15. diel - Inkscape - Snap a usporiadanie objektov
V predchádzajúcom článku, Inkscape - Orez a Maska , sme sa naučili používať Orez a Masku ako ďalšie možnosti výplne objektov. Jednalo sa o vratné funkcie. Ich použitím nedôjde k strate časti upravovaného objektu.
V dnešnom Inkscape tutoriále sa pozrieme na funkciu Snap. Ide o funkciu, ktorá pomáha používateľom presne umiestniť a zarovnať objekty v rámci kresliacej plochy. Snap využíva automatické prichytávanie (angl. snapping) k špecifickým miestam na pracovnej ploche, napr. k okrajom iných objektov, k základným mriežkam alebo k ďalším definovaným umiestneniam.
Snap
V prípade, že potrebujeme veľmi presne pracovať, využijeme doplnok pre prácu s nástrojmi Výber a transformácia objektov a Úprava ciest na úrovni uzlov - Snap.
V predvolenom nastavení býva Snap spravidla aktívny. Mnoho začínajúcich užívateľov je potom roztrpčených, že si objekty "robia, čo chcú" a neustále sa k niečomu "prilepujú".
Snap nájdeme v pravom hornom rohu programu. Ide o ikonu
pre rýchle zapnutie/vypnutie nástroja:
Nastavenie prichytávania
Šípka (trojuholník, viď predchádzajúci obrázok) vedľa tejto ikony taktiež umožňuje zapnutie prichytávania, zároveň ale aj pokročilé nastavenia. Základná ponuka nastavenia sa skladá z troch položiek - Ohraničovacie rámčeky, Uzly a Zarovnanie. Kliknutím na Pokročilý režim v dolnej časti ponuky sa zobrazí podrobná ponuka pre prichytávanie, ktorú dopĺňajú pomerne výstižné ikony:
Podľa toho, či s doplnkom Snap chceme alebo nechceme pracovať, môžeme ikony pre prácu s prichytávaním zobraziť alebo skryť na Paneli ponúk > Zobraziť > Panel prichytávania.
Praktické príklady
Keď je funkcia Snap aktivovaná, objekty, ktoré sú presunuté blízko týchto "prichytávacích miest", sa automaticky prichytia a umiestnia sa presne na toto miesto. To znamená, že sa nemusíme trápiť s ručným zarovnávaním a môžeme na svojich kresbách rýchlejšie a presnejšie pracovať. V nasledujúcich obrázkoch si ukážeme praktické príklady prichytávania:
- stredový bod na ohraničenie stránky:
- začiatok vodítka k strednému bodu riadku:
- roh k rohu:
- stredový bod k rohu:
- stredový bod k ceste:
Pri priblížení sa kresliaceho prvku k objektu zarovnania sa nám na krátky okamih zobrazí "bublina" - nápoveda, k čomu zarovnávame.
Mriežka
Ďalšia možnosť, ako presne môžeme usporiadať objekty, je voľbou z Panelu ponúk > Objekt > Zarovnať a rozmiestniť. V tejto lekcii si ukážeme, ako viac objektov zarovnať a rozmiestniť do presne definovanej mriežky. V dialógovom okne Zarovnať a rozmiestniť zvolíme záložku Mriežka:
Ako naša mriežka bude vyzerať nastavíme pomocou parametrov
Riadky a Stĺpce. Samozrejme je vhodné voliť mriežku podľa
počtu objektov. V prípade, že máme ako na obrázku deväť obdĺžnikov,
nastavíme hodnoty na 3 × 3
:
Všetky obdĺžniky označíme pomocou nástroja Výber ľavým
tlačidlom myši. Aktiváciou tlačidla Nastaviť medzeru ovplyvníme
veľkosť medzier medzi obrazcami podľa osi x
a y
. Tu
si môžeme vybrať, v akých jednotkách sa bude medzera zadávať. Pri
jednotkách si musíme skontrolovať, či sa nám zhodujú s jednotkami,
ktoré používame v pôvodnom nastavení. Pokiaľ nastavujeme
parameter v pixeloch, môžeme následne zle zadávať súradnice x
a y
pre umiestnenie objektov. A to preto, že súradnice
x
a y
sa nám na Paneli ponúk zobrazujú v
milimetroch. Všetky nastavenia potvrdíme kliknutím na
Usporiadanie:
Ak nie sme s výsledným efektom spokojní, môžeme nastavenie zmeniť a znova potvrdiť. Jednotlivé objekty môžeme zarovnať nielen do mriežky, ale aj do radu (stĺpca). Tu je už len na nás, či budeme požívať na zarovnanie záložku Zarovnanie alebo Mriežka:
Zarovnanie kruhových objektov
Ak chceme zarovnať a rozmiestniť kruhové prvky, postupujeme nasledovne. Najprv vyberieme nástrojom Výber všetky kruhové (elipsové) prvky, ktoré chceme zarovnať a rozmiestniť:
V dialógovom okne Zarovnať a rozmiestniť vyberieme záložku Circular:
Na tejto záložke môžeme meniť niekoľko nastavení podľa toho, ako chceme zarovnávať. Ako prvý môžeme zvoliť kotevný bod, ďalej zarovnanie na prvý alebo posledný nami vybraný objekt, nastaviť vlastné parametre a nakoniec rotáciu.
Rozdiel v nastavení kotevného bodu pri zarovnaní elips je na nasledujúcom obrázku, kedy pri prvom obrázku vľavo bol pre zarovnanie elips aktivovaný kotevný bod Objekty ohraničovacích rámčekov, zatiaľ čo pri druhom vpravo Stredy otáčania objektov:
Na poslednom obrázku je zobrazené zarovnanie elíps podľa parametra. Nastavenie parametra je možné vidieť v dialógovom okne. Pokiaľ potrebujeme presné zarovnanie tak, aby objekty vytvorili napríklad kruh, je nutné správne počítať. Niekedy vystačí, keď vytvoríme a spočítame iba polovicu kruhu a druhú k nemu nakopírujeme pomocou klávesovej skratky Ctrl + C a Ctrl + V - za predchádzajúceho označenia všetkých objektov Výberom. Tu je na mieste označené objekty aj zoskupiť pomocou Ctrl + G, aby sme si ich nerozhádzali. Následne je nutné skopírovanú druhú polovicu ručne zarovnať. Záleží na tom, ako zdatní sme. Pri niektorých kruhových objektoch je akákoľvek drobná výchylka veľmi vidieť: