Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se C# .NET. Zároveň využij akce až 50 % zdarma při nákupu e-learningu. Více informací:
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.
Slevovy týden 3/50

10 rád, vďaka ktorým neurobíte pri výbere hostingu chybu I

Vybrať poskytovateľa webhostingu sa niekomu môže zdať ako primitívne úloha. Ja však radím výber nepodceňovať. Nie som síce IT expert, ale parametre a kvalitu webhostingu musím chtiac nechtiac riešiť, aby sa výsledky mojej práce boli čo najlepšie. Zaoberám sa totiž online marketingom, čo zahŕňa okrem online propagácie tiež tvorbu webov, prípadne ich dodatočnú optimalizáciu, a prevádzkujem aj niekoľko vlastných webových projektov.

Málokto rád rieši nefunkčnosti, pomalé načítanie, výpadky a nedostupnosť služieb, hackerské útoky či snáď stratu dát. Taktiež nikoho nepoteší, keď až s odstupom času zistí, že vybraný poskytovateľ neponúka niektorú z funkcionalít či technológií, ktorú by rád začal využívať. Vrcholom potom je, keď sa ani nedovoláte pomôcť v prípade problémov. Spoľahlivosť a rýchlosť webu sa významne premietajú do celkového užívateľskej dojmu a sú dôležité aj v problematike optimalizácia pre vyhľadávače (SEO). Svoj pracne budovaný projekt môžete výberom zlého hostingu doslova pochovať.

Nie všetko sa dá zistiť hneď pri výbere. Dal som dohromady 10 rád, vďaka ktorým riziko zlej voľby môžete výrazne znížiť. Mám osobné skúsenosti s rôznymi poskytovateľmi, pretože nie vždy som mohol výber webhostingu ovplyvniť. U svojich projektov však dlhodobo využívam ONEbit hosting. V článku teda zmienim aj konkrétne skúsenosti práve s týmto poskytovateľom.

serverovňa ONEbit

1. Zvážte nevýhody "neobmedzeného" priestoru

V ponukách poskytovateľov webhostingu často narazíte na tzv. Neobmedzený priestor. Z na prvý pohľad lákavé ponuky sa však môže vykľuť zdroj problémov. Hosting síce nie je limitovaný objemom dát, ktorý na neho môžete nahrať, ale v skutočnosti existujú iné obmedzenia, ktoré majú za cieľ, aby ste toho na neho nenahrali "zas tak moc". Typickým príkladom sú prísne pravidlá, čo na FTP server môžete uchovávať, a čo už nie. Čo je však najväčší problém? Veľmi často nie sú "neobmedzené" webhostingy adekvátne zálohované.

Bežný prezentačné web, blog, či menšie katalóg alebo magazín nepotrebuje viac než pár stoviek megabajtov priestoru pre svoj chod a na to aj tie najnižšie tarify stačí. A pokiaľ ide o projekt väčší, tak ho asi nebudete chcieť spúšťať na tom najlacnejším zdieľanom hostingu a budete investovať do výkonnejšieho riešenie, kde je vyššia kapacita samozrejmosťou.

ONEbit svojim zákazníkom ponúka presne definovanú kapacitu, ktorú môžu využiť, ako sami chcú, s možnosťou jednoduchého rozšírenia pomocou balíčkov. Prenajatý priestor zrkadlí v RAIDe a navyše ešte niekoľkokrát denne zálohuje - dáta sú tým pádom uložená vždy minimálne na 3 miestach. Riziko ich straty je tak naozaj minimálne. A ako bonus dokáže stálym zákazníkom každý rok zadarmo navýšiť priestor o 10%.

2. Je webhosting zadarmo naozaj zadarmo?

Myslíte to so svojím projektom vážne? Ak áno, tak webhosting, ktorý dostanete "zadarmo", pre vás pravdepodobne nebude tou správnou voľbou. Na niečom prevádzkovateľ hostingu zarobiť musí. Ak to nie je na základnej cene za službu, tak sú to napríklad príplatky za dodatočné funkcionality, ktoré sú inde samozrejmou súčasťou ponúkaných služieb - napr. Viac ako 1 databázy, e-mailové služby, zvýšenie základnej nedostatočnej kapacity, pravidelné zálohy alebo technická podpora. V súčte sa potom môžete vyšplhať na oveľa vyššiu cenu, než koľko by ste za rovnaké parametre zaplatili inde.

3. Čo stojí za podozrivo lacným hostingom

Ak aj napriek nízkou (alebo nulovou) cenovku nie je cena navyšovaná dodatočnými príplatky, je otázkou, ako kvalitné služby poskytovateľ ponúka. Pomalé načítanie webu, výpadky, nulová technická podpora - z diskusií viem, že sa s týmto užívatelia lacných hostingov stretávajú dnes a denne. Hardware hostingu musí byť dostatočne dimenzovaný, aby zvládol aj dočasne zvýšenú záťaž v špičkách. Navyše musí dochádzať k jeho pravidelnej obmene ak navyšovania výkonu, tak aby zvládol zvyšujúce sa nároky webových aplikácií. Nemenej dôležité je zabezpečenie dostatočnej internetovej konektivity rešpektujúci narastajúcej webový prevádzku. S tým všetkým musí poskytovateľ webhostingu počítať, inak sa z webov idúcich na jeho serveroch pomaly stanú nedostupní slimáky, ktoré budú užívatelia nenávidieť.

4. Overte si deklarovanú dostupnosť služieb

Poskytovateľ webhostingu garantujúci 100% dostupnosť svojich služieb je mierne povedané odvážny. Sú veci, ktorým jednoducho predísť nedá, aj keď poskytovateľ webhostingu udržiava hardvér a konektivitu dostatočne dimenzovanú a zálohovanú pre prípad poruchy. Pamätáte na niekoľko desiatok minút trvajúci výpadok Googlu v novembri 2016? Každopádne ide o parameter, ktorý je neradno podceňovať. Dostať návštevníka na svoj web nie je v dnešnej dobe nič lacného, a aj krátky výpadok môže spôsobiť, že už znova nepríde. Obzvlášť, ak sa to stane práve v momente, keď chce vykonať nákup alebo inú konverziu.

Keď ale odhliadneme od sebavedomých marketingových textov, väčším problémom je, že poskytovatelia jednoducho mystifikuje a spoliehajú na to, že si to ich zákazníci nevšimnú. Ako si ale skutočnú dostupnosť dopredu overiť? Prvý predstavu vám dajú vyhľadávače, keď si vyhľadáte názov poskytovateľa v spojení so slovom "výpadok". Skúste to, možno budete prekvapení. Najvyššie ale urobíte, keď sa spýtate na skúsenosti svojich známych alebo aspoň na internetových fórach, kde sa problematika webhostingov preberá. Určitým vodítkom môžu byť služby meracie dostupnosť webhostingov. Je však dobré brať do úvahy ich "nezávislosť" a tiež metodiku merania, ktorá nemusí úplne reflektovať reálnu situáciu a môže tak výsledky skresľovať.

5. Pomôže vám niekto v ťažkostiach?

Nikto nie je expert na všetko. Práve preto si miesto prevádzky vlastného servera prenajímate služby niekoho iného, kto to robí lepšie a lacnejšie než vy sami. Čo keď ale máte problém, ktorý potrebujete riešiť, a nie je nikto, kto by vám s tým pomohol? Alebo mu to trvá "večnosť"? Nezostáva vám nič iné ako sa modliť, že to dobre dopadne.

Kvalitná technická podpora je vizitkou a úplnou nevyhnutnosťou poskytovateľa webhostingu. Našťastie je možné si ju čiastočne vyskúšať skôr, než niekomu dáte svoje peniaze. Vyhľadajte si na webových stránkach poskytovateľa kontakt, ideálne rovno na technickú podporu. Napíšte im otázku, pokiaľ možno zložitejšie. Môžete skúsiť byť aj trochu otravní. Potom len čakajte, ako rýchlo a fundovane vám odpovie. Čakáte na odpoveď deň a dôjde vám zmätená odpoveď plná gramatických chýb? Potom by ste sa mali poobzerať inde.

Pokračovanie nabudúce

Aby som vás príliš nezahltili, rozhodol som sa článok rozdeliť na dva diely. V pokračovaní sa môžete tešiť na rady týkajúce sa zabezpečenia webhostingu, zálohovanie, možností úprav a rozširovania služieb a tiež administrácie.


 

Všetky články v sekcii
Webové stránky krok za krokom
Článok pre vás napísal Vladan Košut
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Systematický kreativec, konzultant, online marketér a textař na volné noze, dlouholetý uživatel ONEbit hostingu.
Aktivity