IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

10. diel - Textové reťazce v jazyku C ++ druhýkrát - Práca so znakmi

V minulej lekcii, Textové reťazce v jazyku C ++ , sme si predstavili dátový typ string a funkcie, ktoré môžeme pre prácu s textovými reťazcami používať.

Dnes budeme v C ++ tutoriálu pokračovať v práci s textom a zabavíme sa o tzv. ASCII hodnote. Vytvoríme tiež ďalšie praktické programy.

Ascii hodnota

Možno ste už niekedy počuli o ASCII tabuľke. Najmä v ére operačného systému MS-DOS prakticky nebola iná možnosť, ako zaznamenávať text. Jednotlivé znaky boli uložené ako čísla typu byte (1 byte, v C / C ++ typ char), teda s rozsahom hodnôt od 0 do 255. V systéme bola uložená tzv. ASCII tabuľka, ktorá mala 256 znakov a každému ASCII kódu (číselnému kódu) priradzovala jeden znak.

Asi je vám jasné, prečo tento spôsob nebol platný dodnes. Do tabuľky sa jednoducho nevošli všetky znaky všetkých národných abecied, teraz sa používa unicode (UTF-8) kódovanie, kde sú znaky reprezentované trochu iným spôsobom. Avšak v C ++ sa v predvolenom nastavení stále pracuje s ASCII hodnotami jednotlivých znakov. Ak by sme chceli pracovať s UNICODE znaky (teda i UTF8), museli by sme použiť takzvané wide znaky. Hlavná výhoda ASCII zápisu je v tom, že znaky sú uložené v tabuľke za sebou, podľa abecedy. Napr. na pozícii 97 nájdeme 'a', 98 'b' a podobne. Podobne je to s číslami, diakritické znaky tam budú bohužiaľ len nejako rozhádzané.

Skúsme si teraz previesť znak do jeho ASCII hodnoty a naopak podľa ASCII hodnoty daný znak vytvoriť:

char c; // znak
int i; // ordinálna (ASCII) hodnota znaku
// prevedieme znak na jeho ASCII hodnotu
c = 'a';
i = (int)c;
cout << "Znak " << c << " sme previedli na ASCII hodnotu "<< i << endl;

// Prevedieme ASCII hodnotu na znak
i = 98;
c = (char)i;
cout << "Ascii hodnotu " << i << " sme previedli na znak " << c << endl;
cin.get();

výsledok:

Konzolová aplikácia
Znak a sme previedli na ASCII hodnotu 97
Ascii hodnotu 98 sme previedli na znak b

Analýza výskytov vo vete

Napíšme si jednoduchý program, ktorý nám analyzuje zadanú vetu. Bude nás zaujímať počet samohlások, spoluhlások, písmen a počet zvyšných znakov (napr. Medzera alebo !).

Daný textový reťazec si najprv v programe zadáme napevno, aby sme ho nemuseli pri každom spustení písať. Keď bude program hotový, nahradíme reťazec za cin. Reťazec budeme prechádzať cyklom po jednom znaku. Rovno tu hovorím, že neapeluje na rýchlosť programu a budeme voliť názorná a jednoduché riešenia.

Najprv si pripravme kód, definujme si samohlásky, spoluhlásky a písmená. Počet zvyšných znakov nemusíme počítať, bude to dĺžka reťazca mínus súčet samohlások, spoluhlások a písmen. Pripravíme si premenné, do ktorých budeme ukladať jednotlivé počty. Pretože sa jedná o zložitejší kód, nebudeme zabúdať na komentáre. Tiež si nezabudnite includovat knižnicu string.

// inicializácia pocítadiel
int pocetSamohlasek = 0;
int pocetSouhlasek = 0;
int pocetCisel = 0;

// retazec, ktory chceme analyzovať
string retezec = "Mount Everest";

// definícia typu znaku
string samohlasky = "aeiouyAEIOUY";
string souhlasky = "bcdfghjklmnpqrstvwxzBCDFGHJKLMNPQRSTVWXZ";
string cisla = "0123456789";

cout << "Povodnej sprava: " << retezec << endl;

// hlavni cyklus pokracuje, kým nenarazí na znak konca retazca
for (int i = 0; i < retezec.length(); i++)
{

}

Najskôr počítadlo vynulujeme. Na definícia znakov nám postačí obyčajné pole znakov ako ho poznáme. Hlavný cyklus nám prejde jednotlivé znaky v reťazci. Poďme plniť počítadla, pre jednoduchosť už nebudem opisovať zvyšok kódu a presunu sa len k cyklu:

// hlavni cyklus pokracuje, kým nenarazí na znak konca retazca
for (int i = 0; i < retezec.length(); i++)
{
    if (samohlasky.find(retezec[i]) < samohlasky.length())
        pocetSamohlasek++;
    else if (souhlasky.find(retezec[i]) < souhlasky.length())
        pocetSouhlasek++;
    else if (cisla.find(retezec[i]) < cisla.length())
        pocetCisel++;
}

Všimnite si, že využívame metódu find(), ktorá zistí či reťazec obsahuje určitý znak.

Aktuálny znak našej vety teda najprv skúsime vyhľadať v reťazci samohlasky a prípadne zvýšiť ich počítadlo. Ak v samohláskach nie je, pozrieme sa do spoluhlások a prípadne opätovne zvýšime ich počítadlo. Vráťme sa k nášmu kódu vo funkcii main(). Teraz nám chýba už len výpis na koniec:

cout << "Pocet samohlások: " << pocetSamohlasek << endl;
cout << "Pocet spoluhlások: " << pocetSouhlasek << endl;
cout << "Počet čísiel: " << pocetCisel << endl;
cout << "Pocet zvyšných znaku: " <<
        retezec.length() - pocetSamohlasek - pocetSouhlasek - pocetCisel << endl;

výsledok:

Konzolová aplikácia
Povodnej sprava: Mount Everest
Pocet samohlások: 5
Pocet spoluhlások: 7
Počet čísiel: 0
Pocet zvyšných znaku: 1

Cézarova šifra

Vytvoríme si jednoduchý program pre šifrovanie textu. Ak ste niekedy počuli o Cézarově šifre, bude to presne to, čo si tu naprogramujeme. Šifrovanie textu spočíva v posúvaní znaku v abecede o určitý, pevne stanovený počet znakov. Napríklad slovo "ahoj" sa s posunom textu o 1 preloží ako "bipk". Posun umožníme užívateľovi vybrať. Algoritmus tu máme samozrejme opäť vysvetlený a to v článku Cézarova šifra. Program si dokonca môžete vyskúšať v praxi - Online cézarova šifra.

Vráťme sa k programovaniu a pripravme si kód. Budeme potrebovať premenné pre pôvodné text a pre posun. Zašifrovaným textom nahradíme pôvodnú správu. Ďalej cyklus prechádzajúce jednotlivé znaky a výpis zašifrované správy. Správu si necháme zapísanú napevno v kóde, aby sme ju nemuseli pri každom spustení programu písať. Po dokončení nahradíme obsah premennej tým čo zadal užívateľ pomocou objektu cin. Šifra nepočíta s diakritikou, medzier a interpunkčných znamienok. Diakritiku budeme bojkotovať a budeme predpokladať, že ju užívateľ nebude zadávať. Pre zjednodušenie vynecháme aj veľké písmená. Ideálne by sme mali diakritiku pred šifrovaním odstrániť, rovnako tak hocičo okrem písmen.

// retazec k zašifrovanie
string s = "gaiusjuliuscaesar";
int posun = 1;

cout << "Povodnej sprava: " << s << endl;

// hlavni cyklus
for (int i = 0; i < s.length(); i++)
{

}

cout << "Zašifrovanú správu: " << s << endl;
cin.get();

Teraz sa presunieme dovnútra cyklu. Hodnotu aktuálneho znaku zvýšime o posun a uložíme miesto pôvodného znaku.

// hlavni cyklus
for (int i = 0; i < s.length(); i++)
{
    s[i] = s[i] + posun;
}
Konzolová aplikácia
Povodnej sprava: gaiusjuliuscaesar
Zašifrovanú správu: hbjvtkvmjvtdbftbs

Program si vyskúšame. Výsledok vyzerá celkom dobre. Skúsme si však zadať vyššiu posun alebo napísať slovo "zebra". Vidíme, že znaky môžu po 'z' pretiecť do ASCII hodnôt ďalších znakov, v texte teda už nemáme len písmená, ale ďalšie škaredé znaky. Uzavrieme znaky do kruhu tak, aby posun plynule po 'z' prešiel opäť k 'a' a ďalej. Postačí nám k tomu jednoduchá podmienka, ktorá od novej ASCII hodnoty odpočíta celú abecedu tak, aby sme začínali opäť na 'a'.

// hlavni cyklus
for (int i = 0; i < s.length(); i++)
{
    s[i] = s[i] + posun;
    if (s[i] > 'z') // kontrola pretečeniu
        s[i] = s[i] - 26;
}

Ak hodnota presiahne ASCII hodnotu 'z', znížime ju o 26 znakov (toľko znakov má anglická abeceda). Je to jednoduché a náš program je teraz funkčná. Všimnime si, že nikde nepoužívame priame kódy znakov, v podmienke je 'z', aj keď by sme tam mohli napísať rovno 122. Je to z dôvodu, aby bol náš program plne odtienený od explicitných ASCII hodnôt a bolo lepšie viditeľné, ako funguje. Cvične si skúste urobiť dešifrovanie.

V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 9.-10. lekciu C ++, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 93x (4.29 MB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku C++

 

Predchádzajúci článok
Textové reťazce v jazyku C ++
Všetky články v sekcii
Základné konštrukcie jazyka C ++
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Riešené úlohy k 9.-10. lekciu C ++
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
2 hlasov
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity