Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Prečo ma baví len staré hry & rebríček mojich TOP 10 DOSových hier

"The Incredible Machines - Gamedesign ":images/img/dos_machi­nes.png Poslednou dobou si naozaj ujíždíte na starých DOSových klasikách, ktoré siahajú až ku koreňom môjho útleho detstva. Čím väčšie pixely a jednoduchšie monotónna hudba, tým lepšie. Premýšľal som nad tým, prečo ma tieto staré hry baví viac, než tie nové, graficky prepracované, a dospel som k niekoľkým dôvodom, s ktorými sa tu mám v pláne podeliť. Tiež som vytvoril rebríček svojich TOP 10 DOSových hier, ktorý nájdete nižšie.

Je to už veľmi dávno, rádovo niekoľko rokov, kedy som naposledy hral nejakú počítačovú hru. Okrem multiplayerovek s ľudským protivníkom ma to proste nebavilo. Možno preto, že ako autor niekoľkých hier viem, čo sa vo vnútri odohráva a nejako som nemal žiadne uspokojenie z plnenia daných inštrukcií programu. Všetko sa ale teraz zmenilo po nainštalovaní DOSBox. V skratke ide o program, umožňujúci spúšťať staré Dosová hry na nových počítačoch, viac o ňom tu. Atmosféra, ktorú tieto staré hry disponujú, ma úplne pohltila a nepustila.

Jednou z príčin môjho poblúznenie je fascinácia originálnym nápadom, ktorý u väčšiny nových hier bohužiaľ chýba. Príde mi, že už ide len o grafiku ao počet aktívnych objektov na scéne. Nápad išiel bokom. A stranou išli tiež perfektný herné žánre, ako adventúry, logické hry alebo skákačky. Dnes je to z väčšiny samá 3D strieľačka a RPG / stratégie. Miestami závodné alebo športové hry. Posledné komerčné skákačka čo vyšla bol snáď Jazz Jack Rabbit 2 a logické hry nevychádza takmer vôbec, s adventúrami to tiež nie je nič moc. Tento smutný nepomer žánrov vyvažuje trochu amatérska zložka herného priemyslu, ale stále to nie je ako predtým, kedy platilo: "Čo hra, to originál".

Ďalšou prednosťou starých hier je úplná, nádherná jednoduchosť a jasný cieľ. Napadá ma prirovnanie k Človeče, nehnevaj sa. Túto hru hráme stále a neprestáva nás baviť, pretože je to klasika. Staré hry sú dokonale jednoduché a zároveň výstižné. Fascinuje ma, ako vývojári využili možností tých najprimitívnejších počítačov a vytvorili vec, ktorá človeka dokáže na niekoľko hodín absolútne pohltiť. Veľmi silné sú aj moje vzpomímky z detstva na konkrétnej hry. Ako sme s bratom na chate hrali The Lost Vikings na 386ce, nájdené na zbernom dvore, a do starého notesu dychtivo zapisovali kódy pre prístup k ďalším levelům. Ako som ako malý prechádzal priestormi genetického laboratória doktora Goldfira, zostavoval neuveriteľné stroje v hre The Incredible Machines alebo blúdil s Brandonom v ohnivej jaskyni, pokladajúce za sebou ohnivé bobule, aby som prežil cestu späť.

Terajší hry mi pripadajú moc dokonalé. Chýba mi karikatúry herných postáv, veci stvárnení dokonale niekoľkých pixely, že sa mi strácajú pred očami, ale zároveň dokonale poznám, o čo ide. Chýba farbisté, čarovné prostredie, nepoškvrnené shadery a bump-mapping. Niektorí si asi myslí, že nemám všetkých päť pohromade, ale nejako ma neberie pozerať sa na grafiku, ktorá je u všetkých dnešných hier už v podstate rovnaká a vyzerá ako reálny svet, to sa radšej pôjdem prejsť do parku. Fascinuje ma elektronika, futurizmus a robotika, taký ten Matrix. V Matrixu boli tiež na obrazovke len ASCII znaky. Prečo asi? Kvôli tej nádherné, strojové a syntetické atmosfére. To isté nájdeme v starých hrách - pípanie, mániu farebných pixelov a tiež onen kúsok niečoho elektronického, čo dnešná tvorba toľko chýba.

Nechcem vyzerať ako neprispôsobivý a xenofóbne človek, naopak sa považujem za bytosť moderného veku. Mám Windows Vista, 24 "LCD, 2TB disk (júl 2009), počúvam elektro a ním z plastu : P DOS nemám rád, pretože je to starý a hlúpy operačný systém, ktorý nevie hospodáriť s pamäťou (pozri Billova legendárny hláška: "640KB musí stačiť každému"). Nevie v podstate takmer nič a všetko je v ňom problém. S aplikáciami zastávam názor, že čím novší, tým lepšie. Napríklad vo Worde 95 urobím za hodinu dokument rovnakej kvality, ako vo Worde 2007 za 15 minút. Ale u hier to mám tak nejako inak, ako som už odôvodnil vyššie.

Teraz ten môj sľúbený rebríček TOP 10 DOSových hier

Ak máte aj vy nejakú svoju obľúbenú vykopávky, podeľte sa :)

"Blake Stone: Planet strike - Gamedesign ":images/img/dos_pla­net.png

Blake Stone: Planet Strike

Tak on kritizoval 3D strieľačky a potom si ju dá na prvé miesto? Áno, pretože je to "robotická" hra o robotoch, postavená na upravenom Wolf 3D enginu, ktorá z neho vytlačila maximum. Nemám na mysli graficky, ale rozdielnym správaním postáv, Minimap, ukazujúci aj tajné priestory (za spotreby batérie) a samozrejme veľkým počtom typov nepriateľov a prostredí. Nechýba teleporty, fuzitovej zbrane, mutanti ani hlavný zloduch, ktorý sa občas zjavuje v priestoroch jeho laboratória.

"The Incredible Machines - Gamedesign ":images/img/dos_machi­nes.png

The Incredible Machines

Fyzikálne hra, v ktorej spájate veci, ktoré sa navzájom ovplyvňujú, aby ovplyvnili tú vec, ktorú máte za úlohu ovplyvniť. To bola veta ;-) Napríklad spadne bowlingová guľa, tá rozbije akvárium, to priláka mačku, ktorá po ceste vyplašia myš v koliesku, tá začne behať, roztočí dynamo, to roztočí ventilátor, ktorý odfúkne balónik, ten prepne vypínač, spustí sa pás, po ktorom ide sviečka, zapálená baterkou a lupou. Príde až k rakete a tú odpáli. Jeden z 87 týchto "puzzlov" splnený. Sazmozřejmě, že niektoré veci sú už na scéne pevne dané a vy máte výbavu niekoľkých málo veci, ktoré môžete pridať tak, aby stroj fungoval. Hry vyšlo niekoľko pokračovaní, ale ani jedno ma nezaujalo toľko, ako táto pôvodná verzia, pretože ich komiksová grafika vyhnala pôvodnú technickú atmosféru.

"Dangerous Dave - Gamedesign ":images/img/dos_da­ve.png

Dangerous Dave

Úplná klasika. Postavu Dejv pozná snáď každý a toto je podľa mňa jeho najlepšie stvárnenie. Opäť obdivujem tvorca, ako z pomerne útle sady kociek vytvoril 10 vtipných a zábavných levelov, vrátane niekoľkých tajných warp-zone. Túto hru som hral ešte na svojom notebooku, čiernobielo 386, ktorý mal cez display niekoľko nesvietiace čiar.

"The Legend of Kyrandia - Gamedesign ":images/img/dos_ky­randia.png

The Legend of Kyrandia

Prvý diel zo série adventúr z krajiny Kyrandia, ktorá je sužovaná intrigami a kúzlami zlého čarodejníka Malcolma. Veľmi pekné stvárnené, nápadité a extrémne rozsiahle prostredie, bludisko a logické hádanky. Dohral som ju niekoľkokrát.

"Hocus pocus - Gamedesign ":images/img/dos_ho­cus.png

Hocus Pocus

Návyková fantasy skákačka / strieľačka plná démonov, nástrah a magických scenérie. Bohužiaľ som nikdy nehral plnú verziu, snáď sa mi ju podarí zohnať.

"Jazz Jack Rabbit - Gamedesign ":images/img/dos_jaz­z.png

Jazz Jack Rabbit

Legendárny skákačka so zajacom v hlavnej úlohe, ktorý musí zachrániť svoju priateľku z pazúrov zlého doktora korytnačky. Cestujete po planétach, kde na vás čaká veľa šialených zbraní, bláznivých nepriateľov a nevšedných zajačích schopností. Hra má niekoľko novších pokračovanie, ktoré sú všetky dohral.

"The lost Vikings - Gamedesign ":images/img/dos_vi­kings.png

The lost Vikings

Logická hra, v ktorej disponujete tromi postavami a každá má svoju špecifickú schopnosť. Ich kombinovaním musíte preklenúť nástrahy, vyriešiť logické hádanky a dostať všetky do ďalšej lokácie. Je to niekedy celkom zložité. Vikingovia sa ocitáme na najrôznejších miestach, ako je starověkký egypt alebo futuristické počítačové prostredia.

"Hexxagon - Gamedesign ":images/img/dos_hex­xagon.png

Hexxagon

Bunková logická hra, ktorú môžete hrať buď s počítačom, alebo s ľudským protivníkom. Cieľ je jednoduchý - naplniť hraciu plochu z čo najväčšej časti svojimi kameňmi. Pri položení nového kameňa za súperove kamene, susediace s týmto novým kameňom, premení vo vaše. A to samozrejme aj naopak. Na malú vzdialenosť sa kameň rozdelia, na väčšie len preskočí.

"Prehistorik - Gamedesign ":images/img/dos_pre­historik.png

Prehistorik

Myslím, že nemusím komentovať. Ďalšie legendárny pravěkká skákačka, ktorá sa môže pochváliť aj druhým dielom. Obaja sú perfektné, vtipné a rozmanité, čo sa týka prostredia.

"Golden axe - Gamedesign ":images/img/dos_a­xe.png

Golden Axe

Klasická mlátička zo Sega konzol. Vyberte si svoju fantasy postavu, disponujúci magickú schopnosťou a bojovými kombami, osedlajte draka a vydajte sa na nejehkou cestu do hradu.

Trochu ma mrzí, že sa mi sem nezmestili hry ako Lemmings, Minigolf alebo DuckTales. No, čo narobím :)

 

Všetky články v sekcii
Gamedesign
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity