Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

8. diel - PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - Prepojenie vrstiev

V minulej lekcii, PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - Logická vrstva , sme naprogramovali väčšinu logické vrstvy aplikácie. Dnes v C# .NET tutoriálu aplikáciu sprevádzkujeme.

Oddelenie prezentácie a logiky

Teraz máme dokončenú tzv. Prezentačné časť aplikácie (formulára) a logickú časť (triedy). Tieto 2 vrstvy sa v aplikácii striktne oddeľujú, pretože inak je kód veľmi neprehľadný. Nikdy by ste nemali vykonávať výpočty, zápisy do súborov, databázy a podobné veci priamo v kóde formulára! Vždy si vytvoríme triedu, ktorá poskytuje príslušné metódy a túto triedu z formulára iba používame. Logika zostane v triede. Trieda by naopak vôbec nemala vedieť o formulári. Nemala by teda napr. Zobrazovať chybové hlášky, ale iba vyvolávať v prípade chyby výnimky. Je potom na formulári, aby užívateľovi chybu zobrazil. Práve formulár je tá časť aplikácie, ktorá s užívateľom komunikuje. Žiadna iná to nerobí.

Ak vás napadlo, že naše jednoduchá kalkulačka, ktorú sme vytvorili v prvých lekciách kurze, bola návrhové zle, máte pravdu. Z dôvodu jednoduchosti sme napísali výpočty rovno do obslužnej metódy tlačidla. Správne by sme mali mať nejakú triedu, ktorá by výsledky počítala a jej metódy by sme z formulára iba volali. XAML a aj jeho Code Behind je teda stále prezentačná vrstva aplikácie. XAML definuje ako formulár vyzerá, Code Behind volá logiku, ktorú neobsahuje.

Dnes si teda ukážeme, ako sa to robí správne.

Prepojenie prezentácie a logiky

Prejdeme do Code Behind formulára MainWindow a triede pridáme privátne atribút typu SpravceOsob, v ktorom rovno vytvoríme inštanciu správcu:

private SpravceOsob spravceOsob = new SpravceOsob();

Inštancie správcu sa vytvorí pri vytvorení formulára a formulár s ňou ďalej bude komunikovať a tak vykonávať úkony, ktoré si želá užívateľ.

Pridávanie osôb

Aby sme niečo konečne tiež videli, prejdeme k pridávanie osôb. Najprv prejdeme do kódu formulára OsobaWindow, kde si rovnako ako v predchádzajúcom formulári pripravíme správcu osôb ako privátne atribút. Keby sme tu aj vytvorili jeho inštanciu, nebolo by nám to moc platné, pretože osoby by boli načítané v správcovi v hlavnom formulári. A načítať ich znovu by bolo neefektívne. Necháme si teda hotového a načítaného správcu odovzdať konštruktory a uložíme ho do pripravenej premennej:

private SpravceOsob spravceOsob;

public OsobaWindow(SpravceOsob spravceOsob)
{
    InitializeComponent();
    this.spravceOsob = spravceOsob;
}

Teraz naklikne tlačidlo OK a do správcu pridáme osobu pomocou hodnôt, ktoré užívateľ do jednotlivých prvkov zadal. K hodnote v DatePicker u pristúpime pomocou vlastnosti SelectedDate, ktorá je nullovatelného typu DateTime?.

Určite si spomínate, že metóda Pridej() vyvolá výnimku v prípade príliš krátkeho mená, nullového dáta alebo dáta v budúcnosti. Preto kód s pridaním vložíme do bloku try, za ktorým bude nasledovať blok catch. Ak výnimka v bloku try nastane, program sa ihneď presunie do bloku catch, kde pomocou okna MessageBox zobrazí chybovú hlášku. Ak by sme výnimku takto neošetrili, spôsobila by pád aplikácie.

private void okButton_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
    try
    {
        spravceOsob.Pridej(jmenoTextBox.Text, narozeninyDatePicker.SelectedDate);
        Close();
    }
    catch (Exception ex)
    {
        MessageBox.Show(ex.Message, "Chyba", MessageBoxButton.OK, MessageBoxImage.Exclamation);
    }
}

K správe výnimky sa dostaneme cez vlastnosť Message. Všimnite si tiež, že správe nastavujeme ikonku vykřičníčku. V metóde už neriešime žiadnu logiku a je vďaka tomu pomerne krátka.

V tomto formulári sme skončili. Presunieme sa späť do MainWindow, tentoraz do grafického návrhára. Naklikne tlačidlo pridatButton a jeho obslužnú metódu upravíme takto:

private void pridatButton_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
    OsobaWindow osobaWindow = new OsobaWindow(spravceOsob);
    osobaWindow.ShowDialog();
}

V obslužné metóde tlačidla pridatButton vytvoríme novú inštanciu formulára OsobaWindow, ktoré odovzdáme miestneho správcu osôb. Na inštanciu následne zavoláme metódu ShowDialog(). Tá zobrazí nový formulár (rovnako ako metóda Show()) ak tomu ešte zablokuje zvyšok aplikácie, ktorý sa zaktivní až v prípade, keď sa dialóg zatvorí. Výsledkom je, že sa s hlavným formulárom nedá pracovať kým dialóg nepotvrdíme či neukončíme. U dialógov sa toto väčšinou robí (dialógy rozumejte pomocné formulára, ktorý slúži najčastejšie na zadanie údajov). Aj keď nám by v podstate nevadilo, keby užívateľ počas zadávania novej osoby aplikáciu používal a otvoril potrebné ďalšie dialóg na zadávanie.

Keď by sme aplikáciu teraz spustili, osobu by sme síce pridali do ObservableCollection, však by sme ju v ListBox u nevideli. Je to samozrejme z toho dôvodu, že ListBox nie je na túto kolekciu napojený. Iste vás neprekvapí, že toho docielime pomocou binding.

Binding

Ak chceme bindovat, musíme oknu najprv nastaviť tzv. Kontext. To je objekt, ktorého vlastnosti budeme bindovat. To urobíme najjednoduchšie v konstruktoru okna pomocou nasledujúceho kódu:

DataContext = spravceOsob;

Inštancie správca osôb je teraz nastavená ako dátový kontext hlavného okna a my v tomto okne môžeme zobrazovať jej vlastnosti.

Presunieme sa do XAML a elementu <ListBox> dodáme atribút ItemsSource:

<ListBox Name="osobyListBox" Grid.Column="0" Grid.Row="2" Margin="0, 0, 0, 10" ItemsSource="{Binding Osoby}"/>

Tým hovoríme, že zdrojom položiek ListBox u je vlastnosť Osoby na kontextu, ktorým je správca osôb.

Skúste si aplikáciu spustiť a pridať nejaké osoby. Pridanej osoby sa ihneď objaví v ListBox u vďaka bindingům. ListBox vždy zobrazuje to, čo vracia metóda ToString() jeho položiek. U osôb teda zobrazuje ich meno. Podobne fungujú samozrejme aj ďalšie ovládacie prvky, napr. ComboBox.

Binding u WPF listbox v C# .NET - Okenné aplikácie v C # .NET WPF

Odobratie užívateľov

Obslužná metóda tlačidla odebratButton bude vyzerať takto:

private void odebratButton_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
    if (osobyListBox.SelectedItem != null)
    {
        spravceOsob.Odeber((Osoba)osobyListBox.SelectedItem);
    }
}

Dôležitá je podmienka, ktorá zisťuje, či je v ListBox u vybraná nejaká položka. Ako vidíte, k vybranej položke sa dostaneme cez vlastnosť SelectedItem. Položku následne přetypujeme na Osoba, pretože je typu object (to aby bol ListBox univerzálne). Túto osobu odovzdáme metóde Odeber() na správcovi, ktorá ďalej vykoná fyzické odobratie z ObservableCollection.

Dnešný projekt je nižšie na stiahnutie a ja sa na vás teším v budúcej lekcii, PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - binding , kedy budeme pokračovať v binding.


 

Predchádzajúci článok
PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - Logická vrstva
Všetky články v sekcii
Okenné aplikácie v C # .NET WPF
Preskočiť článok
(neodporúčame)
PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - binding
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity