Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

3. diel - React Native - Promises a asynchrónne funkcie

V minulej lekcii, Prvé aplikácie v React Native , sme si ukázali inštaláciu React Native a tvorbu aplikácií v tomto frameworku.

V dnešnom tutoriále vývoja multiplatformných mobilných aplikácií v React Native si popíšeme promises a asynchrónne funkcie a ukážeme si príklady ich využitia.

Promises v JavaScripte

Promises (budeme sa držať anglickej verzie) sú v modernom JavaScripte základom asynchrónneho programovania. Promise je objekt predstavujúci budúce dokončenie či zlyhanie a synchrónne operácie. V okamihu, keď je promisia vrátený volajúcemu, často ešte nie je operácia dokončená. Promisia ale poskytuje metódy na spracovanie prípadného úspechu, ako aj neúspechu operácie. Promisia je vždy v jednom z troch stavov:

  • pending - defaultný stav, nie je ani vyriešený, ani odmietnutý,
  • fulfilled - promisia je vyriešený, tzn. operácia bola úspešne dokončená,
  • rejected - promisia je odmietnutý, tzn. operácia skončila neúspechom.
Metóda then()

Metóda then() inštancie promise prijíma až dva argumenty. Sú nimi callback funkcie pre prípad úspechu a neúspechu. Táto metóda vracia nový promise, čo umožňuje reťaziť ďalšie then() metódy.

Syntax promise

Poďme sa pozrieť, ako taký promisie obvykle vyzerá:

Ukážka kódu vytvára nový promise objekt s názvom mujPrvniPromise. Tento objekt má ako parametre funkcie resolve() a reject():

  • funkcia resolve() sa volá, keď operácia, ktorú promisia zastupuje, prebehne úspešne,
  • funkcia reject() sa volá v prípade, keď dôjde k nejakej chybe počas operácie.
Vnútri tela promise je pre simuláciu asynchrónnej operácie použitá funkcia setTimeout(). Po uplynutí sekundy (1000 milisekúnd) je volaná funkcia resolve() s reťazcom "Úspěch!". To značí, že asynchrónna operácia bola dokončená úspešne.

Pokiaľ by sme chceli simulovať skutočnú asynchrónnu operáciu, namiesto setTimeout() by sme použili napr. funkciu fetch(), ktorá je v JavaScripte bežne používaná pre asynchrónne sieťové požiadavky.

Metóda then() objektu promise definuje, čo sa má stať potom, čo je promise úspešne vyriešený (teda keď je volaná funkcia resolve()). V našom prípade sa do konzoly vypíše správa "Hurá! Úspěch!". No a zprava je parameter funkcie, ktorý obsahuje hodnotu odovzdanú metóde resolve() - v našom príklade je to reťazec "Úspěch!".

Funkcia reject()

Keď pracujeme s promises, je dôležité riadne ošetriť potenciálne chyby. Už vieme, že funkcia reject() slúži na označenie promisie ako neúspešného, tzn. že operácia skončila chybou. Táto funkcia, rovnako ako resolve(), prijíma argument popisujúci dôvod zlyhania. Pozrime sa na upravenú ukážku predchádzajúceho kódu:

V príklade vyššie sme pridali jednoduchú logiku, ktorá rozhoduje, či operácia prebehla úspešne alebo nie. Ak sa operácia nepodarí, je volaná funkcia reject() s chybovou správou. Na spracovanie týchto chýb v promises používame metódu catch(), ktorá je naviazaná po metóde then(). V našom príklade, ak operácia zlyhá, sa vypíše do konzoly správa Bohužel: Něco se pokazilo!.

Asynchrónne funkcie

Deklarácia asynchrónnej funkcie pomocou kľúčového slova async vytvorí inštanciu AsyncFunction. Zakaždým, keď je asynchrónna funkcia zavolaná, vráti nový promisie, ktorý je buď vyriešený (pri úspechu, anglicky resolved), v takom prípade vráti hodnotu asynchrónnej funkcie, alebo je odmietnutý (pri chybe, anglicky rejected) s výnimkou nezachytenou v rámci asynchrónnej funkcie.

Asynchrónne funkcie môžu obsahovať ľubovoľný počet výrazov s kľúčovým slovom await. Kľúčové slovo await smie byť použité iba vo vnútri asynchrónnej funkcie. Výraz s kľúčovým slovom await pozastaví vykonávanie kódu v asynchrónnej funkcii, kým nie je promisia vyriešený alebo odmietnutý, čím môže dávať dojem synchrónnej operácie. Ak je promisie vyriešený, jeho vrátená hodnota je priradená k výrazu s kľúčovým slovom await. Pokiaľ je promisia odmietnutý a výraz s kľúčovým slovom await nie je v rámci try / catch bloku, dôjde k vyhodeniu výnimky. Asynchrónne funkcie tiež umožňujú používať try / catch bloky okolo asynchrónneho kódu na zachytenie týchto výnimiek.

Syntax asynchrónnych funkcií

Teraz sa pozrieme na jednoduchý príklad asynchrónnej funkcie:

V kóde vyššie definujeme asynchrónnu funkciu fetchData(). Pred definíciou funkcie je kľúčové slovo async, čo umožňuje v rámci tejto funkcie používať kľúčové slovo await.

Táto funkcia sa skladá z dvoch hlavných častí

Blok try

  • na treťom riadku používame funkciu fetch() na získanie odpovede od špecifikovaného API. Kľúčové slovo await znamená, že kód bude pozastavený, kým sa nevráti odpoveď (alebo v prípade chyby výnimka),
  • následne používame na tejto odpovedi metódu json(). Je dôležité poznamenať, že json() je skutočne asynchrónna metóda, čo znamená, že vracia promisie. Na získanie výsledných dát vo formáte JSON z tohto promisie opäť používame kľúčové slovo await.
Blok catch
  • ak v akejkoľvek časti try bloku dôjde k chybe (napr. problém s komunikáciou s API alebo problém s parsovaním JSONu), kód vstúpi do catch bloku,
  • v ňom vypisujeme chybu do konzoly pomocou metódy console.log() a potom ju vyhadzujeme pomocou kľúčového slova throw, čo umožňuje ďalšiemu kódu alebo volajúcej funkcii na túto chybu reagovať.
Kľúčové slovo await smieme použiť iba v asynchrónnej funkcii, inak kód vyústi v SyntaxError.

Príklady využitia asynchrónnych funkcií

Hneď ako dostaneme odpoveď pomocou fetch() requestu, musíme zavolať ďalšiu funkciu, aby sme získali vyžadované dáta. V tomto príklade chceme získať dáta vo formáte JSON, preto voláme metódu json(). Dôležité je si uvedomiť, že aj keď json() spracováva odpoveď našej žiadosti, je to stále asynchrónna funkcia. To znamená, že na získanie dát a ich konverziu na formát JSON potrebujeme postupne zavolať dve asynchrónne funkcie:

Toto riešenie je síce funkčné, nie je však optimálne. Elegantnou vlastnosťou promisov je, ako sme si už hovorili, že sama then() metóda vracia promisie, ktorý bude vyriešený funkciou doplnenou ako parameter. To znamená, že tento kód môžeme (a mali by sme 🙂) prepísať do nasledujúcej podoby:

Namiesto volania druhej then() metódy vnútri prvej then() metódy sme vrátili promisie, vrátený metódou json() a zavolali druhú then() metódu na tejto vrátenej hodnote. Týmto sa vyhneme stále zvyšujúcim sa úrovniam odsadenia pri volaní viacerých asynchrónnych funkcií.

Teraz si poďme ukázať ešte jeden príklad asynchrónnej funkcie:

V tomto príklade jednoduchaFunkce() čaká na dáta zo servera. Potom sme použili then() metódu, aby sme vypísali výsledok operácie. Funkcia ziskejDataZeServeru() vracia promisie, ktorý simuluje server a je vyriešený po uplynutí jednej sekundy. Funkcia resolve() vracia reťazec, ktorý je následne vypísaný do konzoly v prvej funkcii.

V budúcej lekcii, Prvá multiplatformná aplikácia , opustíme teóriu a naprogramujeme si jednoduchú aplikáciu, ktorá bude reagovať na vstup od užívateľa a zobrazí nám dialógové okno s pozdravom.


 

Predchádzajúci článok
Prvé aplikácie v React Native
Všetky články v sekcii
React Native
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Prvá multiplatformná aplikácia
Článok pre vás napísal Štěpán Kraus
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity