5. diel - Viacrozmerné polia v Jave
V predchádzajúcom kvíze, Kvíz - Genericita, zoznam a spojový zoznam v Jave, sme si overili nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Dnešný tutoriál je v kurze základných konštrukcií Javy v podstate bonusový a pojednáva o tzv. viacrozmerných poliach. Teoreticky môžete rovno prejsť k objektovo orientovanému programovaniu, odporúčam však si koniec tejto sekcie ešte aspoň prejsť, aby ste mali o zostávajúcich technikách povedomia, predsa len sa jedná o dosť základné vedomosti.
Už vieme pracovať s jednorozmerným poľom, ktoré si môžeme predstaviť ako riadok priehradiek v pamäti počítača.
(Na obrázku je vidieť pole ôsmich čísel)
Hoci to nie je tak časté, v programovaní sa občas stretávame aj s viacrozmernými poľami a to najmä ak programujeme nejakú simuláciu (napr. hru).
Dvojrozmerné pole
Dvojrozmerné pole si môžeme v pamäti predstaviť ako tabuľku a mohli by sme takto reprezentovať napr. rozohranú partiu piškvoriek. Ak by sme sa chceli držať reálnych aplikácií, ktoré budete neskôr v zamestnaní tvoriť, môžeme si predstaviť, že do 2D poľa budeme ukladať informácie o obsadenostiach sedadiel v kinosále. Situáciu by sme si mohli graficky znázorniť napr. takto:
(Na obrázku je vidieť 2d poľa reprezentujúce obsadenosť kinosály)
Kinosála by bola v praxi samozrejme väčšia, ale ako ukážka nám toto
pole postačí. 0
znamená voľno, 1
obsadené.
Neskôr by sme mohli doplniť aj 2
– rezervované a podobne. Pre
tieto stavy by bolo správnejšie vytvoriť si vlastný dátový typ, tzv.
zoznam, ale s ním sa stretneme až neskôr, takže si teraz musíme vystačiť
iba s číslami.
Java v skutočnosti neposkytuje žiadnu dodatočnú podporu pre viacrozmerné polia, môžeme si ich však jednoducho deklarovať ako pole polí. Definícia takého poľa pre kinosála by vyzerala takto:
int[][] cinema = new int[5][5];
Prvá číslica udáva počet stĺpcov, druhá počet riadkov (samozrejme si to môžeme určiť aj obrátene, napr. matice v matematike sa zapisujú opačne).
Všetky číselné polia v Jave sú po deklarácii automaticky inicializované samými nulami, môžeme sa na to spoľahnúť. Vytvorili sme si teda v pamäti tabuľku plnú núl.
Naplnenie dátami
Teraz kinosálu naplníme jednotkami tak, ako je vidieť na obrázku
vyššie. Pretože budeme ako správni programátori leniví, využijeme na
vytvorenie riadku jedničiek for
cykly:) Pre prístup k prvku 2D
poľa musíme samozrejme zadať 2 súradnice.
cinema[2][2] = 1; // Middle part for (int i = 1; i < 4; i++) // 4th row { cinema[i][3] = 1; } for (int i = 0; i < 5; i++) // Last row { cinema[i][4] = 1; }
Výpis
Výpis poľa opäť vykonáme pomocou cyklu, na 2d pole budeme potrebovať cykly 2 (jeden nám proiteruje stĺpce a druhý riadky). Ako správni programátori nevložíme počet riadkov a stĺpcov do cyklov napevno, pretože sa môže zmeniť.
Musíme však pamätať na skutočnosť, že keď sa spýtame na
cinema.length
, bude obsahovať počet stĺpcov (presnejšie dĺžku
vonkajšieho poľa, ktoré predstavuje stĺpce). Aby sme získali počet riadkov
(dĺžku vnútorného poľa, ktoré stĺpec reprezentuje), spýtame sa na
cinema[0].length
. Všimnite si, že na to v poli musí byť teda
aspoň jeden riadok.
Cykly zanoríme do seba tak, aby nám vonkajší cyklus prechádzal riadkami a vnútornými stĺpcami v aktuálnom riadku. Po výpise riadku je nutné odriadkovať. Oba cykly musia mať samozrejme inú riadiacu premennú:
{JAVA_CONSOLE}
// declaration
int[][] cinema = new int [5][5];
// data filling
cinema[2][2] = 1; // Middle part
for (int i = 1; i < 4; i++) // 4th row
{
cinema[i][3] = 1;
}
for (int i = 0; i < 5; i++) // Last row
{
cinema[i][4] = 1;
}
for (int j = 0; j < cinema[0].length; j++)
{
for (int i = 0; i < cinema.length; i++)
{
System.out.print(cinema[i][j]);
}
System.out.println();
}
{/JAVA_CONSOLE}
Výsledok:
Konzolová aplikácia
00000
00000
00100
01110
11111
N-rozmerné polia
Niekedy môže byť vhodné vytvoriť si pole o ešte viacerých dimenziách. My všetci si určite dokážeme predstaviť minimálne 3D poľa. S príkladom s kinosálou sa ponúka prípad použitia, keď má budova viac poschodí (alebo všeobecne viac kinosál). Vizualizácia by vyzerala asi nejako takto:
3D pole môžeme vytvoriť tým istým spôsobom, ako 2D pole:
int[][][] cinemas = new int [4][4][3];
Kód vyššie vytvorí 3D pole ako na obrázku. Pristupovať k nemu budeme opäť cez indexery (hranaté zátvorky) ako predtým, len už musíme zadať 3 súradnice.
cinemas[3][2][1] = 1; // The second cinama, third row, fourth seat.
Ak sa spýtame na cinemas[0][0].length
, získame počet
„poschodí“ (kinosálov).
Zubaté polia
Pre všetky stĺpce nemusíme udávať tú istú dĺžku. Výsledkom je potom pole "zubaté" (v anglickej literatúre ako "jagged array"). Výhodou deklarovania 2D polí týmto spôsobom je, že do každého riadku/stĺpca môžeme potom uložiť aké veľké pole chceme. Týmto spôsobom môžeme ušetriť pamäť.
Takéto 2D pole deklarujeme nasledujúcim spôsobom:
int[][] cinema = new int[5][];
A môžeme si ho predstaviť takto:
Nevýhodou tohto prístupu je, že musíme pole nepríjemne inicializovať sami. Pôvodný riadok s piatimi bunkami síce existuje, ale jednotlivé stĺpčeky si do neho musíme navkladať sami (zatiaľ si vložme všetky stĺpčeky s 5timi prvkami):
for (int i = 0; i < cinema.length; i++) { cinema[i] = new int[5]; }
Java taktiež ďalej neposkytuje žiadny komfort vo forme získania počtu stĺpcov a riadkov polí polí. Veľkosť poľa musíme získať takto:
int columns = cinema.length; int rows = 0; if (columns != 0) { rows = cinema[0].length; }
Všimnite si, že je nutné pýtať sa na počet stĺpcov, pokiaľ je totiž
0
, nemôžeme sa dostať k 1. stĺpcu, aby sme zistili jeho dĺžku
(počet riadkov v stĺpci).
K hodnotám v poli potom pristupujeme pomocou 2 indexerov:
cinema[4][2] = 1; // The seat in the 5th column and 3rd row
Skrátená inicializácia viacrozmerných polí
Ešte si ukážeme, že aj viacrozmerné polia je možné rovno inicializovať hodnotami (kód vytvorí rovno zaplnený kinosálu ako na obrázku):
int[][] cinema = { { 0, 0, 0, 0, 1 }, { 0, 0, 0, 1, 1 }, { 0, 0, 1, 1, 1 }, { 0, 0, 0, 1, 1 }, { 0, 0, 0, 0, 1 } };
(Pole je v tomto zápise otočené, pretože definujeme stĺpce, ktoré tu zapisujeme ako riadky).
Podobnú inicializáciu môžeme použiť dokonca aj pri poliach zubatých (kód nižšie vytvorí zubaté pole ako na obrázku):
int[][] jaggedArray = { new int[] {15, 2, 8, 5, 3}, new int[] {3, 3, 7}, new int[] {9, 1, 16, 13}, new int[] {}, new int[] {5} };
Na záver by som rád dodal, že niektorí ľudia, ktorí nevedia správne
používať objekty, využívajú 2D polí na ukladanie viacerých údajov o
jedinej entite. Napr. budeme chcieť uložiť výšku, šírku a dĺžku piatich
mobilných telefónov. Hoci sa vám teraz môže zdať, že sa jedná o úlohu
na 3D pole, v skutočnosti sa jedná o úlohu na obyčajné 1D pole (presnejšie
zoznam) objektov typu Telefon
. Ale o tom až pri objektovo
orientovanom programovaní. Pole si môžete vyskúšať ešte v cvičení v
tejto sekcii.
V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 1.-5. lekciu práce s kolekciami v Jave, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.