Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

3. diel - Vytvorenie prvej animácie v Adobe After Effects

V minulej lekcii, Vytvorenie kompozície a vrstvy v Adobe After Effects , sme si ukázali, ako tvoriť kompozície a vrstvy v Adobe After Effects.

V dnešnom tutoriále Adobe After Effects si vytvoríme animovaný text a jednoduchý efekt. Tiež si predstavíme funkciu masiek a ako vytvoriť prekompozíciu.

Animácie v Adobe After Effects

Animácia je vlastne niekoľko na seba nadväzujúcich snímok, ktoré sa nejakým spôsobom od seba odlišujú. To tvorí ilúziu pohybu. Rovnako ako sa film skladá z 25 snímok a tvorí ilúziu, že sa objekt hýbe. Aby to tak ale vyzeralo, musí dôjsť v obraze k nejakej zmene. To znamená, že ak budeme chcieť animovať napríklad logo nejakej firmy, musí sa vlastnosť loga v priebehu času nejako zmeniť. Logo sa teda môže začať točiť alebo poskakovať.

Aby sme programu Adobe After Effects nastavili, kedy k zmenám pri našom objekte má dôjsť, využívame tzv. Kľúčové bodyZáklady Adobe After Effects
. V programe sú nazývané Keyframes. Tieto body značia, kedy sa nejaký parameter vo vrstve zmení. Túto funkciu spustíme kliknutím na ikonu StopekZáklady Adobe After Effects
(Stopwatches), ktorá sa nachádza pri každom parametri.

Animácia textového objektu

Začneme jednoduchou animáciou textovej objektu. Vytvoríme textové pole a napíšeme ľubovoľný text. Zvolíme parameter Pozícia (Position), aby sme mohli zmeniť pozíciu objektu. Teraz klikneme na ikonu Stopek. Posunieme hlavný Časový posuvník na začiatok. Zmeníme hodnotu parametra pozície textu, tak aby sa nachádzal vpravo. To môžeme urobiť buď cez zadanie číselnej hodnoty zodpovedajúcej pravej strane alebo jednoduchým posunutím objektu po obrazovke. Posunieme Časový posuvník ďalej v čase. Text posunieme viac doľava. A ešte raz to zopakujeme, teda posunieme sa ďalej v čase a zmeníme pozíciu textu. Teraz sa vytvorili tri Kľúčové body. V týchto miestach došlo k zmene parametrov objektu. Adobe After Effects nájde miesta medzi Kľúčovými bodmi a dopočíta pohyb objektu tak, aby objekt akurát dorazil na miesto v ďalšom Kľúčovom bode. Výsledok potom vyzerá ako, by sa text naozaj pohyboval:

Základy Adobe After Effects

Zmeny parametrov môžeme lepšie vidieť pri zapnutej funkcii Graph Editor*[ aftereffects/grap­h_editor.png *]
, ktorá ukáže vývoj zmien v grafe:

Základy Adobe After Effects

Môžeme tiež využiť už prednastavené animácie pre objekty v záložke na pravej strane Effects & Presets > Animation Presets. Môžeme tiež animovať po jednotlivých písmenách. To vykonáme kliknutím na ikonu AnimovaťZáklady Adobe After Effects
(Animate) vo vrstve s textom. Ďalej zvolíme Opacity. Vo vrstve sa objaví nová možnosť Animator. Zapneme funkciu Stopok. Pomocou Kľúčových bodov a menenia hodnôt parametrov Štart a End zvolíme, aké písmená sa objavia. Ďalej zmeníme silu priehľadnosti pomocou parametra Opacity. Výsledkom bude postupné zjavenie jednotlivých písmen textového poľa:

Základy Adobe After Effects

Línia pohybu objektu

Využitím základov práce s Kľúčovými bodmi môžeme jednoducho dosiahnuť lineárny pohyb objektu. Môžeme teda jednoducho animovať, aby sa objekt dostal v priamej línii z bodu A do bodu B. Čo ak ale budeme namiesto toho chcieť, aby sa objekt pohyboval napríklad po oblúku ? To už také jednoduché nie je, pretože lineárnym pohybom to nedosiahneme. A práve k tomu v Adobe After Effects slúži funkcia Keyframe Interpolation (priestorová interpolácia). Vytvoríme niekoľko Kľúčových bodov a označíme ich. Klikneme pravým tlačidlom a zvolíme možnosť Keyframe Interpolation. Otvorí sa dialógové okno a ponúkne dve možnosti:

  • Temporal Interpolation - ovláda, akým spôsobom sa bude vlastnosť meniť v závislosti od času,
  • Spatial Interpolation - ovláda, ako sa bude meniť tvar dráhy, ktorou sa objekt pohybuje.
Zvolíme Spatial Interpolation > Bezier. Teraz môžeme objektom pohybovať v oblúku. Objekt posunieme na rôzne miesta a vytvoríme medzi nimi pomocou bodov oblúkový pohyb. Náš objekt teda môže urobiť pravidelnú zákrutu. Niekoľkými novo vzniknutými bodmi môžeme meniť strmosť oblúka. Lineárny a oblúkový spôsob pohybu môžeme ľubovoľne kombinovať v rámci jedného objektu, existuje na to priamo nástroj Convert Vertex Tool*[ aftereffects/ver­tex_tool.png *] , ktorý sa skrýva medzi rôznymi druhmi Pera. Zmenu z priamky na krivku je možné tiež vykonať podržaním kláves Ctrl + Alt pri klikaní na nejaký bod. Objekt tak získa veľmi plynulý oblúkový pohyb:
Základy Adobe After Effects

Bézierova krivka je druh parametrickej krivky. Umožňuje prekladať body a interaktívne tak vytvárať krivku a modifikovať ju. Tomuto procesu sa hovorí interpolácia. V počítačovej grafike sa používa na definovanie kriviek a plôch.

Efekt vydutie objektu

Podobne ako so zmenou parametrov textového poľa sa pracuje aj s efektmi. Vyskúšame napríklad efekt Bulge, teda vydutie. Zvolíme tento efekt v záložke na pravej strane Effects & Presets > Obsolete > Bulge a pretiahneme ho na vrstvu. Otvorí sa nám nové okno na pravej strane Effect Controls, kde efekt môžeme ovládať. Klikneme na ikonu Stopek pri parametri Vertical Radius a zmeníme ho niekoľkokrát v závislosti od času. Vytvorí sa efekt roztiahnutia a vydutie objektu:

Základy Adobe After Effects

Prekompozícia

Pri väčšom množstve efektov a zmien parametrov je vhodné uzatvárať vrstvy do Prekompozícií. Tieto balíčky vrstiev je možné ovládať hromadne a meniť tak naraz vlastnosti niekoľkých vrstiev. K existujúcemu efektu vydutie textu pridáme ešte zväčšujúci sa obdĺžnik. Tieto dve vrstvy označíme, klikneme na ne pravým tlačidlom a zvolíme možnosť Pre-compose. Tým sme vytvorili Prekompozíciu:

Základy Adobe After Effects

Tejto Prekompozícii môžeme ľubovoľne meniť vlastnosti alebo na nej dávať ďalšie efekty. Pokiaľ budeme chcieť nejakú vrstvu v Prekompozícii upraviť, rozklikneme celú Prekompozíciu. Tak sa dostaneme do samotných vrstiev, ktoré môžeme upraviť.

Masky

Masky umožňujú, aby bolo možné vidieť len určitú časť objektu. Môžeme ju buď nakresliť pomocou Pera alebo vytvoriť pomocou pravidelného objektu. Alebo cez tlačidlo v hornom paneli Layer > Mask > New Mask. Masku môžeme použiť pre jednu vrstvu alebo pre celú Prekompozíciu:

Základy Adobe After Effects

Masku môžeme ďalej upraviť pomocou parametrov:

  • Mask Path - mení pohyb masky,
  • Mask Feather - mení ostrosť prechodu medzi maskou a ďalšími objektmi,
  • Mask Opacity - mení priehľadnosť masky,
  • Mask Expansion - môže zmeniť dosah účinky masky.

V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 1. - 3. lekcii Adobe After Effects, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
Vytvorenie kompozície a vrstvy v Adobe After Effects
Všetky články v sekcii
Základy Adobe After Effects
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Riešené úlohy k 1. - 3. lekcii Adobe After Effects
Článok pre vás napísal Lukáš Diviš
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Aktivity