IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

16. diel - Najčastejšie chyby C # začiatočníkov - Vieš pomenovať premenné?

V minulej lekcii, Najčastejšie chyby C # začiatočníkov, robíš je tiež? , sme si ukázali najčastejšie chyby začiatočníkov v C# .NET, napr. Ohľadom pomenovanie kolekcií, bool výrazov a DRY.

V dnešnom C# .NET tutoriálu si ukážeme prvý tzv. Dobré praktiky pre programovanie v C# .NET. Nielen nováčikovia je často porušujú a zanáša tak do svojich programov zbytočné chyby, možno je robíš tiež?

Slovo senior programátora

David Čapka - Základné konštrukcie jazyka C # .NET

Gratulujem k zdolaniu prvých lekcií Základných konštrukcií jazyka C# .NET!

Materiál pre dnešné lekciu som zostavil na základe 20-ročných skúseností s programovaním. Ako šéfredaktorovi a lektorovi mi rukami prešli stovky, možno tisíce zdrojových kódov vytvorených komunitou. Nebolo ťažké si všimnúť, že väčšina z nich, hoci funguje, obsahuje zbytočné chyby, ktoré sa navyše stále dookola opakujú. Chyby napodiv často robili ako nováčikovia, tak skúsenejší programátori a aj ja som ich robil, keď som začínal.

Došiel som k tomu, že základným a mylným predpokladom je:

✗ Program je správne, ak funguje.

Programy a domy

Ak staviame dom, že sa nám páči a nefúka do neho neznamená, že je správne. Dom totiž musí mať premyslenú architektúru a pokiaľ nemá základy, za pár rokov sa nám začne zosúva.

Programovanie je často prirovnávané k stavebníctva práve z ohľadu na architektúru, tu však tú softvérovú. Vysvetlime si prečo.

Ľudský mozog dokáže naraz pracovať len s určitým obmedzeným množstvom informácií. Zjednodušene môžeme povedať, že ak je program neprehľadne napísaný, od určitej chvíle by musel programátor udržať v hlave viac vecí, než človek vôbec dokáže. Pridávanie ďalších funkcií do takého programu potom vždy spôsobí, že v aplikácii vznikne chyba. V praxi to dopadá tak, že hobby projekt autora "prestane baviť" alebo komerčný projekt skrachuje, pretože je "už moc zložitý".

Uveďme si ešte iný príklad - Keď bude naša domácnosť usporiadaná tak, že bude kladivo v lekárničke, ktorá bude umiestnená v pivnici, asi ťažko v nej budeme schopní efektívne fungovať. Hoci tento príklad znie absurdne, jeho alternatívy v podobe programov vznikajú denne.

Kedy je program správne?

To je jednoduché. Program je správne, ak:

  • funguje,
  • dodržiava dobré praktiky a
  • je otestovaný.

Všimnite si, že funkcionalita z pohľadu užívateľa programu predstavuje len 1/3 kritérií kvality programu. Podobne, ako funkčnosť domu z pohľadu bývajúceho predstavuje asi len zlomok jeho reálne kvality z hľadiska murárstvo.

Práve o porušovaní dobrých praktík a kvalite kódu sa dnes budeme baviť. Záleží nám na tom, aby ste boli naozaj dobrí, preto týchto lekcií nájdete naprieč našimi kurzy ešte niekoľko.

Ako správne pomenovávať premenné?

Hovorí sa, že 10% času niečo programujeme a 90% času pre to vymýšľame názov;-) Jedná sa samozrejme o zveličenie, však vtip naráža na nutnosť stráviť určitý čas nad vymýšľaním názvov premenných. To aby každý vrátane nás vracajúcich sa po pár mesiacoch k vlastnému kódu, pochopil, k čomu ona premenná slúži. Všeobecne sa dá spoľahnúť na jednoduché pravidlo:

Premenné vždy pomenovávame podľa toho, čo obsahujú, nie podľa toho, k čomu v programe slúži.

Porovnajme nasledujúce 2 kódy:

✗ Špatně

string vypis, text2;
int[5] pole;
int foo, bar, x, vypocet;

\ ---

✓ Správně

string nazev, jmeno;
int[5] odpovedi;
int i, j, bonus, celkovyBonus;

\ --- \ ---

Oba kódy vytvárajú premenné pre jednoduchý konzolový kvíz. U prvého príkladu nie je vôbec jasné, čo niektoré premenné obsahujú, napr. Pomenovať premennú pole má asi rovnakú výpovednú hodnotu, ako by sme ju pomenovali promenna.

Častá chyba je, že chceme napr. Uložiť výsledok nejakého výpočtu a premennou pomenujeme vypocet. Výpočet s premennou však vôbec nesúvisí, to je nejaká akcia (dej), premenná obsahuje vždy hodnotu (výsledok deja). Tou je tu v prípade kvíze celkovyBonus. Podobne je v prvom kóde pomenovaná premenná vypis, pretože ju niekde vypisujeme. Z druhého kódu ale reálne vidíme, že obsahuje názov kvízu.

Ruku na srdce - kto z vás by pochopil, že kód vľavo je program na kvízy?

Tiež nikdy nepojmenováváme premenné pomocna alebo pom pod.

Pozor na "Czechglish" a diakritiku

V zdrojovom kóde je na našej úrovni začiatočníkov jedno, akým jazykom budeme pomenovávať premennej (pokiaľ teda nepošleme Angličanovi kód v slovenčine).

Premenné v jednom projekte pomenovávame jedným jazykom a ak česky, tak bez diakritiky!

Opäť si ukážme príklady:

✗ Špatně

string zpráva = "Čau!";
int count;

\ ---

✓ Správně

string zprava = "Čau!";
int pocet;

alebo:

string message = "Čau!";
int count;

\ --- \ ---

V identifikátoroch (napr. V názvoch premenných) nikdy nepoužívame háčiky a čiarky. V hodnotách v nich uložených je to už samozrejme v poriadku.

Hoci moderné jazyky podporujú kódovanie UTF-8 aj v identifikátoroch, možno veľmi ľahko na háčik alebo čiarku zabudnúť a používame potom inú premennou! Navyše súbor so zdrojovým kódom môže spracovávať aplikácia, ktorá ho nepodporuje, a typicky sa to aj časom stane (napr. Je občas problém zobraziť diakritiku v prílohe mailovým klientom apod.).

Viacslovné premenné

Dnešné aplikácie sú stále zložitejšie. Často sa stane, že by jedno slovo nestačilo na opis toho, čo je v premennej uložené. Potom je výhodné použiť viac slov. Krátke identifikátory z 80. rokov tak v súčasných biznis aplikáciách striedajú aj pomerne dlhé názvy ako userObjectOutputStreamFactory a podobne.

Takto dlhý názov má však zmysel len v zložitej aplikácii, kde je niekoľko podobných premenných a preto musíme pridať ďalšie slovo. Nebudeme teda v Hello world aplikácii vytvárať premennú textSPozdravemHelloWorld, ale stačí nám tam len pozdrav, ak tam iný nie je:)

Oddelenie slov

Kvôli čitateľnosti slová v takom názve premennej musíme nejako oddeliť:

  • Viac slov oddeľujeme podľa konvencie daného programovacieho jazyka, tá je v C# tzv. camelCase (slovensky ťavie notácie, kedy každé ďalšie slovo má veľké písmeno a názov potom vyzerá ako hrby). Zaujímavosťou je, že len jedno veľké písmeno majú v C# aj skratky, čo sa inak píšu VEĽKÝMI PÍSMENAMI, napr. Teda píšeme novaSpz a nie novaSPZ. V iných jazykoch sa môže používať napr. Podtržítko ako snake_case a ďalšie notácie.
  • Vyhneme sa pokiaľ možno číslovanie premenných a už vôbec nepíšeme čísla slovami, nie pozdrav2 ani pozdravDve. "Dve" totiž nič nehovorí o tom, čo pozdrav obsahuje.
CamelCase - Základné konštrukcie jazyka C # .NET snake_case - Základné konštrukcie jazyka C # .NET

Ukážme si to na príkladoch:

✗ Špatně

string zprava1;
string zpravaDve;

Tu nie je jasné čo je uložené:

string prijato; // text, bajty, sprava, objednávka, ...?
string odeslano;

A tu je názov nečitateľný:

string prijatazprava;
string odeslanazprava;

\ ---

✓ Správně

string prijataZprava;
string odeslanaZprava;

\ --- \ ---

Nepoužívame skratky

Túto podkapitolu začne citácií:

Všetci si lámali hlavu, k čomu je ten stĺpec DATNAR. Až sa raz zistilo, že je to prej dátum narodenia.
Táto zlá praktika je vlastne opakom viacslovných názvov premenných. Nevymýšľame nezmyselné skratky, napríklad z názvu pz nikto nespozná, že myslíme prijataZprava. Pomôcka môže byť:

Ak sa na kód pozrie niekto iný než my, mal by presne vedieť, čo v ktorej premennej je.

✗ Špatně

string zp;
int pz;

\ ---

✓ Správně

string zprava;
int pocetZprav;

\ --- \ ---

Ako sme sľubovali, k téme dobrých praktík sa ešte niekoľkokrát vrátime v podobných, skôr odpočinkových lekciách:)

V budúcej lekcii, Verziovací nástroj Git a Visual Studio , sa naučíme založiť vzdialený GitHub repozitár a verzovať svoje projekty pomocou základných Git operácií, ktoré nám Visual Studio ponúka.


 

Predchádzajúci článok
Najčastejšie chyby C # začiatočníkov, robíš je tiež?
Všetky články v sekcii
Základné konštrukcie jazyka C # .NET
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Verziovací nástroj Git a Visual Studio
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity