Mikuláš je tu! Získaj 90 % extra kreditov ZADARMO s promo kódom CERTIK90 pri nákupe od 1 199 kreditov. Len do nedele 7. 12. 2025! Zisti viac:
NOVINKA: Najžiadanejšie rekvalifikačné kurzy teraz s 50% zľavou + kurz AI ZADARMO. Nečakaj, táto ponuka dlho nevydrží! Zisti viac:

Ako sa vyvíja hra? Rozhovor s tvorcom The Book of Aaru

Vytvoriť si vlastnú hru je snom mnohých našich študentov aj absolventov. Len málokto si však na začiatku uvedomuje, čo všetko vývoj naozaj obnáša. S Davidom Tomášom Míkom, dizajnérom a vedúcim tímu českého herného štúdia Amenti, sme sa rozprávali o tom, ako vzniká nezávislá hra od prvého nápadu až po vydanie. Dozvieš sa, koľko ľudí sa na projekte podieľa, čo všetko je potrebné riešiť a kde môžeš začať aj ty, ak si úplný začiatočník.

Blog ITnetwork.sk

Na začiatku bol sen

Čo je ústredným motívom hry The Book of Aaru?

Inšpiráciou nám bola anglická poviedka o Emily Sands, archeologičke z roku 1906. V príbehu sa vydáva hľadať Osirisovu hrobku a pri tom sa stratí. V našom podaní hrobku nájde, ale miesto je prekliate a ona sa z neho snaží uniknúť.

Čo stálo za výberom témy?

Veľa súvisí so vznikom samotného štúdia. Založil ho náš producent a investor Ladislav Martinčík. Mal financie a namiesto toho, aby ich investoval napríklad do nehnuteľností, rozhodol sa ich vložiť do svojho sna – vytvoriť hru. Egypt ho vždy fascinoval, takže chcel, aby bola prvá hra zasadená do tohto prostredia.

Aký je to žáner?

Žánrovo ide o roguelite. Momentálne ide o veľmi obľúbený a komerčne zaujímavý žáner, ktorý nás zároveň veľmi baví. Mňa osobne fascinuje, že núti človeka sa neustále posúvať a rozvíjať.

Blog ITnetwork.sk

Zdroj: Amenti

Dôležitá je sebakritika a schopnosť robiť kompromisy

Koľko ľudí na vývoji hry pracovalo?

Jadro tímu tvoria traja, ja ako dizajnér a vedúci tímu, jeden programátor a jeden 3D grafik. Počas vývoja u nás programovali ešte dvaja šikovní študenti, pričom jeden z nich s nami zostal natrvalo.

Spolupracovali sme aj s rôznymi freelancermi, UI grafikom, hudobníkom či zvukárom. Celkovo sa na vývoji podieľalo približne dvanásť až pätnásť ľudí.

Aké zručnosti by mal mať niekto, kto sa chce venovať vývoju hier?

Nezáleží na tom, či ide o dizajnéra, programátora alebo grafika, kľúčové je byť kritický a sebakritický. Premýšľať nad svojou prácou, zvažovať rôzne možnosti, hľadať dosiahnuteľné ciele. V hernom vývoji nejde o to, čo je teoreticky najlepšie riešenie, ale čo je najlepšie v rámci dostupného času, financií alebo schopností tímu. A na to je potrebné vedieť robiť kompromisy.

Zaujíma ťa svet technológií a chcel by si sa naučiť programovať alebo testovať softvér? Prihlás sa do nášho akreditovaného kurzu pre junior programátorov WWW aplikácií alebo kurzu pre softvérových testerov a získaj prácu snov. Okrem bezkonkurenčného platu ťa čaká aj home office, flexibilita a mnoho ďalších benefitov. Nakopni svoju kariéru ešte dnes:

Ako vzniká hra?

Môžete priblížiť samotný proces vývoja?

Z herného hľadiska sme začali tým, že sme dôkladne analyzovali hry, ktoré nás bavia. Nezaujímalo nás len to, čo je zábavné, ale hlavne prečo to funguje. Prvý rok sme venovali jednoduchým prototypom bez vizuálnej stránky. Testovali sme základný pohyb postavy, útoky a systém zranení. Keď sme mali pocit, že to funguje, začali sme pridávať ďalšie vrstvy. Pracovali sme v polročných blokoch, na konci ktorých sme vždy zhodnotili, čo sa osvedčilo, a podľa toho upravili ďalšie smerovanie vývoja.

Čo sa týka grafiky, postupne sme hľadali atmosféru a vizuálny štýl. Nakoniec sme si uvedomili, že čisto egyptské prostredie nie je dostatočne silné. Rozhodli sme sa preto pridať prvky retro sci-fi a brutalizmu, čo nás začalo baviť ešte viac. Toto rozhodnutie síce prišlo takmer po roku vývoja, ale takéto hľadanie smeru je v procese tvorby hry úplne bežné.

A čo keď ste sa v názoroch nezhodli?

Na začiatku sme rozhodovali demokraticky. Keď to nešlo, nechali sme rozhodnúť niekoho nezainteresovaného. Časom sme však zistili, že je potrebné mať jedného človeka, ktorý má posledné slovo. Ako režisér vo filme nesie za rozhodnutia zodpovednosť, no vďaka tomu sa veci posúvajú ďalej.

Ako dlho celý vývoj trval?

Prvý rok sme sa venovali čisto prototypovaniu. Od chvíle, keď sa našiel správny smer, samotný vývoj trval asi tri roky. Všeobecne je dĺžka vývoja veľmi individuálna. Jednoduchú hru možno vytvoriť za pár mesiacov. Sú však aj hry, ktoré sa vyvíjajú aj desať rokov.

AI je užitočný pomocník

Aké nástroje a technológie ste pri vývoji používali?

Používame predovšetkým Unity. Ten zvládne deväťdesiat percent práce. Kód píšeme v C#, ktorý je prispôsobený Unity. Ide najmä o to pochopiť, ako s enginom komunikovať.

A grafika?

Grafika vzniká v programoch Blender a Maya. Detaily a textúry spracovávame v ZBrush a hotové modely následne importujeme do Unity. Okrem toho využívame aj ďalšie nástroje, napríklad Photoshop, Figmu, FMOD na prácu so zvukom alebo Visual Studio na písanie kódu.

Koľko programov ste teda celkovo použili?

Celkovo sme pracovali približne s dvadsiatimi piatimi programami, no kľúčové sú pre nás štyri: Unity, Visual Studio, Blender a Photoshop.

Používate pri vývoji aj umelú inteligenciu?

Umelú inteligenciu rozhodne používame, najmä pri písaní kódu a pri návrhoch vizuálov. Je to veľmi užitočný nástroj, ktorý nám pomáha pracovať efektívnejšie a rýchlejšie overovať nápady. Dokonca aj ja pomocou nej zvládnem vytvoriť veľmi jednoduché funkčné skripty hoci nie som programátor.

Umelú inteligenciu rozhodne používame, najmä pri písaní kódu a pri návrhoch vizuálov. Je to veľmi užitočný nástroj, ktorý nám pomáha pracovať efektívnejšie a rýchlejšie overovať nápady. Dokonca aj ja pomocou nej zvládnem vytvoriť veľmi jednoduché funkčné skripty hoci nie som programátor.

Do finálnej podoby hry sme však umelú inteligenciu zatiaľ nezapojili. Hráči to často neprijímajú a ani my zatiaľ nemáme pocit, že by na to bola technicky plne pripravená. Vnímame to však ako dočasný stav. Očakávam, že je len otázkou času, než sa AI stane bežnou súčasťou nielen vývoja, ale aj výsledku v celom hernom priemysle.

Chceš sa tiež pustiť do vývoja hier? Rekvalifikuj sa na C# programátora a získaj kurz AI zadarmo.

Čo sa deje po vydaní?

Hra je vonku len pár dní. Ako ste na tom s predajmi?

Predaje nie sú zlé, ale zatiaľ nie sme ziskoví.

Aké náročné je dnes predať hru?

Každý rok vychádza viac než dvadsaťtisíc hier. Zhruba stovka z nich má takmer istý úspech, ďalšie stovky sa dokážu presadiť, ak majú silný nápad, kvalitné spracovanie a trochu šťastia. Zvyšok o svoje miesto na trhu bojuje. Konkurencia je veľká a trh funguje celosvetovo, hry sa predávajú na platformách prístupných ľuďom z rôznych kútov sveta. Aj menšie štúdio tak musí držať krok s tými najlepšími, čo nie je jednoduché, ale práve v tom môže byť aj veľká motivácia a priestor pre kreativitu.

Čo sa deje po vydaní?

Momentálne sa venujeme optimalizácii hry, napríklad pre zariadenie Steam Deck. Zbierame spätnú väzbu, ladíme obtiažnosť a analyzujeme herné dáta. Hru teraz hrá väčšie množstvo ľudí, takže máme lepšiu predstavu o tom, ako je vyvážená. Niektoré veci sme totiž pri testovaní v menšej skupine vôbec nemohli odhaliť.

Plánujete nový projekt?

Áno, hoci máme ešte veľa práce s The Book of Aaru, radi by sme v budúcnosti zúročili všetko, čo sme sa počas vývoja naučili. Pred troma rokmi sme začínali ako úplní nováčikovia, dnes už máme jasnejšiu predstavu o tom, čo funguje a čo robiť lepšie.

Máte radu pre niekoho, kto je na začiatku a chce si vytvoriť vlastnú hru?

Najlepšie je si to jednoducho skúsiť. Vytvorte si jednoduchú hru, ideálne v rozsahu niekoľkých mesiacov, a prejdite si celý proces. Od programovania cez grafiku až po zvuk. Možno zistíte, že vás baví iná časť vývoja, než ste čakali, alebo že vás to nakoniec vôbec neláka. Ale budete mať jasno.

Získate tým navyše pevný základ pre prácu v tíme. Aj keď sa neskôr zameriate na jednu oblasť, je dôležité rozumieť aj práci ostatných. Vlastný projekt je skvelý spôsob, ako spoznať vývoj hier v praxi a zároveň lepšie pochopiť sám seba.

Vlastný projekt je skvelý spôsob, ako spoznať vývoj hier v praxi a zároveň lepšie pochopiť sám seba.

Blog ITnetwork.sk

Zdroj: Amenti

Ak aj ty hľadáš novú príležitosť a kariérnu cestu, IT môže byť pre teba ideálnou voľbou. Rekvalifikuj sa v našom akreditovanom kurze pre junior programátorov WWW aplikácií. Nauč sa pracovať s modernými nástrojmi budúcnosti a vyberaj si z nekonečného množstva pracovných ponúk. Nikdy nie je neskoro začať:

Prečítaj si tiež:


 

Všetky články v sekcii
Blog ITnetwork.sk
Článok pre vás napísala Radka Boháčová 28. júla 9:25
Avatar
Autorka vystudovala obor mediální studia a žurnalistika a psaní je jejím velkým koníčkem. Ráda se rozvíjí v oblasti digitálního marketingu a zajímá ji i svět IT.
Aktivity