IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Strih v Sony Vegas - bonus

Tento diel je doplnkom k článkom o strihu videa v Sony Vegas. Nebude sa zaoberať programom na strihanie, ale zameria sa na časté chyby, ktoré sa pri strihu objavujú a tiež niektoré dobré tipy. Chyby a tipy sú popísané na základe vlastných skúseností spoločne s výsledkami rôznych diskusií na túto tému.

Vzhľadom k tomu, že vlastné zameranie a praxe sú hudobné videá (prevažne AMV), tak to chvíľami môže podľa toho aj vyzerať. Pokúsim sa to viac zovšeobecniť a pretiahnuť sa aj k trailerům či ukážkam z vlastných hier.

Okrem popisu by som chcel ukázať chyby a tipy na konkrétnych príkladoch (prevažne na vlastných dielach, ako autor je známy dostatočne, ale môžu sa objaviť aj iné). Všetko, čo v článku zmienim, nie je absolútna pravda a je možné so mnou nesúhlasiť (konštruktívne), rovnako tak niektoré pravidlá majú svoje výnimky v konkrétnych prípadoch, ale to je otázka praxe a ochoty riskovať. Ak sa vám vyššie uvedené informácie z nejakého dôvodu nepáči, môžete tento diel preskočiť a nemusíte sa ním vôbec zaoberať.

Cieľ strihanie

Pred začiatkom strihanie je potrebné si ujasniť čo a prečo vlastne robíme alebo chceme robiť. Motivácia pre strih môžu byť rôzne od klasických (pre zábavu, prezentácie) napriek nie príliš šťastné (pre víťazstvo v súťaži - pr. Amv súťaže) až po bizarné (vraj sa na to dajú baliť holky : D ). Čo zvolíte je celkom jedno, ale malo by to byť nejaká silná motivácia, pretože inak vás to prestane baviť a podľa toho budú aj vaše diela vyzerať.

Druhou časťou je rozhodnutie pre koho vlastne strihám. Podľa toho sa odvíja technická stránka veci (video pre Youtube si vystačia s nižšou technickou kvalitou výsledku než napríklad plátno, rovnako tak na plátne sa veľmi často môže stať, že farby vyzerajú trochu inak), možnosť použitia nástrojov (do traileru / ukážky do hry sa nehodí dávať efekty, ktoré mení farby, pridávajú oheň, zatiaľ čo kinematika to už znesú), alebo cieľová skupina (vek, preferencie, zameranie viac technické umelecké). Je potrebné toto všetko vedieť pred začiatkom strihanie), alebo aspoň pred dokončením, keď to inak nejde)

Zdroje

Je nutné mať zdroje dostatočného rozsahu (nie je nič horšie, ako keď vám na dokončenie chýba dve scény, ktoré ani za boha nemôžete nájsť) a vhodnej kvality (pozri predchádzajúce články). Trailery sú ochotné zniesť dlhšie scény a teda je možné z menej zdrojov nastrihať viac. Hudobné videá si to väčšinou nemôžu dovoliť.

Tip: Pre strihanie hudobných videí existujú "priateľské zdroje" čo sú napríklad dlhé seriály, ktoré obsahujú toľko rôznych scén, že pokryjú prakticky akýkoľvek nápad. V niektorých situáciách totiž rôzne zdroje vyzerajú dohromady veľmi zvláštne (rôzne štýly, farby atď). Napríklad anime ktoré obsahujú veľmi veľa dielov (niekoľko sto) a napodiv sa mi osvedčil treba seriál My little pony (nekamenovat : D )

Audio

Audio je dôležitá súčasť každého vypusteného diela. Video bez akýchkoľvek zvukov je vhodné maximálne ako technické demo s dĺžkou niekoľkých sekúnd. Iný účel si vyžaduje nejaké audio v pozadí. Problém audia je, že je oveľa citlivejší na úpravu ako video, resp. Ľudské ucho je citlivejší ako oko. Preto sa s audiom väčšinou pracuje ako s celkom (hudba, zvuky) alebo skracovaním. Audio je niečo, čo môže výrazne pomôcť dodať vášmu videu atmosféru:

Alebo naopak skúsiť videom "poprieť audio":

K tvrdé a rýchlo muzike sa zvyčajne hodia krátke strihy s rýchlymi prechodmi, zatiaľ čo pomalá hudba radšej prechody postupné / pomalé.

Nápad

Mať originálny nápad alebo vziať niečo klasického? Oboje je správne a oboje je zle. Klasické video (napríklad metalová hudba a nejaká akcia) má istotu, že fanúšikovia toho žánru sa neurazí a pri slušnom prevedení, tým človek nič nepokazí. Nájdete tisíce takých ako je toto:

a preto preraziť s niečím takých znamená veľmi dobrú kvalitu + musí sa to niečím odlíšiť. Na druhú stranu byť príliš kreatívny sa môže a nemusí vyplatiť, keď si to nájde svoju cieľovú skupinu (a ideálne tú, na ktorú to má byť určené) tak je všetko v poriadku, ale môže sa stať, že nebude pochopené. Tip: veľmi často sa stáva, že dobrý nápad prebíja zlé spracovanie:

Dĺžka

Pre dnešného človeka jeden z najdôležitejších parametrov. Priemerná trpezlivosť ľudí je veľmi nízka a tí ktorí takéto diela (súťaže amv, trailery, ukážky) hodnotí, na tom sú skôr horšie ako lepšie.

Odporúčaná dĺžka pre hudobné video je okolo 2 minút. Je dôležité to neprehnať a podľa skúsenosti mi zatiaľ vychádza, že je lepšie video príliš krátke než príliš dlhé. Krásny príklad: do konca sa vydrží pozerať len veľmi málo ľudí:

Existujú ľudia, ktorí zvládajú udržať divákovu pozornosť dlhšie:

Ale ísť cez 3 minúty dĺžky je väčšinou zbytočné riziko s minimálnou šancou sa vyplatiť.

Efekty

"Naučil som sa úžasný efekt a chcem ho všetkým ukázať ..." je jedna z najhorších vecí, čo si môžete povedať, pretože to väčšinou končí katastrofou.

S efekty zo začiatku opatrne. Ide ich mať v jednom videu veľa a nemusí to byť poznať, alebo to môže krásne sedieť

Ide samozrejme nastrihať krásne video bez akýchkoľvek efektov

Spätná väzba

Dôležitosť spätnej väzby nie je potreba rozoberať. U videí, rovnako ako v mnohých iných kategórií, sa vám stane, že vaše výtvory budú porovnávať s tými najlepšími. Kinematika k hre vám zrovnajú pokojne s výtvorom Blizzardu a hudobné video so všetkým, čo kedy predtým videli, vrátane naozajstných "majstrovských diel". Preto je potrebné vydržať počiatočné kritiky.

Zaujímavosť: môže sa vám stať, že sa názory ľudí budú rozchádzať a protirečiť. Toto video bolo chválené aj kritizované za to rovnaké - masky:

Ak nechcete zverejňovať svoje dielo, je dobré mať pár ľudí, ktorí vám budú robiť spätnú väzbu pravidelne a úprimne. Pokiaľ si ju robíte sami, dajte vždy po dostříhání videa tak týždeň pauzu uležať a potom sa na to pozrite.

Zvyšok

Raz som sa nachytal na celkom primitívne chybu, ktorá ma samého nenapadla. O divákovi nesmiete nikdy predpokladať, že niečo predsa musí poznať. Ja predpokladal, že film Rocky a jeho beh ulicami je natoľko známy (a ešte v čase, keď išla reklama s rovnakým témou) a keď som bol v sále na premietanie, videl som, ako väčšina ľudí úplne nechápavo pozerala a netušila čo sa deje.

Nápady a pripomienky do komentárov.


 

Všetky články v sekcii
Grafika
Článok pre vás napísal martinsakra
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor programuje v C# a Javě + dělá v Unity3D
Aktivity