Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

7. diel - PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - Logická vrstva

V minulej lekcii, PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - Návrh okien , sme navrhli kompletne formuláre pre našu aplikáciu. V tomto C# .NET tutoriálu sa budeme zaoberať návrhom logické vrstvy, teda tried, ktoré obsahujú logiku aplikácie.

Osoba

V našej aplikácii budú celkom iste figurovať osoby, vytvorme im teda triedu. Pred triedu nezabudnite dať modifikátor public.

Vlastnosti

Osoba bude mať 4 vlastnosti:

  • Jmeno - meno typu string
  • Narozeniny - narodeniny typu DateTime
  • Vek - vek typu int
  • ZbyvaDni - zostávajúci počet dní do najbližších narodenín typu int

Prvé dve vlastnosti sú jednoduché:

public string Jmeno { get; set; }
public DateTime Narozeniny { get; set; }

Tieto vlastnosti nastavíme pomocou parametrického konstruktoru. Trieda vyzerá zatiaľ takto:

public class Osoba
{
    public string Jmeno { get; set; }
    public DateTime Narozeniny { get; set; }

    public Osoba(string jmeno, DateTime narozeniny)
    {
        Jmeno = jmeno;
        Narozeniny = narozeniny;
    }

}

Ďalšie dve vlastnosti nebudú obyčajnou premennú, ale budú obsahovať ďalšie logiku. Takéto vlastnosti je potom možné pomocou binding jednoducho zobrazovať na formulári.

Vek

Vlastnosť vypočíta a vráti aktuálne vek osoby v celých rokoch. Výpočet bohužiaľ nie je len o tom odpočítať dva dátumy, pretože TimeSpan nevie zistiť počet rokov, iba počet dní. Výpočet veku teda vykonáme nasledujúcim spôsobom:

  1. Získame si aktuálny dátum (bez času) pomocou DateTime.Today.
  2. Vek spočítame ako rozdiel rokov v aktuálnom dátume a dátume narodenín. Asi je vám jasné, že tento vek nie je presný. Ak sme sa narodili 1.2.1990 a je 1.1.2010, nie je nám 20 rokov, ale len 19. Z toho dôvodu vykonáme korekciu.
  3. V prípade, že je aktuálny dátum menšia (skôr) ako dátum narodenia po pridaní nami vypočítaných rokov, nastal vyššie uvedený prípad a my vek o rok znížime.
  4. Hotový vek vrátime.

Kód vlastnosti bude nasledujúci:

public int Vek
{
    get
    {
        DateTime dnes = DateTime.Today;
        int vek = dnes.Year - Narozeniny.Year;
        if (dnes < Narozeniny.AddYears(vek))
            vek--;
        return vek;
    }
}

ZbyvaDni

Vlastnosť nám vráti koľko dní zostáva do narodenín osoby. To zistíme nasledujúcim spôsobom:

  1. Získame si aktuálny dátum (bez času).
  2. Získame dátum ďalších narodenín pripočítaním veku + 1 k dátumu narodenia.
  3. Dáta odčítame a celkový rozdiel v dňoch vrátime. Keďže je rozdiel typu double, musíme ho skonvertovať na int.
public int ZbyvaDni
{
    get
    {
        DateTime dnes = DateTime.Today;
        DateTime dalsiNarozeniny = Narozeniny.AddYears(Vek + 1);

        TimeSpan rozdil = dalsiNarozeniny - DateTime.Today;

        return Convert.ToInt32(rozdil.TotalDays);
    }
}

ToString ()

Keďže budeme osoby vypisovať, prepíšeme triede ešte metódu ToString() tak, aby vracala meno osoby:

public override string ToString()
{
    return Jmeno;
}

Správca osôb

Ďalšie logickú komponentom aplikácia bude správca osôb. Trieda sa bude starať o osoby, bude ich vedieť pridávať, odoberať a ich zoznam ukladať do súboru a opätovne načítať. Konečne bude vedieť medzi osobami vyhľadať tú, ktorá má najbližšie narodeniny.

Pridajte si k projektu teda triedu SpravceOsob a urobte ju verejnú.

Vlastnosti a atribúty

Správca osôb bude disponovať tromi verejnými vlastnosťami.

Prvý je zoznam osôb typu ObservableCollection. S touto kolekciou sme sa v kurze ešte nestretli. Jedná sa o múdrejší List, ktorý na sebe vie vyvolať udalosť zmeny v prípade, že sa zmení jeho obsah. Vďaka tomuto mechanizmu sa automaticky obnoví všetky prvky na formulári, ktoré majú nastavený ako zdroj údajov práve túto ObservableCollection. Asi si dokážete predstaviť, že obnovovať ručne desiatky formulárových prvkov v prípade zmeny môže byť veľmi neprehľadné. Akonáhle v našej aplikácii pridáme novú osobu, bude ihneď vidieť v zozname osôb bez toho aby sme ho obnovovali, obnoví sa sám. ObservableCollection() inicializujeme v konstruktoru.

Ak by sme chceli implementovať aj editáciu osôb, musela by trieda Osoba implementovať rozhranie INotifyPropertyChanged. Akákoľvek zmena (napr. Mená) by sa potom automaticky prejavila vo všetkých prvkoch všetkých formulárov, kde osoba figuruje. Týmto sa však pre zjednodušenie zaoberať nebudeme.

Trieda zatiaľ vyzerá takto:

public class SpravceOsob
{
    public ObservableCollection<Osoba> Osoby { get; set; }

    public SpravceOsob()
    {
        Osoby = new ObservableCollection<Osoba>();
    }

}

Ďalšími vlastnosťami sú:

  • DnesniDatum, ktorá vráti dnešný dátum.
  • A NejblizsiOsoba, ktorá vráti osobu s najbližšími narodeninami.

Ich kód:

public Osoba NejblizsiOsoba { get; set; }

public DateTime DnesniDatum
{
    get
    {
        return DateTime.Now;
    }
}

Metódy

Okrem pridávanie a odoberanie bude trieda vedieť aj nájsť osobu s najbližšími narodeninami. Ukladanie a načítanie osôb do / zo súboru necháme na neskôr.

NajdiNejblizsi ()

Metóda nájde a uloží osobu, ktorá má najbližšie narodeniny. Na vyhľadanie osoby v zozname použijeme LINQ metódu OrderBy(), ktorá osoby usporiada podľa toho, koľko dní zostáva do ich narodenín. Výsledok uložíme do kolekcie, ktorej typ neuvedieme a použijeme namiesto toho kľúčové slovo var, ako je v LINQ zvykom. Následne vrátime prvú osobu. Metódu by sme mali volať len vtedy, keď sú v zozname nejakej osoby. Bude tiež privátne, pretože ju budeme volať len vnútri triedy. Hoci by z kódu malo byť jasné, čo metóda robí, môžete sa samozrejme pozrieť na tutoriály v sekcii Kolekcia a LINQ v C# .NET, kde je technológia LINQ detailne popísaná.

private void NajdiNejblizsi()
{
    var serazeneOsoby = Osoby.OrderBy(o => o.ZbyvaDni);
    if (serazeneOsoby.Count() > 0)
        NejblizsiOsoba = serazeneOsoby.First();
    else
        NejblizsiOsoba = null;
}

Pridajme ()

Metóda pridá novú osobu do ObservableCollection. Keďže osobu budeme pridávať formulárom, hodí sa nám, aby metóda brala v parametroch vlastnosti osoby a na ich základe vytvorila novú inštanciu. Z dátumu narodenia uložíme iba časť s dátumom, teda bez času.

Pred pridaním skontrolujeme, či meno nie je príliš krátke alebo nie je zadaný dátum v budúcnosti. Ak nejaká z týchto situácií nastane, vyvoláme výnimku. Práve výnimky sú jediným správnym spôsobom, ako s chybami v objektových aplikáciách pracovať.

Výnimky sú detailnejšie popísané v sekcii Práca so súbormi v C# .NET. Ak ste sa s nimi ešte nestretli, bude vám stačiť vedieť, že výnimka sa vyvolá pomocou kľúčového slova throw, za ktorým nasleduje inštancie výnimky. Výnimiek máme niekoľko typov vrátane možnosti vytvoriť si vlastný. V našom prípade sa nám hodí ArgumentException (chyba v argumentu). Do konstruktoru výnimky zadávame text chyby. Akonáhle je výnimka vyvolaná, metóda už ďalej nepokračuje. Ako na chybu reagovať si ukážeme až budeme metódu volať z formulára.

Pri zadávaní dáta ovládacím prvkom DatePicker dostaneme dátum ako typ DateTime?. Ak ste dočítali objektový kurz C# až do konca, viete, že otáznik značí tzv. Nullovatelný typ. To je akési rozšírenie hodnotového dátového typu o hodnotu null, ktorú hodnotový typ bežne obsahovať nemôže. Pokiaľ je v dátume null, znamená to, že nebolo zadané a vyhodíme tiež výnimku. K hodnote nullovatelného typu pristupuje cez vlastnosť Value.

public void Pridej(string jmeno, DateTime? datumNarozeni)
{
    if (jmeno.Length < 3)
        throw new ArgumentException("Jméno je příliš krátké");
    if (datumNarozeni == null)
        throw new ArgumentException("Nebylo zadané datum narození");
    if (datumNarozeni.Value.Date > DateTime.Today)
        throw new ArgumentException("Datum narození nesmí být v budoucnosti");
    Osoba osoba = new Osoba(jmeno, datumNarozeni.Value.Date);
    Osoby.Add(osoba);
    NajdiNejblizsi();
}

Na konci metódy obnovíme najbližší osobu, pretože to môže byť práve tá pridaná.

Odober ()

Metóda odoberie osobu z ObservableCollection. Pretože vždy budeme chcieť odoberať už hotovú osobu, berie metóda v parametri práve tú. Po odobratí opäť obnovíme najbližšej osobu.

public void Odeber(Osoba osoba)
{
    Osoby.Remove(osoba);
    NajdiNejblizsi();
}

Pokračovať budeme v lekcii, PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - Prepojenie vrstiev , kedy aplikáciu sprevádzkujeme. Doterajšie zdrojový kód je k stiahnutiu nižšie.


 

Predchádzajúci článok
PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - Návrh okien
Všetky články v sekcii
Okenné aplikácie v C # .NET WPF
Preskočiť článok
(neodporúčame)
PRIPOMIENKOVÉ narodenín v C # .NET WPF - Prepojenie vrstiev
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity