Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

2. diel - Android programovanie - Vývojové prostredie

V dnešnom Kotline tutoriále nášho Android kurzu si ukážeme, ako nainštalovať vývojové prostredie Android Studio a popíšeme si jeho užívateľské rozhranie. Následne založíme nový projekt a vysvetlíme si jeho štruktúru.

Pokiaľ chceme programovať pre Android, máme k dispozícii mnoho vývojových prostredí: Eclipse, NetBeans, IntelliJ IDEA a Android Studio. V dnešnej dobe je však už jediné rozumné IDE Android Studio.

Inštalácia Android Štúdia

Android Studio stiahneme na adrese https://developer.android.com/studio.

Po stiahnutí inštalačného súboru spustíme inštaláciu av niekoľkých krokoch, ktoré si ukážeme na nasledujúcich obrázkoch, Android Studio sprevádzkováme.

Z úvodného okna inštalátora pokračujeme tlačidlom Next. V okne Choose Components zaškrtneme aj políčko na inštaláciu Android Virtual Device. Tým budeme mať možnosť skúšať naše aplikácie vo virtuálnom zariadení (emulátore). Potvrdíme tlačidlom Next:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

V okne Configuration Settings zvolíme umiestnenie inštalácie Android Studia, predvolené nastavenia môžeme ponechať. Pomocou tlačidla Next sa postupne dostaneme až k obrazovke s importovaním nastavenia vývojového prostredia. My tu nič importovať nebudeme, pretože inštalujeme prostredie po prvýkrát:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Nasleduje uvítacie okno Android Studio, v ktorom klikneme opäť na Next. Ďalej nám okno Select UI Theme ponúka možnosť voľby vzhľadu vývojového prostredia. Zvoľte si tmavé alebo svetlé farby podľa vašej preferencie:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

SDK - Software Development Kit

Vývojové prostredie máme síce nainštalované, ale ešte nám chýbajú dôležité doplnky! Inštalácia ďalej pokračuje inštaláciou Software Development Kit (SDK), čo sú knižnice nástrojov nevyhnutné na vytváranie aplikácií pre Android. V okne SDK Components Setup vidíme odporúčané položky na inštaláciu, ktoré budú stiahnuté a nainštalované, pokiaľ v počítači SDK nebol nájdený. Pokiaľ už v počítači máme SDK nainštalovaný, môžeme v zobrazenom okne zaškrtávacími políčkami zvoliť, či tieto odporúčané položky chceme doinštalovať:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Položky označujú:

  • Android SDK - Túto položku nie je nutné zvoliť, pretože v SDK Manageri budeme môcť neskôr vybrať a stiahnuť iné verzie SDK (staršie verzie Androidu). SDK Manager si čoskoro ukážeme.
  • Položka Intel HAXM je nástroj na zvýšenie výkonu emulátora a je určená pre počítače s procesormi Intel. Ak máte túto platformu, začiarknite.
  • Android Virtual Device - Ide o nástroj na vytváranie virtuálnych zariadení, túto položku zaškrtnite.
Nižšie nájdeme voľbu miesta na uloženie SDK. Táto zložka bude pomerne náročná na priestor na disku. V budúcnosti si totiž pravdepodobne stiahnete viac verzií SDK, aby ste mohli svoje aplikácie testovať na viacerých verziách Androidu. Preto vyberte umiestnenie, kde bude v budúcnosti voľné miesto rádovo až desiatky GB!

Pokračujeme tlačidlom Next na okno Verify Settings, kde tlačidlom Finish iba potvrdíme náš výber a tým spustíme sťahovanie všetkých vybraných súčastí. Sťahovanie bude pravdepodobne časovo náročnejšie (stihnete v kľude kávu:-) ):

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Po dokončení prejdeme tlačidlom Finish do úvodného okna vývojového prostredia, ktoré sa zobrazuje, pokiaľ nebolo Android Studio ukončené s otvoreným projektom. V opačnom prípade je rovno otvorený posledný projekt. Vpravo dole klikneme na ozubené koliesko Configure av rozbaľovacom menu vyberieme položku SDK Manager:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Do SDK Managera je možné prípadne kedykoľvek prejsť aj z vývojového prostredia cez menu Tools v hornej lište a položku SDK Manager:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Už sme si povedali, že neskôr budeme môcť stiahnuť aj iné verzie Androidu - čo môžeme robiť tu, v SDK Manageri. To je dôležité skôr neskôr, keď napríklad budeme potrebovať otestovať aplikáciu na niektoré staršie verziu Androidu. Keby sme chceli stiahnuť novo vydanú verziu Androidu, použijeme opäť SDK Manager. Tu zaškrtávacími políčkami vyberieme tie verzie, ktoré chceme stiahnuť, prípadne niektoré naopak odinštalujeme. Stlačením tlačidla Apply zahájime sťahovanie a inštaláciu/odin­štalovanie:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Týmto je inštalácia vývojového prostredia dokončená a my sme pripravení vytvoriť prvý vlastný projekt!

Vytvorenie nového Android projektu

Vytvorením projektu sa zoznámime so základným vzhľadom vývojového prostredia a so štruktúrou projektu. V úvodnom okne Android Studio zvolíme prvú položku s názvom Štart a new Android Studio project:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Otvorí sa okno Select a Project Template s ponukou pripravených šablón. Náš prvý projekt, nečakane pomenovaný „Hello World!“, bude jednoduché okno, obsahujúce text Hello World!. Preto v hornej lište nad obrázkovým zoznamom zvolíme prvú záložku Phone and Tablet, nižšie potom vyberieme položku Empty Activity a potvrdíme tlačidlom Next:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

Aktivita je vo svete Androidu zjednodušene povedané obrazovka aplikácie. My teda zakladáme projekt, kde už budeme mať jednu takú prázdnu obrazovku vygenerovanú.

V nasledujúcom okne Configure Your Project vyplníme názov nového projektu. Názov balíčka budete mať vy iný, než je na obrázku, ten meniť nemusíte. Tento riadok je niečo ako originálne ID našej aplikácie a žiadne dve rôzne aplikácie nesmú mať toto ID zhodné. Ďalej tu môžeme zvoliť cestu k miestu, kde bude projekt uložený. Vo štvrtom riadku je voľba programovacieho jazyka. Vybrať sa dá medzi jazykmi Java a Kotlín. My tu budeme programovať v Kotline. V poslednom riadku je možné vybrať minimálnu verziu API, na ktorej bude naša budúca aplikácia spustiteľná, to zatiaľ môžeme ponechať. Všetko potvrdíme tlačidlom Finish:

Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin

V budúcej lekcii, Android programovanie - Android API a štruktúra projektu , si vysvetlíme, čo je to Android API a popíšeme si štruktúru projektu v Android Studio.


 

Všetky články v sekcii
Tvorba mobilných aplikácií pre Android v Kotlin
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Android programovanie - Android API a štruktúra projektu
Článok pre vás napísal Marek Urbańczyk
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje programování v Kotlinu, Javě. Má také zkušenosti s C#.
Aktivity