmenšie generácie boli vôbec rozpoznateľné. Na obrázku sú vygenerované dve generácie pôvodnej upravenej hviezdy. Celý objekt bol prevedený na krivku:

Inkscape

Pravítko

Efekt Pravítko z každej krivky vytvorí pravítko:

Inkscape

Vďaka tomuto efektu dokážeme nastaviť presnú veľkosť objektu. Napríklad pri kruhu nám odpadajú početné úkony. Avšak najprv je nutné sa v pravítku a meradle zorientovať. Jednotky pravítka si nastavíme podľa účelu nášho obrázku. Ďalej si môžete nastaviť vzdialenosť medzi jednotlivými značkami, posun začiatku a pre orientáciu veľkosť hlavných a vedľajších značiek. Ak nebudeme presnú veľkosť riešiť často, asi sa nám oplatí si pri tých niekoľkých objektoch vziať do ruky kalkulačku.

S pravítkom sa dá ale tiež docieliť celkom zaujímavých efektov. Stačí, ak si zmeníme štýl ťahu. Pripomeňme si dvojaký spôsob, ako sa do dialógového okna dostať. Prvá je z Panelu ponúk > Objekt > Výplň a ťah. Druhou cestou je dvojklik na ikonky Výplň a ťah v ľavom dolnom rohu, pod Paletou farieb. Na spodnom obrázku je vložené pravítko na kruh. Ten sme previedli na krivku a následne zmenili značky na karte Štýl ťahu v dialógovom okne Výplň a ťah:

Inkscape

Interpolovať čiastkové cesty

Efekt Interpolovať čiastkové cesty je dosť podobný efektu Zošiť čiastkové cesty nižšie:

Inkscape

V oboch prípadoch sa pracuje s dvoma krivkami. Tie sa musia zlúčiť, aby bolo možné jeden z efektov použiť. Zlúčime ich tak, že obe nakreslené krivky označíme ikonou Výber az Panelu ponúk vyberieme Cesta > Zlúčiť.

Rozdiel je vo vykresľovaní kriviek. Pri efekte Interpolovať čiastkové cesty sa vykreslí kópia pôvodných kriviek:

Inkscape

Okrem efektu Interpolovať čiastkové cesty môžeme na daný obrázok pridávať ďalšie efekty, napríklad Ohyb. Ďalej je samozrejme možné editovať pôvodné krivky alebo upraviť cesty z ponuky Trajektórie. Tá sa klasicky zobrazí v ponuke dialógového okna daného efektu:

Inkscape

Zošiť čiastkové cesty

Pri efekte Zošiť čiastkové cesty sa vytvárajú spojnice medzi dvoma krivkami:

Inkscape

Na obrázku boli východiskové dve horizontálne umiestnené krivky:

Inkscape

Pri tomto efekte je možné tiež skúšať rôzne možnosti nastavenia. Nastavenie pri dvoch vodorovných krivkách pre vygenerovanie spojníc je na nasledujúcom obrázku:

Inkscape

Výsledné vygenerované a upravené krivky sú na ďalšom obrázku nižšie. Predvolené krivky je možné naďalej editovať, rovnako tak aj uzly daného efektu:

Inkscape

V budúcej lekcii, Text v Inkscape - Pokročilé úpravy , sa naučíme vkladať do textu špeciálne znaky, umiestniť ho na krivku alebo do rámca a inštaláciu ďalšieho fontu.


 

Predchádzajúci článok
Inkscape - Efekty cesty - Ohyb, deformácia a vzorka
Všetky články v sekcii
Inkscape
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Text v Inkscape - Pokročilé úpravy
Článok pre vás napísala Denisa Honsejková
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity